CV houtkachel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cocodox

Berichten: 1089
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Arnhem

CV houtkachel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-18 14:41

Hi!

Wij hebben momenteel een CV-houtkachel van La Nordica (ik heb ontdekt dat het de Termocamino 650 piano betreft). Nou is het zo dat er aan de zijkant van de schouw een draaiknop zit met daarop graden van 0-120. De vorige bewoners weten niet waar het voor dient, en wij kunnen het ook niet ontdekken (ook niet in de manuals via het internet).

Iemand hier verstand van dit soort constructies? :)

Daarnaast: we hebben vloerverwarming, maar die gaat dus volledig uit zodra we stoken. We hebben een Nest thermostaat die we standaard op 19 zetten omdat de vloerverwarming zo langzaam opwarmt. Wat is hierin slim en efficiënt om dit goed met elkaar te combineren?

:D


palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: CV houtkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 14:44

Is de houtkachel ook echt aangesloten op het CV systeem? Anders voegt het niet zo veel toe ;)

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Sting

Berichten: 12855
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 14:44

Ik heb geen verstand van CV-houtkachels, maar bij gewone houtkachel gaat het dan vaak om de luchttoevoer van binnenuit, hoeveel verse lucht er bij komt, óf de stand van de pijp naar buiten, hoeveel afvoer er is. Maar beiden is het niet?

Cioccolato

Berichten: 6597
Geregistreerd: 13-12-11

Re: CV houtkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 14:45

Oh wat gezellig! Wij hebben een pelletkachel op cv.
Maar ik heb er geen verstand van, sorry _O-



Cocodox

Berichten: 1089
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Arnhem

Re: CV houtkachel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-18 15:23

Hij is als het goed is aangesloten op onze CV. Je hoort ook water stromen wanneer het op temperatuur is. We hebben geen buffervat op zolder staan. De vorige bewoner had het wel over iets met 80liter water dat zodra deze rond de 60 graden is wordt rondgepompt in het systeem. Dat hoor je ook. En er schijnt dus een beveiliging / warmtewisselaar in te zitten die je kunt horen suizen wanneer deze aanslaat (nog niet gehoord overigens, hoor). De luchttoevoer is te bedienen via de haard zelf met schuifjes en in de schouw zit een hendel om het rookkanaal te openen. Aan de andere kant van de schouw zit dus een knop waar je aan kunt draaien om graden in te stellen. We weten echter niet waarvoor precies :')

:D

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: CV houtkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 15:42

Het kan zijn dat er een soort boiler in zit waarvan je de temperatuur kunt instellen ofzo. Het lijkt mij eigenlijk sterk als iemand water van 130 graden door z'n verwarming wil sturen (zeker met vloerverwarming, dat van ons is 25 volgens de thermometer in de pomp)

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 15:56

palousa_boy schreef:
Het kan zijn dat er een soort boiler in zit waarvan je de temperatuur kunt instellen ofzo. Het lijkt mij eigenlijk sterk als iemand water van 130 graden door z'n verwarming wil sturen (zeker met vloerverwarming, dat van ons is 25 volgens de thermometer in de pomp)

Als het een druksysteem is, is het niet raar dat er water van 120°C doorheen kan. Stadsverwarmingssystemen zitten vaak ook rond die temperaturen. Hoe hoger de temperatuur, hoe meer energie je erin kwijt kunt; zeker in de winter wel prettig.

In combinatie met warmtewisselaars vind ik het ook geen rare waarde. Maar dat blijft een beetje giswerk als we niet weten hoe het systeem van TS in elkaar zit.

TS: weet je zeker dat het systeem goed ontlucht is? Als je het water hoort stromen, kan dat duiden op lucht in het systeem.

Wat ik zou doen (sorry, techneut): het hele systeem nalopen en uittekenen hoe de diverse componenten aan elkaar zitten. Tesamen met de gegevens van merk- en typenummers moet je dan tot een logisch systeem komen.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 16:29

Maak eens een foto van die draaiknop en kijk ook even binnen in de kachel waar deze "iets" doet.

Het probleem met hout CV's is dat de warmte lastig te regelen is. Je moet echt leren stoken.

Als je zelf hout wil gaan kappen, splijten, halen, raad ik je aan het boekje : De man en het hout" te lezen. Dat is niet alleen instructief maar ook zeer vermakelijk. Je leert o.a. het karakter van de man/vrouw die het hout opstapelt "lezen" aan de hand van de houtstapel ;-)

Dit specifieke soort van kachels heeft twee manieren van verwarmen: stralingswarmte en warmte door water in radiatoren of vloerverwarming. Ik heb in een AirBnB in Italië ook te maken gehad met een dergelijk verwarmingssysteem. Het regelsysteem zorgt ervoor dan onder de 55 graden (soms iets hoger of lager) de warmte door de kachel rechtstreeks naar de ruimte afgegeven wordt door de kachel zelf of via luchtroosters. Komt de kachel boven die temperatuur dan gaat het warmwater circuit open. Je zult de aangegeven temperatuur op het regelsysteem dan ook zien dalen en de radiatoren, vloerverwarming of boiler worden verwarmd.

Ik denk dat de Nest thermostaat, ondanks dat ze zeggen dat deze slim is, niet slim genoeg is voor dit
soort systemen.

Aanvoer van verse lucht is belangrijk voor een dergelijk systeem. Volgens de handleiding, die je hier vindt: https://www.lanordica-extraflame.com/en ... -650-piano moet je ook opletten dat je geen luchtafzuiging in dezelfde ruimte hebt aangezien aangezie er anders een onderdruk kan ontstaan die er toe kan leiden van dat er verbrandingsgassen vanuit het systeem de kamer in gezogen worden.

Al met al zou ik proberen te achterhalen wie dit systeem geleverd en geïnstalleerd heeft en deze persoon vragen het systeem na te kijken, waar nodig goed in te regelen en vooral je uit te leggen hoe één en ander werkt en wat de verschillende onderdelen zijn. Laat ook jaarlijks de schoorsteen vegen en vraag de schoorsteenveger om een bewijs daarvan. Dat kun je nodig hebben voor de verzekering in geval van brand.

Informeer ook even naar het beleid van je gemeente m.b.t. het stoken van houtkachels. Misschien zul je een fijnstoffilter moeten installeren.

Warme groet!

Groetjes,
Pjotr en Junkie: Spikkels rule :P

Marie111
Berichten: 4665
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 18:37

Heb je de fabrikant al rechtstreeks benaderd en/of een dealer van die kachels?

Nog even over de vloerverwarming. Wordt die ook verwarmd met die kachel?
Mijn collega heeft ook vloerverwarming en zij zegt dat er destijds tegen hun gezegd is om de temperatuur standaard op 22 graden te zetten.

PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23407
Geregistreerd: 09-04-01

Re: CV houtkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 19:27

Ik verplaats je topic naar "huis tuin en techniek" daar past het beter.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Cocodox

Berichten: 1089
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-18 22:21

De schoorsteen is direct geveegd toen wij in het huis kwamen. We zijn pas hier naartoe verhuisd. Het water dat je hoort lopen is niet zozeer direct hard stromend water, maar het klinkt als iemand die boven staat te douchen zegmaar - het afvoerende water wat je dan hoort ‘borrelen’/weglopen.

De ‘temperatuurknop’ ziet er als volgt uit:
Afbeelding

Of de vloerverwarming ook met deze haard verwarmd wordt weet ik dus niet zeker. Eigenlijk weten we vrij weinig over de kachel, het is dat ons verteld werd dat het een CV haard betreft anders had ik hem überhaupt aangezien voor een simpele kachel :+

Mijn vermoeden is trouwens ook dat de Nest niet zo goed samengaat met dit systeem, maar zeker weten doe ik het niet...

Edit: de radiatoren zijn allemaal ontlucht, er kwam nergens lucht uit.

Marie111, bedoelen zij dan ook echt de temperatuur áltijd op 22 graden ondanks dat je de hele dag van huis bent bijvoorbeeld?

:D

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 09:20

Is dat niet een bedieningsknop van een aanjager?

Geen leven zonder horsies!

Cocodox

Berichten: 1089
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-18 11:20

Zammie schreef:
Is dat niet een bedieningsknop van een aanjager?


Ik voel me echt een dom blondje, maar wat is dat? :+

Edit: Google is mn vriend. Zou dat het zijn? Hoe kan ik erachter komen? De haard trekt wel énorm goed.

:D

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: CV houtkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 12:00

Ik zou die knop gewoon op 90 graden zetten. Het is waarschijnlijk een knop die de trek in de kachel regelt. Deze zou een klep in de schoorsteen kunnen regelen die de trek reguleert.

Ik heb op mijn hout CV ook zo'n soort knop zitten, alleen regelt die bij mij de luchtinlaat. Als de CV te hard gaat zet ik deze op 50 of 30 graden.

Wat je waarschijnlijk hoort is inderdaad het water dat het circuit in gaat boven een bepaalde temperatuur. Er moet overigens op het hoogste punt van het huis een expansievat zitten met een ontluchter. Probeer ook die te ontluchten.

Maar... probeer de installateur te achterhalen en laat deze je het systeem uitleggen. Dat is echt de handigste methode.

Groetjes,
Pjotr en Junkie: Spikkels rule :P

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 12:18

Cocodox schreef:
Zammie schreef:
Is dat niet een bedieningsknop van een aanjager?


Ik voel me echt een dom blondje, maar wat is dat? :+

Edit: Google is mn vriend. Zou dat het zijn? Hoe kan ik erachter komen? De haard trekt wel énorm goed.

Aanzetten, dan hoor je het meestal wel al. Wij hebben ook een aanjager op onze houtkachel, maar ook nog nooit nodig gehad. Is voor alshet bijv mistig is en je dehaard wel wilt gebruiken.

Geen leven zonder horsies!

Cocodox

Berichten: 1089
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Arnhem

Re: CV houtkachel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-18 22:02

Een aanjager is het dan sowieso niet. Want je hoort er verder niks aan.

Hoe kan ik de specifieke installateur achterhalen? Ik heb al met veel moeite zelf kunnen ontdekken welk type het überhaupt is? :=

:D

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: CV houtkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 11:35

Heb je geen documentatie gekregen bij het huis? Die haard lijkt me niet zo oud, dus er zou nog garantie op moeten zitten...

Kun je informeren bij de vorige eigenaars?

Kijk anders een bij: https://www.stokertje.nl

Groetjes,
Pjotr en Junkie: Spikkels rule :P

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: CV houtkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 12:54

Vaak zit er wel een sticker op de haard of op de CV of in de gebruiksaanwijzing (maar die ontbreekt blijkbaar) met de installateur er op.

De knop lijkt trouwens gewoon een simpele die je bij de gamma haalt dus dat kan ook later geplaatst zijn.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marja, pol013 en 56 bezoekers