Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-18 22:35

Hallo allen,

De afgelopen periode heb ik 2 topics geopend over Duke en hierin is duidelijk geworden dat Duke in zijn afval proces zat. Nu is hij al flink wat kwijt. Nu brengt dit proces ook veel vragen met zich mee en heel veel uitzoekwerk. Hij moet zeker nog wel een aantal kilo kwijt.

Graag wil ik jullie meenemen in dit proces en lijkt het me erg leuk om in dit topic de ups en downs te bespreken. Daarnaast de progressie van training en dergelijke te bespreken, doelen te stellen maar bovenal ook vragen aan elkaar te kunnen stellen. Zoals mijn paard wordt, nu hij is afgevallen, heel explosief, hoe kan ik hiermee omgaan? Of, ik blijf steken terwijl de voeding geoptimaliseerd is, hoe kan ik het beste trainen?

Ik weet dat er topics zijn over afvallen, topics over Trainingsprogressie maar deze combi ben ik helaas nog niet tegengekomen. Dit is een topic om lekker te kletsen en tips en trucs over onze dikkies uit te wisselen.

Ik zal aftrappen om daarbij ook gelijk een voorbeeld te geven om jezelf te introduceren:

Naam paard: Duke
Ras: Haflinger x Fries
Stokmaat: 1.60m ongeveer
Gewicht: toen ik net met hem bezig ging 815 kilo, nu 730 kilo.
Voer: 1x 3 handjes muesli 0gr suiker, 4x per dag normale portie hooi + overdag buiten in een paddock.
Doel gewicht: nog meer van zijn buikje af.
Trainingsdoel: duke kon niks toen ik met hem begon, inmiddels kunnen we redelijk een rondje rijden. De galop moet nog geleerd worden.


Waar loop ik tegenaan: duke is sinds hij is afgevallen erg explosief. Hij vindt veel eng en is erg schrikachtig. Hij kan onder het rijden soms erg vreemd uit de hoek komen. Ik heb hier zijn voer op aangepast, en het gaat beter sinds we een andere stal hebben gevonden.

Duke voor het afvallen op 814 kilo. Hier knapt hij bijna uit zijn vel:

Afbeelding

Duke dit weekend:

Afbeelding


Ik hoor graag jullie verhalen, ervaringen, doelen. Noem maar op.

Ik hoop dat we een leuke groep kunnen vormen en updates kunnen geven over afvallen, training, gedrag etc!


dieseltje09

Berichten: 1849
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 09:53

Ikzelf zou een goede vitamine brok gaan geven(die van mij doet het waanzinnig op de pavo vital, maar er zijn er veel mee te vinden) en daarnaast magnesium gaan bijvoeren. Magnesium is in dit geval 2 ledig, zorgt voor wat rust in het hoofd maar daarnaast is magnesium ook zeer effectief voor de suikerstofwisseling. Gevolg is dat paarden er beter door afvallen.
Zie voor meer informatie: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... nesium.htm

Ik herken het wel, die van mij ging de verkeerde kant op(niet zo erg als jou duke maar wel behoorlijk aan formaat haha) maar echt afvallen deed ie maar niet.
Nu staat hij op een dieet van in de avond magnesium, pavo vital brokjes en speedibeet (anders eet ie zijn magnesium echt niet) en s'morgens een hand hartog digest luzerne-mix.

En ik moet zeggen, sinds hij hier op staat gaat het goed, geen harde kap meer, is netjes afgevallen en zonder me al te veel zorgen hoeven maken over aankomen een paar dagen vakantie te geven.
Blijf 1 vetkwab houden, dat ie die naast zijn schouder, die strijd heb ik dan ook ondertussen opgegeven :+

Op naar nieuwe avonturen ❤️

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Re: Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-18 15:37

Bedankt voor je antwoord! Ik ga er even naar kijken. Zelf ben ik ook aan het kijken geweest naar magnesium om dit bij te voeren vanwege de afbraak van suikers en omdat het wellicht stress verminderd.

Bij duke heb ik geaccepteerd dat zijn dikke nek nooit meer weggaat. Hij is erg lang hengst gebleven en daardoor is zijn nek ook deels een hengsten nek.

Vandaag had ik weer les en had hij een koppige dag. Continu bit vastpakken, nek erin gooien en de kant opgaan die hij op wil ipv die ik op wil. Hopelijk gaat er een tijd komen dat we met rijden niet eerst hoeven uitvechten wie de baas is.

dieseltje09

Berichten: 1849
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 17:24

Buffelduke schreef:
Bedankt voor je antwoord! Ik ga er even naar kijken. Zelf ben ik ook aan het kijken geweest naar magnesium om dit bij te voeren vanwege de afbraak van suikers en omdat het wellicht stress verminderd.

Bij duke heb ik geaccepteerd dat zijn dikke nek nooit meer weggaat. Hij is erg lang hengst gebleven en daardoor is zijn nek ook deels een hengsten nek.

Vandaag had ik weer les en had hij een koppige dag. Continu bit vastpakken, nek erin gooien en de kant opgaan die hij op wil ipv die ik op wil. Hopelijk gaat er een tijd komen dat we met rijden niet eerst hoeven uitvechten wie de baas is.


Tussen een gespierde nek die wel groot is maar soepel of een die hard is zit wel een heel groot verschil!
Ook die van mij blijft imposant om te zien maar hij is niet meer (met vlagen) hard en opgezet.

Daar moet je voor waken net als vet kwabben op verkeerde plekken.

Is die van jou wel vrij van isuline resistentie? Dat is iets dat ik voor die van mij wel heb onderzocht. IR paarden hebben nog een ander dieet nodig namelijk.

Op naar nieuwe avonturen ❤️

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Re: Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-18 12:17

Daar heb ik wel over gedacht om hem daarop te laten testen. Echter is nu zijn nek en staart aanzet niet meer hard. De staart aanzet is nooit hard geweest trouwens. Ik zal eens opzoeken qua testen, is zeker interessant en goed om te laten testen.

Eilinora

Berichten: 11904
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 12:39

Halleluja een topic voor dikzakken!

Ik heb een welsh A merrie van bijna 3 die al vanaf het voorjaar kampt met overgewicht.
En echt dusdanig veel dat ze enorm aan het schuren is gegaan.

Helaas ben ik erg beperkt in wat ik met haar kan doen vanwege haar leeftijd en het feit dat ik nu 31 weken zwanger ben.

Momenteel krijgen ze strookbegrazing en de bedoeling is dat dat zo blijft.
Ook ga ik een graaskorf aanschaffen voor haar.

Dit was van de zomer toen ze flink op dieet gestaan had.

Inmiddels is ze weer ontploft door gebrek aan beweging en het vele winterhaar laat het nog erger lijken

Afbeelding

Nu
Afbeelding

Afbeelding

Ze krijgt paar keer per week pavo vital vitamine en mineralen brokjes.
Vooral omdat ze verder niks anders dan gras krijgt.

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Re: Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-18 15:16

Leuk dat je ook mee komt praten en denken!

Die is ook flink een tonnetje ja! :j

Dat schuren deed Duke ook! Alleen nu hij is afgevallen is hij er mee gestopt. Zijn manen en staart zijn veel gezonder en mooier nu.

Gaan ze bij jou ‘s nachts ook op stal of in een paddock? Dat heeft bij mij ook al enorm geholpen.


Ik ben nog steeds op zoek naar een goed zadel. Wat een drama met Duke zijn bouw!

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 15:19

Wauw jouw Duke is inderdaad nog meer buffel dan mijn Duke, had je topics wel gezien maar volgens mij nog geen foto's. Aardige BUFFEL ja :D

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 15:36

Klopt dat veel paarden van sobere rassen gaan schuren als ze te dik zijn of te eiwitrijk voedsel, hier een shet van 32 die veeeeelste dik is maar ivm leeftijd niet heel erg veel meer kan. We proberen er wel zoveel mogelijk mee te doen en hij komt niet meer op het gras, wel krijgt hij 2 plakjes hooi en 2 x per dag een handje seniores brok van Pavo. Door zijn rantsoen en beweging is hij wel al 50 kilo afgevallen, maar hij mag er nog wel zeker 50 kwijt... :=

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-18 15:51

Granoek schreef:
Wauw jouw Duke is inderdaad nog meer buffel dan mijn Duke, had je topics wel gezien maar volgens mij nog geen foto's. Aardige BUFFEL ja :D


Ja zo wordt hij gekscherend ook op stal genoemd. Pas op de buffel komt eraan! Qua grootte valt hij mee maar door zijn vormen lijkt hij massief. Naast jouw duke zal hij een ukkie lijken haha!

Even weer een vergelijkingsfoto:

Zijn nek is hier al mooier en soepeler (dunner) dan eerst:

Afbeelding

@mer lastig is dat hè! De eerste kilo’s vliegen er meestal letterlijk af maar daarna gaat het langzaamaan beter.

Wat ik ook deed is azijn over zijn hooi. Daardoor voert hij de gassen sneller af. Ik merkte dat dit heel veel verlichting bij hem heeft gegeven!

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 16:04

Onze shet laat ook de hele tijd scheten, ik zal de azijn eens proberen.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Eilinora

Berichten: 11904
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 16:05

Buffelduke schreef:
Leuk dat je ook mee komt praten en denken!

Die is ook flink een tonnetje ja! :j

Dat schuren deed Duke ook! Alleen nu hij is afgevallen is hij er mee gestopt. Zijn manen en staart zijn veel gezonder en mooier nu.

Gaan ze bij jou ‘s nachts ook op stal of in een paddock? Dat heeft bij mij ook al enorm geholpen.


Ik ben nog steeds op zoek naar een goed zadel. Wat een drama met Duke zijn bouw!


Toen ze van de zomer afgevallen was werd het schuren ook minder.
Nu ook nu het gras niet meer zo rijk is is het schuren ook weg.

Momenteel heb ik de paardenstallen vol liggen met kalfjes en het is de bedoeling dat ze gewoon buiten blijven.
Het wil hier straks ook nog flink koud worden dus dan verbrand ze ook nog wel wat vet om warm te blijven.

Ze eten ook niet 24/7,ik zie ze vaak gewoon staan slapen dus gelukkig vreet ze zich ook niet kapot.

Magnesium ga ik nog wel proberen, als dat helpt met de suikers verwerken dan kan dat ook al veel doen.

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Re: Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-18 16:15

Ja klopt duke stond ook vaak geen gras te eten inderdaad. Dat het fructose gehalte laag is scheelt ook al een hoop. Duke gaat overdag op de wei/paddock. Er is weinig gras wat voor hem voordelig is. En hij staat niet meer op de koeienweide wat ook al een hoopt scheelt. De verhuizing heeft hem goed gedaan.

Graasmasker hoor ik ook goede dingen over. Dat ze er flink van afvallen. Welke wil je gaan aanschaffen? Ik heb toen destijds die van shires gekocht omdat deze volledig bedekt was met bont waardoor er geen schuurplekken kwamen.

Eilinora

Berichten: 11904
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 16:35

Ik heb echt géén idee welke ik ga aanschaffen, denk eerst maar een goedkope om te zien of ze ze heel laat.

Hier staan ze wel op koeiengras,wij hebben een melkveehouderij dus heb geen andere optie.
Ze staan wel op een stuk waar bijna geen mest op komt.

Marjan1984

Berichten: 1067
Geregistreerd: 10-08-09
Woonplaats: Grubbenvorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 16:38

O wat leuk. Ik heb ook een dikzak, maar dan voornamelijk de buik. Hij heeft paar maanden vakantie gehad vanwege knieblessure van mij. Hij wordt echt al dik van lucht want hij krijgt amper wat.
We zijn nu begonnen met longeren en zodra hij wat afgevallen is gaan we langzaam weer aan rijden denken.
Dit is After Midnight, roepnaam Joep.
KWPN ruin van 13 jaar die er nu zwaar dragend uit ziet haha.

Afbeelding

Ik heb bij hem ook graasmaskers gehad in het verleden. Werkte helemaal niet en hij kreeg er wondjes van. Hij had super snel door hoe hij er toch flink mee kon eten.

After Midnight: Springen B+25/L Dressuur B+19/L1+10/L2+4 & SGW B+8/L+5

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Re: Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-18 19:16

@eilinora, sommige factoren kan je niks aan doen maar je doet zo lees ik super je best om het te verminderen. Soms moet je creatief zijn. Als me nog iets te binnen schiet dan zal ik het zeker posten.

@marjan1984 welkom! Dat is een mooi buikje inderdaad! Wat voer jij?

Bij ons op stal komt 15 januari een vrouw die met paarden praat. Ze gaat ook met duke ‘praten’. Nu ben ik vrij nuchter en meestal sceptisch over dit soort dingen maar ik laat me verrassen. Wellicht komen er nog bijzondere dingen naar boven.

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Re: Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 19:19

Galop hoeft hij niet te leren hoor :D Dat kunnen ze zodra ze geboren zijn. En dat zou ik zeker veel met hem doen, daardoor train je nog veel meer en kun je vooral dat explosieve gedrag kwijt..........hij krijgt conditie en ga lekker met hem stukken galopperen, zul je zien dat hij veel braver wordt.

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-18 22:32

Malle1970 schreef:
Galop hoeft hij niet te leren hoor :D Dat kunnen ze zodra ze geboren zijn. En dat zou ik zeker veel met hem doen, daardoor train je nog veel meer en kun je vooral dat explosieve gedrag kwijt..........hij krijgt conditie en ga lekker met hem stukken galopperen, zul je zien dat hij veel braver wordt.


Bedoel meer het knopje galop als ik aan het rijden ben. Dat kent een paard niet uit zichzelf heb ik altijd geleerd (correct me if i’m wrong!). Ik denk ook als eenmaal die erop zit hij ook beter te hanteren is.

Tot nu toe longeer ik hem eerst voor het rijden en laat ik hem flink rennen om daarna correct bezig te gaan met het rijden. Wellicht niet de beste manier maar voor nu werkt het. Mocht iemand hier tips over hebben dan hoor ik dat uiteraard graag.

limilou

Berichten: 801
Geregistreerd: 09-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 22:43

wij zijn al aardig op weg, laatste vetjes er nog af en dan nog wat meer spiertjes kweken en de vetjes er af houden.

zo was ze ongeveer een jaar geleden

Afbeelding

van de zomer

Afbeelding
Afbeelding

en dit is een aantal weken terug. met teddy vacht
Afbeelding

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 22:56

Buffelduke schreef:
Bedoel meer het knopje galop als ik aan het rijden ben. Dat kent een paard niet uit zichzelf heb ik altijd geleerd (correct me if i’m wrong!). Ik denk ook als eenmaal die erop zit hij ook beter te hanteren is.

Tot nu toe longeer ik hem eerst voor het rijden en laat ik hem flink rennen om daarna correct bezig te gaan met het rijden. Wellicht niet de beste manier maar voor nu werkt het. Mocht iemand hier tips over hebben dan hoor ik dat uiteraard graag.


Maar waarom zit dat knopje er nog niet op?
Zelf galoppeer ik de eerste dag dat ik erop zit al direct, zowel links als rechtsom. Dus in het proces van zadelmak maken is dat een van de eerste stappen. Voor een paard is een ruiter in galop namelijk veel makkelijker te dragen.


Tip: Ga zo snel mogelijk galopperen, is hij dan explosief, dan galoppeer je aan en kan hij ff uitrazen.

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Re: Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-18 23:04

@limilou wauw wat een verschil zeg!! Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Mooi in verhouding nu.

@malle1970 dat heb ik nooit geweten, ga er gelijk mee aan de slag. Bedankt voor de tip.
Doe je dat aan de longe? Als ik dat wil gaan doen zonder dat iemand de longe vasthoudt dan ben ik bang dat hij het bit vast gaat pakken en elke kant op rent die hij wil.

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 23:08

Buffelduke schreef:
@limilou wauw wat een verschil zeg!! Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Mooi in verhouding nu.

@malle1970 dat heb ik nooit geweten, ga er gelijk mee aan de slag. Bedankt voor de tip.
Doe je dat aan de longe? Als ik dat wil gaan doen zonder dat iemand de longe vasthoudt dan ben ik bang dat hij het bit vast gaat pakken en elke kant op rent die hij wil.


Dan kun je dat beter even aan de longe doen inderdaad, veiligheid voorop!

Leer hem aan de longe ook gelijk op stem aangalopperen, dan kun je dat makkelijker aangeven als je erop zit. Dus geef hem de hulp die je wil gebruiken om aan te galopperen en laat de longeur tegelijk je paard in galop aanspringen, dan gaat hij vanzelf snappen dat die hulp daar voor is.

Als hij het niet snapt, ga dan op het verkeerde been lichtrijden en laat hem vanuit de draf in galop vallen ( dus gewoon harder draven tot ie aangaloppeerd)

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 23:11

Buffelduke schreef:
Granoek schreef:
Wauw jouw Duke is inderdaad nog meer buffel dan mijn Duke, had je topics wel gezien maar volgens mij nog geen foto's. Aardige BUFFEL ja :D


Ja zo wordt hij gekscherend ook op stal genoemd. Pas op de buffel komt eraan! Qua grootte valt hij mee maar door zijn vormen lijkt hij massief. Naast jouw duke zal hij een ukkie lijken haha! !


Even off topic... zullen we een “Duke” topic beginnen ;) , gewoon omdat het kan? Voor alle paarden die Duke heten op Bokt, dat zijn er heel wat volgens mij! :)F

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram


BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 23:12

Zorg voor een uitstekende vitaminebrok , eventueel een keer bloed prikken of hij alle voedingsstoffen heeft. Ook ontworming goed bijhouden, paard wat in dit topic ook neergezet word als te dik lijkt dik door de buik dus kunnen ook wormen zijn. Eigenaar zegt dat hij nauwelijks iets krijgt en dat is gewoon treurig. Een paard wat onbeperkt hooi kan eten zal na een bepaalde periode stoppen met dooreten , zodra hij doorheeft dat er altijd voeding is.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 23:23

Dat van die galop vind ik niet helemaal kloppen. Dexter ís beleerd en die ‘kan’ niet eens galopperen. Heeft bij hem met bespiering te maken maar kan me zomaar voorstellen dat een volslanke zwarte parel zoals die van ts er ook wel eens moeite mee zou kunnen hebben. Sowieso gelijk de eerste dag galopperen snap ik niet goed? Het is toch niet erg dat ze het later pas leren? Of begrijp ik iets verkeerd


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers