Samen met je paard van B naar Z

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Hefke
Berichten: 15
Geregistreerd: 19-09-15

Samen met je paard van B naar Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-18 09:51

Wie heeft er ervaring met het zelf inrijden en doorrijden van een paard die zelf ook beginner was? Wij hebben 3 jaar geleden en jaarling gekocht. We hebben hem zelf zadelmak gemaakt met behulp van een horsemanship instructrice. Nu willen we hem ook zelf gaan inrijden, maar wij zijn ook maar B-ruiters. Natuurlijk wel alles met hulp van een instructrice vanaf de grond. Is het mogelijk om op deze manier verder te komen en door te groeien naar het Z? Of toch professioneel de knopjes erop laten zetten? Graag hoor ik ervaringen van jullie.


BigOne
Berichten: 38184
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Samen met je paard van B naar Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 09:58

Elke ruiter begint in de B en elk paard ook, dus dat is zeker mogelijk. Heb maar één advies aan een beginner, neem heel goed les. Alle fouten die je in het rijden maakt moet je er op een hoger niveau weer uithalen en dat is moeilijk. Leer het goed aan, daar hebben jij en je paard veel plezier van.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Elise_K

Berichten: 3802
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Nijkerkerveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 10:05

Ik ben 5 jaar geleden relatief onervaren begonnen met mijn zadelmakke paard, inmiddels ook Z1 geklasseerd. Hiervoor vooral gesprongen met mijn pony en op manege paarden bij de studentenruiters wel tot M1 dressuurproeven gereden, maar nooit KNHS dressuurwinstpunten boven de B gehaald.

Ik moet zeggen dat het eigenlijk prima gaat met wat lessen hier en daar. Ik had de eerste paar jaar niet veel budget voor lessen dus leerde ik veel door YouTube filmpjes te kijken en ook regelmatig mezelf te filmen en dat te analyseren. Na de M1 gelukkig een vaste baan en dus regelmatiger les.
Gemiddeld ging ik 1x per maand op wedstrijd en dan had ik meestal 1wp per proef. In dat ritme doe je ongeveer 1 half jaar per klasse.

Het gaat dus niet snel, maar met een leergierige ruiter met geduld moet het zeker wel kunnen!
Natuurlijk gaat het sneller als je een leermeester koopt, maar ik vond dit wel leuker om te doen en meer voldoening geven denk ik.

Gerrits Fabrio RW (Krack C x Gribaldi) : B+10 |PR: 197| L1+11 |PR: 210| L2+10 |PR:197| M1+13 |PR:206,5| M2+10 |PR:197,5| Z1+12 |PR:233.5| Z2+10 |PR:220| ZZL+1 |PR:213,5|
SGW: B+17 Springen: B*

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Samen met je paard van B naar Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 10:08

Hier ook iemand die een paard kocht wat net zadelmak was voor 6 weken en zelf nog geen ervaring had met een eigen paard, wel verzorgpaarden. En ook zelf heb doorgereden tot aan het Z1 en wissels erop gezet voor het Z2 en raakte toen helaas geblesseerd. het kan zeker! ik vond het erg leuk en heb er wel 10 jaar over gedaan want ben niet zo fanatiek haha!

Wodka Lime: He´s my own little fairy tale - Z1+9 geblesseerd & fulltime levensgenieter
Jaqguard-D: #Babyjack M1+3

Wodka Lime, Mijn fulltime levensgenieter + 1 jaar samen met #Babyjack

troi
Berichten: 17000
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Samen met je paard van B naar Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 10:25

Tuurlijk kan het, als je fanatiek bent om jezelf te verbeteren, je goed en regelmatig les neemt en je knettergeduldig bent. Maar, je kan het jezelf een stuk makkelijker maken door het dier een paar maand in training te zetten en het daarna ook regelmatig te laten ‘opfrissen’ door een prof. Het helemaal zelf doen klinkt reuze romantisch maar het kost wel veel tijd..

Babootje

Berichten: 26202
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Samen met je paard van B naar Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 10:30

Kan zeker! Mijn dochter heeft ook samen met haar paard alles geleerd. Die hebben we vanaf 2,5 jaar. Zelf zadelmak gemaakt en nu is hij 6 en Z startgerechtigd. Met goede begeleiding en vaak wel 2 x per week les.

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Re: Samen met je paard van B naar Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 10:38

Ik heb allebei mijn paarden zelf zadelmak gemaakt en beiden opgeleid tm Z1/Z2 niveau. Bij mijn eerste paard kwam ik zlef net van de manege af en dacht ik dat ik na 12 jaar lessen wel redelijk kon rijden. Wat ben ik op mn bakkes gegaan bij mijn eerste eigen paard. Een jong paard zelf opleiden is echt wel even wat anders dan opstappen en weg kunnen rijden. Ik heb daar echt heel veel fouten gemaakt maar ook onwijs veel van geleerd. Dat maakte denk ik wel dat ik met mijn tweede eigen paard echt als een speer ben gegaan, want ik had de meeste fouten al een keer gemaakt en van geleerd.

Ik vind echt niets leukers dan jonge paarden opleiden en kijken hoe ver je samen kunt komen :) Maar inderdaad, lessen, lessen, lessen en vooral niet eigenwijs zijn en goed luisteren naar ervaringsdeskundige. Succes!

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Samen met je paard van B naar Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 10:56

Kan zeker! Ik heb mijn paard zelf zadelmak gemaakt toen ik nog geen wedstrijden had gestart. Inmiddels zijn we Z1 geklasseerd en hebben we ook de nodige winstpunten in de B in het springen en de SGW verzameld. Wel met begeleiding van goede instructeurs! Daarbij vind ik dressuur ook een langetermijnsport, dus ik zit al vanaf het begin bij dezelfde instructrice.

Ik vind dat het onze prestaties een gouden randje geeft, we hebben het toch maar mooi samen gedaan! Het is echt niet makkelijk geweest. Ik ben niet enorm talentvol en ik heb een springgefokt paard wat ideaal is voor mijn veelzijdige rijden, maar toch echt wel hard werken is in de dressuurring. Met hard werken, goede begeleiding en doorzettingsvermogen lukt het vast! En dat geeft echt een beetje extra trots! :D

Conarde E (Van Gogh x Narcos II) Dr: Z1+10 Spr: B+8 SGW: B+23

Brainfail

Berichten: 1438
Geregistreerd: 24-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 11:03

Ik heb als 15 jarige een 4 jarige gekregen die vooral heel hard met mij aan de haal ging. (hij was door een man gereden of nouja over hindernissen gejaagd eerder)
En heb redelijk veel gelest omdat ik hem niet verder wou verpesten en eigenlijk was hij gewoon te sterk/enthousiast met mij maar uiteindelijk wel op mijn 17e nog een ek eventing mee mogen rijden met hem ondanks dat veel mensen het echt niet goed zagen komen met ons, maarja eigenwijze jonge meid hé. :+
Er heeft wel een paar keer een ander op gereden maar was er niet heel happig op omdat hij heel gevoelig word als het heet is. (veel mensen worden dan juist streng terwijl je hem even moet laten als hij aangeeft dat het te veel word)

Heb er nu ondanks ik geen wedstrijden meer rij ivm mijn opleiding wel een wereld paard aan die ik door en door ken.

Ondanks te struggles zou ik het zo overnieuw doen als ik het nog eens mocht doen.

Ze zeggen jong en jong is bont en blauw maar ik ben wel van mening als je reëel blijft met veel geduld en met de juiste begeleiding het geen probleem moet zijn. (en zeker niet als je bij elkaar past)

Het voordeel vond ik ook dat hij heel werkwillig is en echt zijn best voor je doet. (op zijn eigen af en toe iets te enthousiaste manier.)

En vooral het gevoel dat je alles echt samen hebt gedaan geeft mij veel voldoening.

Spoiler:
Life is a dick, sometimes it gets hard for no reason.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Samen met je paard van B naar Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 11:26

Het kan zeker, maar alleen met de juiste verwachtingen.
Verwacht niet dat jij als groentje met je groene paard binnen een half jaar Z kunt rijden (dan ben je een heus wonderkind en je paard ook ;) ). Neem je tijd, neem lessen. Accepteer dat je soms langzamer gaat dan je wilt. En dan kom je er uiteindelijk wel.

Het kan heel mooi en waardevol zijn. Maar ook vreselijk frustrerend en traag. Daar moet je wel tegen kunnen ;) .
En die keuze is voor iedereen anders. Wil je snel. Kies een professional. Heb je alle tijd en goede begeleiding. Ga zelf aan de gang.

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Janneke2

Berichten: 22720
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 11:53

Ik herinner mij een topic waar iemand heel braaf vroeg 'waar toch die knopjes van het dressuurpaard zaten...?'

Er kwamen wat hilarische antwoorden op, maar het bleek een serieuze vraag te zijn.

Anyhow, ik geloof niet in knopjes. Wel in zaken als ten eerste balans.
Dwz: jijzelf netjes recht, van voor en van opzij met stevige buikspieren en soepele, ontspannen spieren en core stability.
En je paard begeleiden in verticale balans (evenveel gewicht op beide voorbenen),
horizontale balans (ook een groen jong dier moet de overgang stap-halt op zit en gewicht kunnen maken door de achterhand er onder te zetten)
correcte lengtebuiging (niet te veel gewicht op binnenvoor, een ribkorf die 'kiept' en een binnenachterbeen dat tussen de (sporen van) de twee voorbenen landt.

Verder denk ik dat 'intentie' belangrijk is: een beetje weten wat je wil, maar vooral weten hoe dat voelt en snappen hoe het moet. (Ik pleit voor het rijden van een schoolmeester.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


capopjekop

Berichten: 30644
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Samen met je paard van B naar Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 12:00

Met goede les kan het zeker wel. Ik ben ook onder begeleiding begonnen met mijn pony en we leerden samen nieuwe dingen. Echter vond ik het soms wel lastig om te voelen wat de instructeur uitlegde omdat ik het nog niet ieder correct had uitgevoerd (bijvoorbeeld met wijken de eerste paar keer) maar dat is uiteindelijk ook wel goed gekomen. Het kost alleen wat meer bloed, zweet en tranen

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: Samen met je paard van B naar Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 12:22

Het kan maar hangt natuurlijk af van heel veel factoren...

Hoe snel heb jij het onder de knie, hoe snel kan je dit overbrengen op je eigen paard, heeft je paard aanleg voor dressuur, heb je de juiste instructeur.

Het ligt eraan wat je zelf wil. Vind je het niet erg als het wat langer duurt probeer het dan samen, wil je je paard wat sneller bevestigd hebben zoek dan iemand op met ervaring. Die kan je aan de hand van jullie rijden en je paard waarschijnlijk ook een inzicht geven hoe het zich zal gaan ontwikkelen.

heb vertrouwen, houd moed

Bowo
Berichten: 2810
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Samen met je paard van B naar Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 12:47

Ik heb 5 jaar geleden mijn eerst groene paard gekocht. Daarvoor heb ik wel eens een ietwat groene pony gehad. Ik had met de meeste van mijn pony’s en paarden L2 gereden.
Dit groene paard heb ik zelf opgeleid naar M2, wegens omstandigheden kwam de Z er niet van.
Mijn zusje heeft ongeveer hetzelfde gedaan, ook nooit hoger dan L gereden, toen kreeg ze een pony die nog niets kende behalve rondhobbelen in een weiland en die heeft ze ook opgeleid naar Z.
Het kan dus wel, maar wij hadden wel hele goede begeleiding

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70503
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 12:55

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

Rizette
Berichten: 4329
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 12:57

Het zal een langdurig proces worden maar als je gemotiveerd en paardvriendelijk bezig gaatm kan je het zeker gaan doen. Ik denk wel aan elke week priveles van een instructeur die zelf veel paarden opgeleid heeft en niet denkt in de trant van zo snel mogelijk naar het Z en de knoppen er op zetten. Maar er minstens 3 jaar voor uit trekken en het paard eerlijk rijden. De weg moet voor jou even leuk zijn als het doel. Als het dat niet is en je niet met vallen en opstaan wilt leren kun je beter een z paard leasen en dit paard na gaan rijden.
Laatst bijgewerkt door Rizette op 28-12-18 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 13:00

Hefke schreef:
Wie heeft er ervaring met het zelf inrijden en doorrijden van een paard die zelf ook beginner was? Wij hebben 3 jaar geleden en jaarling gekocht. We hebben hem zelf zadelmak gemaakt met behulp van een horsemanship instructrice. Nu willen we hem ook zelf gaan inrijden, maar wij zijn ook maar B-ruiters. Natuurlijk wel alles met hulp van een instructrice vanaf de grond. Is het mogelijk om op deze manier verder te komen en door te groeien naar het Z? Of toch professioneel de knopjes erop laten zetten? Graag hoor ik ervaringen van jullie.

Het kan. Maar ligt ook aan je eigen ruitergevoel. Met heel intensieve begeleiding moet het heus lukken, maar daar valt of staat het wel mee.

rien10
Berichten: 14605
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 13:03

Mijn dochter kreeg haar toen groene 4 jarige pony toen zij 11 jaar was en L niveau reed bij de ponys.
Nu is de pony 12 en Z1 bij de paarden met winst in niet eens heel veel wedstrijden. Gewoon stug door trainen, ook al lukt "het" soms maanden niet. Want, zoals al eerder gezegd hier, het is niet een kwestie van "Naar het Z rijden" het is een kwestie van ruiter en paard goed opleiden. Dan komt dat Z vanzelf. Z is tenslotte nog steeds binnen de basis africhting. Dus, blijven lessen, blijven rijden, niet je paard een half jaar wegzetten omdat je de motivatie mist of andere redenen. Goed verzorgen, goed voeren, goed stallen, goed les. Een paard opleiden is een management kwestie. Alles moet kloppen, dan komt het goed. Succes.

Hefke
Berichten: 15
Geregistreerd: 19-09-15

Re: Samen met je paard van B naar Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-18 18:30

Dank jullie allemaal voor de reacties en jullie ervaringen.

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 20:11

Mijn eerste paard is met zijn drie zadelmak gemaakt en ik was net 11, wel reed ik al 4 jaar op de manege. 7 jaar later reden we succesvol in de klasse Z!
Door te willen leren, elke dag heel hard oefenen jaar in jaar uit, met pieken en hele diepen dalen hebben we ons doel bereikt.
Nu schrijf ik het misschien wat negatief, maar terwijl mijn vriendinnen lekker uit gingen, ging ik vroeg naar bed, voor de wedstrijd de volgende morgen. Waar mijn vriendinnen na school gingen shoppen ging in studeren en trainen.
En dan maakte je 3 sprongen vooruit, maar een maand later weer 5 terug...
Maar door het plezier, liefde en de juiste training/begeleiding (en de juiste financiën niet te vergeten) heb ik mijn doel bereikt.

En toen hij op zijn max zat, met een nieuw paard begonnen. Helaas meer tegenslagen gehad dan geluk als ik dat zo mag zeggen.
Maar door zijn ijverigheid en werkwilligheid, en mijn plezier en liefde ben ik ervan overtuigd dat we met de tijd ons nieuwe doel kunnen halen!

Dus antwoord op jouw vraag, het kan zeker!
Alleen het kost veel tijd, energie, geld en bloed, zweet en trainen!
Maar zolang je er maar plezier in houdt en met de juiste management, dan komt het goed.

(Jullie beiden moeten natuurlijk wel ‘gezond’ zijn!)

Dromen moet je hebben, anders bereik je ze niet!

Succes!

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 20:29

Hefke schreef:
Wie heeft er ervaring met het zelf inrijden en doorrijden van een paard die zelf ook beginner was? Wij hebben 3 jaar geleden en jaarling gekocht. We hebben hem zelf zadelmak gemaakt met behulp van een horsemanship instructrice. Nu willen we hem ook zelf gaan inrijden, maar wij zijn ook maar B-ruiters. Natuurlijk wel alles met hulp van een instructrice vanaf de grond. Is het mogelijk om op deze manier verder te komen en door te groeien naar het Z? Of toch professioneel de knopjes erop laten zetten? Graag hoor ik ervaringen van jullie.


Ja, hoor dat kan ook zelf, maar dan wel goed les nemen. Ik had 1 geluk... had op een manege gereden met daar redelijk vaak handelspaarden die wel wat konden en een instructrice die daar dan meteen gebruik van maakte. Geloof niet dat alle manegeruiters al wel eens travers of appyementen gereden hebben als ze hun 1e eigen paard kopen. En ik ben echt geen topruiter.
Ik ben overigens pas op mijn 18e gaan rijden (op een manege dus) en kreeg mijn 1e paard Sjolvir pas toen ik in de 30 was.
Heb mijn fjord Sjolvir groen gekregen en van het B naar net Z1+14 gereden, helaas toen geblesseerd.. Terwijl ik haar van het B naar het Z reed, liep ze in de kindermanege lessen :+ :Y) dus tja.. ook dat maakt het niet onmogelijk.
Ondertussen is Sjol haar dochter M2 +2 (ben ik meteen M2 gestart, omdat ik haar sport prestatie wou hebben en daarna weer met wedstrijd stop gegaan).

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Susanjansenn
Berichten: 63
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 20:43

Ja ik had 2 3jarige halflo zelf ingereden. 1 voor 1 2e duurde wat langer omdat ik erg ziek wert en de ricico te groot was om met de 2e verder te gaan op dat moment heeft die 1 jaartje extra gekregen.
Eerst heb ik 1 startkaart aangevraagd voor jazz eerst die op wedstrijd uitgebracht. Later voor jinx nu heb ik ze bijna in de z1 jazz is nu net hersteld van een blessure en gaat gelukkig weer goed dus rustug aan.
Afbeelding nu zijn ze bijnde 11 jaar en ben nog steets supper blij met deze pony's

suikermeisje

Berichten: 8344
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 00:01

7 jaar geleden heb ik Dakar gekocht. Was en ben een handige amazone, ben snel en kan wel redelijk rondje rodeo bijvoorbeeld ook uitzitten.
Ondertussen ben ik lichte tour geklasseerd met hem. Ik had zelf niet meer gereden dan B dressuur en L springen. Precies in die tijd reed ik ook wat L eventing wedstrijden, maar veel was dat niet.
Dakar was ook compleet groen, had enkele keren een zadel op zijn rug gehad.

Ik had wel al meer ervaring met inrijden, vroeger begonnen met Shetlanders, toen een B pony en zo doorgegroeid naar (mijn eigen+die van anderen) paarden. Neem goed en consequent les, en indien het minder gaat een periode laat er dan iemand op rijden die wat ervarener is. Begeleiding is het belangrijkste.

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1

_Sofie

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Onder de rook van Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 00:21

Het is absoluut mogelijk, maar neem de tijd en zorg voor goede begeleiding :)

Mijn paard was 4 en net een paard maandjes onder het zadel toen we hem kochten. En vanaf het begin heb ikndirevt het doel gehad om ooit Z met hem te starten, hahaha :D Zowel ik als mede-eigenaar hadden nooit wedstrijden gereden en kwamen - op wat bijrijdpaarden en een hele korte periode een eigen pony na - direct van de manege af. Nu 5,5 jaar starten verder (waarbij onderweg ook nog een keer een wedstrijdstop van 10 maanden en van 12 maanden) rijden we Z1 met winst en L springen met winst. Mede-eigenaar start ook in het M2.

Goed, het kostte veel tijd en inzet, maar het is geweldig leuk om samen te leren en je doel te behalen!

Da Vinci (Van Gogh x Kigali)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 00:28

Ik ben niet zo van de ‘knopjes’. Simpelweg omdat een paard geen knopjes heeft. Als jij de oefeningen van het z beheerst, kun je ze aan je paard leren. Als iemand anders de oefeningen van het z beheerst, kan die ze aan jou paard leren maar betekent niet dat jij ze dan ineens ook kunt omdat er een knopje op je paard zit waar je op drukt voor wat zijgangen of zo. Dus iemand de knopjes erop laten zetten betekent niet dat je dan gelijk hoog in de sport komt. Je moet het vooral zelf kunnen en je paard volgt.
Ik denk wel dat je het als Ruyter iets sneller onder de knie hebt wanneer je op een paard zit dat het al kan en met een goede instructeur op de grond die het vervolgens uit kan leggen. Maar tegen de tijd dat je paard zo volwassen is dat hij de oefeningen echt perfect kan uitvoeren zijn we een aantal jaar verder en ben jij ook een aantal jaar verder. Misschien een idee om les te nemen op een paard die alles kan? En dat een instructeur jou dan wel kan helpen met jouw paard alles aan leren wat jij op dat andere paard geleerd hebt? En misschien een bijrijder die al hoger heeft gereden die je paard een beetje in de moeilijkere oefeningen kan ondersteunen waardoor jullie het samen misschien sneller bereiken? Maar je paard helemaal uit handen geven om de knopjes erop te laten zetten heeft volgens mij dus niet

zoveel zin


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 bezoekers