trucje om singel wel vast te krijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

trucje om singel wel vast te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-18 16:45

Mijn ronde, jonge New Forest pony zonder schoft... heeft een zadel die nu past met een springsingel. De enige combi die niet gaat schuiven. Hij is pas 4 dus hij moet gewoon nog meer vorm krijgen :-)
We hebben al verschillende singels geprobeerd, maar dit is de enige waarmee mijn dochter er niet afschuift.
Echter zet pony zijn buik wat uit bij het aanslingeren waardoor we de singel vaak gewoon niet dicht krijgen. Als de singel eenmaal aan beide kanten op het eerste gaatje zit en ze stappen naar de bak, kun je hem uiteindelijk gewoon op 3 of 4 aansingelen. Met een langere singel krijg je alweer het probleem dat je hem niet strak genoeg krijgt aangesingeld, het zadel gaat schuiven en dochter er afschuift :+

We hebben al een antislipmatje en het zadel past ook goed. Een ander zadel heeft voor nu geen zin omdat alles gaat schuiven doordat hij nog zo rond is en icm het ontbreken van schoft. Als hij straks wat meer in bespiering komt, zal dat veranderen. Zadel is aangemeten door een goede zadelmaker.

Mijn vraag is dus ook; heeft iemand een trucje hoe ik in eerste instantie de singel op het eerste gaatje krijg?
Wellicht een trucje met een elastiekje of weet ik veel wat?

Onze staleigenaar is veel sterker dan ik en krijgt het zadel wel op het eerste gaatje maar mij lukt het vaak gewoonweg niet.


prugelpiet

Berichten: 12552
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 16:47

Laatst bijgewerkt door prugelpiet op 24-12-18 16:49, in het totaal 2 keer bewerkt

I am because you were

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 16:47

verlengstukje eraan. Dan aansingelen. Daarna 1 singelstoot los en aan de singel maken en daarna de ander. Dus uiteindelijk het singelstukje er weer tussenuit halen


Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 16:48

Ik deed er dan aan 1 stoot een singelverlenger aan. Andere stoot kon dan zo aan de singel en dan kon de verlenger er weer tussenuit.

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-18 16:49

prugelpiet schreef:
https://www.ej.nl/paard/zadels-toebehor ... r_348.html

Er bestaat een hulpje voor.
Vraag me niet hoe het werkt, want dat weet ik niet en kan ik ook echt niet bedenken :+


Ik zag het net online staan.... hoe werkt dat inderdaad? Het is een simpel ding maar ik zat er ook naar te staren hoe je dat in vredesnaam gebruikt? :D

prugelpiet

Berichten: 12552
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 16:50

Koekie73 schreef:
prugelpiet schreef:
https://www.ej.nl/paard/zadels-toebehor ... r_348.html

Er bestaat een hulpje voor.
Vraag me niet hoe het werkt, want dat weet ik niet en kan ik ook echt niet bedenken :+


Ik zag het net online staan.... hoe werkt dat inderdaad? Het is een simpel ding maar ik zat er ook naar te staren hoe je dat in vredesnaam gebruikt? :D


Ik denk zomaar dat dit voor jou toch niet gaat werken. Sorry, blij gemaakt met een dooie mus. := Na nog even verder lezen, ben ik erachter dat je de singelstoot tussen de 2 houtjes doet en dan omhoog beweegt, als een hefboom. Maar daarvoor moet je de singel dus al aan de singelstoot hebben

I am because you were

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-18 16:50

@witchcraft en @nies dat is een goed idee! Bij gebrek aan een winkel in de buurt even denken of ik zoiets zelf in elkaar kan flansen van iets.

Kmbrly

Berichten: 1843
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 16:50

prugelpiet schreef:
https://www.ej.nl/paard/zadels-toebehor ... r_348.html

Er bestaat een hulpje voor.
Vraag me niet hoe het werkt, want dat weet ik niet en kan ik ook echt niet bedenken :+



Werkt goed !
Stoot er tussen en dan naar boven trekken.

Maar dan moet dz stoot er tussen komen.

Enigste wat ik kan bedenken. Eventueel singel verlengers en deze weghalen met rijden.

I know you'll be a sun in somebody else's sky

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 16:50

Touwtje vast maken in het eerste gat van de singel en deze door de gesp doen zodat je net even iets meer grip hebt, waarna je ook makkelijk de tweede stoot op het eerste gat kunt doen. Touwtje kan je er gewoon aan laten komt bij het aansingelen onder het zadelblad.

Succes!

Groet Karin.

P.S. er komen al gelijk meer reacties ...

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 16:51

Je pony een brokje oid geven tijdens het aansingelen zou kunnen helpen. Dan zijn ze minder snel geneigd om hun buik uit te zetten. Of even een rondje met hem stappen en daarna aansingelen.

Als ik 'm op 1 gaatje had ging ik meestal even een rondje stappen en dan tijdens het stappen verder aansingelen. Moet je even handigheid in krijgen maar het is goed te doen. :)


Aansingelen is nou eenmaal niet het fijnste voor het paard. Dus ik zou sowieso het rustig doen, gaatje voor gaatje.

JM :#

Lizz

Berichten: 8891
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 16:56

Koekie73 schreef:
prugelpiet schreef:
https://www.ej.nl/paard/zadels-toebehor ... r_348.html

Er bestaat een hulpje voor.
Vraag me niet hoe het werkt, want dat weet ik niet en kan ik ook echt niet bedenken :+


Ik zag het net online staan.... hoe werkt dat inderdaad? Het is een simpel ding maar ik zat er ook naar te staren hoe je dat in vredesnaam gebruikt? :D

Is een singel met elastiek niet handiger?
Of bij zadelmaker langere singelstoten aan je zadel laten plaatsen.

Wij hebben dit ding ook op stal liggen, werkt wel, maar altijd even gepriegel, je moet namelijk wel uiteinde van de singelstoot door de gesp hebben en dan pas kan je dit ding gebruiken.

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

siskeh
Berichten: 8675
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 17:05

Shaggy09 schreef:
Je pony een brokje oid geven tijdens het aansingelen zou kunnen helpen. Dan zijn ze minder snel geneigd om hun buik uit te zetten. Of even een rondje met hem stappen en daarna aansingelen.

Als ik 'm op 1 gaatje had ging ik meestal even een rondje stappen en dan tijdens het stappen verder aansingelen. Moet je even handigheid in krijgen maar het is goed te doen. :)


Aansingelen is nou eenmaal niet het fijnste voor het paard. Dus ik zou sowieso het rustig doen, gaatje voor gaatje.


Aansingelen zou geen probleem moeten zijn, echter: veel paarden hebben negatieve ervaringen of geven om andere reden aan dat ze het singelen niet fijn vinden(denk aan maagklachten, pijn van het rijden of anderzijds problemen)
Laten eten is 1 "tip" inderdaad, maar ook aansingelen met beleid, eigenlijk maakt de staleigenaar (IMO) het probleem alleen maar groter door het gebruik van te veel kracht.

Zelf zou ik bewust gaan trainen op dit onderdeel(mits andere oorzaak uitgesloten), zie je dat je paard al enigsinds gespannen raakt van het borstelen van de singelplek of aanraken met de singel, dan is dat stap 1.
Wanneer je zit dat je paard ontspant ondanks de druk haal je de borstel/singel weg.
Dan begin je met het daadwerkelijk zadelen/aansingelen.
Deel het op in kleine stapjes en zodra je ziet dat het paard ontspant/uitademt, dan haal je de druk weg.
Eventueel wat eten erbij, liefst laag bij de grond. en af en toe een pauze tussendoor dmv het lopen van een rondje.
De eerste keer singelen moet er nog ruim een hand tussen de singel passen(eigenlijk dus helemaal niet aan)
Dit is in principe een trainingfase waar als je er doorheen bent het veel minder stapsgewijs moet doen, echter altijd bedachtzaam. Ik zou in eerste instantie trainen met de langere singel, dan naar een kortere singel(of naar de tip met de singelverlenger)

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-18 17:06

@Lizz met elastiek hebben we ook geprobeerd maar omdat hij zo rond is, krijg je hem niet mooi aangesingeld en gaat het weer schuiven. Langere singelstoten is inderdaad nog een optie maar ik denk dat zo'n singelverlenger voor nu heel handig is. Over een paar maanden verwacht ik dat hij een beetje ander figuur zal hebben en het wat makkelijker zal gaan ;-)

Ik ga morgen het trucje van Karin proberen :-)

@shaggy klopt hoor. Als het eenmaal op het eerste gaatje zit en je stapt even is hij makkelijk aan te singelen. Maar er zijn genoeg dagen dat wij de stoot gewoon niet eens een beetje door de gesp krijgen en dan heb je gewoon geen houvast. Gaatje voor gaatje doen wel al. Hij is pas 4 dus we doen alles lekker op ons gemakje.

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: trucje om singel wel vast te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 17:09

even ergens tweedehands halen die singelverlenger. Vast wel ergens in de buurt iemand die hem verkoopt.

Anoniem

Re: trucje om singel wel vast te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 17:21

Heb je een oude beugelriem liggen?

Knip een stuk af, zodat je de gesp overhoudt plus zo'n 15 cm leer. Maak hier een gat in.

Doe deze aan 1 singelgesp en maak de gesp van de oude beugelriem aan je singelstoot. Pak nu de andere singelgesp en maak deze direct vast aan de singelstoot. Nu zit deze vast en kun je het hulpstukje ala beugelriem er tussen weghalen, en ook hier nu de singelgesp direct aan de singelstoot maken.

Volg je het nog?
Ik kan vanavond eventueel een foto maken...

Lizz

Berichten: 8891
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 17:27

Myrthe3 schreef:
Heb je een oude beugelriem liggen?

Knip een stuk af, zodat je de gesp overhoudt plus zo'n 15 cm leer. Maak hier een gat in.

Doe deze aan 1 singelgesp en maak de gesp van de oude beugelriem aan je singelstoot. Pak nu de andere singelgesp en maak deze direct vast aan de singelstoot. Nu zit deze vast en kun je het hulpstukje ala beugelriem er tussen weghalen, en ook hier nu de singelgesp direct aan de singelstoot maken.

Volg je het nog?
Ik kan vanavond eventueel een foto maken...

Slimme truc! Die ga ik onthouden :)

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-18 17:35

Myrthe3 schreef:
Heb je een oude beugelriem liggen?

Knip een stuk af, zodat je de gesp overhoudt plus zo'n 15 cm leer. Maak hier een gat in.

Doe deze aan 1 singelgesp en maak de gesp van de oude beugelriem aan je singelstoot. Pak nu de andere singelgesp en maak deze direct vast aan de singelstoot. Nu zit deze vast en kun je het hulpstukje ala beugelriem er tussen weghalen, en ook hier nu de singelgesp direct aan de singelstoot maken.

Volg je het nog?
Ik kan vanavond eventueel een foto maken...


Ik volg het helemaal en ga even op zoek naar een oude beugelriem; die moet ik nog hebben. Supertip, dank!

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: trucje om singel wel vast te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 17:48

kijk ook een goed idee, die ga ik ook onthouden! Nu moet het vast lukken TS!

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: trucje om singel wel vast te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 18:57

Op de ponyclub van onze kids (lees dikke shetten) trekken ze het uiteinde van de beugelriem richting de singel en zetten zo de singelvast alvorens de andere aan de singelstoot te maken.
Oude beugelriem inkorten als singelverlenger kan ook.

Mijn bedrijf:
https://www.latouche-sublime.com
Paarden herinneringen en kleding

Shadow0

Berichten: 43494
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: trucje om singel wel vast te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 19:05

Jes, ik ga mijn best doen dat trucje te onthouden, klinkt echt handig voor de keren dat je net het beginnetje niet krijgt.

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Re: trucje om singel wel vast te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 01:05

Ik kan wel 1 riempje van biothane maken, met een beugelriemgesp eraan, mocht je niks kunnen vinden. :-)

[I Narbella, mijn dressuurdraver (eindstand) L2+7] <3 <klik>
[www.dabo-design.nl] <klik> Voor al je Biothane (bitloos) hoofdstellen, halsters, teugels..
Maar ook voor hondenlijnen, halsbanden, tuigjes enzzz!

_Natasja_

Berichten: 4207
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: Erichem

Re: trucje om singel wel vast te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 01:34

Is een langere singel en aan 2 kanten aansingelen echt geen optie?

Of singel je aan 2 kanten nog helemaal omhoog als je eenmaal een stukje gestapt hebt?

Learning starts at the end of your comfortzone, don’t be afraid to step out of it!

se7entje

Berichten: 841
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 12:08

Goedkoopste oplossing, zelfde als al genoemd is, strotouwtje in het bovenste gat, lang genoeg zodat je hem goed vast kan pakken enn dan door de gesp als een soort hefboom.
Heeft bij mij jaren gewerkt.
Kon daarna ook gewoon op allebij de kanten naar gaatje 3. Maar da 1e gaatje... :')

I hate going to weddings, all the grandmas would poke me and tell me ; you're next.
They stopped that when I started doing it to them at funerals.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 80 bezoekers