Van sportpaard naar recreatiepaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manny1

Berichten: 278
Geregistreerd: 24-10-10

Van sportpaard naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 00:48

Hey allemaal!

Dit is mijn eerste topic van mijn paardje hier op Bokt, dus ik zal haar gelijk even voorstellen:
Naam : Amazone, Ami voor de vrienden
Geboren op 10/05/2010, bij mij sinds december 2015. Zadelmak sinds oktober dat jaar wegens veulen
Een echte vosse merrie, wel heel lief in omgang! soms speciaal op te rijden.
Ik ben zelf groom op een stal, mijn merrie moet er dus ook altijd proper uitzien :o beroepsmisvorming whoops!

Ami heeft toen ik ze net had enkele zeer zware rugklachten gehad door stress bij zichzelf, ze heeft enkele weken in de kliniek gestaan voor onderzoeken. Hieruit is gebleken dat ze botpijn had en haar bekken verkeerd kantelde. Veel physio behandelingen en controles later is ze heel veel veranderd. Opvolging hebben we ongeveer elke 3 maanden van de physio voor haar echt goed te laten voelen.

We zullen beginnen bij November 2017

Een vrij hectische periode voor mij want ik was net begonnen op een nieuwe stal. Dit hield ons niet tegen om een wedstrijdje mee te nemen.
Ze was braaf, beetje kijkerg zoals altijd. Dit resulteerde in 2 mooie foutloze ritten.
hier waren we 100 cm gestart na een pauze van enkele maanden.
Afbeelding
beetje lange voorbenen :+

December 2017
Wij zijn hier gewoon blijven trainen, ondertussen heb ik ze ook op mijn werk kunnen stallen. Wat ook ideaal was voor de training etc. Zo kon ze elke dag op de weide, in de stampmolen en gereden worden. Hierdoor was ze zo fijn te rijden en voelde ze zich zo goed in haar vel.
Afbeelding
Foto van op het werk, ik longeer ze regelmatig met verschillende hulpen. Hieruit haalt ze heel veel ontspanning en ik vind het gewoon echt zalig van op de grond met haar te werken.

Januari 2018
Doordat ze op het werk stond, kon ik ook af en toe eens mee op training jumping. Dagelijkse training en begeleiding gaven echt hun vruchten af. Ze liep zo simpel op wedstrijd, het was echt genieten. Ik reed elke dag onder begeleiding, als ruiter leerde ik ook zo veel, niet alleen met mijn paardje.

Afbeelding
De barrage, een 2e plaats. *\o/*

Februari 2018
Geen wedstrijden gereden, veel op de galopbaan fun gehad en heel veel gaan wandelen samen met mijn hond in het bos. Ondertussen deden we veel op een hackamore, wandelen en springen vond ze hier echt geweldig mee.

Afbeelding

Maart 2018
Ik ben beginnen plannen om enkele maanden om een zomerkamp te gaan werken in de USA en erna een maandje te reizen. Dus ook beginnen plannen en kijken voor Ami een leuke plek met vriendjes te geven in de zomer. Ami heeft nooit echt met andere paarden in een kudde gestaan dus her had ik even wat bang voor wegens haar merrie streken. Even logisch gedacht en mijn paard mocht gewoon een paard zijn, dit zou echt veel veranderen voor onze toekomst!
Een van mijn beste vrienden heeft haar eens meegenomen op wedstrijd, gewoon voor de fun!
Enkele puntjes voor de tijd maar weer zeer tevreden.

Afbeelding

April 2018

Niet zo veel gedaan deze maand, gewoon van elkaar genoten en veel lol gehad samen.


Afbeelding


Mei 2018
De laatste maand voordat ik naar Amerika vertrok. Ondertussen was ik gestopt op mijn werk waardoor ik alles goed kon voorbereiden om te vertrekken en om mijn merrie goed gesetteld te krijgen. We hebben nog enkele malen gereden. Waarna ze 20 mei naar de weide is vertrokken. De eerste week stond ze apart van de kudde om te kunnen wennen. De hoefsmid is haar ijzers er af komen halen en ze is bij de andere paarden gekomen. Ze heeft hier echt heel fijn op gereageerd en was ook vrij snel de baas van de kudde :+
Afbeelding

Ik ben van 30 mei tot 29 september weg geweest dus we verspringen even naar oktober.
Ik heb in Amerika mijn kruisbanden in mijn linkse knie gescheurd waardoor er een operatie moest volgen en ik een revalidatie van 6 maanden tegemoet ging.

Oktober 2018
Eens ik thuis was ben ik direct naar mijn paard geweest. Dit was helaas een uur van huis verwijderd dus moesten we opzoek naar een weide dicht bij huis. Ik heb deze ook gevonden en een weekje later is ze verhuisd.
Ami was een vrij gestresseerd paard waardoor ze in het verleden ook last heeft gehad. Op de weide is ze echt helemaal beginnen openbloeien tot een relax paard zonder stress en met vriendjes. De beste beslissing die ik heb gemaakt voor haar.

Afbeelding
Zo voelt ze zich dus echt :D

November 2018
Ze stond al even alleen op de weide en miste dus echt wel een vriendje, na enkele dagen overleggen met mijn ouders en wat zoeken ben ik een mini-shetlander op het spoor gekomen. Toen ik ben gaan kijken was ik direct verliefd. De weide is van ons dus er moest een vriendje bijkomen voor haar, daar stond hij dan, 2 dagen later. Jack, 7 maanden oud. Ami was er in het begin wel echt bang van. Na enkele dagen wennen heb ik ze bij elkaar gezet. En nu denkt ze dat het haar veulentje is _/-\o_

Afbeelding

December 2018

Ondertussen ben ik al behoorlijk goed gerevalideerd van mijn operatie en kreeg ik al groen licht voor enkele belastingen te doen op mijn knie. Nu is mijn papa kinesist en zei hij dat ik wel is een rondje kon gaan wandelen, was ik echt heel gelukkig! *\o/*
Ze heeft geen enkele stap verkeerd gezet of laten blijken dat ze stress had. Iets wat een jaar geleden echt niet was.

Afbeelding

Wij sluiten 2018 zeer goed af, met vol goede moet voor 2019!
De weide is de beste beslissing geweest voor haar samen met haar nieuwe vriendje.
Bedankt voor het lezen
Manon

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78505
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Van sportpaard naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 00:56

Omdat het om een overzicht gaat verplaats ik dit topic naar EJL-ITP.

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Van sportpaard naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 01:02

Leuk verslag! En er is een hoop gebeurd zo te lezen. Succes met je herstel!

_Sofie

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Onder de rook van Amsterdam

Re: Van sportpaard naar recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 13:50

Aansprekend paard heb je :j

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 14:11

ik wil niet vervelend zijn maar ze heeft dan wel een vriendje echter hebben zij wel een andere voedings behoefte hoe los je dat op?

matespony

Berichten: 749
Geregistreerd: 01-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 14:13

Leuk paard!

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 14:21

Mooi paard en speciale bles! :)
Die wedstrijdfoto's zijn in Lier toch? En de ruiter die je paard gereden heeft, komt me ook zo bekend voor.