Hengst wanneer ruinen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Hengst wanneer ruinen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 18:37

Ik heb een bijna zeven maand oud quarter hengstje.
Hij gaat geruind worden maar mijn vraag wanneer? Als zijn karakter het toelaat zo laat mogelijk of heeft dit totaal geen meerwaarde?

Ik hoor zoveel meningen...
De ene zegt dat je voor zijn bouw best zo lang mogelijk wacht, mooier uitgroeit.
De ander zegt dat hij mooier uitgroeit maar dat dit met de tijd na het ruinen toch geheel of gedeeltelijk terug verdwijnt.
Nog anderen zeggen dan weer dat het geen verschil maakt en eigenlijk enkel aan het paard zelf ligt, wat hij dus erfelijk heeft mee gekregen.

En als ik hem niet jong laat ruinen, bestaat er dan iets wat mijn merrie onvruchtbaar kan maken? De pil ofzo voor paarden en kan dit kwaad?
Heb drie paarden, bwp merrie, quarter ruin en quarter hengstenveulen.
Kan het veulen bij de ruin zetten maar dan staat mijn merrie alleen, vandaar dus mijn vraag of er een pil voor paarden bestaat.

Moest de leeftijd van ruinen niks uitmaken laat ik hem gewoon ruinen volgend jaar. Hij blijft toch geen hengst, dat wil ik hem niet aan doen aangezien hij toch niet voor de fok gebruikt zal worden en een leven alleen omdat hij niet bij mijn merrie mag vind ik ook gemeen.

Grtjes

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 18:39

Ten eerste zullen beide ballen ingedaald moeten zijn om te kunnen ruinen. Ik heb ook een hengstveulen van dit jaar en die gaat volgende week naar hengstengroep en als zijn ballen zijn ingedaald wordt hij wel gecastreerd voor hij terugkomt hier bij zijn moeder en halfzus.

Dus denk dat gescheiden houden toch een betere oplossing is tot je kan castreren.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 18:41

Niemand kan bewijzen dat een paard met later of eerder ruinen anders uitgegroeid is :+ Oftewel, alle verhalen zijn precies dat: verhalen. Anecdotes.

Het enige dat wetenschappelijk bewezen is, is dat de groeischijven bij een hengst eerder sluiten, en bij castratie iets later, en dat ruinen dus iets langer doorgroeien en gemiddeld een paar cm hoger kunnen worden.

Ik zou 'm gewoon lekker in maart/april, voordat het vliegenseizoen begint, maar dat-ie wel al lekker buiten kan lopen, laten castreren.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hengst wanneer ruinen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 18:47

Als het niet vriest, er geen vliegen zijn en de ex-hengst kan buiten lopen, kan je castreren. Als ze nu nog buiten/op de wei lopen kan je zelfs een afspraak maken voor 1e week januari (mits het dan redelijk droog is en boven 0 blijft. Overleg dat met je DA, sommigen zijn er makkelijker in dan anderen.
Met het rare weer in NL de laatste jaren loop je anders wel kans dat merrie vroeg hengstig wordt en hij dus papa van eigen broertje/zusje wordt anders.

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Hengst wanneer ruinen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 19:01

Je kan niet alles nagaan natuurlijk, een hengst die je vroeg hebt laten ruinen kan je nooit van zeggen als ik het later had gedaan was hij breder geweest (door meer spiermassa).
Maar mensen die hun hengst op latere leeftijd hebben geruind kunnen misschien wel beamen dat ze platter zijn geworden op niet kwa spiermassa dan.
Maar denk dat ik hem dan lekker komend voorjaar laat ruinen, indien uiteraard zijn ballen ingedaald zijn, dan kan hij na enkele weken gewoon lekker met zijn kudde de wei op

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Hengst wanneer ruinen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 19:03

Hij is niet de zoon van mijn merrie maar veulentjes uit een ongelukje zijn absoluut niet de bedoeling