Eigendomgeschil hond (BE)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Eigendomgeschil hond (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-18 17:46

Dag Bokkers,

Dit topic plaats ik niet voor mezelf, maar wel voor een vriendin van me die in een heel vervelende situatie zit. De vriendin in kwestie heeft twee jaar geleden met haar (inmiddels ex) vriend samen een hond gekocht, echter zijn ze in september uit elkaar gegaan. Ze hebben toen de regeling getroffen dat ze de hond elk om de week zouden hebben, dit is altijd vrij oké gegaan tot vandaag. Vriendin kreeg het bericht van haar ex (waar de hond momenteel verblijft) dat hij de komende tijd de hond wilt bijhouden omdat hij beweert dat het dier niet gelukkig is door het heen en weer gesleep. Vriendin heeft hem hierop gebeld, omdat ze het niet vond kunnen dat hij die beslissing zomaar alleen maakte, en het gesprek is erop geëindigd dat hij nu de hond helemaal niet meer wilt teruggeven omdat zijn nieuwe vriendin het vervelend vindt dat ze nog wekelijks contact hebben om de hond.

Vriendin is nu uiteraard helemaal over haar toeren en vraagt zich af welke stappen ze het best tegen hem kan ondernemen. Enkele belangrijke details:
- dit geval speelt zich af in België
- chip staat op naam van ex
- vriendin is in het bezit van het verkoopsdocument en registratiedocument, die beiden op naam van hun allebei staan
- ex werkt samen met nieuwe vriendin in een horecazaak (zelfde uren en zelfde vrije dagen), wat wilt zeggen dat de hond dagelijks meer dan 8u alleen thuis zit
- ex heeft gedreigd om haar iets aan te doen als ze klacht tegen hem zou gaan indienen

Wie heeft hier ervaring mee? Vriendin wilt het liefst zo vreedzaam mogelijk oplossen.

Why change the past, when you can own this day?


Sabri

Berichten: 1388
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 17:49

Ik snap dat het een vervelende situatie is. Er is alleen een grote maar, er zijn momenteel zo ontzettend veel lieve hondjes in asiels die ook zo graag een lief baasje zouden willen. Is het niet beter het 'verlies' te nemen en je vriendin een eigen hond te laten nemen? Haar ex heeft natuurlijk wel een punt, hoewel het niet netjes is, is het voor de hond maar zo zo om steeds heen en weer te worden gesleept..

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 17:55

Sabri schreef:
Ik snap dat het een vervelende situatie is. Er is alleen een grote maar, er zijn momenteel zo ontzettend veel lieve hondjes in asiels die ook zo graag een lief baasje zouden willen. Is het niet beter het 'verlies' te nemen en je vriendin een eigen hond te laten nemen? Haar ex heeft natuurlijk wel een punt, hoewel het niet netjes is, is het voor de hond maar zo zo om steeds heen en weer te worden gesleept..


Ja dit. Het is ontzettend lüllig, maar ik zou die hele strijd niet eens aan gaan.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

vevina
Berichten: 1640
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 17:56

Ik weet niet of er iets is als het juridische loket in België? Hier zou je vriendin heen kunnen gaan voor advies maar vraag me af of ze hier een zaak van zou willen maken. Ook ik ben het er mee eens dat het voor een hond niet ideaal is om iedere week heen en weer gesleept te worden. Zoals boven mij al benoemd is misschien inderdaad een eigen hondje zoeken uit een asiel? Al begrijp ik natuurlijk maar al te goed dat je vriendin niet zomer je hond ‘opgeeft’.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-18 17:59

Mijn mond valt open van jullie antwoorden. En dan wat, ermee leren leven dat de hond die jij als puppy hebt grootgebracht daar uren alleen moet doorbrengen, wetende dat jij hem wel een beter leven kan geven?
Ze heeft al genoeg meegemaakt met die ex, ik zou het hier persoonlijk ook niet bij laten, al moest ik mijn eigen hond terug gaan stelen.

Ik heb hier zelf ook drie honden, moet er niet aan denken dat ik in zo'n situatie kom te zitten, mijn honden zijn voor mij als mijn kinderen, geen haar op mijn hoofd dat ik ze dan achterlaat aan iemand die incapabel is om zijn dieren voldoende aandacht te geven.

De hond opgeven gaat ze niet doen, dus zou fijn zijn als mensen zouden reageren welke stappen ze wel kan ondernemen.

Why change the past, when you can own this day?

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:02

Ik kan je zeggen dat aangifte bij de politie niet kan,hooguit van bedreiging.Als ze dit uitgezocht wilt hebben moet ze naar het vredegerecht,als hij daar niet op komt dagen gaat het naar de rechter aangezien de hond al dan een langere tijd bij hem zit heeft ze een vrij grote kans te verliezen.Ik heb zo'n zaak mee gemaakt,daar stonden zelfs alle papieren nog op de naam van de gene van wie de hond was.

Voor ze er aan begint moet ze echt goed nadenken hoe graag ze de hond wilt hebben,kosten rechtszaak zijn namelijk ook voor de verliezer.

Olle

Berichten: 2726
Geregistreerd: 30-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:03

vreedzaam oplossing is door samen om de tafel te gaan zitten.

Lastige situatie is het, aangezien zij geen poot heeft om op te staan. Ik weet niet hoe het in België geregeld is, maar in Nederland is een hond helaas nog een ding voor de wet in deze situaties.

Naar mijn ervaring hoeft een hond niet onder deze situatie te lijden. Ik heb al 6 jaar part-time een hond en naar mijn mening is zij ongelofelijk gelukkig. Ik denk zelfs dat ze meer liefde en aandacht krijg als dat ze bij één iemand zou zitten. Op het moment dat zij er namelijk is dan maak ik alle tijd voor haar vrij :)

Tigress

Berichten: 8936
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:04

Sabri schreef:
Ik snap dat het een vervelende situatie is. Er is alleen een grote maar, er zijn momenteel zo ontzettend veel lieve hondjes in asiels die ook zo graag een lief baasje zouden willen. Is het niet beter het 'verlies' te nemen en je vriendin een eigen hond te laten nemen? Haar ex heeft natuurlijk wel een punt, hoewel het niet netjes is, is het voor de hond maar zo zo om steeds heen en weer te worden gesleept..

Maar dat zou je dan toch andersom ook kunnen stellen? Hond teruggeven, en dan gaat hij maar op zoek naar een nieuwe :?

Ik snap dat je vriendin zich er in vast gaat bijten TS! Als ik in zo'n situatie had gezeten, had mijn ex dat ook niet hoeven flikken bij mij :n Mijn hond, die ik met alle tijd en liefde heb opgevoed...en dan beslist de ander even dat de hond ongelukkig is van het heen en weer gaan en dat 'ie daarom dan dus maar daar moet blijven? Wat een onzin!

Ik zou zo gauw niet weten welke stappen er mogelijk zijn, dus ik wens je vriendin veel succes! :(:)

Things end, but memories last forever
[Volg] Nieuw familielid: corgi Jarvis!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:05

Gewoon afpakken dan. Keertje naar binnen als ze aan het werk zijn of op een andere manier, misschien opwachten tot ze de hond gaan uitlaten. Dan zijn zij misschien wel boos maar heb je je hond terug. Netjes is wat anders maar als je het netjes wil doen kan je denk ik beter aan een ander hondje beginnen.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-18 18:07

Olle schreef:
vreedzaam oplossing is door samen om de tafel te gaan zitten.

Lastige situatie is het, aangezien zij geen poot heeft om op te staan. Ik weet niet hoe het in België geregeld is, maar in Nederland is een hond helaas nog een ding voor de wet in deze situaties.

Naar mijn ervaring hoeft een hond niet onder deze situatie te lijden. Ik heb al 6 jaar part-time een hond en naar mijn mening is zij ongelofelijk gelukkig. Ik denk zelfs dat ze meer liefde en aandacht krijg als dat ze bij één iemand zou zitten. Op het moment dat zij er namelijk is dan maak ik alle tijd voor haar vrij :)


Zij heeft contact gehad met de DA en die zei dat de naam van de chip niks uitmaakt, het verkoopsdocument daarentegen is wel van belang om bezit aan te tonen.

Het week-week systeem ging naar eigen zeggen ook best goed, de hond leek er totaal niet onder te lijden. Hetgeen wat haar stoort is dat de hond bij de ex hele dagen alleen zit als hij werken is, wat bij haar thuis niet het geval is.

Why change the past, when you can own this day?

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:10

Snollygoster schreef:
, geen haar op mijn hoofd dat ik ze dan achterlaat aan iemand die incapabel is om zijn dieren voldoende aandacht te geven.

De hond opgeven gaat ze niet doen, dus zou fijn zijn als mensen zouden reageren welke stappen ze wel kan ondernemen.


Zo incapabel zal hij toch niet zijn,anders had ik hem al niet om de week mee gegeven.

Terug stelen kan niet, dan komt de politie namelijk hem wel bij je buiten halen omdat het dan gestolen goed is.
Het probleem in deze zaak is dat ze hem vrijwillig bij haar vriend heeft laten gaan,dan is het niet stelen maar niet terug geven en dan komt de politie niet tussen.Hoe idioot ook.
Ik wist dat ook niet,tot die keer.Als je dingen uitleent(een kind wat naar de andere ouder gaat en die ouder brengt dat kind niet terug,dat valt hier ook onder)en die worden niet terug gegeven is het niet stelen.
wat trouwens wel voor de rechter geld als bewijs zijn whatsap berichten ,sms berichten over en weer die kan ze afdrukken en aanvoeren als bewijs.Aankoopbon heb je ook nodig enz...

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Eigendomgeschil hond (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-18 18:13

@Beatje ze heeft hem vrijwillig meegegeven omdat het de afspraak was dat zij de hond maandag terug zou krijgen, wat hij nu weigert. Gelukkig heeft ze hier wel nog talloze bewijzen van dat ze dit samen overeengekomen zijn.

Aankoopbewijs en registratiedocument heeft zij ook in haar bezit.

Why change the past, when you can own this day?

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:16

Zou de ex akkoord gaan met de constructie 'Ik heb de hond gedurende twee aaneengesloten weken, en daarna heb jij hem twee aaneengesloten weken?' Dan hoeft de hond minder te schakelen.

Of de constructie waarin de hond bij een persoon woont, en dat de andere persoon hem een paar keer per week komt ophalen voor een lange wandeling? Dan moet de een wel de ander vertrouwen met zijn/haar huissleutel.

Een andere optie is de Belgische variant van het juridisch loket.

Goof

Berichten: 28759
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:17

Snollygoster schreef:
Aankoopbewijs en registratiedocument heeft zij ook in haar bezit.


Maar zijn door beiden ondertekent dus dat zij ze thuis heeft liggen zegt niets.
Hond is van beide personen, poedersuiker.
Dat om de week wisselen nu goed ging is leuk, maar had ze dat de komende 12 jaar zo willen blijven doen? En als 1 van de 2 partijen had willen verhuizen naar de andere kant van het land dan? Zo'n om de week wisselen systeem zou je helemaal niet moeten willen met een dier, komt alleen maar ellende van.

Ook ik zou zeggen, hoe poedersuiker ook, neem je verlies. Huil er dikke tranen om en laat het daarbij. Je vriendin is niet de enige die goed voor de hond kan zorgen, dat kan een ander ook.
Er zijn inderdaad heel veel hondjes die een lief baasje zoeken, maak er daar 1 gelukkig van.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:18

Serieus juridische stappen om een hond?
Ja het zal vast kunnen, het is maar net hoeveel geld je over hebt voor juridische procedures.
Zelfs voor kinderen kost dit al klauwen vol geld.

Kan denk ik beter eerst een goed gesprek aanknopen met ex, want hond kan natuurlijk ook bij je vriendin blijven, dan hoeft ie ook niet te reizen.

[o]

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:19

Dan moet ze naar het vredegerecht daar de zaak aankaarten dat doe je van voor bij de balie.Die plannen tijd in en dan worden beiden opgeroepen en moet je alle bewijzen mee nemen dus alle papieren aan koop bewijs enting boekje,alle afspraken afdrukken en mee nemen zodat je alle bewijzen hebt.Als hij op komt dagen word er daar een uitspraak gedaan daar kan je mee akkoord gaan of niet.Gaan ze niet akkoord dan gaat het naar de rechter,hou er wel rekening mee dat de rechter meestal de vrederechter volgt en dat je dit alleen meer kan kosten.Soms moet je je verlies pakken hoe oneerlijk het ook lijkt.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:22

A, neem je verlies en laat het er bij, snap sowieso het heen en weer gesjouw met een hond niet?
Had hem gewoon of bij haar of bij hem gelaten en had de ander een nieuwe hond laten zoeken.

Of B. En maak een nieuwe regeling houd de hond en laat hun het uitzoeken.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:25

Over kinderen gaat een dergelijk probleem heel erg vaak.Waarop zo'n kind dan ontvoerd wordt door een van ouders.Zoiets komt dan toch voor de rechter. Voor sommige mensen zijn huisdieren ook hun kinderen.Echter voor de wet wordt een dier als een zaak gezien.Als de twee strijdenden de hond samen gekocht hebben,hebben ze hem ook samen betaald?Ik denk dat de hond wettelijk van degene is die de aankoopprijs betaald heeft.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:28

Zij is … op papier … nog altijd mede-eigenaar van de hond.
Als zij 'onderhouds-kosten', cq DA rekeningen enz, kan voorleggen is dat al bewijs genoeg van (mede)-eigendom.

Is de week-week afspraak op papier gezet? Een contract zeg maar?
Zo niet dan moet zij toch aangifte gaan doen.
Zo ja, dan hierook gaat het over 'contractbreuk', en kan zij via de Vrederechter een overeenkomst afdwingen.

In iedere geval zal zij werk van moeten maken … dreigement of niet. Trouwens als hij dreigingen uit, dan moet zij deze opnemen (!!) als bewijs.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:29

verootjoo schreef:
Serieus juridische stappen om een hond?
Ja het zal vast kunnen, het is maar net hoeveel geld je over hebt voor juridische procedures.
Zelfs voor kinderen kost dit al klauwen vol geld.

Kan denk ik beter eerst een goed gesprek aanknopen met ex, want hond kan natuurlijk ook bij je vriendin blijven, dan hoeft ie ook niet te reizen.

Het vrede gerecht valt mee ik dacht iets rond de 50 euro.Als je naar de rechter gaat kost het je idd handen vol geld dan moet je al een advocaat en alles inschakelend

scrabbel

Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:29

Wat een reacties. Mijn hond was voor mij als een kind. Niemand zou zeggen ach laat dat kind dan bij de vader, er zijn genoeg kinderen die een pleeggezin zoeken. Pfff. Of dan maak je toch een nieuw kind. Vindt het echt rare reacties. Zou een gesprek met een 3e persoon erbij niet een optie zijn? Soort mediation voor de hond.

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:33

quickie schreef:
Wat een reacties. Mijn hond was voor mij als een kind. Niemand zou zeggen ach laat dat kind dan bij de vader, er zijn genoeg kinderen die een pleeggezin zoeken. Pfff. Of dan maak je toch een nieuw kind. Vindt het echt rare reacties. Zou een gesprek met een 3e persoon erbij niet een optie zijn? Soort mediation voor de hond.


Mijn dieren zijn mijn dieren, de band met mijn kind is heel anders.

Daarnaast lijkt die ex me nou niet een leuk fris type waar je wekelijks contact mee wil.

Ik zou zeggen, les geleerd en laat het los. Of, ga hard tegen hard en zit de komende 10 jaar met je ex in je maag.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.


verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:35

beatje schreef:
verootjoo schreef:
Serieus juridische stappen om een hond?
Ja het zal vast kunnen, het is maar net hoeveel geld je over hebt voor juridische procedures.
Zelfs voor kinderen kost dit al klauwen vol geld.

Kan denk ik beter eerst een goed gesprek aanknopen met ex, want hond kan natuurlijk ook bij je vriendin blijven, dan hoeft ie ook niet te reizen.

Het vrede gerecht valt mee ik dacht iets rond de 50 euro.Als je naar de rechter gaat kost het je idd handen vol geld dan moet je al een advocaat en alles inschakelend


Is dat in België? In NL hebben we zoiets niet geloof ik. Daar moet je gelijk een advocaat en als die je telefoon beantwoord kost ie al €200 :') laat staan als ie wat gaat doen en er een rechtszaak komt :P
quickie schreef:
Wat een reacties. Mijn hond was voor mij als een kind. Niemand zou zeggen ach laat dat kind dan bij de vader, er zijn genoeg kinderen die een pleeggezin zoeken. Pfff. Of dan maak je toch een nieuw kind. Vindt het echt rare reacties. Zou een gesprek met een 3e persoon erbij niet een optie zijn? Soort mediation voor de hond.


Een hond is geen kind. Een hond is een hond. En je moet doen wat voor de hond het beste is. Maar als je er graag een zaak van maakt, wat in België blijkbaar aardig goedkoop kan, moet je dan vooral doen.

Voor een kind kies je toch ook wat het beste voor het kind is? Als dat alleen bij de vader of alleen bij de moeder wil/kan wonen, so be it.

[o]

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:38

Misschien is een potje blufpoker wel interessant: laat je vriendin haar helft van de hond te koop aanbieden. Ik weet niet wat voor hond het is, maar een pup kost al snel 1000 euro, dus ik zou zeggen: 500 euro, dan krijg je het eigendomsbewijs van me.

Kijken of hij (en nieuwe vriendin) dan nog zo happig is. Nu denkt-ie vermoedelijk z'n ex te kunnen zieken. Als zij zegt: kom maar door, koop de helft maar van me, is het misschien een heel ander verhaal.
En zegt-ie ja, OK, dan heeft ze de hond ook daadwerkelijk verkocht. Maar nu is ze én de hond kwijt én haar geld.

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:40

Zo zie je maar hoeveel mensen echt om hun dieren geven. Oh het wordt even moeilijk, laat maar gauw zitten, dan koop ik wel een nieuwe. TS, jouw vriendin moet zich laten informeren door iemand die bekend is met de wetgeving en juridisch gebeuren in België, hebben ze zo iets als rechtsbijstand daar?

https://www.instagram.com/adutchbookreviewer
Mijn bookstagram pagina met recensies, boekentips en nog veel meer.
https://www.facebook.com/Neelashondenleven
Alles over mijn hond Neela en informatieve blogs over honden!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Babsiej, DotBot, GrapeshotBot, OmgiliBot, Wolken en 97 bezoekers