Paardrijden?! is dat een sport?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

 
 
Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 17:39

Waratje schreef:
Arabier schreef:
Haha ga je hier nou serieus een probleem van maken? Bokkers he _/-\o_ (Overgens was ik t niet die het zij maar als je nu dit al aantrekt :'))

Ja, daar maak ik serieus een probleem van! Paardrijden mag nooit veel kracht kosten, het is een dans met je paard, niet een gevecht!


Sorry hoor, maar probeer eens op een net beleerd paard te stappen wat nog alle kanten opspringt. Dan is het zeker nog wel eens een gevecht en het kost dan ook zeker wat kracht

Roze schoentje


Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 17:55

Francieen schreef:
Sorry hoor, maar probeer eens op een net beleerd paard te stappen wat nog alle kanten opspringt. Dan is het zeker nog wel eens een gevecht en het kost dan ook zeker wat kracht

Dan heb je je voorbereiding kennelijk niet zo goed gedaan, een paard dat duidelijk uitgelegd heeft gekregen wat de bedoeling is springt niet alle kanten op en dan nog, juist bij een net beleerd paard ga je NIET aan de teugels hangen!
Het is jammer dat mensen niet vaker de tijd nemen om het rijden samen met het paard voor te bereiden en er een trek"spelletje" van maken. Bij een jong paard moet je uitleggen, niet opleggen. Scheelt een heleboel frustratie aan beide kanten.

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!


Avalanche

Berichten: 15888
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 17:57

Dan kom jij sowieso niet op mijn paard als ze net beleerd is, Francien. Of op een wel goed opgeleid paard trouwens. Met een paard moet je niet willen vechten.

Mam Appelsap. Ik neem mezelf helemaal niet als superior uitgangspunt. Ik toon simpelweg met een voorbeeld aan dat je stelling niet klopt.
Verder is de reden dat ik het erbij haal, de stelling: paardrijden is een sport, want je hebt spierpijn als je het doet.
Dat is onzinnig, en stellen dat spierpijn bij paardrijden hoort of normaal is, klopt ook al niet. Ik snap ook niet helemaal waarom je zo defensief reageert. Ik val je helemaal niet aan.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 18:04

Zulke mensen nodig ik altijd graag uit om zelf op een paard te gaan zitten.

OlleBolle
Berichten: 245
Geregistreerd: 02-01-18

Re: Paardrijden?! is dat een sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 18:23

En waarom komt het dan uit op de Olympische Spelen? :=

Phoeboe

Berichten: 390
Geregistreerd: 04-07-16
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 18:37

“Jij hebt zelf nog nooit gereden zo te horen” :') Of inderdaad gewoon niet op in gaan, meestal wordt het toch gezegd om een reactie uit te lokken

Instagram: demigisolf

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 18:53

Waratje schreef:
Francieen schreef:
Sorry hoor, maar probeer eens op een net beleerd paard te stappen wat nog alle kanten opspringt. Dan is het zeker nog wel eens een gevecht en het kost dan ook zeker wat kracht

Dan heb je je voorbereiding kennelijk niet zo goed gedaan, een paard dat duidelijk uitgelegd heeft gekregen wat de bedoeling is springt niet alle kanten op en dan nog, juist bij een net beleerd paard ga je NIET aan de teugels hangen!
Het is jammer dat mensen niet vaker de tijd nemen om het rijden samen met het paard voor te bereiden en er een trek"spelletje" van maken. Bij een jong paard moet je uitleggen, niet opleggen. Scheelt een heleboel frustratie aan beide kanten.



Wie zegt dat ik aan de teugels hang. Ze is totaal ontspannen nu. Maar ze is nou eenmaal een “trut” zoals ik dr noem, dus ze probeerde me gewoon uit. En ik bedoelde dat het kracht kost om dan Normaal te blijven zitten, mentaal het goed te laten voelen en erdoorheen te rijden. Dat is als je angstig bent soms nog wel een probleempje. Ze was is het begin heel erg moeilijk en testte me elke dag, elke dag rodeo. Alles was nagekeken. Zadel hoofdtel zij zelf, ik. Dus meer had ik er niet aan kunnen doen. Als mijn instructie zelfs tegen mij zegt dat als dit paard het spelletje niet leuk had gebonden dat het niks zou worden geeft dat wel wat aan. Maar gelukkig vind ze het helemaal geweldig en gaat het nu enorm goed

Roze schoentje

ze_horse
Berichten: 11
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 16:26

Kijk dat heb ik zo vaak dan zeg IK dat dat zeker wel een sport is, en dat je dat op eigen risico doet want je zit op een (wondermooie) dier die je elk moment kan doden.Ik zeg dan ook dat dat echt heeel veeeeeel meer is dan alleen "zitten". Soms willen zo zo erg doen, dat ik Dan een klap geef aan hun, paarden zijn mijn leven en als zij met hun spotte kunne ze klappe verwachte van mij :D

♡HORSES ARE PROOF GOD LOVES US♡

Avalanche

Berichten: 15888
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paardrijden?! is dat een sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 16:29

Seriously? :')

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Shenavallie
Berichten: 11549
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 16:43

Francieen schreef:
Waratje schreef:

Dan heb je je voorbereiding kennelijk niet zo goed gedaan, een paard dat duidelijk uitgelegd heeft gekregen wat de bedoeling is springt niet alle kanten op en dan nog, juist bij een net beleerd paard ga je NIET aan de teugels hangen!
Het is jammer dat mensen niet vaker de tijd nemen om het rijden samen met het paard voor te bereiden en er een trek"spelletje" van maken. Bij een jong paard moet je uitleggen, niet opleggen. Scheelt een heleboel frustratie aan beide kanten.



Wie zegt dat ik aan de teugels hang. Ze is totaal ontspannen nu. Maar ze is nou eenmaal een “trut” zoals ik dr noem, dus ze probeerde me gewoon uit. En ik bedoelde dat het kracht kost om dan Normaal te blijven zitten, mentaal het goed te laten voelen en erdoorheen te rijden. Dat is als je angstig bent soms nog wel een probleempje. Ze was is het begin heel erg moeilijk en testte me elke dag, elke dag rodeo. Alles was nagekeken. Zadel hoofdtel zij zelf, ik. Dus meer had ik er niet aan kunnen doen. Als mijn instructie zelfs tegen mij zegt dat als dit paard het spelletje niet leuk had gebonden dat het niks zou worden geeft dat wel wat aan. Maar gelukkig vind ze het helemaal geweldig en gaat het nu enorm goed

Wellicht off-topic, maar hier moet ik even op reageren. Een paard probeert een ruiter NIET uit. Vooral een jong paard begrijpt niet altijd wat de ruiter bedoelt en doet dan wat anders dan 'opgelegd' werd. Als je het vraagt en vooral geduld hebt, dan pas kun je spreken van samenwerken met het dier en zul je zien dat het paard uiteindelijk doet wat je vraagt. Zolang mensen blijven denken dat dieren de mens 'uittesten', zal het altijd een 'gevecht' blijven. Dan gaan mensen grijpen naar symptoombestrijding als zwepen, sporen, scherpe(re) bitten en andere dieronvriendelijke materialen - ook wel materialen die de onkunde van de mens benadrukken. Zodra de mens eens geduld heeft en zich bewust is van zijn/haar eigen handelen, dan zou het er een stuk vriendelijker aan toe gaan in de paardenwereld. En geduld is niet 5 minuten langer de tijd nemen, maar soms een paar maanden tot een jaar. Een dier is geen computer.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 16:58

Ik snap dat dit jouw mening is maar niet de mijne. Ik ken mijn paard. Dat is gewoon hoe ze is. Ze test me want ze snapt het prima. Ik hou er niet van om een paard zonder reden een tik te verkopen, maar als het een gevaar word voor jezelf moet je wat. Ze ging op een gegeven moment in de hoek staan met ruiter erop aan de longeerlijn en probeerde mij te trappen en tegelijkertijd de ruiter erop eraf te werken. dan kan ze 1 goede tik verwachten maar daarna was het klaar ook. Ze is nu super braaf kan alleen opstappen en beloon positief bij alles wat ze goed doet met een snoepje. Het is een echte dominante merrie dus ik vecht niet, maar ik vind wel dat ik de leider van haar mort zijn en zij niet van mij. Wij hebben dus 1x strijd gehad maar verder nooit meer dus hoe verklaar jij je verhaal dan? Het stukje dat het altijd een gevecht zal blijven?

Daarbij vind ik dit niet een kwestie van haast, ik heb goede begeleiding en doe rustig aan met haar. Dat je een paard een keer een tik verkoopt betekent niet dat je erge haast hebt met opleiden en je meteen enorm goed moet kunnen rijden. Rust, regelmaat en ontspannen zijn de basis, zonder dit bereik je niks

Roze schoentje

MaGiL

Berichten: 31
Geregistreerd: 20-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:03

xelinexx schreef:
Hey ik rijd paard en heb een vraagje :):) Mensen vragen jouw sport maar dan zegje: paardrijden. Wat als ze dan zeggen: huh paardrijden dat is toch geen sport? Je hoeft namelijk helemaal niks te doen je zit alleen maar op het paard en het paard doet al het werk? Wat moet je dan zeggen vraag ik me altijd af?
Groetjes Eline


Geef ze een proeflesje......kijken of ze dan nog steeds vinden dat het geen sport is :D

Avalanche

Berichten: 15888
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:20

Francieen schreef:
Ik snap dat dit jouw mening is maar niet de mijne. Ik ken mijn paard. Dat is gewoon hoe ze is. Ze test me want ze snapt het prima. Ik hou er niet van om een paard zonder reden een tik te verkopen, maar als het een gevaar word voor jezelf moet je wat. Ze ging op een gegeven moment in de hoek staan met ruiter erop aan de longeerlijn en probeerde mij te trappen en tegelijkertijd de ruiter erop eraf te werken. dan kan ze 1 goede tik verwachten maar daarna was het klaar ook. Ze is nu super braaf kan alleen opstappen en beloon positief bij alles wat ze goed doet met een snoepje. Het is een echte dominante merrie dus ik vecht niet, maar ik vind wel dat ik de leider van haar mort zijn en zij niet van mij. Wij hebben dus 1x strijd gehad maar verder nooit meer dus hoe verklaar jij je verhaal dan? Het stukje dat het altijd een gevecht zal blijven?

Daarbij vind ik dit niet een kwestie van haast, ik heb goede begeleiding en doe rustig aan met haar. Dat je een paard een keer een tik verkoopt betekent niet dat je erge haast hebt met opleiden en je meteen enorm goed moet kunnen rijden. Rust, regelmaat en ontspannen zijn de basis, zonder dit bereik je niks

Dan kan het heel goed zijn dat door de spanning van de ruiter, ze niet goed kan buigen en bewegen, en jij haar blokkeert met je houding. Dan is het volkomen onterecht om een tik te geven, en zul je eerst die deurtjes weer open moeten gooien (deurtje: spanning ruiter en deurtje; houding en positie van de longeerder). En voor je roept: oh, de ruiter was heel ontspannen, veel mensen hebben zoveel onbewuste spanning in het lijf, wat het paard wel voelt en erop reageert, maar mensen zelf niet doorhebben, dat het lijkt of het paard het zonder reden doet. Ik heb mijn hele leven al paarden, en heb werkelijk nog nooit meegemaakt dat een paard zoiets zonder reden doet.

Zeker jonge paarden hebben geen filter in die dingen. Een ouder paard heeft geleerd gewoon door te lopen als de longeerder op de verkeerde plek staat, een jong paard kent dat niet, en reageert gewoon op je positie. Ik vind desensibiliseren in die zin ook geen oplossing, ik zie liever dat mensen aan zichzelf gaan werken, zodat het paard puur en ongefilterd kan blijven reageren, omdat je dan gewoon een eerlijker en productiever samenwerking krijgt.

Verder is belonen leuk, maar ziet de merrie het ook als beloning? Is een snoepje wel een beloning voor haar? Misschien time je je beloning niet goed en begrijpt je paard het gewoon niet. Of ben je niet consequent in het belonen, en ook dan krijg je niet het gewenste gedrag, want je paard snapt nog steeds niet wat je wilt.

Ook wat haast betreft, kan de perceptie van je paard heel anders zijn. Ondanks dat jij denkt dat je geen druk op je paard legt, kan zij het wel aanvoelen als druk. Druk in combinatie met een paard wat niet begrijpt wat je wilt, kan idd bijzondere reacties triggeren. Alleen dit is niet de schuld van je paard, en ze test je ook niet uit.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:42

Avalanche81 schreef:
Francieen schreef:
Ik snap dat dit jouw mening is maar niet de mijne. Ik ken mijn paard. Dat is gewoon hoe ze is. Ze test me want ze snapt het prima. Ik hou er niet van om een paard zonder reden een tik te verkopen, maar als het een gevaar word voor jezelf moet je wat. Ze ging op een gegeven moment in de hoek staan met ruiter erop aan de longeerlijn en probeerde mij te trappen en tegelijkertijd de ruiter erop eraf te werken. dan kan ze 1 goede tik verwachten maar daarna was het klaar ook. Ze is nu super braaf kan alleen opstappen en beloon positief bij alles wat ze goed doet met een snoepje. Het is een echte dominante merrie dus ik vecht niet, maar ik vind wel dat ik de leider van haar mort zijn en zij niet van mij. Wij hebben dus 1x strijd gehad maar verder nooit meer dus hoe verklaar jij je verhaal dan? Het stukje dat het altijd een gevecht zal blijven?

Daarbij vind ik dit niet een kwestie van haast, ik heb goede begeleiding en doe rustig aan met haar. Dat je een paard een keer een tik verkoopt betekent niet dat je erge haast hebt met opleiden en je meteen enorm goed moet kunnen rijden. Rust, regelmaat en ontspannen zijn de basis, zonder dit bereik je niks

Dan kan het heel goed zijn dat door de spanning van de ruiter, ze niet goed kan buigen en bewegen, en jij haar blokkeert met je houding. Dan is het volkomen onterecht om een tik te geven, en zul je eerst die deurtjes weer open moeten gooien (deurtje: spanning ruiter en deurtje; houding en positie van de longeerder). En voor je roept: oh, de ruiter was heel ontspannen, veel mensen hebben zoveel onbewuste spanning in het lijf, wat het paard wel voelt en erop reageert, maar mensen zelf niet doorhebben, dat het lijkt of het paard het zonder reden doet. Ik heb mijn hele leven al paarden, en heb werkelijk nog nooit meegemaakt dat een paard zoiets zonder reden doet.

Zeker jonge paarden hebben geen filter in die dingen. Een ouder paard heeft geleerd gewoon door te lopen als de longeerder op de verkeerde plek staat, een jong paard kent dat niet, en reageert gewoon op je positie. Ik vind desensibiliseren in die zin ook geen oplossing, ik zie liever dat mensen aan zichzelf gaan werken, zodat het paard puur en ongefilterd kan blijven reageren, omdat je dan gewoon een eerlijker en productiever samenwerking krijgt.

Verder is belonen leuk, maar ziet de merrie het ook als beloning? Is een snoepje wel een beloning voor haar? Misschien time je je beloning niet goed en begrijpt je paard het gewoon niet. Of ben je niet consequent in het belonen, en ook dan krijg je niet het gewenste gedrag, want je paard snapt nog steeds niet wat je wilt.

Ook wat haast betreft, kan de perceptie van je paard heel anders zijn. Ondanks dat jij denkt dat je geen druk op je paard legt, kan zij het wel aanvoelen als druk. Druk in combinatie met een paard wat niet begrijpt wat je wilt, kan idd bijzondere reacties triggeren. Alleen dit is niet de schuld van je paard, en ze test je ook niet uit.


Heel erg bedankt voor je duidelijke reactie. Ik ben het zeker met je eens! Ik geef haar geen klap als ze een beetje vervelend is en al helemaal niet als ze niet wil buigen. Dit is niet eerlijk. Ze krijg alleen een tik als ze echt heel stout is. Maar wat ik apart vind is dat ze na de klap gewoon klaar is, dan is alles over. Nu zou je kunnen denken angst maar ik weet 1000 procent zeker dat dit het niet is. Daarna is ze gelijk ontspannen en werkt mee en briest en is vrolijk. Dus daarom denk ik dat dit uitproberen is. Ze word al vanaf haar 3de gelongeerd dus ik denk niet dat dit het probleem is, maar onbewuste spanning kan. Belonen met snoepjes werkt heel erg goed. In het begin vond ze het zadel ook heel eng toen rustig alles stap voor stap herhaalt en elke keer een snoepje en nu is ze super braaf! Ook met opstappen en als ze een stukje super loopt krijgt ze een koekje. Voora het laatste stukje geeft echt stof tot nadenken dankje.

Roze schoentje

Mariett
Gouden 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 4412
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Paardrijden?! is dat een sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:47

Zo te lezen is paardrijden voornamelijk een denksport :+

Avalanche

Berichten: 15888
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paardrijden?! is dat een sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:49

Is ook een denksport :)) met name voor mensen :D

Francien, fijn dat je er wat mee kan :) Echt super :)

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

L1nda_91
Berichten: 74
Geregistreerd: 26-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:49

Met verbazing ben ik hier sommige reacties aan het lezen.
Ik vraag me af hoe de mensen rijden die zeggen dat paardrijden geen sport is.

Als ik een beetje in de bak of buiten aan het stappen, draven of een stukje galop doe, dan valt het inderdaad wel mee. Of als je een voorwaarts paard hebt die gewoon zijn rondje loopt aan de teugel.

Het paard dat ik rijd is meer een dieseltje die je echt even voorwaarts moet rijden en door stelling en lengtebuiging nageeflijk gaat lopen en ook al kleine stukjes kan verzamelen. Nou dat kost echt wel moeite, niet in mijn armen/handen of het knijpen met mijn binnenbenen. Maar het rijden op je zit! De buik-, rug- en bekkenbodemspieren heb je nodig voor het stabiliseren van je romp. En die train je echt niet omdat je thuis op een stoel zit.

Daarnaast is sport niet alleen bewegen. Het is ook het samenwerken met een paard. En dat maakt het ook een denksport. Mensen die paardrijden hebben over het algemeen veel geduld in de omgang met paarden, hebben inlevingsvermogen, doorzettingsvermogen, maar weten ook wanneer ze moeten stoppen. Daarnaast kunnen ruiters vaak rationeel denken en hebben ze een goed analystisch vermogen. Paardrijden wordt vaak aangeraden bij kinderen omdat ze er veel zelfvertrouwen van krijgen.

Avalanche

Berichten: 15888
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:59

Ik heb helemaal niet gezegd dat het geen sport is.
Maar ik zeg wel dat je niet kunt claimen dat iets een sport is omdat je er spierpijn van krijgt. Dat is onzinnig. Zware dingen sjouwen krijg je ook spierpijn van, maar is geen sport. Uitmesten is ook geen sport. Je krijgt er wel spierpijn van.

Ik heb echt zelden tot nooit spierpijn van paardrijden.
L1nda_91 schreef:
Daarnaast kunnen ruiters vaak rationeel denken en hebben ze een goed analystisch vermogen.

Hahaha welkom op Bokt :))

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

its_daantjee
Berichten: 1914
Geregistreerd: 17-03-13

Re: Paardrijden?! is dat een sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 18:03

mijn leraar bemoeide zich ooit met deze discussie. ik gaf paardrijden als mijn sport aan. jongens in mijn klas vonden dat dit geen sport was. leraar sprong heel gauw in en zei 'alles wat op de okympische spelen beoefent word is een sport, daar hoort paardrijden ook bij'. jongens waren snel stil en dit was dan ook einde discussie :+

L1nda_91
Berichten: 74
Geregistreerd: 26-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 18:13

Avalanche81 schreef:
Ik heb helemaal niet gezegd dat het geen sport is.
Maar ik zeg wel dat je niet kunt claimen dat iets een sport is omdat je er spierpijn van krijgt. Dat is onzinnig. Zware dingen sjouwen krijg je ook spierpijn van, maar is geen sport. Uitmesten is ook geen sport. Je krijgt er wel spierpijn van.

Ik heb echt zelden tot nooit spierpijn van paardrijden.
L1nda_91 schreef:
Daarnaast kunnen ruiters vaak rationeel denken en hebben ze een goed analystisch vermogen.

Hahaha welkom op Bokt :))


Over het algemeen dan he :+ :D Ik lees al langer mee }>

Ik had het niet perse over jouw reactie. Het is inderdaad niet zo dat iets een sport is omdat je er spierpijn van krijgt. Als je voor het eerst alleen zit op een stilstaand paard kun je al spierpijn krijgen omdat je in een andere houding zit dan je gewend bent. Zitten op een paard is ook geen sport.

Ik heb ook niet vaak spierpijn meer. Ik heb afgelopen zomer 3 maanden niet gereden omdat mijn paard drachtig was. Toen ik daarna weer ging rijden heb ik natuurlijk niet meteen het paard vol aan het werk gezet, maar stel dat ik na 3 maanden op een ander paard die nog wel vol in training staat ga rijden, ja dan voel ik dat de volgende dag echt wel even. Maar dat hangt er denk ik ook vanaf of je andere sporten doet.

Rijd je altijd hetzelfde paard/paarden? Als ik gewend ben om op een slank paard te rijden en ik ga daarna een keer op een shire zitten, dan voel ik dat echt wel :+ Toen ik nog verschillende paarden reed, had ik ook nooit spierpijn.

Avalanche

Berichten: 15888
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paardrijden?! is dat een sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 18:33

Ik rij op het moment verschillende paarden. Merrie is 2, dus daar ga ik nog maar niet op zitten :D

Hahahahaha super reactie. Overigens ben ik het volledig met je eens :)

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 18:49

Ergens begrijp ik het wel, omdat de uiteindelijke (top)prestatie meer afhangt van de fysieke vermogens van het paard dan van de ruiter. Als ruiter ben je meer een coach die het paard naar hogere prestaties leidt.
Jouw fysieke vermogens als ruiter zijn minder van belang. Je hebt wel een bepaalde basisfitheid nodig, maar je hoeft geen topatleet te zijn. Daardoor kun je ook tot op hogere leeftijd blijven doen, ook aan de top.

Is het dan geen sport? Weet ik niet. Het is deels een denksport en deels een fysieke sport. Je hebt je lichaam wel degelijk nodig, als communicatiemiddel naar je paard, en daarvoor moet je het dus goed onder controle hebben en je bewust zijn van verschillende spierspanningen etc.

Misschien is het wel het best te vergelijken met curling. Ook een combi van een denksport en een fysieke sport, waarvoor je geen topatleet hoeft te zijn, maar wel een basisfitheid moet hebben, en uiteraard heel veel techniek. Dingen als kracht of snelheid zijn minder van belang, coördinatie des te meer.

WildDreams

Berichten: 2422
Geregistreerd: 08-06-12
Woonplaats: Putten

Re: Paardrijden?! is dat een sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 18:55

Ik heb nog wel een foto van mij met een sixpack van het paardrijden toen ik nog 5x in de week reed, liet die vaak zien als reactie :')


WANDERLUST België - Frankrijk - Duitsland - Engeland - Spanje - Portugal - Slovenië - Italië - Kreta - Kroatië - Turkije - Egypte - Thailand - Zakynthos - Zuid-Afrika - eSwatini

Brainfail

Berichten: 1438
Geregistreerd: 24-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 19:24

Niet alles gelezen.

Maar mensen denken bij het woord sport aan zware lichamelijke inspanning terwijl je hebt ook denk sporten. (denk aan bv schaaksport)
Het zijn mensen die zelf een eigen beeld bij het woord sport hebben gecreëerd.

Sport is een ruim begrip.
Niet elke sport is voor je spieren zwaar de ene is meer voor je hersens en de ander voor de spieren en andere hebben allebij.

Zou me der niet te druk over maken zolang jij maar weet hoe het zit. ;)

Spoiler:
Life is a dick, sometimes it gets hard for no reason.

xPabloBokt

Berichten: 9361
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 19:27

Mars schreef:
Laat zulke mensen een kwartiertje draven/lichtrijden in de juiste houding. Vraag ze de volgende dag hoe hun lichaam aanvoelt :D


Laat ze maar eens 2 rondjes doorzitten }:)

You got your passion, you got your pride
But don't you know that only fools are satisfied?
Dream on, but don't imagine they'll all come true
When will you realize, Vienna waits for you?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers