Zelf hooiruif en konijnenspeelgoed maken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Zelf hooiruif en konijnenspeelgoed maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 10:27

Ondanks dat onze konijnen diverse voeding krijgen wil ik ze ook nog wat speelgoed geven. Nu zijn het geen kleintjes (lotharinger) en vind ik het spul in de winkel veel te duur. Verder wil ik mijn eigen, grote hooiruiven maken (of ergens een betaalbaar alternatief vinden.

Wie heeft ideeën speelgoed voor grote konijnen? Zijn er ook bokkers die hun eigen hooitunnels maken? Zo ja, hoe doe je dat?


Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: Zelf hooiruif en konijnenspeelgoed maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 11:05

Ik probeer ook veel zelf te maken anders is het enorm duur. Wat ik wel heb gekocht zijn van die 'boomstammatten' die losse takken die aan elkaar vast zitten met een ijzerdraad. Die gaan hier eigenlijk nooit kapot en kan je zowel als een huisje neerzetten als een tunnel, mijn Franse Hangoor knaagt er ook lekker aan en gaat zowel lekker eronder liggen als erop staan (in een gekke bui :+ )

Een eierdoos vullen met hooi en brokjes en vervolgens dichtknopen met sisal touw is hier een groot succes. Kan je zowel ophangen als los in de kooi leggen.

Lege dozen bij de supermarkt vullen met stro en brokjes erin verstoppen. Lege dozen die nog dicht kunnen kan je ook aan beide kanten een gat inknippen heb je ook een tunnel idee.

Voerbal voor honden is niet duur en ook een leuk speeltje dan lang meegaat.

heb vertrouwen, houd moed

diesel_

Berichten: 1726
Geregistreerd: 25-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:31

voor buitenkonijnen kun je via marktplaats pvc buizen kopen. 25cm doorsnee is prima, er staan soms restanten op.

Ook houten kistjes (hornbach) gaan super lang mee. Zelf kijk ik vaak of ik ergens verse wilgentakken mag meenemen, die vinden ze heerlijk en zijn ze weer even zoet mee. Ook veel veranderen, dus alles telkens anders neerzetten. Ze houden van ergens tussendoor kruipen of op kunnen springen dus ook werken in de hoogte.

Telpeva

Berichten: 14671
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:37

Eentje die ik zelf leuk vind (en mijn gerbils ook, ik weet niet wat een konijn er van vind dat kan je denk ik zelf het beste inschatten?)
is de eerste uit dit filmpje, een bol van uitgehard toiletpapier:

Mijn gerbils vinden dat vooral geweldig om in te zitten, er in te graven en te slopen, maar misschien is dat voor een groter dier leuk om hooi in te doen? het is ook heel licht in gewicht, ze kunnen het optillen en er mee gooien als ze dat leuk vinden. Wat ik ook leuk vind is dat je zelf kan bepalen hoe je hem wilt hebben. Met een groot opgeblazen ballon kan je een grotere bol maken. Met wat fantasie en een schaar kan je hier ook wel een voerbal van maken, hoe lang dat overleeft hangt af van hoe goed je dier kan slopen :') In geval van gerbils misschien een uurtje, misschien een middag (zij genieten er echt van om te slopen, stelletje vandalen). Het kost wat tijd om te maken en hier in huis is het sneller kapot als gemaakt, maar ze zijn er altijd zo blij mee dat ik het toch de moeite waard vind om deze dingen te maken.

Let wel, ze kunnen niet tegen water.

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

mignonne2403

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 17:05

Ik kon geen hooiruif vinden voor mijn konijnen, dus ik heb het zelf gemaakt. Valt goed in de smaak hier
!! Ik heb het simpel met wat kippengaas en hout gemaakt, 20*20 en 40 cm hoog.
Afbeelding

Heb ook 2 pvc buizen gehaald gewoon online, vonden ze eerst wat eng maar inmiddels ook geliefd :)

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: Zelf hooiruif en konijnenspeelgoed maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 17:11

Jahoor ik maak altijd het konijnenspeelgoed zelf. WC rolletjes sparen en die aan een touwtje rijgen. Je kunt er ook een doosje van maken met lekkers erin. Kijk eens op het YouTube kanaal van Little Pet Channel. Daar zie je ook een aantal DIY's. En de houten kinderkralen bij de Action zijn safe voor knaagdieren. Maak er iets leuks van en je hebt een kleurrijk speeltje. Wilgentakken in een bundel knopen en er gedroogde kruiden in doen. Er is zo veel leuks te verzinnen ;)

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Re: Zelf hooiruif en konijnenspeelgoed maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 17:29

Ik heb een hooiruif gemaakt van dikke wilggentakken en die aan de bovenkant met strotouw aan elkaar gemaakt ze worden op den duur wel kapot geknaagt maar de wilgen takken zijn goed voor ze en voorkomen ook verveling, het is best makkelijk en ze hebben ee veel plezier van!

some of my best friends, never say a word to me...

colunder

Berichten: 3545
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Re: Zelf hooiruif en konijnenspeelgoed maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 04:59

Ik heb als hooiruiven 2 staaldraad wasmanden, werkt perfect.
Er kan een grote plak hooi in zo'n mand kwijt.
Werkt super


bcd94
Berichten: 700
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 08:41

Een plateau vinden ze vaak leuk om op te springen.
Boomstammetje, pvc buis met evt daarover een berg zand, vonden ze bij ons erg leuk op een gegeven moment lag het zand alleen door het hele hok maar ach.

Hier krijgen ze hooi uit een hooinet, ideaal want het word dus niet vies en er past veel in dus vaak vullen is niet nodig.

Een snuffelmat schijnen ze ook leuk te vinden


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, SentiBot en 103 bezoekers