Pony accepteerd thermometer niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jeweltjex
Berichten: 41
Geregistreerd: 25-10-18

Pony accepteerd thermometer niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-18 12:46

Hey bokkers!
Bij de stal naast ons is droest uitgebroken en nu is ook de paarfengriep. Los daarvan is het zobizo handig om eens in de zoveel tijd even temperatuur op te meten, toch! _/-\o_
Nu heb ik het probleem dat mijn merrie dat absoluut niet goed vind, zo in haar bibs :+ . Staart optillen is geen probleem, en dan wil ik het heel rustig proberen. Alleen als ik haar aanraak gaat ze 'bokken'. Ze doet soortvan haar kont een stukje de lucht in, ze trekt haar been helemaal op en gaat draaien. Ik loop dan snel weg omdat ik niet getrapt wil worden! Tippies? *D


eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Pony accepteerd thermometer niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 12:52

Als je paard het spannend vind doe je dit sowieso niet alleen.

Laat iemand het hoofd vasthouden, sta allebei aan dezelfde kant (bv links), en buig het paard dan ook iets naar links. Zo is het al lastiger om haar kont in jouw richting te slingeren en je te slaan. Geef evt wat te eten voor afleiding en dat is meteen mooie beloning.

Rustig de staart optillen, niet haasten. Anus even aanraken met je hand (voor de mensen met problemen hiermee, doe even een handschoentje aan).
Iets van zalf, glijmiddel oid op de thermometer en heel rustig inbrengen. Neem de tijd. Als je paard flipt ga je te snel. Blijf zelf rustig en blijf je paard aanraken en ertegen praten.

Wat soms kan helpen is iemand een voetje op laten nemen. Dan voel je als ze spanning maken en veel paarden willen eerst de opgenomen voet neerzetten voordat ze een achtervoet optillen. Het is geen garantie natuurlijk ;)

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

JoyCiej007

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 12:53

Je topic staat hier verkeerd; ik zal even een mod vragen om het te verplaatsen.

Staart optillen gaat dus prima. Maar als je haar "aanraakt" niet. Wat bedoel je met dat aanraken?
Bedoel, je tilt toch de staart op en steekt je thermometer in de anus?

Dat "bokken", been optrekken en draaien zou ik absoluut niet tolereren. Ze had van mij een ferme "HEEY EUH DENKKKK DR OM!!!!" gekregen, compleet met een tik/schop"je".

Jij loopt dus telkens snel weg als ze dreigt. Dat heeft ze dus geleerd, en weet ze nu. Daar maakt ze mooi gebruik van.

Staan blijven dus!! En zowiezo is het handig om niet recht er achter te staan, maar ietsjes opzij.

Verder, vooral heel veel oefenen, oefenen, oefenen. Met thermometer, maar ook gewoon. Jij moet ook in dat gebied kunnen komen, ook met bijv. je handen.
En inderdaad is het handig om een 2e persoon er bij te hebben.

Misschien merkt ze jou spanning wel, en is het handiger om de ander het rustig te laten proberen.
Blijf in elk geval altijd rustig maar consequent.

Jeweltjex
Berichten: 41
Geregistreerd: 25-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-18 13:10

JoyCiej007 schreef:
Je topic staat hier verkeerd; ik zal even een mod vragen om het te verplaatsen.

Staart optillen gaat dus prima. Maar als je haar "aanraakt" niet. Wat bedoel je met dat aanraken?
Bedoel, je tilt toch de staart op en steekt je thermometer in de anus?

Dat "bokken", been optrekken en draaien zou ik absoluut niet tolereren. Ze had van mij een ferme "HEEY EUH DENKKKK DR OM!!!!" gekregen, compleet met een tik/schop"je".

Jij loopt dus telkens snel weg als ze dreigt. Dat heeft ze dus geleerd, en weet ze nu. Daar maakt ze mooi gebruik van.

Staan blijven dus!! En zowiezo is het handig om niet recht er achter te staan, maar ietsjes opzij.

Verder, vooral heel veel oefenen, oefenen, oefenen. Met thermometer, maar ook gewoon. Jij moet ook in dat gebied kunnen komen, ook met bijv. je handen.
En inderdaad is het handig om een 2e persoon er bij te hebben.

Misschien merkt ze jou spanning wel, en is het handiger om de ander het rustig te laten proberen.
Blijf in elk geval altijd rustig maar consequent.


Oja Zie idd dat ie verkeerd staat, oeps!
Ze accepteerd het niet als je haar anus aanraakt, ik doe al heel rustig, maar als je het ook maar heel zacht aan raakt 'flipt' ze al! Ik zal idd eerst maar oefenen met grwoon Mn handen. Ik ben naar mijn idee niet zenuwachtig, bij mijn moeder dee ze het ook. Toch bedankt voor de tips!

JoyCiej007

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Pony accepteerd thermometer niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 13:13

Inderdaad dan eerst met je handen.
Laat de ander (je moeder?) haar vasthouden en kalmeren. Als ze dreigt, vooral NIET weglopen/springen maar gewoon normaal en rustig doorgaan.
Dreigen is 1, maar écht uithalen is 2.

Melvern
Berichten: 4409
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 13:53

Mijn merrie vind de thermometer gelukkig geen probleem maar vind opvoelen niet echt geweldig. We zetten haar dan tegen de staldeur met haar kont. Die is laag genoeg en dan kan ze de dierenarts niet raken als ze wel een keer moeilijk doet.

Dit zou je evt. Kunnen proberen als je teveel risico loopt een tik te krijgen. Een hek is geen goed idee omdat de benen erin kunnen komen met dreigen, schoppen en bokken.

Rustig blijven vooral en eerst rustig aanraken. Niet ineens de anus aanraken maar eerst kriebelen aan de billen en staartwortel en rustig steeds meer naar de anus.

Succes het is idd goed dit te oefenen en zo af en toe de temperatuur te meten zodat je haar normale temp weet en dat je in geval van ziekte kunt kijken.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Pony accepteerd thermometer niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 14:09

Ik verplaats dit topic naar Medisch.

Goof

Berichten: 28750
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Pony accepteerd thermometer niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 14:12

Allereerst bestaat het woord 'zobizo' niet. Ik denk dat je 'sowieso' bedoelt.

Ik zou er even een ervaren paardenpersoon bij halen die wel doorpakt. Je staleigenaar ofzo?

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Pony accepteerd thermometer niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 15:09

Ik zou het idd gewoon rustig oefenen, vooral niet haasten.

Een beetje spuug of vet op de thermometer wil ook weleens helpen om het eerste stukje er wat makkelijker in te krijgen.

Zorg wel dat je de thermometer niet per ongeluk loslaat als ze erg met haar staart knijpt of een stap opzij zet

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Jeweltjex
Berichten: 41
Geregistreerd: 25-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-18 19:13

Goof schreef:
Allereerst bestaat het woord 'zobizo' niet. Ik denk dat je 'sowieso' bedoelt.

Ik zou er even een ervaren paardenpersoon bij halen die wel doorpakt. Je staleigenaar ofzo?


Allereerst zit ik hier niet in een Nederlandsles. Daarbij wil ik niet dat het te snel is voor haar en ze er nare ervaring aan overhoud.

Jeweltjex
Berichten: 41
Geregistreerd: 25-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-18 19:14

palousa_boy schreef:
Ik zou het idd gewoon rustig oefenen, vooral niet haasten.

Een beetje spuug of vet op de thermometer wil ook weleens helpen om het eerste stukje er wat makkelijker in te krijgen.

Zorg wel dat je de thermometer niet per ongeluk loslaat als ze erg met haar staart knijpt of een stap opzij zet


Haha zal erop letten! Zit al een touwtje aan, voor het geval dat :+

Goof

Berichten: 28750
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 19:20

Jeweltjex schreef:
Goof schreef:
Allereerst bestaat het woord 'zobizo' niet. Ik denk dat je 'sowieso' bedoelt.

Ik zou er even een ervaren paardenpersoon bij halen die wel doorpakt. Je staleigenaar ofzo?


Allereerst zit ik hier niet in een Nederlandsles. Daarbij wil ik niet dat het te snel is voor haar en ze er nare ervaring aan overhoud.


Joh, dat is ze na 5 minuten weer vergeten. Dot soort dingen kun je eveb doorpakken en klaar.
Je gaat een dierenartsbezoek toch ook niet 3 maanden voorbereiden?

Jeweltjex
Berichten: 41
Geregistreerd: 25-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-18 21:45

Goof schreef:
Allereerst bestaat het woord 'zobizo' niet. Ik denk dat je 'sowieso' bedoelt.

Ik zou er even een ervaren paardenpersoon bij halen die wel doorpakt. Je staleigenaar ofzo?


Allereerst zit ik hier niet in een Nederlandsles. Daarbij wil ik niet dat het te snel is voor haar en ze er nare ervaring aan overhoud.[/quote]

Als je het elke keer op die manier doet blijft het drama, en gedoe. Ik wil haar laten wennen dat het jiet erg is, en het zo weer voorbij is. Daarbij, als ze problemen heeft met iets va de dieren arts ga ik daar wel en tijdje voor trainen ja!

Joh, dat is ze na 5 minuten weer vergeten. Dot soort dingen kun je eveb doorpakken en klaar.
Je gaat een dierenartsbezoek toch ook niet 3 maanden voorbereiden?[/quote]

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Pony accepteerd thermometer niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 22:23

Ik zou ook gewoon naast haar gaan staan, eventueel iemand die haar extra vasthoudt of afleid. Verder gewoon staart omhoog en als ze dreigt boos worden (EH DENK ER OM) en vervolgens even stoppen en daarna rustig doorgaan. Zolang je aan de zeikant staat kan er in principe weinig gebeuren.

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 22:49

Jeweltjex schreef:
Hey bokkers!
Bij de stal naast ons is droest uitgebroken en nu is ook de paarfengriep. Los daarvan is het zobizo handig om eens in de zoveel tijd even temperatuur op te meten, toch! _/-\o_
Nu heb ik het probleem dat mijn merrie dat absoluut niet goed vind, zo in haar bibs :+ . Staart optillen is geen probleem, en dan wil ik het heel rustig proberen. Alleen als ik haar aanraak gaat ze 'bokken'. Ze doet soortvan haar kont een stukje de lucht in, ze trekt haar been helemaal op en gaat draaien. Ik loop dan snel weg omdat ik niet getrapt wil worden! Tippies? *D

Zorg dat je zo dicht mogelijk bij/tegen haar aan staat naast haar achterbeen (doe wel goede schoenen aan), dan zit er geen/weinig kracht in een trap, je wordt eerder wat opzij geduwd. Laat je hand daar liggen, beweeg met haar mee en haal je hand pas weg als ze echt stil staat. Ze moet leren dat de manier om van je af te komen blijven staan is, niet het gedraai en gedreig wat ze nu leert omdat jij inderdaad weg loopt. Kans is groot dat ze eerst erger wordt voordat ze een andere oplossing gaat zoeken, dus aan de rand van het "ik ga dreigen als je hier aankomt" gebied beginnen maakt het voor jullie beide makkelijker.

En voor een thermometer is een dikke lik vaseline inderdaad handig qua inbrengen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 23:29

1. Hou vooral een "doe ff normaal dit is gewoon een normaal iets" mentaliteit aan. Niet te voorzicht gaan doen, dan bouw je onbewust spanning op.

2. Als je de staart kunt optillen, neem dan wat babydoekjes en ga de onderzijde staartwortel schoonpoetsen en de vulva als dat wel lukt of daar omheen. Het wordt dan al snel normaler om daar "iets" te doen. je zult al snel de anus ook vluchtig en steeds langer kunnen meepoetsen met de babydoekjes.

3. Vrij veel paarden hebben stiekem wel ergens om de staart heen een kriebelplekje, zoek en gij zult vinden, dat gaat helpen bij het idee dat je daar achterin bezig bent.

4. Bovenstaande tips 2 á 3 minuten per dag, niet meer, dan geef je haar te veel kans om er over na te denken.

overigens heb ik vooral ervaring met jonkies, zo'n 35 stuks, die daar nooit waren aangeraakt, en slechts een paar wat oudere, dus misschien dat er nog iemand is die meerdere oudere dieren daarmee wijs heeft gemaakt en nog betere tips heeft.

https://gofund.me/5569a4bb Taylor heeft een hartoperatie nodig

prugelpiet

Berichten: 12554
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Pony accepteerd thermometer niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 23:35

Paard ergens tegen een muur/staldeur zetten met de zijkant, keer op de thermometer spugen, staart optillen en thermometer erin. Niet zo moeilijk doen, want als jij er moeilijk over gaat doen, gaat je paard er ook moeilijk over doen, want baas zegt dat het moeilijk is dus dat zou het ook wel zijn, toch?

En in de dagelijkse handelingen meenemen dat je onder de staart alles kan aanraken.

I am because you were

Jeweltjex
Berichten: 41
Geregistreerd: 25-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-18 23:47

tamary schreef:
Jeweltjex schreef:
Hey bokkers!
Bij de stal naast ons is droest uitgebroken en nu is ook de paarfengriep. Los daarvan is het zobizo handig om eens in de zoveel tijd even temperatuur op te meten, toch! _/-\o_
Nu heb ik het probleem dat mijn merrie dat absoluut niet goed vind, zo in haar bibs :+ . Staart optillen is geen probleem, en dan wil ik het heel rustig proberen. Alleen als ik haar aanraak gaat ze 'bokken'. Ze doet soortvan haar kont een stukje de lucht in, ze trekt haar been helemaal op en gaat draaien. Ik loop dan snel weg omdat ik niet getrapt wil worden! Tippies? *D

Zorg dat je zo dicht mogelijk bij/tegen haar aan staat naast haar achterbeen (doe wel goede schoenen aan), dan zit er geen/weinig kracht in een trap, je wordt eerder wat opzij geduwd. Laat je hand daar liggen, beweeg met haar mee en haal je hand pas weg als ze echt stil staat. Ze moet leren dat de manier om van je af te komen blijven staan is, niet het gedraai en gedreig wat ze nu leert omdat jij inderdaad weg loopt. Kans is groot dat ze eerst erger wordt voordat ze een andere oplossing gaat zoeken, dus aan de rand van het "ik ga dreigen als je hier aankomt" gebied beginnen maakt het voor jullie beide makkelijker.

En voor een thermometer is een dikke lik vaseline inderdaad handig qua inbrengen.


Bedankt voor de tips!

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 00:04

prugelpiet schreef:
Paard ergens tegen een muur/staldeur zetten met de zijkant, keer op de thermometer spugen, staart optillen en thermometer erin. Niet zo moeilijk doen, want als jij er moeilijk over gaat doen, gaat je paard er ook moeilijk over doen, want baas zegt dat het moeilijk is dus dat zou het ook wel zijn, toch?

En in de dagelijkse handelingen meenemen dat je onder de staart alles kan aanraken.


Ik denk dat ik dat zelf ook zo zou doen :j Althans, dat denk ik nu. Ik weet niet of het zo zou gebeuren als me dat ooit zou overkomen bij een al volwassen dier :+ Hier doen ze niet moeilijk, de meesten hoef ik de stal niet voor in, als ik de deur open en de thermometer laat zien draaien ze de billen toe en doen de staart opzij. Die zijn van jongs af aan getraind :')

https://gofund.me/5569a4bb Taylor heeft een hartoperatie nodig

Jeweltjex
Berichten: 41
Geregistreerd: 25-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-18 11:38

peach2001 schreef:
prugelpiet schreef:
Paard ergens tegen een muur/staldeur zetten met de zijkant, keer op de thermometer spugen, staart optillen en thermometer erin. Niet zo moeilijk doen, want als jij er moeilijk over gaat doen, gaat je paard er ook moeilijk over doen, want baas zegt dat het moeilijk is dus dat zou het ook wel zijn, toch?

En in de dagelijkse handelingen meenemen dat je onder de staart alles kan aanraken.


Ik denk dat ik dat zelf ook zo zou doen :j Althans, dat denk ik nu. Ik weet niet of het zo zou gebeuren als me dat ooit zou overkomen bij een al volwassen dier :+ Hier doen ze niet moeilijk, de meesten hoef ik de stal niet voor in, als ik de deur open en de thermometer laat zien draaien ze de billen toe en doen de staart opzij. Die zijn van jongs af aan getraind :')


Ik weet niet of mensen het weren, maar mijne is ook pas 5!

Kabayo

Berichten: 13897
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Pony accepteerd thermometer niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 11:45

Kluisteren en doordrukken? :+

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

prugelpiet

Berichten: 12554
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 20:21

Jeweltjex schreef:
Ik weet niet of mensen het weren, maar mijne is ook pas 5!


Een 5 jarige kan gewoon normaal doen met temperaturen hoor :+

Ik hoop dat je wat met de tips gaat doen en je paard gewoon even gaat vertellen dat een thermometer in z'n achterste heel normaal is en dat die kan stoppen met miepen.

I am because you were

Jeweltjex
Berichten: 41
Geregistreerd: 25-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-18 21:03

prugelpiet schreef:
Jeweltjex schreef:
Ik weet niet of mensen het weren, maar mijne is ook pas 5!


Een 5 jarige kan gewoon normaal doen met temperaturen hoor :+

Ik hoop dat je wat met de tips gaat doen en je paard gewoon even gaat vertellen dat een thermometer in z'n achterste heel normaal is en dat die kan stoppen met miepen.


Haha ga ik doen :(:)


xVera94

Berichten: 129
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Pony accepteerd thermometer niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 21:09

Bij mijn 4-jarige hielp het om het zo normaal mogelijk aan te pakken. Gewoon doen en niet miepen.
Wel merkte ik dat hij het fijner vindt als ik zijn staart naar me toe haal ipv van me af. Hij staat mooi stil (vind het wel spannend) als ik de staart naar me toe haal en dan temperatuur, terwijl hij andersom nog wel eens wil wiebelen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, MarieAnne, Relserk, smiley en 100 bezoekers