Rauw voer voor katten; verantwoord?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Avalanche

Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Rauw voer voor katten; verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-18 03:20

Ik voer mijn hond rauw.
Nu heeft mijn kat besloten dat het leuk is om zijn brokjes te weigeren (hij krijgt Hill's) en te zeuren om rauw vlees.
Mijn twijfel is dit: omdat katten zo kieskeurig zijn, ben ik bang dat hij alleen de lekkere stukjes eruit eet, en de rest laat liggen. Mijn angst lijkt niet helemaal terecht, omdat hij het wel keurig opeet. Ik heb hem vandaag er wat van gegeven bij wijze van experiment, en hij vindt het echt erg lekker.

Ik voer de hond Buddy's wat eigenlijk gewoon gemalen prooidieren zijn, dus in principe is dat wel compleet, maar ik ben niet zeker of een kat hetzelfde nodig heeft als een hond. Ik heb altijd honden gehad, en deze kat was in het geheel niet gepland als huisgenoot.

Hij is er nu, en is inmiddels mijn baas geloof ik. En het gaat erg goed, ik heb me goed ingelezen, hij heeft twee kattenbakken, voer en water, maar hij wenst nu rauw te eten.
Doe ik er verstandig aan, hoe pak ik zoiets aan bij een kat?

Help?

Het monster in kwestie:


Afbeelding
nee, hoor is geen monster, ik vind hem erg gezellig.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023


Ocean_Child

Berichten: 2111
Geregistreerd: 30-10-08
Woonplaats: Aan het strand :)

Re: Rauw voer voor katten; verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 03:29

Mijn Bengalen eten al vanaf kitten Carnibest vleesmix kat. Goed volledig rauwvoer, veel vlees en weinig koolhydraten. Daarnaast staat er altijd een bakje Orijen brokjes voor ze. Mijn dieren zijn prachtig slank, gezond en ze zien er uit als glimwormpjes :)

Sourire
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 03:31

Er zijn veel mensen die hun kat rauw voeren, ik doe het zelf niet maar ken er wel een aantal die erbij zweren.

Ik weet alleen niet in hoeverre het verantwoord is de hondenversie te voeren, het is er ook speciaal voor katten. Als dat je vraag is tenminste.

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Rauw voer voor katten; verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 03:36


[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Avalanche

Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-18 03:57

daantjuhhh schreef:
Geef ze in ieder geval geen rauw konijn!

Sabri @ [BB] Kat plotseling verlamd

Oh, wow goed om te weten.
Sourire schreef:
Er zijn veel mensen die hun kat rauw voeren, ik doe het zelf niet maar ken er wel een aantal die erbij zweren.

Ik weet alleen niet in hoeverre het verantwoord is de hondenversie te voeren, het is er ook speciaal voor katten. Als dat je vraag is tenminste.

Nah, was niet het plan, ik wil dan wel rauw voer speciaal voor katten bestellen.

Ocean_Child schreef:
Mijn Bengalen eten al vanaf kitten Carnibest vleesmix kat. Goed volledig rauwvoer, veel vlees en weinig koolhydraten. Daarnaast staat er altijd een bakje Orijen brokjes voor ze. Mijn dieren zijn prachtig slank, gezond en ze zien er uit als glimwormpjes :)

Mooi! Klinkt goed. Hoeveel voer je per kat?

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Spotje2
Berichten: 81
Geregistreerd: 22-10-18

Re: Rauw voer voor katten; verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 08:08

Je hoeft niet veel vlees te voeren, staat denk ik wel op de verpakking hoeveel ze aanraden.
Zolang de katten maar niet te vaak het hondenvlees krijgen want katten hebben bepaalde voedingsstoffen nodig die honden niet nodig hebben en dus in hondenboeding ontbreken. Bovendien zijn de verhoudingen heel anders

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 08:32

Als hij het zo goed eet zou ik lekker overstappen.
Inderdaad wel naar een katten variant. In die van honden zit vaak ook groente en pens. Groente hebben katten niet echt nodig en pens vinden ze vaak heel smerig.

Ik voer zelf tinlo barfmenu de cattery variant. Hier zitten meerdere soorten dieren in. Je hebt ook smaakjes, maar dan moet je wel met smaakjes switchen om het compleet te krijgen. Mijn kat van 5 kg krijgt 125 gram per dag. Maar is ook beetje uitvogelen. Sommige zullen wellicht meer nodig hebben en andere juist minder (mijn kat van 8 kg krijgt bijvoorbeeld eten voor een kat van 3,5 kg)

Carnibest is volledig compleet. Wel stuk duurder.

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!
♡ Aedyn ♡ 21 mei 2022

Avalanche

Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Rauw voer voor katten; verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-18 08:37

Ja hij eet het echt goed, en is een ontzettende zeikerd met zijn brokjes......

Oke dank voor de hoeveelheden, is wel fijn om te weten :) het is onzin om meer te ontdooien dan hij opeet tenslotte.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

CarinaR

Berichten: 11947
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Rauw voer voor katten; verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 09:48

Ik heb mijn kat op vers vlees staan. Enige waar je even mee moet opletten is dat ze genoeg taurine binnenkrijgen. Als je vers voor katten neemt, dan moet t goed zijn. Staat er meestal wel op.

Everything happens for a reason.

Kindness MeadowSherlock BokoThor vd Rijsdrecht

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Rauw voer voor katten; verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 09:58

Ik voer mijn latten al jaren rauw. Kittens zijn er groot op geworden, de oudste is nu 13. Wel de kattenvariant. Taurine kun je heel makkelijk compenseren door af en toe runderhart bij te voeren.

Ik geef DARF en ben er erg tevreden over. Maar er zijn veel meer soorten KVV :j

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 10:05

Mijn katten eten gewoon mee met de kvv van de honden. Zonder groente, zonder rijst en met pens. :) al jaren.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 10:18

Jouw kat heeft groot gelijk ;-).
Mijn katten zijn bij mij van kitten af aan op kvv Bibi (kompleet vers voer)voor katten gegaan en zijn inmiddels 12 jaar. Heb ze zelfs ook wel eens de hondenvariant gegeven. 2 van de 3 vinden dat ook prima, de 3e is wat kieskeuriger. Wat mijn "carnivoren" wel heel duidelijk hebben gemaakt is dat zij alle 3 (gekookte) groente wel degelijk willen hebben. Ik merk dat hun ontlasting daar wat makkelijker mee gaat.
Wanneer je een volwassen kat probeert over te zetten op rauw zou je dat voorzichtig/gefaseerd moeten doen vanwege hun darmmilieu, wat niet meteen de juiste bacteriën heeft om het te kunnen verwerken.
Maar het kan ook zijn jouw kat al ervaring heeft met vers in zijn leven voordat hij bij jou was.

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 10:25

CarinaR schreef:
Ik heb mijn kat op vers vlees staan. Enige waar je even mee moet opletten is dat ze genoeg taurine binnenkrijgen. Als je vers voor katten neemt, dan moet t goed zijn. Staat er meestal wel op.


Ja, taurine is het enige waar je echt goed op moet letten, katten zijn meer vleeseters dan honden, die hebben meer bot nodig. Anders even gaan lezen op Barfplaats in de kattenhoek. Daar is alle info aanwezig.

Over de IJssel

Avalanche

Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-18 12:12

elbony schreef:
Jouw kat heeft groot gelijk ;-).
Mijn katten zijn bij mij van kitten af aan op kvv Bibi (kompleet vers voer)voor katten gegaan en zijn inmiddels 12 jaar. Heb ze zelfs ook wel eens de hondenvariant gegeven. 2 van de 3 vinden dat ook prima, de 3e is wat kieskeuriger. Wat mijn "carnivoren" wel heel duidelijk hebben gemaakt is dat zij alle 3 (gekookte) groente wel degelijk willen hebben. Ik merk dat hun ontlasting daar wat makkelijker mee gaat.
Wanneer je een volwassen kat probeert over te zetten op rauw zou je dat voorzichtig/gefaseerd moeten doen vanwege hun darmmilieu, wat niet meteen de juiste bacteriën heeft om het te kunnen verwerken.
Maar het kan ook zijn jouw kat al ervaring heeft met vers in zijn leven voordat hij bij jou was.

Ik heb geen idee. Ik heb niet het idee dat hij aan de smaak moet wennen of zo.
Deze kat besloot min of meer dat ik zijn mens was. Zo kom ik aan een kat. Maar het was dus niet mijn idee. Hij eet het iig erg makkelijk en vindt het duidelijk lekkerder dan zijn brokjes.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Ocean_Child

Berichten: 2111
Geregistreerd: 30-10-08
Woonplaats: Aan het strand :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 12:21

Avalanche81 schreef:
Ocean_Child schreef:
Mijn Bengalen eten al vanaf kitten Carnibest vleesmix kat. Goed volledig rauwvoer, veel vlees en weinig koolhydraten. Daarnaast staat er altijd een bakje Orijen brokjes voor ze. Mijn dieren zijn prachtig slank, gezond en ze zien er uit als glimwormpjes :)

Mooi! Klinkt goed. Hoeveel voer je per kat?

Mijn katten krijgen eten naar behoefte, wat inhoudt dat ik soms wat vaker een schotel vul en soms wat weg gooi. Meestal eten ze zo tussen de 300 en 400 gram vlees met z’n tweetjes en een half bakje brokjes per dag.

yvje86

Berichten: 2696
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Rauw voer voor katten; verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 12:27

Ik voer mijn honden kvv en mijn katten eten daar van mee.
Iedere dag een ander smaakje, geloof niet dat de katten daar echt onder te lijden hebben.

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 13:27

Misschien overbodig, maar ik begrijp dat de kat is aan komen lopen. Is de kat gecheckt op chip en aangemeld bij Amivedi als gevonden? Je kan een kat namelijk niet zomaar toeeigenen.

Verder heb ik jaren carnibest gegeven. De rol sneed ik altijd bevroren in plakken om alvast porties te maken. Dan hoefde ik daar niet meer mee te klooien als ik zonder tijd zat.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Re: Rauw voer voor katten; verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 13:48

Mijn vriendin is verkoper van rauw voer en heeft dit om haar site staan:
“Mag ik mijn hond katteneten geven of andersom?

Een kat is een obligate carnivoor, wat wil zeggen ‘een pure vleeseter’ waardoor er dus geen rijst en groenten in hun voeding zit. Daarnaast moet taurine door de kat uit de voeding gehaald worden, in tegenstelling tot de hond die zelf taurine aanmaakt. En taurine is van nature aanwezig in vlees en wel met name in hart. Daarom is de hoeveelheid hart in kattenvoeding ook verhoogd. Meestal is kattenvoeding ook fijner gemalen. Je mag honden en fretten dus zeker ook deze kattenvoeding geven.”


Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 16:35

Amanda schreef:
Ik voer mijn latten al jaren rauw. Kittens zijn er groot op geworden, de oudste is nu 13. Wel de kattenvariant. Taurine kun je heel makkelijk compenseren door af en toe runderhart bij te voeren.

Ik geef DARF en ben er erg tevreden over. Maar er zijn veel meer soorten KVV :j


Zijn het nu mooie balken geworden?
:D

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 17:32

Lol :P

Jullie hebben in NL wel een groter aanbod aan rauw voer :(
Hier in BE is het altijd zoeken naar een winkel die uberhaupt iets deftig heeft voor honden xD Laat staan in kattenformaat.

Rauw voeren kan dus zeker :P Hier ook, maar denk dat de kwaliteit soms te wensen laat. Ben een paar keer moeten overstappen omdat winkel plots stopte met de verkoop van whatever, en dan was het weer merkloze ingepakte worsten :/ de vis daarvan was zo ranzig dat ze het gewoon weer uitkotsten... Ook een andere winkel nu (de zowizoo)

Nu hebben we dinabarf gevonden (?) is ook weer nieuw sinds een paar weken :')


Ik vind trouwens wel dat als (goed) rauw voer voert, katten minder overgeven. Brokken zwellen vaak en dan spauwen ze het gelijk weer uit, of ze overeten zich etc. Best is om zoveel mogelijk kleinere porties te geven, het zijn echt geen honden. Vers vlees stimuleert ook best de normale maaglediging. Brokken of blikvoer zullen alles bevatten wat kat/hond nodig heeft, maar een normale fysiologische maaglediging verzorgen kan het dus niet.

Als je zelf voeding samenstelt is het belangrijkst om te weten al dat je moet letten op de Ca/P verhouding en dat katten idd Taurine nodig hebben. Maar Taurine zou rijkelijk aanwezig moeten zijn in vlees dus zou geen probleem moeten zijn :/

Ook voor katten met struviet blaasstenen (of honden) is rauw voer mogelijk, het maakt de urine zuurder waardoor gruis niet kan neerslaan, het zorgt voor meer vochtopname dan brokken, en geen toegevoegd calciumsupplement gebruiken, beter gemalen kraakbeen enz dan poeder. Wat voor invloed het heeft op andere stenen en gruis weet ik niet. Zou een leuke zijn voor onderzoek naar te doen.

Dat konijn moet ik mij eens even in verdiepen ? Mijn katten vinden konijn echt suuupppeeeerrr lekker. Lam en paard ook. Vis/zalm van wat ik vroeger had ook, maar dinabarf (of de winkel hier) heeft dat niet liggen en het vorige merkloze was gewoon rommel en aten ze niet graag. Kalkoen en kip eten ze minder graag van dinabarf.
Qua bioveiligheid (dus parasieten overdracht enz) moet je vlees voldoende verhitten of lang genoeg/diep genoeg invriezen. Vooral dat invriezen is een simpele maatregel die producenten kunnen nemen dus tenzij je echt konijn uit een bos gaat plukken weet ik niet in hoeverre konijn voeren effectief gevaarlijk is ? Uitzonderingen zijn er altijd hoor :P

Als iemand winkels in BE (omgeving onder Antwerpen of in de buurt van Asse) weet, of iets dat rauw voer aan huis levert in kattenformaat....
eheh, aangezien ik nog maar net die dinabarf heb had ik nog niet gegoogled :P
http://www.dinapet.be/verdelers.html

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Re: Rauw voer voor katten; verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:35

ik heb onze katten 2jaar lang op rauw vlees gehad. je moet alleen opletten dat een kat andere behoeften hebben dan honden.

de verhouding is anders aan spiervlees enz

Creative-Planet voor al uw foto`s
kijk snel verder!!

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:47

Nabster schreef:
Amanda schreef:
Ik voer mijn latten al jaren rauw. Kittens zijn er groot op geworden, de oudste is nu 13. Wel de kattenvariant. Taurine kun je heel makkelijk compenseren door af en toe runderhart bij te voeren.

Ik geef DARF en ben er erg tevreden over. Maar er zijn veel meer soorten KVV :j


Zijn het nu mooie balken geworden?
:D

_O-
Dat heb je als je snel even een berichtje tussendoor typt en het niet naleest _O-
Maar ja, het zijn inmiddels uit de kluiten gewassen splinters :))

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Avalanche

Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-18 20:17

zonnebloem18 schreef:
Misschien overbodig, maar ik begrijp dat de kat is aan komen lopen. Is de kat gecheckt op chip en aangemeld bij Amivedi als gevonden? Je kan een kat namelijk niet zomaar toeeigenen.

Verder heb ik jaren carnibest gegeven. De rol sneed ik altijd bevroren in plakken om alvast porties te maken. Dan hoefde ik daar niet meer mee te klooien als ik zonder tijd zat.

Hai, ik zie dat ik je vraag nog niet beantwoord heb. De overburen hebben ieder jaar kittens, en deze kwam aanlopen. Dus ik heb de babykat weer onder mijn jas gestopt en er mee teruggelopen, maar ik mocht hem houden en hij wou ook niet meer onder mijn jas uit. Ik denk dat hij 3 maanden was toen ongeveer.

Dus heb ik het heerschap maar gecastreerd en gehouden. Dus zo kom ik aan een kat :)

Verder iedereen bedankt voor de tips. Ik vind het wel een erg prettig idee dat het beter is. Ik hoor een een paar merken die geloof ik wel goed zijn. Ik zal dus een mix voor katten bestellen, zodat hij niets tekort komt.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Re: Rauw voer voor katten; verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 20:32

Onze kat krijgt s Avonds samen met de hond rauw eten. Hond en kat zitten s avonds te wachten tot mijn man thuis komt. Mijn man voert ze altijd vlees. Overdag staan er onbeperkt brokjes voor de kat.

De hond zit volledig op rauw vlees

<3 <3 <3 <3

Anoniem

Re: Rauw voer voor katten; verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 11:16

Onze ene kat lust niet graag rauw.
De kitten vindt het zalig.
Onze hond eet rauw en de kitten krijgt er savonds een lekkere lepel van mee, qua blik voeren wij bv animonda en dergelijke ( dus met hoog percentage vlees er al in). De brokjes zijn ook graanvrij.
De kitten at t direct zonder probleem, de oudere krijgen we het echt niet in.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: akishino, Apple, Bianca_v_s, Furst, Ponytante, Temeraire en 142 bezoekers