Hoe bepaal je welke zorg goed voor je is?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Hoe bepaal je welke zorg goed voor je is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-18 20:02

Ik zie door de bomen het bos niet meer en ik hoop dat jullie mij hierbij iets kunnen helpen.

Ik ben net 3 weken thuis na 10 weken in het ziekenhuis te zijn opgenomen (PAAZ) ivm uitputting en ondervoeding na een hele moeilijke periode.
Aan het eind van die 10 weken ging het nog niet heel goed en verdere zorg werd zeker nodig geacht. Helaas is voor verdere zorg een wachtlijst van 6 maanden...

Ik ben nu 3 weken thuis en het gaat alleen maar slechter. De instantie waar ik voorheen in behandeling was heeft deze week gezegd de zorg te stoppen omdat het te complex is (en de DBC's al helemaal vol zijn). Ik heb medicatie gekregen waar je rustiger van wordt en die verslavend is en waar je niet mee mag auto rijden. Zij durven het niet aan om deze medicatie af te bouwen en zeggen daar dus mee dat ik nog 6 maanden deze moet nemen en dus 6 maanden niet auto rijden. Maar eigenlijk ben ik van plan om over 6 maanden wel weer gewoon aan het werk te zijn!

Maar goed, wat nu? Paaz gestopt, psycholoog gestopt, psychiater gestopt. HA voor medicatie en een woonbegeleider die veel voor mij aan het regelen is maar nog niemand die mij echt helpt. En ondertussen gaat het echt niet goed thuis, ik stort met regelmaat nog in, slaap heel slecht, eet niet goed.

Nu ben ik dus op zoek naar iemand die mij kan helpen met echt herstellen. Iemand die helpt met grenzen aanvoelen, ontspannen, ik heb elke nacht nog buikpijn, belasting belastbaarheid, opbouwen psychische belastbaarheid, verantwoord opbouwen van activiteiten. Iemand die kan helpen voorkomen dat dit weer gebeurd, dat ik weerbaarder wordt, dat ik weer zin krijg om te leven.


Maar hoe bepaal je nu welke zorg goed voor je is? Mijn hoofd is echt kapot, dingen regelen is soms echt heel veel gevraagd. Hoe bepaal je of iemand goed is?

Er zijn:
- Haptotherapeuten
- Psychotherapeuten
- Psychomotoretherapeuten
- Psychosomatische fysiotherapeuten
- Dramatherapeuten
En nog veel meer.

Hoe bepaal je nu wat goed voor je is en hoe bepaal je dan bij wie je in therapie gaat? HA heb ik gebeld maar die mag pas weer in het nieuwe jaar afspraken maken.

Hopelijk kunnen jullie mij wat op weg helpen.

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)


Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 20:06

Maar hoe komt het dat je in zo een gat valt? Dat er wachtlijsten zijn snap ik maar dat je ambulant geen therapie of psychiater kan zien. Zo naar dat je plots zonder hulp valt, heeft het met zorgverzekering te maken. Welke therapie bij jou past is zo persoonlijk, misschien eens horen naar zelfhulpgroep met jou aandoening. Daar haalde ik veel hulp uit.

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Hoe bepaal je welke zorg goed voor je is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 20:25

Waarom is er geen nazorg voor je geregeld? Het kan toch niet zo zijn dat er overal een wachtlijst van 6 maanden is :?
Hier moet je niet zelf over nadenken, dit hadden ze mi in het zkh moeten doen.

Ik zou zeggen obv wat je beschrijft een psychomotorisch therapeut. Maar weet niet of dat vergoed wordt, en of ze überhaupt in de eerste lijn werken, vaak zitten die in instellingen. Verder gaat het meer om of je met de persoon een klik hebt dan welk ‘naampje’ ze hebben. Als je een fijn persoon hebt word je meestal ook goed geholpen.

[o]

Independence
Berichten: 1375
Geregistreerd: 05-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 20:40

Naar dat de nazorg zo slecht geregeld is en dat de wachtlijsten zo lang zijn.
Wat voor hulp je nodig hebt en passend is, dat kunnen wij niet bepalen. De beste route is, volgens mij, toch via de huisarts. Die weet er meer van en die heeft goed inzicht in wat er in de buurt is. Afhankelijk van de ernst van je klachten is bijvoorbeeld ook deeltijdtherapie mogelijk. Dat is zwaar en intensief, maar kan heel positief uitpakken.

Wat betreft de wachtlijsten: het kan helpen om de druk bij de HA wat op te voeren. Maak je problemen niet kleiner dan ze zijn. En ook je zorgverzekeraar kan bemiddelen!

Mocht je meer willen weten, vragen hebben of gewoon een praatje, je ei kwijt, dan mag je me best een berichtje sturen. Ik herken veel in je verhaal

belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe bepaal je welke zorg goed voor je is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 20:45

Ik vond een haptonoom erg verhelderend maar als ik jouw verhaal zou lees is er wel heel wat heftigs aan de hand en vraag ik me af of zoiets je volgende stap moet zijn. Wat voor behandeling moet je op wachten?

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 20:45

Houd je huidige ambulante zorg op enkel en alleen ivm met teveel behandeluren/intensiteit of door de combinatie van het DBC met jouw diagnose bij die instelling welke jouw zorgverzekering niet vergoed?

Je zorgverzekeraar zou je samen met je woonbegeleiding kunnen bellen om te vragen of ze willen uitzoeken voor je waar je wél terecht kunt met jouw diagnose en hulpvraag.

Omdat je woonbegeleiding hebt neem ik aan dat je onder de WMO valt? Heb je een clientondersteuner bij de gemeente?

[o]

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Hoe bepaal je welke zorg goed voor je is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-18 21:30

Ja, via de woonbegeleider is er ook een gesprek met de WMO geweest en daar is ook een positieve reactie op gekomen. Maar deze hulp spitst zich meer toe op het praktische. Regelmaat in leven en dingen zoals boodschappen en koken.

Ik zou nu ook het liefste naar de HA willen maar met al die feestdagen wilde ze geen afspraak meer plannen, ook niet alvast voor het volgende jaar.

Alles gaat dus nog wel even duren maar ik merk dat het echt niet goed gaat. Ik heb echt hulp nodig en word echt verdrietig als ik eraan denk dat ik nu eerst die stomme feestdagen af moet wachten voordat er iets van actie kan gebeuren.

Ik kan het eigenlijk ook niet geloven dat ze me zo naar huis hebben gestuurd. Gewoon rustgevende medicijnen erin en tijd zit erop dus dan moet je gaan. Ik voel me zo verdrietig en machteloos in deze situatie.

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Hoe bepaal je welke zorg goed voor je is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 21:37

Kansloos...

Hoe woon je verder? Heb je thuis wel mensen om je heen die je helpen?

Als het echt niet meer gaat kan je dan niet weer opbellen naar de PAAZ/psychiater/psycholoog.

[o]

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Hoe bepaal je welke zorg goed voor je is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-18 21:44

Ik woon alleen.

Mocht er echt crisis zijn dan kun je altijd wel ergens naartoe bellen maar op dit moment zit ik daar gelukkig nog niet.

Nu zit ik thuis met 2*2 mg Lorazepam op een dag, mag niet auto rijden, fietsen kost me heel veel moeite, heb heel veel initiatiefverlies. Kom tot weinig, vecht voor naar mn paardje te kunnen om daarna weer thuis niets te kunnen doen.
En ik was altijd zo energievol, altijd in voor vanalles, nooit thuis. Ik vind het vreselijk om zo thuis te zitten.

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)

Independence
Berichten: 1375
Geregistreerd: 05-01-14

Re: Hoe bepaal je welke zorg goed voor je is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 22:29

Raar hoe het gaat bij je HA. Ik snap niet waarom er geen afspraak mogelijk is maandag of tussen kerst en oud en nieuw.
Ik kan me ook voorstellen dat de drempel om dingen te doen nog groter wordt nu je niet mag autorijden. Ik zou zsm contact opnemen met huisarts of psychiater en vragen of je over kunt gaan op andere medicatie, waarmee je wel mag autorijden. Is een AD niet besproken?

Janneke2

Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 22:31

Wat een optie kan zijn: het 'sociaal wijkteam', voorheen het algemeen maatschappelijk werk, voor steunende gesprekken.
Die zijn gratis, je hebt geen doorverwijzing nodig - duimen draaien dat ze plek hebben!

En idd via de zorgverzekeraar bemiddeling vragen: een half jaar lang een zusje van valium moeten slikken 'zou toch niet moeten'.

Veel sterkte!! :(:)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Eva_vanO
Berichten: 316
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: Hoe bepaal je welke zorg goed voor je is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 07:56

Kijk eens of er een dokter bosman vestiging bij jou in de buurt zit. Die hebben kortere wachttijden en zijn echt gericht op mensen helpen. Ben bekend met van het kastje naar de muur verhaal.

Iris82

Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 08:13

Independence schreef:
Ik zou zsm contact opnemen met huisarts of psychiater en vragen of je over kunt gaan op andere medicatie, waarmee je wel mag autorijden. Is een AD niet besproken?


Dit.

Ze kunnen je toch geen half jaar op de pammetjes zetten? Mega verslavend, effect 0 na verloop van tijd.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Elisa2

Berichten: 36670
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 09:29

Fleury schreef:
Ik woon alleen.

Mocht er echt crisis zijn dan kun je altijd wel ergens naartoe bellen maar op dit moment zit ik daar gelukkig nog niet.

Nu zit ik thuis met 2*2 mg Lorazepam op een dag, mag niet auto rijden, fietsen kost me heel veel moeite, heb heel veel initiatiefverlies. Kom tot weinig, vecht voor naar mn paardje te kunnen om daarna weer thuis niets te kunnen doen.
En ik was altijd zo energievol, altijd in voor vanalles, nooit thuis. Ik vind het vreselijk om zo thuis te zitten.


Waarom krijg je de lorazepam? ik denk wel dat dat je gevoelens totaal afvlakt..(niet dat ik zeg dat je moet stoppen, ik weet niet wat er onderdrukt moet worden?)

En hoe bepaal je of iemand goed voor je is, simpelweg door te voelen wat je nodig hebt..en als ik het zo lees dan denk ik dat je baat hebt bij iemand die je weer leert te voelen en te luisteren naar je lichaam en denk ik aan een haptotherapeut of psychomotorisch, psychomatisch therapeut. En het is een kwestie van uit proberen of je een klik hebt met die persoon en of het je helpt.

Voor de ontspanning zou ik je een vorm van meditatie aan willen raden, er zijn verschillende vormen. Kijk wat bij jou past (ik heb erg veel baat bij tai chi tao bijvoorbeeld)

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 09:41

Een psychiater zal in het verleden graven, helpt bij sommige mensen niet om een oplossing te vinden tot herstel.
Ga opzoek naar een coach, een equicoach, wandelcoach, lifecoach.... keuze genoeg en vaak zijn dergelijke mensen vlot beschikbaar. Bij hen zal je op zoek kunnen gaan tot oplossingen voor jezelf en in de toekomst. Zoek iemand waar je je goed bij voelt.
Geloof in jezelf!

luuntje

Berichten: 13928
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 09:46

Zorg is vreselijk op het moment.
Jij ben er de dupe van.

Vreemd dat de huisarts je zo niet helpt.
Kan je zorgverzekering helpen met wachtlijstbemiddeling?

Mijn zusje werkt in de psychiatrie en met enkel een depressie word je niet meer opgenomen.
Krijgt de instelling geen geld voor.

[o]

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-18 21:55

Ik denk dat mijn HA gewoon vrij is maar ik vond het ook vreemd dat ik niet gewoon een afspraak kon maken voor bijvoorbeeld 2 januari.

Ik heb de komende week wel een gesprek met iemand maar dat is alsnog niet iemand die helpt. Het zijn alleen maar regeldingen.

En ondertussen slaap ik steeds slechter, lig wakker met buikpijn vannacht om 3 uur al (ging om 12 uur slapen). Daar word ik ook radeloos van.


Het is nu elke dag overleven en hopen dat er snel hulp komt. Ik weet het ook allemaal niet meer. Ik weet niet wat ik moet regelen. hoe ik het moet regelen en mijn hoofd is ook heel regelmatig heel erg moe van het regelen.
Ik had echt niet gedacht dat na 10 weken ziekenhuis je zo gewoon thuis gezet kon worden. Door al die onduidelijkheid en alles wat al de hele tijd speelt echt heel erg veel negatieve gedachtes gehad dit weekend. Dat is ook niet iets wat je vrolijk maakt of vertrouwen in dat het goed komt.

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)


Janneke2

Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Hoe bepaal je welke zorg goed voor je is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 10:01

Een acupuncturist zou zeggen dat je een stevig tekort hebt aan leverenergie. (Die rond 3 uur 's nachts haar hoogtepunt heeft.)
Ook uitputting, slecht slapen en 'weinig eten' horen hier bij.

Afdeling regeldingen: ik weet niet of je aanvullend verzekerd bent, maar via www.zhong.nl kun je een goede acupuncturist vinden. (Er zijn ook mensen die een cursus van 4 weekenden hebben gedaan, maar die zitten niet bij zhong.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-19 13:54

Inmiddels ben ik bij de HA geweest en die verweest mij door naar een psychosomatisch fysiotherapeut. Vrijdag heb ik daar een afspraak mee. Verder kon/deed zij ook weinig tot wachten totdat de wachtlijst voorbij is (6 maanden). De psychiater is nog wel even in beeld geweest maar die heeft er allee maar meer medicijnen bij gedaan. Morgen via telefoon wel even overleg hoe dat het gaat. Ik wil dan voorstellen dat er het 1 en ander minder kan. Ben nu tot bijna niets in staat. Te moe om activiteiten te ondernemen. Soms doe ik het wel want ben helemaal niet graag thuis maar dat gaat vaak op mijn tandvlees.

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mars, Selina, TessaxQuincy, YandexBot en 49 bezoekers