buitenstal hout of kunststof

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

hout of kunstof buitenstal

hout
8 (27%)
kunstof
18 (62%)
anders
3 (10%)

Totaal aantal stemmen: 29


Lynn_Nikita

Berichten: 25456
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

buitenstal hout of kunststof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-18 14:48

Na lang wachten en jaren bikkelen op een huurweiland komen over enkele maanden de paarden aan huis te staan
Nu twijfel ik tussen hout en kunstof.
Er zit behoorlijk wat prijsverschil in en ik vraag mij af of het dat waard is.
Het worden 2 stallen van 3 x 3 met een puntdak en een hooi opslag ernaast of erachter (ook daar twijfelen wij nog aan)
Ik google al dagelijks en heb verschillende bedrijven gevonden, welke stal hebben ( of willen) jullie. waar moet ik rekening mee houden en welke bedrijven afviseren jullie?
Momenteel twijfel ik tussen
https://www.horsestables.nl/showroom-pa ... x-3-meter/ en dan deze versie of met een opslag ernaast
Qua model spreekt deze mij aan en zeker ook de prijs

en deze
http://www.bedafstallenbouw.nl/nl/news/artikel14.aspx

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: buitenstal hout of kunststof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 14:57

"nadeel" van hout is dat het wat meer leeft, het slijt en het verkleurd. Dat kun je deels opvangen door het te verven of te behandelen maar dit moet dan regelmatig gebeuren.

Kunststof daar heb je minder onderhoud aan maar mij persoonlijk spreekt het minder aan omdat ik wel van hout houd (ook makkelijker aan te passen en we hebben zelf bomen die we kunnen laten zagen)

monnette1

Berichten: 244
Geregistreerd: 29-08-14
Woonplaats: Deil

Re: buitenstal hout of kunststof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 18:49

Wij moeten onze (houten) stal , na 20 jaar, weer opknappen. We doen dit zelf omdat dit veel goedkoper is. Weer kiezen we voor hout, omdat ik dat gewoon veel mooier vind. De stal ligt bij ons vòòr het huis. Via marktplaats en aanbiedingen probeer ik gedurende 5 maanden alle materialen goedkoper bij elkaar te sprokkelen. Via een stallenbouwbedrijf gaat het voor ons helaas iets te duur worden....

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 19:09

Ik heb na flink rondkijken, informeren en vergelijken uiteindelijk gekozen voor kunststof en voor bouwer Bedaf. Grote schuur met 2 boxen en opslag wordt op korte termijn gebouwd. Ik wilde eerst volstrekt niet aan kunststof (wilde damwand profiel ofwel hout) maar het onderhoudsvrije en kant en klare (ipv aftimmeren vd damwand wanden) trok mij over de streep. Ik ben gaan rondkijken en praten, daarmee kon ik gedegen besluiten nemen.

Ook heb ik heel Bokt doorgespit op alle topics over stallen bouwen en ervaringen met bouwers.

Kabouterdans
Berichten: 5086
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 19:15


Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 19:27

Wij hebben deze zomer onze stal in kunststof gezet.
Afbeelding

Stuur gerust pb voor meer info!

Lynn_Nikita

Berichten: 25456
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-18 20:19

Zijn die wanden van kunstof niet binnenboxen met een dak erop?
Dan kan ik namelijk ook zelf een dak maken en scheelt het aanzienlijk in prijs, dan heb ik de kunststof wanden voor net zoveel geld dan de houten stal

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 20:25

Ik heb ook lang getwijfeld tussen hout en kunststof. Iemand hier in de buurt had stallen staan van Horsestables van 5 jaar oud. Moesten nu al flink aan het opknappen, ondanks dat ze het jaarlijks in de verf zetten. De onderkant waar de regen tegenaan spettert was al helemaal verrot.

Wij hebben gekozen voor 3 stallen (en later een hooivak) van Bedaf. Staan nu ruim 1 1/2 jaar en nog super tevreden. Al flinke stormen overleefd!


Afbeelding

Afbeelding

Lynn_Nikita

Berichten: 25456
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-18 20:27

Kabouterdans schreef:
http://www.wikobox.nl

[ [url=m/Wu309i.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/OupgtV.jpg]Afbeelding[/url] ]



Nadeel hiervan vind ik dat de voorkant volledige bovenkant tralies heeft. Ik heb liever een deel dicht
verder erg mooie stal

Lynn_Nikita

Berichten: 25456
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: buitenstal hout of kunststof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-18 20:29

suffie heb jij nu voor en achterkant deuren of hoe zit dat?

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 20:32

Lynn_Nikita schreef:
Zijn die wanden van kunstof niet binnenboxen met een dak erop?
Dan kan ik namelijk ook zelf een dak maken en scheelt het aanzienlijk in prijs, dan heb ik de kunststof wanden voor net zoveel geld dan de houten stal

Mijn toenmalige stalbaas heeft in hetzelfde materiaal enkele buitenstallen gezet. Bouwer last alles zelf dus scheelt behoorlijk in prijs. Wij kwamen nog eens 10 000 euro goedkoper uit dan bij de goedkoopste stallenbouwer die we toen hadden

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 20:33

Ja, wij wilden eerst aan de paddock kant alleen deuren en aan de tuinzijde luiken met glas. Bedaf belde toen terug dat deuren of luiken qua prijs niets uitmaakten, dus we hebben deuren gedaan en ik ben er heel erg blij mee!

W.b.t. Wiko en Bedaf en vast nog meer stallenbouwers; qua tralies/voorwanden/tussenwanden is van alles mogelijk. Gewoon even contact opnemen.

Anoniem

Re: buitenstal hout of kunststof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 20:36

Kunststof is wel makkelijker schoon te houden, daar zou ik voor kiezen :)

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: buitenstal hout of kunststof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 11:21

Ik heb stallen van beton-elementjes(planken) en die staan nu 25 jaar. Het is niet zo dat ze uit elkaar vallen, maar de 'tand des tijds' is ondertussen wel te zien. Hoe zich dit verhoudt tot hout of kunststof geen idee :)
Hout heeft idd flink onderhoud nodig en kunststof kan erg lelijk worden als de zon er flink op staat. O.a. bij groen is dit heel duidelijk.

Als je de ruimte hebt zou ik nooit meer stallen van 3x3 nemen (volgens mij is dit de norm ook niet meer). Zeker paarden boven de 1,50 mogen echt wel iets groters om goed (languit) te kunnen liggen.
Persoonlijk zou ik -als ik die kans had- nu eerder kiezen voor een brede open stal met losse wanden, zodat het standaard een inloop-stal is met de mogelijkheid om een paard bij ziekte oid te kunnen afzonderen.

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Re: buitenstal hout of kunststof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 11:25

Kunststof kan inderdaad verkleuren. Mij werd zwart daarom geadviseerd. Ik heb nog overwogen bruin te kiezen, maar dat raadden ze sterk af om deze reden. Groen verkleurt ook inderdaad. Zwart licht iets op tot antraciet/grijs en dat blijft het mooiste.

Anoniem

Re: buitenstal hout of kunststof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 11:37

Maar als je hout een kleurtje geeft zal dat ook verkleuren, maar dat kan je verven natuurlijk.

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 11:46

Super leuk dat je ze aan huis kan hebben!

Hout kunnen paarden aanknagen. Moet je elke paar jaar nalopen onderhoud.

Kunstof kunnen krassen op komen. Verkleurt in de zon. Na lange tijd trekken ze krom.

Je kan ook een containerschip zetten. Die netjes in verf en ander dakje erbij op en klaar. Kan heel netjes zijn. En nu ook vaker geïsoleerd te vinden. Oude vrachtwagenbak. Netjes opknap heel oké. En niet te duur

Belangrijker vond ik gezien de zeer hete zomer een geïsoleerde stal te kiezen. En dan zeker je dak oppervlakte goed isoleren.

En kies niet te goedkope niet geïsoleerd dakplaten. Als het regende op z'n dak is het een lawaai in de stal. Daardoor gaan paarden er dan ook niet in staan. Zij horen veel harder.

Als ik nu zie wat hout en kunststof kosten zou ik als je kan voor steen kiezen. Of voor inderdaad die betonplaten. En dan 2 lage met isolatie.

Als je winkelt naar je spullen voor al als iemand over heeft. Is dat veel goedkoper bijna. Alleen minder snel klaar.

En je ziet als je wel andere keuze maakt vooral hier in België veel 2 de hands te koop. Voor je stal.

Succes!

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 12:10

'Mijn' stallenbouwer verwerkt om de paar panelen een ijzeren strip tegen het kromtrekken van het kunststof.
Ik heb ook voor geisoleerde dakplaten gekozen, mijn vorige stal had een metaalplaten dak dat inderdaad bij regen erg gehorig was (het leek altijd alsof het erger regende dan het in het echt deed :-), ik had binnen en poetsplaats (trouwens heerlijk! krijg ik nu weer) en dan kwam je buiten en dan viel de regen mee haha.
Wegens het veranderende klimaat en de hetere dagen adviseerde hij ook om geen lichtdoorlatende platen in het dak te nemen (wat ik wel erg graag wilde). Nu is het dak aan de binnenkant wit en aan de zijkanten komen lichtdoorlatende trapeziumplaten bovenin, dat geeft lichtinval zonder directe zoninval.

Een goede bouwer denkt met je mee en kan voor- en nadelen benoemen, ik heb gemerkt dat dat heel belangrijk is bij het maken van een bouwplan. (Ik heb geen aandelen maar de boel zo doordacht en gepuzzeld dat ik er wel een boek over kan schrijven :-) ).

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 12:42

Almighty schreef:
Je kan ook een containerschip zetten. Die netjes in verf en ander dakje erbij op en klaar. Kan heel netjes zijn. En nu ook vaker geïsoleerd te vinden. Oude vrachtwagenbak. Netjes opknap heel oké. En niet te duur!
Containers zijn aan de buitenkant 2,40 breed, dus binnen nog smaller en zijn niet geschikt voor paarden groter dan 1,20 stokmaat !! (2x de stokmaat is de breedtemaat).
Grote paarden die langdurig in een container staan kunnen problemen/slijtage aan de achterbenen krijgen omdat ze gewoon niet fatsoenlijk kunnen keren.
Alleen 2 containers tegen elkaar met de tussenwanden er uit (en de middennaad opnieuw gelast) zijn een optie.

Lynn_Nikita

Berichten: 25456
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-18 13:46

Container vind ik te smal, die vallen al af
ik heb nu damwand met binnenin betonplex maar die kunnen niet dicht en ik wil juist een stal die dichtkan indien dit nodig is en vind het groene van de damwand ook niet zo heel mooi. Ik heb nu een open voorkant, de voorkant wel al gedeeltelijk dicht gemaakt omdat ze het stro er telkens uitliepen.Nu is er alleen een opening aan de voorkant zonder deur, iets breder dan een gemiddelde stal.
Mijn grootste kan hier languit in liggen, de shet kan erin dansen als die wil

Paard is 1.60 en een shet, geen hele grote en ze staan niet opgesloten in de stal alleen om te schuilen en indien nodig bij bv een blessure waardoor ik 3 x 3 ruim voldoende vind. Nu heb ik dit pas 1 x in de 20 jaar dit nodig gehad.

Zelf bouwen is ivm de verbouwing aan huis geen tijd voor en daarom zoek ik iets wat kant en klaar is. Steen valt daardoor ook af

Hout wordt beschermd door een knaagrand als wij daarvoor zouden gaan
ik lees al veel goede tipsen dingen waar wij op moeten letten, bv het kromtrekken en verkleuren

sumic

Berichten: 1874
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 14:37

Ik lees dat de pony’s los bij de stal kunnen om oa te schuilen.. vergis je niet hoe creatief ze kunnen zijn wat betreft hout knagen! Onze houten stal stond er al maar ziet er niet meer uit omdat ze (ondanks onberperkt hooi) overal hebben lopen bijten en knagen. Ik moet de schuur elk jaar helemaal in de beits zetten en tussen door werk ik de kapot geknaagde stukken ook nog bij. Ik denk dat een kunstof schuur of stenen stal zeker zijn geld waard is! Ik ben al vast begonnen met sparen om onze stal ter zijner tijd te vervangen.

Birdie60

Berichten: 8398
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 14:44

Wij hebben steen.

Afbeelding

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 14:47

stefje schreef:
Ik heb na flink rondkijken, informeren en vergelijken uiteindelijk gekozen voor kunststof en voor bouwer Bedaf. Grote schuur met 2 boxen en opslag wordt op korte termijn gebouwd. Ik wilde eerst volstrekt niet aan kunststof (wilde damwand profiel ofwel hout) maar het onderhoudsvrije en kant en klare (ipv aftimmeren vd damwand wanden) trok mij over de streep. Ik ben gaan rondkijken en praten, daarmee kon ik gedegen besluiten nemen.

Ook heb ik heel Bokt doorgespit op alle topics over stallen bouwen en ervaringen met bouwers.


Wij hebben binnenboxen (kunststof) en de raamkozijnen van Bedaf.
Nog steeds erg blij mee.
Fijn bedrijf!