Onverwachte castratie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Onverwachte castratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-18 21:31

Helaas heb ik vandaag onverwacht mijn pup van 8 maanden moeten laten castreren.

Na een wandeling in het bos kwam ik er bij thuiskomst achter dat hij tussen zijn benen aan het bloeden was. Toen ik ging kijken zag ik een teelbal zitten en was het zakje gescheurd :( .
Nu bleek toen hij eenmaal onder narcose was om te hechten dat zijn bal zijn urinelijder blokkeerde en moest zijn bal verwijderd moeten, ook omdat deze misvormd was en daardoor vroeg of laat toch er uit zou moeten.

Zijn andere bal is nog niet ingedaald en zit nog in de lies, maar die gaat niet meer indalen (wat nu ook niet meer kan).

Maar dat terzijde, nu zit ik dus op 2e kerstdag met een hond die een kraag om zijn nek heeft, en het daar niet helemaal mee eens is. Dus ik was ten eerste niet voorbereid op een operatie vandaag, en mijn hond ook niet.

Afbeelding



Hij word dus helemaal gek van die kraag en probeert hem al de hele avond af te krijgen en loopt overal met zijn hoofd tegen aan. Hij slaapt normaal gesproken in de bench, maar die kraag is zo groot dat hij dan bijna niet meer kan draaien in zijn bench, dus ga ik hem vannacht in de mand in de keuken laten slapen.

Dus mijn vraag is: heeft iemand tips om de hond het zo aangenaam mogelijk te maken met zijn kraag om.?


Afbeelding

Afbeelding

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Onverwachte castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 21:41

Een grote romper aantrekken? Grootste maat werkt dat niet beter

xrenox
Berichten: 254
Geregistreerd: 12-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 21:46

Ik heb voor mijn hond een soort romper gekocht. Gewoon te bestellen bij bol.com. idiaal die dingen. Helaas al vaak nodig gehad.
Medical ped shirt heten ze. Gewoon te bestellen bij bol.com

En tot je die binnen hebt. Gewoon de kap af als je er bij bent. Je kunt je hond in de gaten houden dan en ingrijpen als ze eraan zitten.

Succes

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 21:46

Kraag afdoen en bij de dierenarts of online een Medical Pet Shirt bestellen. Zo'n kraag is k*t en die kun je niet aangenaam maken, wat je ook doet.

Heel veel sterkte met je ventje! Wat rot om zo te moeten castreren. ;(

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 21:46

Ik zou ook kijken voor een medical petshirt.
En ik weet niet hoe snel hij er aan zit?
Anders kap af als je hem in de gaten kan houden, en om als hij alleen is.

TJolieke
Berichten: 1961
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Noord Limburg

Re: Onverwachte castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 21:51

Ik laat zo'n kap gewoon om. Geef hem een dag om eraan te wennen, morgen heeft hij er waarschijnlijk al geen last meer van. Is inderdaad even sneu maar als hij bij de operatiewond kan richt hij met een beetje pech heel snel veel schade aan.

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 21:52

Er bestaan hiervoor speciaal truitjes om aan te doen. Heten Medical pet tshirt
Moet je wel even open doen, tijdens het uitlaten. Maar 110 x aangenamer voor de hond
Onze mechelaars moeten ook niks weten van dergelijke kraag.

Tigress

Berichten: 8939
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 21:55


CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Onverwachte castratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-18 22:16

Bedankt voor jullie snelle reacties. Een shirt laat hij niet heel aangezien hij in een sloop fase zit. Zodra ik weg ben is het stuk, helaas want dat was wel een goede oplossing anders inderdaad.

Heb de kraag al even af gedaan maar dan wil hij direct likken. Dus dat zit ook niet mee :(

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Onverwachte castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 22:20

kraag afdoen en iets te doen geven (snackbal, kauwbeen) en afleiden tot hij het vergeten is. En als je hem niet in de gaten kan houden kraag weer om. Je kan ook van die opblaasbare kragen halen, die zijn wel duur maar comfortabeler.
Een boxershort, gaatje in knippen voor de staart en kijken of hij die omhoudt kan een oplossing zijn voor als hij onder toezicht is.

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 22:20

Een Comfy cone dan? Dat is een zachte kraag waar de meeste honden ook geen problemen mee hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 22:22

Even zielig, maar ze wennen er vaak snel aan. Het is niet leuk, maar aan de operatiewond zitten is helemaal ellende. Vaak zijn ze het na een dag wel gewend en racen ze weer volop rond (met wat onhandige vasthaak momenten tussendoor).

xGoldenHero

Berichten: 1902
Geregistreerd: 04-05-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 22:23

Ik gebruikte ook een medical pet shirt. Zo bleef hij er mooi vanaf. De eerst dagen sliep ik op de bank zodat ik hem in de gaten kon houden. Na een paar dagen was hij er aan gewend.

Estera

Berichten: 1056
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 22:25

Idd een opblaasbare hondenkraag, zie de link in een eerdere post.

Die kappen zijn echt ondingen en die shirtjes zo gesloopt.

sayenti
Berichten: 570
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 22:27

Tigress schreef:
Misschien idee om te kijken naar een kraag in plaats van een kap?

https://www.zooplus.nl/shop/honden/verz ... omEALw_wcB


Deze zijn echt ideaal!!

Of wel onder toezicht kap af eerste dag proberen ze veel aan de wonden te likken 2de dag was dat hier meestal gedaan ook omdat ze overal tegen aanknotsten.

Snachts deed ik deze wel terug aan.

Eventueel een onderbroek?
Of een grote pleister deed ik bij de oudste er ook op kon hij de wonde ook niet irriteren.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Onverwachte castratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-18 22:33

Ik ga morgen eens naar de dierenspeciaalzaak en kijken of ze daar die banden hebben :)

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 22:33

Gat in een boxer knippen voor z'n staart en die om z'n bips hijsen.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: Onverwachte castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 22:56

Zit hij er aan ?? Castreren is zoiets kleins.
Hier zat mijn hond er destijds helemaal niet aan. Ik heb 2 nachten wel een jasje aan gehad.

XFILE

Berichten: 86
Geregistreerd: 18-11-18

Re: Onverwachte castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 23:04

Gewoon de kap afdoen als je zicht op hem hebt. Morgen ff kijken voor een band of romper dan is er niks aan het handje.
Misschien kun je die kap om zn heupjes doen haha. Kan die er ook niet bij.

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Re: Onverwachte castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 00:11

Moon collar, comfy cone of een medical pet shirt, er zijn meer dan genoeg opties náást zo'n vreselijke lampenkap.. En als je er op kunt letten, kap lekker af en zélf goed in de gaten houden :) Veel fijner voor 'm :)

Wat een schrik trouwens, heb je enig idee wat er gebeurd zou kunnen zijn? Beterschap voor de jongeman, hopelijk herstelt ie snel :)

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Onverwachte castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 00:16

mijn flatcoated retriever is eer verleden week geopereerd aan talgklierbulten , hij had er 4 en 2 wratjes en wij kregen(verplicht kopen) ook zo kraag mee, Hij heeft hem niet om gehad .

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 10:35

Neej schreef:
Moon collar, comfy cone of een medical pet shirt, er zijn meer dan genoeg opties náást zo'n vreselijke lampenkap.. En als je er op kunt letten, kap lekker af en zélf goed in de gaten houden :) Veel fijner voor 'm :)

Wat een schrik trouwens, heb je enig idee wat er gebeurd zou kunnen zijn? Beterschap voor de jongeman, hopelijk herstelt ie snel :)



Ik ga zo even shoppen voor hem. Het gaat al wel beter met de kap om, en hij heeft voor het eerst buiten de bench geslapen en alles was nog heel :D. Heb nu inderdaad zijn kap af gedaan en hou hem goed in de gaten. Heb gelukkig vrij tot volgende week woensdag.

En ja hij wil er wel de hele tijd aan likken. Of ruiken hij vind het maar gek. Verder is hij weer de oude .

Ik heb geen idee hoe het zou zijn gekomen. Mijn mechel teef klapte er wel lomp achterop tijdens het spelen, en misschien is hij toen wel ergens met zijn zakje langsaf geschaafd.

Maar de DA zei dat hij hoe dan ook geopereerd had moeten worden vroeg of laat. Aangezien die bal niet goed was en tegen zijn urinelijder duwde.. maar was het niet van plan op 2e kerstdag haha

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 10:50

Mijn hond loopt al 5 weken met kap om. Wegens een hapje uit haar oor dat maar niet dicht wil.
Heb er al een stukje af laten halen om het wat rechter te krijgen zodat de korst niet maakt dat het verder scheurt maar het blijft vooralsnog nog steeds nodig dat de kap om blijft.
Mijn ervaring is wel dat het went. Ze is er nu enorm handig mee maar het blijft sneu nog natuurlijk.

mvdende

Berichten: 5691
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Onverwachte castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 11:00

Balen voor jullie. Mag hij nu nog wel naar de politie? Natuurlijk gaat zn gezondheid voor, maar 2 afgekeurde honden zou wel echt een enorme domper zijn |(

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 11:06

Ik gooi die kappen altijd gelijk in de hoek, wat een verschrikkelijke dingen zijn dat, als mijn hond geopereerd is blijft mijn man of ik er continu bij, ik gooi hem een halsband met bel om dat als ik snachts naast hem slaap ik hem hoor als ie gaat rommelen.
Ik vind het zo sneu, pijn vd operatie en dan ook zo'n ding om waar ze van in paniek raken.
Tis ff een opoffering om er steeds bovenop te zitten maar heb het er voor over zodat ie niet zo'n onding omhoeft.

Beterschap met je hondje