Fokadvies sport-sgw v. Negro x Alfonso

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Eef_Bam

Berichten: 4072
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Fokadvies sport-sgw v. Negro x Alfonso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-18 21:28

Ik ben op zoek naar dekadvies en hoop dat bokt daarbij kan helpen. Het gaat om Negro x Alfonso KWPN merrie.

Merrie heeft Z/internationaal sgw gelopen, m2 dressuur en m springen
Ze heeft al reeds 2 veulens gehad bij de vorige eigenaar, een Vagrant en een Dettori. Het veulen van Dettori was erg mooi hoogbenig, echter vind ik van dat veulen (en Dettori zelf) het hoofd veel te poppig, dus die valt voor mij af. Op dit moment is ze dragend van van Gogh, en hoop ik op een mooie allrounder voor mezelf. Komend jaar willen we haar graag weer laten dekken, maar dat veulen zal dan bedoeld worden voor de verkoop. Ik denk daarom om een dressuurhengst te gebruiken, aangezien ze bij het KWPN in de dressuur richting staat ingeschreven.


Afbeelding


De standfoto is wat onfortuinlijk, gaat om de merrie uit dit topic:
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1954412

Haar verbeterpunten (die ik zelf zie) zijn:
wat klassieker model, zou van mij hoogbeniger mogen
kort kruis
iets onderstandig voorbeen en wat te schuine schouder
Alle gangen zijn correct, galop erg mooi gedragen zelfs, maar de draf zou wat meer ruimte mogen hebben en door de hengst verbeterd worden

De hengst moet bovenstaande punten verbeteren, daarnaast zou ik graag liever iets groter fokken, merrie is 1.65, maar persoonlijk zie ik ze liever wat groter. Daarnaast wil ik graag een hengst die bekend staat als braaft, hoeft geen dooie te zijn maar wil graag een braaf sportpaard fokken voor de fanatieke amateur.

De hengsten die nu op mijn lijstje staan zijn:
Just wimphof
Cum Laude (moet nog goedgekeurd worden)

Ik hoor graag wat voor hengsten jullie bij deze merrie vinden passen, en waarom.
Laatst bijgewerkt door Eef_Bam op 27-12-18 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt



Timbers
Berichten: 1398
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 21:45

Ik heb zelf ook een hele klassieke kortbenige Negro merrie, die wel wat van jouw merrie weg heeft, en ik heb daar afgelopen jaar een heel fijn Hèrmes veulen bij gefokt.

Mooi modern met behoud van body en massa, flink aan de maat, wel hoogbenig en super lichtvoetig en soepel bewegend. Daarnaast heeft ze een heel vriendelijk nuchter karakter.

Dus ik ben daar heel content mee, je zou dus wellicht naar Hèrmes kunnen kijken.

"Begin bij het begin", zei de koning plechtig, "en ga door tot je bij het einde komt. Stop dan" ~Lewis Carroll, Alice in Wonderland

Elisa2

Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies sport-sgw v. Negro x Alfonso

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 09:24

Ik denk dat Just Wimphof in combinatie met deze merrie erg klassiek gaat worden. En Apache bloed zou ik bij wegblijven wbt het karakter.

Het is lastig om de merrie te beoordelen vanaf deze foto's..heb je misschien meer beeldmateriaal of bewegend beeld?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anoniem

Re: Fokadvies sport-sgw v. Negro x Alfonso

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 09:39

Die standfoto is idd beroerd. Leuke merrie onder het zadel!
Ik vind Van Gogh een logische keuze en als het veulen er op lijkt dekte ik gewoon terug

Anoniem

Re: Fokadvies sport-sgw v. Negro x Alfonso

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 09:47

Ik heb een Just Wimphof x Negro gefokt afgelopen jaar en die had idd een behoorlijk klassiek type, maar wel ras en super karakter

Eef_Bam

Berichten: 4072
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-18 17:18

Bedankt voor de tips en adviezen tot nu toe. Just wimphof is inderdaad wel wat klassiek zelf ook, maar vind het zelf een heel correct en braaf dier in zijn beweging, dus die hou ik toch in het achterhoofd. Hermes vind ik ook een mooi dier, maar twijfel wat aan zijn karakter, filmpjes die ik heb gezien vind ik hem veel spanning tonen. Maar wel heel goed gescoord in de hengstencompetitie zie ik, dus wel 1 voor op het lijstje.

Hierbij wat bewegend beeld, let niet op de amazone, ik was zelf een tijdje eruit dus zit als een zak aardappelen :+ .


Timbers
Berichten: 1398
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 17:30

Mijn Hermes veulentje is best een nuchter dier, terwijl de moeder vroeger toch echt een enorm kijkerig was. Ze is ook stoer in de zin van moeders kan erbij weg en dan loopt ze gewoon met haar vrienden in de wei. Sterker nog soms staan alle grote paarden vooraan op de paddock en mijn veulentje (nu 5,5 mnd oud) alleen met de shetty achter in de wei. In de koppel is ze ook super sociaal met de andere paarden.

Dierenarts moest er afgelopen dagen bij komen ivm hoefzweer en vond het echt een mega braaf dier. Door een ongelukje (gevallen) heb ik zelf mijn rechter pols zwaar gekneusd en ik kon van de week met mijn kreupele arm en linkerhand (ik ben rechts dus het was erg onhandig) gewoon zelf verband om haar been wisselen :o. Dus ik verwacht toch wel een makkelijk karakter later als ze groot is :).

Karakter was bij mijn Negrootje toch echt wel een aandachtspunt omdat ze best een dominante is, maar dit Hermes veulen is super makkelijk, braaf en mens gericht (ok ok ook af en toe een terror veulen maar dat moet ook wel een beetje als ze vol energie zit, gewoon veulen gedrag zeg maar :D ). Karakter maak ik me iig niet druk over voorlopig ;)

"Begin bij het begin", zei de koning plechtig, "en ga door tot je bij het einde komt. Stop dan" ~Lewis Carroll, Alice in Wonderland

GJ9

Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 00:19

Ik zou voor een hengst met veel front gaan. Namen waar ik aan denk: Just Wimphof, Hermes, Il Divo, In Style, Toto jr of zijn zoon King. Wat ik van deze hengsten heb gezien is dat ze een fijn meewerkend karakter hebben. En gewoon correcte gezond gebouwde paarden, dat vind ik super belangrijk.

Elisa2

Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies sport-sgw v. Negro x Alfonso

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 09:13

Leuke merrie, echt een Negro om te zien.

Veel front en een grootramige hengst met veel souplesse lijken mij wel te passen, al denk ik dat je veel kanten op kunt met deze merrie.

Ik moest nog denken aan Daily Diamond voor front, souplesse, maat en braaf. Achterbeen is alleen wat minder.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers