Wat zijn jullie ervaringen met Bates?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Wat zijn jullie ervaringen met Bates?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-18 04:21

Als achtergrond: ik ben voorzichtig om me heen aan het kijken naar zadels.

Er zijn voor mij eigenlijk twee merken die eruit springen: WoW en Bates.

Waarom geen Wintec? Omdat ik niet van kunststof houd.

Verder vind ik flair en CAIR erg interessant.
Maar ik ben vooral benieuwd. Wat zijn jullie ervaringen? Liep je paard er fijn onder? Hoe zat je zelf in het zadel? Beenligging ok?
(dit in verband met de teruggeplaatste beugelriemen)

Ik ben eigenlijk alleen geinteresseerd in dressuurzadels. Ik ben er ook van op de hoogte dat er verschillende typen zijn, dus graag ook wat voor type je hebt/kent en je ervaring ermee.

AmenteC
Berichten: 32
Geregistreerd: 15-04-18
Woonplaats: Gelderland

Re: Wat zijn jullie ervaringen met Bates?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 09:23

Ik heb al 14 jaar een Bates veelzijdigheidszadel. Heerlijk zadel en vorige maand van de zadelmaker te horen gekregen dat hij nog steeds erg goed is!
Het cair-systeem heb ik er 8 jaar geleden uit moeten laten halen. Was lek gegaan, kostbare operatie, maar nu kussens met wol gevuld.

Succes!

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Re: Wat zijn jullie ervaringen met Bates?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 09:34

Ik heb een nieuw winter 500 zadel met cair en easy fit. Wilde ook geen kunststof maar deze was tenminste betaalbaar. En achteraf vind ik het kunststof erg meevallen! Merk geen verschil met rijden en ziet er ook mooi uit.
Op mn paard ligt hij top en ik zit er ook fijn in. Ik heb wel het idee dat het een ‘klein’ zadel is, de zweetbladen zijn niet heel lang enz

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wat zijn jullie ervaringen met Bates?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-18 10:35

Ah, super, bedankt alvast :) ik hoop dat er meer mensen reageren, maar vind het zeer hoopvol dat er iemand al 14 jaar zo een zadel heeft.

IlBuono
Berichten: 383
Geregistreerd: 15-01-13

Re: Wat zijn jullie ervaringen met Bates?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 10:40

Ik rijd al een dikke 6/7 jaar rond op mijn Bates Innova, letterlijk ook bijna 365 dagen per jaar want heb bijna elk paard in die tijd met m'n eigen zadel gereden. 1x een zo'n padje in laten steken en verder niets werk aan! Ik heb dan wel die dikke knieblokken dus niet voor iedereen maar ik voel ze zelf niet zitten en zit er ontzettend fijn in, vind vooral de zitting heel zacht tov andere zadels. Zoals Dispar_Vulgo zegt: ik vind het ook wel een 'klein' zadel, de zweetbladen zijn niet zo lang en ook mijn singelstoten vind ik een pak korter lijken dan bij andere zadels, maar vind het wel fijn hoor!

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wat zijn jullie ervaringen met Bates?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-18 10:44

Ik hoef ook niet een enorm groot zadel, paard heeft zover ik het nu kan zien, niet een lang draagvlak op haar rug. De Innova heeft idd vrij grote wrongen, maar je vindt de zit niet gedwongen?

Kun je nog onafhankelijk zitten?

xSannee

Berichten: 4348
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 10:44

Hier ook een Bates dressuur zadel!
Ligt als een huis op mijn pony, al het andere gleed opzij of naar voren.

Ik vind hem zelf ook fijn zitten!

Vorig jaad op een andere pony een wintec veelzijdigheids gehad. Topzadel en kon er alles mee, maar leer zit toch net lekkerder haha

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 10:45

Ik heb een bates gehad voor mijn oude merrie. Een van de weinige zadels waarbij de beugelriemhaken op een fatsoenlijke plek zitten! Heb de cair laten vervangen door flair, heel handig. Mijn zus rijdt nu met dat zadel, prima kwaliteit hoor. Voordeel was ook de vorm van de kussens waardoor ie geschikt was voor paarden met een kortere rug.

Mijn paarden hebben nu allebei een wow, de oude zittingen vind ik fijner dan de nieuwe, eens wat singelstoten laten vernieuwen maar gaan ook al jaren (10-15) mee.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wat zijn jullie ervaringen met Bates?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-18 10:47

Hmm cair vervangen door flair...... niet aan gedacht. Wel geniaal. Vind je de paarden er ook ruimer onder lopen? Die beugelriemhaken vind ik ideaal idd :) en de smalle twist......

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Re: Wat zijn jullie ervaringen met Bates?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 10:53

Ik heb sinds kort ook de bates (innova uit Mn hoofd) en ik hou dr van <3 heel erg moeten wennen aan de beugelriemmen omdat deze nu eindelijk op de goede plek zaten en ik dus een goede houding. Je kan de haken zo verstellen dat het voor jou fijn voelt. De zitting vond ik persoonlijk eerst wat hard, maar heb nu het zadel ingereden en nu lekker zacht

IlBuono
Berichten: 383
Geregistreerd: 15-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 10:58

Avalanche81 schreef:
Ik hoef ook niet een enorm groot zadel, paard heeft zover ik het nu kan zien, niet een lang draagvlak op haar rug. De Innova heeft idd vrij grote wrongen, maar je vindt de zit niet gedwongen?

Kun je nog onafhankelijk zitten?


Nee, persoonlijk vind ik de zit niet gedwongen maar moet wel zeggen dat ik het van anderen soms wel hoor/zie, maar ik voel de blokken dus letterlijk niet := Ik kan er onafhankelijk in zitten maar zit wel redelijk lang, wanneer je graag wat korter zit lijkt het mij dat je er wel eens last van zou kunnen hebben..

mala26

Berichten: 5000
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Wat zijn jullie ervaringen met Bates?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 11:44

Ik had een bates, Isabelle werth uitvoering. Was echt 1 van mijn favoriete zadels.
Ging alleen maar weg omdat ie niet op paard 2 paste.
Maar paard 1 liep er briljant onder met zoveel meer ruimte.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 12:04

Ik zelf heb een bates! En wil niks anders meer!! T enige zadel wat goed op m’n hafje past, en als t niet lekker meer past. Goed aanpasbaar is.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wat zijn jullie ervaringen met Bates?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-18 12:54

Jullie zijn erg positief! Super om te lezen!!!

@ ilbuono: ik hou erg van lang zitten. Ik heb het liefste het gevoel van een soort van staan. Klinkt goed!

SRY

Berichten: 1159
Geregistreerd: 21-05-11
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Wat zijn jullie ervaringen met Bates?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 16:10

Hier al 5,5 jaar 2 bates zadels in gebruik. De dressuur en veelzijdigheids versie. Beide de wide versie, voor mijn haflinger. Geen gezeur met wol opvullen. En ze blijven er uit zien als nieuw.

elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

Re: Wat zijn jullie ervaringen met Bates?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 18:15

Ik heb een bates Isabelle werth....ben dr heel erg blij mee...

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wat zijn jullie ervaringen met Bates?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-18 21:30

Yay mijn dank is groot!!! Super fijn deze ervaringen.

Odetje92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Wat zijn jullie ervaringen met Bates?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 21:34

Ik vond het zadel prima qua zit, helaas wilde mijn paard er niet onder ontspannen terwijl hij goed ook lag op de rug, met wol gevulde zadels geen probleem, dus we hebben vrij snel afscheid genomen van de Bates

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wat zijn jullie ervaringen met Bates?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-18 21:37

Heb je weleens flair ook geprobeerd?
Gewoon even uit nieuwgierigheid.

Odetje92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 22:11

Avalanche81 schreef:
Heb je weleens flair ook geprobeerd?
Gewoon even uit nieuwgierigheid.


Wie,ik?

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wat zijn jullie ervaringen met Bates?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-18 22:45

Ja. De reden dat ik het vraag, is omdat ik benieuwd ben of je paard op alle lucht systemen zo reageert.

Odetje92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 22:46

Avalanche81 schreef:
Ja. De reden dat ik het vraag, is omdat ik benieuwd ben of je paard op alle lucht systemen zo reageert.


Niet geprobeerd, want voor zover ik weet is dat een systeem van WOW?

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wat zijn jullie ervaringen met Bates?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-18 22:47

Ja, maar je kan het ook in andere zadels laten bouwen. Bij wow werkt het wel het beste, omdat de boom niet helemaal vast is.

Odetje92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 22:52

Avalanche81 schreef:
Ja, maar je kan het ook in andere zadels laten bouwen. Bij wow werkt het wel het beste, omdat de boom niet helemaal vast is.


Interessant, hebben we niet overwogen en is, waarschijnlijk ivm budget?, ook niet voorgesteld door zadelmakers

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wat zijn jullie ervaringen met Bates?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-18 22:58

Niet zozeer icm met budget, het is niet vreselijk duur. Veel goedkoper dan een wow en goedkoper dan een nieuw zadel ook, kost je iets van 400 - 500 euro. Voor het vervangen van de wolvulling betaal je ongeveer de helft, met een paar pasconsulten (als je zadel aangepast moet worden) heb je het er al uit. Het is alleen een hoop werk, want je moet hele nieuwe kussens onder het zadel bouwen, al heb je ook mensen die het zadel helemaal leeg halen, en er airbags in bouwen, en ze dan pas opblazen.