Moeilijk met buitenrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
inge290704
Berichten: 6
Geregistreerd: 20-06-18

Moeilijk met buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-18 18:31

Hoi,

Ik heb een vraagje en ik hoop dat iemand kan helpen. Ik vind het leuk om met mij pony op buitenrit te gaan, maar hij staakt nogal. Hij vindt het niet eng, want met wandelen is alles prima, honden, trekkers, niks vindt hij eng. Ik heb niet de mogelijkheid om met een ander paard te gaan.

Hij doet het volgende: Hij loopt een klein stukje van stal en dan begint hij. Eerst probeert hij om te draaien en als je hem dan tegenhoudt met je teugels steigert hij een klein beetje. Als je hem dan terug stuurt loopt hij soms een pasje en doet het dan weer of begint gelijk weer. Ik val er dus niet vanaf, maar hoe langer dit doorgaat hoe hoger hij gaat steigeren. Ik ben dus een beetje bang dat als ik blijf doorzetten dat het mis gaat.

Weet iemand hoe ik dit het beste kan stoppen? Ik krijg graag tips!

Alvast bedankt!



Anoniem

Re: Moeilijk met buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 18:39

Staken is een heel lastig probleem, want je moet hem overtuigen om het toch voor je te gaan doen. Veel belonen als hij beweegt doe je al denk ik? Zou als eerste doel hebben dat hij beweegt, richting maakt nog niet zoveel uit. Eventueel rondjes draaien, wordt hij wel vanzelf zat. En dan als beloning rechtuit laten lopen

P0lly
Berichten: 202
Geregistreerd: 19-05-16

Re: Moeilijk met buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 18:47

klinkt alsof je pony niet weg wil van stal... Je kunt proberen eerst ernaast te lopen, als hij dat wel braaf doet en dan als je wat verder van stal bent opstappen. Maar denkt dat je 'm vooral voorwaarts moet houden en bezig houden, dus indd rondjes draaien, draven etc en als beloning ontspanning. Ik ga zelf meestal een stuk draven en dan best stevig ff door draven, zodat ze geen tijd hebben om na te denken zeg maar. Het aller belangrijkste is voorwaarts!

EmptyWords

Berichten: 10572
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Moeilijk met buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 18:48

Op het moment dat hij gaat staken mist hij een stukje vertrouwen.
Stap af, loop 100 tot 200 meter en stap weer op. Staakt hij weer... afstappen, stukje lopen en er weer op.

Beauty is as beauty does [o]

[MWS] paardrijden en overgewicht.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Moeilijk met buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 18:51

Of hij is lekker eigenwijs en moet duidelijk verteld worden dat ie naar de baas moet luisteren ipv zelf een plan trekken...
Mag vast niet van de bokt brigade maar ik zou m direct aanpakken. Even een sprookje vertellen. Want een goede leider is nou eenmaal een strenge leider.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 18:58

Mijn paard heeft dat ook een tijdje gedaan en wat bij hem hielp was doorzetten en volhouden en vooral niet geïntimideerd raken van dat steigeren. En gewoon heel praktisch zijn: als je niet vooruit wil, dan ga je maar achteruit maar gaan zullen we. En als je gaat steigeren dan krijg je heel veel been en een paar tikken op je reet. Vond hij niet leuk maar hij ging wel. Tegenwoordig is alleen been genoeg.
En het is niet dat hij bang was ofzo, hij had gewoon geen zin. Maar zulke streken van vliegensvlug omdraaien en omhoog komen zijn gewoon super link. Hij zal het doen als je net een drukke weg oversteken ofzo. Ik ben helemaal voor samen een team zijn maar ik ben en blijf wel de leider en als ik zeg 'gaan!' dan gaan we ook.

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Moeilijk met buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 19:04

Verder kun je nog proberen ipv eindeloos been te geven gewoon stil te staan in de richting waar je heen wil. Uiteindelijk is dat zo saai dat ie dan nog liever in die richting loopt :')
Weet trouwens niet of dit ook bij een steigerend paard werkt, nog nooit gehad.

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

inge290704
Berichten: 6
Geregistreerd: 20-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-18 19:05

Ik zie dat veel mensen zeggen dat ik hem vooral voorwaarts moet houden, maar stel je draaft en hij draait vervolgens om. Word je dan niet echt uit het zadel ‘geslingerd’. Misschien mij onzekerheid, maar ik wil graag onveilige situaties voorkomen.

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 19:06

EmptyWords schreef:
Op het moment dat hij gaat staken mist hij een stukje vertrouwen.
Stap af, loop 100 tot 200 meter en stap weer op. Staakt hij weer... afstappen, stukje lopen en er weer op.


Hij mist inderdaad een stukje vertrouwen, maar elke keer afstappen op moment dat hij staakt, is een spelletje wat snel geleerd is. Ik zou het paard leren voorop te lopen, maar nog niet erop zitten. Dus als hij met wandelen zo braaf is, naast zijn schouder gaan lopen of lange teugelen, en dit uitbreiden. Daarna zal je zien dat erop zitten ook prima gaat. Als lange teugelen niet gaat kan je misschien iemand vragen mee te lopen en dan steeds stukjes vooruit? Of heenweg ernaast lopen en terugweg erop?

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 19:07

misschien is het een slim plan om iemand mee te vragen die er gewoon naast wandelt of fietst. deze persoon kan ingrijpen als jij je niet meer veilig/fijn voelt. Mocht je paard dan staken of om willen draaien, dan kan deze persoon even de het paard mee vast pakken om jullie weer de goede richting in te sturen.

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Re: Moeilijk met buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 19:08

En als iemand anders met een 2e paard mee gaat wat doet hij dan?

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 19:10

shilady schreef:
En als iemand anders met een 2e paard mee gaat wat doet hij dan?


TS heeft die mogelijkheid niet zei ze.. :o
Al zou dit wel een heel stuk kunnen helpen tegen het staken denk ik

P0lly
Berichten: 202
Geregistreerd: 19-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 19:13

inge290704 schreef:
Ik zie dat veel mensen zeggen dat ik hem vooral voorwaarts moet houden, maar stel je draaft en hij draait vervolgens om. Word je dan niet echt uit het zadel ‘geslingerd’. Misschien mij onzekerheid, maar ik wil graag onveilige situaties voorkomen.


Die van mij gaat vooral draaien en steigeren als ze niet voorwaarts is, ze gaat dan een beetje slingeren en dralen en als ze dan om wil draaien en ik haar tegenhoud gaat ze steigeren. Ik ben gewoon een tijdje dravend weg gegaan aan het begin, door de snelheid kunnen ze niet super snel op de achterbenen draaien maar moeten ze een bochtje maken. Ik vond draaien dan altijd makkelijker te corrigeren met weer recht sturen en een tikje of been. Door het voorwaarts zijn zal hij echt veel minder snel steigeren. Heb dit een tijdje zo gedaan en nu kan ik met lange teugels van het er weg stappen en denkt ze er nog niet eens over na om terug te lopen. Heel soms als ze iets spannend vind maar dan hoef ik maar aan te moedigen en been te geven, of zet ik dr weer in een drafje.

Gewoon heel consequent zijn en doorzetten, maar wel eerlijk blijven: een goede reactie is ontspanning en/of een klopje. Maar maak er vooral geen spelletje van, of er op of er naast maar geen patroon maken in wanneer je eraf of erop gaat want dat wordt drama.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Moeilijk met buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 19:24

Lijkt net of ik mijn paard hoor. Ik ben er achter gekomen dat hoe harder ik been (of tik) gaf hoe hoger hij ging steigeren en hoe harder hij de verkeerde kand op ging. Enige wat ik deed was met de neus de richting op houden waar je heen wil en gewoon wachten tot paard zelf een pas de goede richting op zet en dan uitbundig belonen met stem en hem laten weten hoe stoer die is. Heel snel had ik geen problemen meer.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 19:27

Zoals ik in het vorige topic ook al zei heeft mijn paard dit ook gedaan. Ik ben vanaf de grond begonnen met professionele hulp en al bij de eerste les werd ik gewezen op alles wat ik deed, ikzelf was de grootste oorzaak van het steigeren,trekken, schrikken en het om willen draaien van mijn paard. Op de grond weinig problemen mee maar zo gauw ik in het zadel kroop was het steigeren en weigeren.

Doordat ik zenuwachtig werd en bang was voor wat mijn paard zou doen ging zei juist alleen maar meer dit soort dingen doen.
Ik ben erachter komen dat mijn paard gewoon veel dingen spannend vind. Het eerste stapje op de oprit was al meteen een hele schock waarvan ik altijd dacht stel je niet zo aan en haar ook wel een flink gestraft heb en ook eens de zweep heb gebruikt maar ogod dit doe ik nooit weer.

Leer naar je paard te kijken het kan er wel uitzien alsof ze niet bang zijn maar dat kunnen ze daadwerkelijk wel zijn. Ik heb 6 lessen gehad van een professioneel persoon en stap nu zo op en rijd weg met haar.

Ik raad het je echt aan, het heeft ook lang geduurd voordat ik deze stap gezet had. Als ik dat had geweten had ik het jaren geleden al gedaan.

Edit: @hierboven, inderdaad bij mij ook hoe harder ik been gaf hoe meer ongevraagd gedrag ik terug kreeg.

Ik rijd mijn paard ook alleen, geen ander paard erbij dus het is mogelijk als je maar volhoud en weet wat je doet.
Laatst bijgewerkt door xtessax83 op 26-12-18 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 19:30

BlackBeautyZ schreef:
shilady schreef:
En als iemand anders met een 2e paard mee gaat wat doet hij dan?


TS heeft die mogelijkheid niet zei ze.. :o
Al zou dit wel een heel stuk kunnen helpen tegen het staken denk ik

oh chips overheen gelezen :o
tja ik zou zeggen toch doorzetten want als je ermee ophoud dan kom je meschien op een punt dat je nooit meer van het erf af komt

EmptyWords

Berichten: 10572
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 19:35

Caily schreef:
EmptyWords schreef:
Op het moment dat hij gaat staken mist hij een stukje vertrouwen.
Stap af, loop 100 tot 200 meter en stap weer op. Staakt hij weer... afstappen, stukje lopen en er weer op.


Hij mist inderdaad een stukje vertrouwen, maar elke keer afstappen op moment dat hij staakt, is een spelletje wat snel geleerd is. Ik zou het paard leren voorop te lopen, maar nog niet erop zitten. Dus als hij met wandelen zo braaf is, naast zijn schouder gaan lopen of lange teugelen, en dit uitbreiden. Daarna zal je zien dat erop zitten ook prima gaat. Als lange teugelen niet gaat kan je misschien iemand vragen mee te lopen en dan steeds stukjes vooruit? Of heenweg ernaast lopen en terugweg erop?


Valt mee hoor. Het is precies wat mijn paard nodig had om uiteindelijk het vertrouwen te krijgen. Hij leert dat je hem.helpt in een moeilijke situatie en dat hij er niet alleen voor staat.

Beauty is as beauty does [o]

[MWS] paardrijden en overgewicht.

Sanet

Berichten: 7916
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 20:02

Iemand op de fiets mee dan? Dat kan ook zeker helpen en voor je paard meer vertrouwen geven.
Is het echt een bepaald punt tot waar hij gaat en dan stopt of wisselt dat?

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

inge290704
Berichten: 6
Geregistreerd: 20-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-18 20:15

Het wisselt waar hij stopt, maar het is vaak pas 2 meter weg van stal.

Iemand meenemen heb ik ookal gedaan en dat helpt ook wel, maar het stelt het eigenlijk alleen maar uit. Bovendien ben ik bang dat als ik iemand meeneem deze persoon gevaar loopt.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 20:16

Ik had echt exact het zelfde met mijn paard.
Het is een keer zo ver gekomen dat we vielen. Ik had mijn eerste dressuur wedstrijdje met haar en bij het aanmelden begon ze ineens te steigeren. Echter ging ze verticaal en vielen we om := Gelukkig beide ongedeerd dus ben er gelijk weer opgestapt en proef gereden.

Ik heb helaas zo even geen oplossing voor je. Ik heb destijds mijn instructrice om hulp gevraagd en die heeft het echt grotendeels afgeleerd bij mijn merrie. Hoe ze dat heeft gedaan weet ik niet meer, is al een aantal jaar geleden.

Maar ik snap hoe enorm irritant en beangstigend dit soms kan zijn. Echter was mijn paardje altijd heel braaf als ik met iemand anders erbij op buitenrit ging. Bij haar had het dus ook echt te maken met vertrouwen. Alleen op een gegeven moment wil je natuurlijk ook gewoon lekker onafhankelijk zijn en zelf op buitenrit gaan.

JM :#

Punz

Berichten: 8561
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 20:16

Heb je een goede, eerlijke spring of eventing ruiter bij je in de buurt? Dan deze vragen om je paard een aantal keren voor je buiten te rijden/ je paard hier door heen te rijden, dan onder begeleiding van deze ruiter ( die kan eventueel met de fiets mee) zelf je paard buiten rijden ( les krijgen in het met dit paard buiten rijden als het ware) , en als dat goed gaat lekker alleen met je paard op pad


Iedereen een Connemara!!


.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 20:18

inge290704 schreef:
Het wisselt waar hij stopt, maar het is vaak pas 2 meter weg van stal.

Iemand meenemen heb ik ookal gedaan en dat helpt ook wel, maar het stelt het eigenlijk alleen maar uit. Bovendien ben ik bang dat als ik iemand meeneem deze persoon gevaar loopt.


Welke regio zit je? Ik kan je mijn trainster aanraadde als je hiervoor open staat.

Sanet

Berichten: 7916
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 20:25

Het voordeel van iemand op de fiets erbij dat die ook makkelijk een stuk voor of achter je kan fietsen.

Ik vind dat zelf wel erg prettig met jonge of onervaren paarden om dat op die manier te doen.

Fijner is natuurlijk alleen. Maar dat is het einddoel en dat lukt nu nog niet veilig. Dus dan eerst een tussenstap.

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Moeilijk met buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 20:58

Toch is de beste manier om er aan te wennen samen met iemand anders of iemand mee op de fiets.
Wat Sanet zegt: als tussenstap. Ik vind het zoals jij het beschrijft onverantwoord om alleen te gaan. Allereerst kom je niet weg :+ , maar als dat wel zou lukken, kan het best zijn dat je pony halverwege wel erg graag naar huis wil. Of ergens van schrikt en zich toch weer omdraait. Safety first...

Voor jullie beide moet je eerst positieve ervaring opdoen. Je pony moet leren dat buitenrijden fijn is. Als hij het alleen blijft associëren met 'alleen weg van stal' wordt het steeds moeilijker. Dus lekker eerst samen met iemand anders of iemand met de fiets mee. En thuis werken aan discipline en gehoorzaamheid, dat helpt jou ook.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 21:05

inge290704 schreef:
Hij doet het volgende: Hij loopt een klein stukje van stal en dan begint hij. Eerst probeert hij om te draaien en als je hem dan tegenhoudt met je teugels steigert hij een klein beetje.


Ik zou hem niet tegenhouden. Laat hem fouten maken, laat hem de foute kant opgaan, maar zorg dat jij er dan bent om hem te zeggen dat die fout zit. Dit is een schoolvoorbeeld waarbij je 'make the wrong thing hard and the right thing easy' kan toepassen.
Draait die zich dus om, laat hem dat doen, maar verhoog op dat moment de druk. Bv. laat hem spinnen om zijn eigen as, zet voortdurend zijn achterhand om of draaf een cirkeltje. Op het moment dat die met zijn neus terug in de richting staat waar jij heen wou, stop je ineens met alle druk. Been eraf, teugels in een boogje. Staat die stil, laat hem gewoon staan (maar zet hem niet expres stil, als die in de juiste richting stapt is dat ook het goede antwoord, hier moet die even zelf het uitvogelen wat het juiste antwoord is) Doe even helemaal niks, alleen rust, ook niet belonen of praten, echt helemaal niks. De rust is zijn beloning. Stond die stil? Dan vraag je hem na een tijdje weer voorwaarts te gaan. Was hij al de juiste richting uit aan het stappen, dan ga je gewoon verder met zo weinig mogelijk hulp. Draait die zich weer om, herhaal dan bovenstaande: laat hem de fout maken en zet hem aan het werk.
En zo herhaal je iedere keer totdat die door heeft waar die de rust kan vinden en he, dat is toevallig in de richting die jij wilt gaan. :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fataal, Niwla en 28 bezoekers