Paard Ierland

Moderators: Sica, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Es123456712
Berichten: 6
Geregistreerd: 27-12-18

Paard Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-18 19:19

Hallo allemaal, ik heb sinds twee maanden een paard uit Ierland wat super lief is maar ook erg angstig is. Ik heb eigenlijk het idee dat ze het een en ander heeft meegemaakt, aangezien ze eigenlijk bij alles denkt dat het haar aanvalt. Ze is snel in paniek. Ze doet wel alles voor je, wat gaat gepaard met stress en "ik snap het niet, ik weet het niet." Weten jullie of de paarden uit Ierland ook daadwerkelijk slecht worden behandeld en hoe kan ik hier mee omgaan, haar duidelijk maken dat ik haar geen kwaad doe.


Molfre

Berichten: 2627
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Paard Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 19:23

Dit hoor je vaak bij imports uit Ierland (vooral in de lagere prijscategorie). Volgens mij is dit niet zozeer een kwestie van slecht behandeld zijn, maar meer dat ze amper ooit in handen zijn geweest. En als er dan iets moest gebeuren, ja dan was het een dierenarts oid. dus heel positief zijn de associaties met mensen dan niet.

Merry of soul she sailed on a day,
over the sea to Skye.

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 19:44

Molfre schreef:
Dit hoor je vaak bij imports uit Ierland (vooral in de lagere prijscategorie). Volgens mij is dit niet zozeer een kwestie van slecht behandeld zijn, maar meer dat ze amper ooit in handen zijn geweest. En als er dan iets moest gebeuren, ja dan was het een dierenarts oid. dus heel positief zijn de associaties met mensen dan niet.

dat heb ik idd ook vaker gehoord.

vriendin heeft een pony, wat uit ierland komt, maar dus niet voor iedereen geschikt is, doordat het een trauma heeft gekregen.

erg zonde, want in omgang is de pony erg lief. :o

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: Paard Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 19:52

Je hoort dit heel vaak. En ik heb het zelf ook bij twee paarden ervaren. Je moet er veel tijd en geduld instoppen. Ze zijn heel trouw maar ook heel onzeker. Ze zijn amper in handen geweest en als ze al in handen zijn geweest dan moet het allemaal snel. paard wordt heel in een snel tempo ingereden en vaak worden ze gewoon overrompeld. Hoe het transport naar nederland weet ik niet. Maar kan me indenken als ze iets niet meteen willen dat er niet zachtzinning mee wordt omgegaan.

Anastasia24

Berichten: 2678
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Paard Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 20:08

Mijn tinkertje kwam uit Ierland. Beestje was 12(?) Ze zeiden dat hij 5 was overgens, maar niet dus. >;) , Maargoed. Uiteindelijk bij mij. Niet ingereden, niet in handen geweest, maar ook niet angstig. Ik denk niet dat alle paarden uit Ierland 'slecht' worden behandeld. Maar ook ik heb m'n twijfels. :o

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Flynnieman

Berichten: 360
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 20:11

Ik deel die ervaring eigenlijk niet :o. Heb zelf een paard geïmporteerd uit Ierland en hij is echt superbraaf, en toch wel wat in de hand geweest heb ik het idee. Hij is wel wat onzeker maar van een 4 jarige verwacht ik dat wel eiegenlijk. Wel met rijden nog wat gejaagd maar lijkt eerder door zijn leeftijd te zijn dan ove rhoe hij behandeld zou zijn in Ierland lijkt me


Es123456712
Berichten: 6
Geregistreerd: 27-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-18 09:04

Anastasia24 schreef:
Mijn tinkertje kwam uit Ierland. Beestje was 12(?) Ze zeiden dat hij 5 was overgens, maar niet dus. >;) , Maargoed. Uiteindelijk bij mij. Niet ingereden, niet in handen geweest, maar ook niet angstig. Ik denk niet dat alle paarden uit Ierland 'slecht' worden behandeld. Maar ook ik heb m'n twijfels. :o


Verbaast me niks dat de leeftijd niet goed was. In Ierland worden alle paarden uit het wild gehaald, en ik heb ook bij mijn oaardje het idee dat ze niet 11 is, zoals gezegd. In haar gedrag is ze echt nog een 3 jarig beestje. Binnenkort ff tandarts laten komen, om te checken hoe oud ze nou echt is.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Paard Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 09:38

Hoor je vaker idd. Ze leven daar in kuddes en kennen nog weinig. Ik zou haar als veulen behandelen en vanaf 0 de training beginnen. Kijk eens naar de site van annemarie vd toorn en de ‘untouchables’ serie, gaat over een kudde tinkers uit het wild die op een hele fijne manier geleerd wordt om met mensen om te gaan. Daarnaast zou ik een goede grondwerkjuf inschakelen om je te helpen. Dit soort dieren lijken goedkoop en ‘klaar’ om mee aan de slag te gaan maar zijn eigenlijk precies het tegenovergestelde. Gaat je flink tijd, geld en energie kosten voor je ze echt voor elkaaar hebt. Maar dan heb je ook een bijzondere!

Overigens, toevallig bij mccloud vandaan? Als ja, dan even het topic over hen doornemen. Daar komt vaak ellende vandaan..

_Rusty
Berichten: 56
Geregistreerd: 30-03-14
Woonplaats: Tweede Exloërmond

Re: Paard Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 16:38

Niet alleen Ierland, hier ook een pony uit Engeland met dezelfde problemen, 6 jaar en beleerd. Heb hem toch zelf maar even opnieuw beleerd, klopte niks van

Fight for what you love!

Simoontje04
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-01-18

Re: Paard Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 20:36

De pony van mijn broer komt ook uit Ierland, hij is ook heel angstig, zeker als hij zonder zijn vriendjes is, dat kan eigenlijk gewoon niet. Ik heb nu zelf ook een pony, dus nu hebben we 3 pony's. Hij is nu wel rustiger dan eerst als de pony van mijn zus weg is. Het is niet perse slecht behandeld, maar idd niet veel in handen geweest denk ik. De pony van mijn broer, die overigens een Welsh Cob is, heeft veel cross gedaan en was daar heel goed in. Maar als je als paard amper liefde krijgt en aandacht en als het alleen maar rijden is, gaat er op begeven moment toch wat mis.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 2 bezoekers