Springzadel: zijn er nog opties?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Saaams

Berichten: 13244
Geregistreerd: 20-01-10

Springzadel: zijn er nog opties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-18 18:43

Hoi bokkers,

Ik heb een eventingzadel welke ik als maatwerk nieuw heb gekocht zo’n 1,5 jaar geleden.
Dit was het enige zadel toen der tijd wat niet over haar schouders schoof.

Zo ongeveer elk half jaar moest ik terug voor de vulling aan de rechtervoorkant omdat pony dat weg duwde met haar schouder.
Uiteindelijk nu ongeveer vanaf juli(?) is het zadel scheef gaan zakken naar rechts. Paar keer terug geweest naar de zadelmaker en aangepast, nagekeken. Nieuwe vulling gekregen allemaal zonder resultaat.

De laatste keer is het zadel uit elkaar gehaald en is er een kale boommeting gedaan. Zadel was te smal (M) naar (W) en dit is met een shimsysteem op de cm pas gemaakt. Zonder succes :+
Omdat het dressuurzadel wel blijft liggen hebben we besloten de singelstoten van het springzadel te verleggen zodat de schouders vrij liggen en deze dus geen invloed meer kunnen uitoefenen op het wegzakken van zadel. Dat leek veelbelovend! Zo ongeveer 5 keer kunnen rijden dat het zadel niet verschoof, wel lichtelijk wat haartjes tegen de richting maar na het scheren schuurt momenteel alles wat ze draagt.
Vandaag ging het zadel wederom scheef. Flink scheef.

Conclusie:
Boom is verbreed
Vulling is gloednieuw
Singelstoten zijn verlegd.
Singel is anatomisch en niet veranderd in de 1,5 jaar
Zadel zakt naar rechts
Dressuurzadel geen klachten.

Wat kan ik eventueel nog proberen/voorstellen bij de zadelmaker?
Ik wil het zadel echt niet kwijt. Het heeft nooit problemen opgeleverd en ze loopt er nog steeds fijn onder. Anders zou ze bokken.


Afbeelding

Laerkens Beauty


ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Springzadel: zijn er nog opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 18:47

Zadels die scheefzakken is helemaal niet gek, want geen enkel paard is recht. Sterker nog, je ziet bij sommige zadels zelfs dat ze na verloop van tijd zelf ook enigszins scheef worden. Waarom zou je er zoveel tijd, moeite en geld in stoppen als je pony er prima onder loopt? :)

Saaams

Berichten: 13244
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-18 18:49

liekec schreef:
Zadels die scheefzakken is helemaal niet gek, want geen enkel paard is recht. Sterker nog, je ziet bij sommige zadels zelfs dat ze na verloop van tijd zelf ook enigszins scheef worden. Waarom zou je er zoveel tijd, moeite en geld in stoppen als je pony er prima onder loopt? :)


Omdat ik er last van heb. Dat het zadel scheef ligt geeft mij onbalans en duwt me op mn li zitbeenknobbel. Daarnaast schuurt het duidelijk op de schoft en dat is niet oke. Het heeft goed gelegen. Waarom zou ik dan nu de moeite niet doen om het weer goed te krijgen?

Laerkens Beauty

little_birdy
Berichten: 12222
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Springzadel: zijn er nog opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 19:10

Ben jij niet meegegaan in haar scheefheid :)*

Mijn zadel begon ook scheef te zakken en dat kwam doordat ik de scheefheid van mijn paard niet meer voelde .
Ik zat er scheef op daardoor
Door contine op de voor mijn gevoel verkeerde beugel te gaan leunen (dus juist op links druk geven als hij naar rechts zakt
Is het probleem volledig weg nu *\o/*

Saaams

Berichten: 13244
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-18 19:13

little_birdy schreef:
Ben jij niet meegegaan in haar scheefheid :)*

Mijn zadel begon ook scheef te zakken en dat kwam doordat ik de scheefheid van mijn paard niet meer voelde .
Ik zat er scheef op daardoor
Door contine op de voor mijn gevoel verkeerde beugel te gaan leunen (dus juist op links druk geven als hij naar rechts zakt
Is het probleem volledig weg nu *\o/*


Uiteraard zit ik zelf ook iets op rechts/word ik daarop gezet. Maar waarom ging het de afgelopen 5 keer dan wel goed -O-

Ze hebben een drukpuntmeting. Daarop kan je zien of de ruiter ook in het midden zit. Dat kan ik altijd nog eens proberen.

Zal morgen eens erop letten dat ik op links blijf zitten.

Laerkens Beauty

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 19:57

Saaams schreef:
liekec schreef:
Zadels die scheefzakken is helemaal niet gek, want geen enkel paard is recht. Sterker nog, je ziet bij sommige zadels zelfs dat ze na verloop van tijd zelf ook enigszins scheef worden. Waarom zou je er zoveel tijd, moeite en geld in stoppen als je pony er prima onder loopt? :)


Omdat ik er last van heb. Dat het zadel scheef ligt geeft mij onbalans en duwt me op mn li zitbeenknobbel. Daarnaast schuurt het duidelijk op de schoft en dat is niet oke. Het heeft goed gelegen. Waarom zou ik dan nu de moeite niet doen om het weer goed te krijgen?

Ik bedoel niet dat je er niks aan moet doen. Ik denk alleen dat je het beter rijtechnisch op kan proberen te lossen, ik denk dat je daar uiteindelijk meer rendement uit haalt! Je zegt zelf ook scheef te zitten, heb je een goede instructrice? Ik zou daar heel veel tijd en energie in steken. Ik denk dat er in theorie niks mis is met je zadel, maar dat het probleem in de praktijk ligt. Zeker als je ziet hoeveel je er al aan gedaan hebt. (Waar overigens niks dan complimenten voor hoor!)

Saaams

Berichten: 13244
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Springzadel: zijn er nog opties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-18 20:06

Ik heb een goede instructrice welke erg let op rechtrichten/rechtgerichtheid. Ook word ze getraind in een aquatrainer ook om haar rechter in het lijf te krijgen.
Ik ga er eens extra op letten wat ik zelf voor invloed heb als ik meer op links/midden blijf zitten.

Laerkens Beauty

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Springzadel: zijn er nog opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 20:19

Hier hetzelfde, enkel met een dressuurzadel. Aangepast door zadelmaker, na een paar keer scheef liggen bij het rijden. Verdorie die zadelpassers toch ook! Maar nee, zadel blijkt echt goed te liggen, na wat observeren komt eruit dat ik scheef rij, voornamelijk op voltes. Rechterhand op de volte en zadel schuift naar links.
Andersom ook maar minder.

Osteopaat heeft me een deel geholpen om zelf rechter te worden, de rest moet ik rijtechnisch oplossen

Anoniem

Re: Springzadel: zijn er nog opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 22:19

ik denk ook dat je dit rijtechnisch op moet lossen. En evt. samen met herman (Daar kom je toch?) en een drukpunt meting kijken wat jij en je zadel doen wanneer je er zo'n correctie pad onderlegd waar je losse inlages in kan doen. Dan zou je evt. 1 kant kunnen verhogen om het probleem tijdelijk op te lossen en dan ondertussen aan jezelf werken.

Dat je dressuurzadel wel blijft liggen is logisch. Als het goed is sta je minder in je dressuur zadel. Waardoor jou scheefheid minder doorwerkt in het zadel.

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Springzadel: zijn er nog opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 22:35

Hoelang geleden is de nieuwe vulling erin gegaan? En hoe vaak heb je er sindsdien mee gereden?

Nikita :knuffel:

Saaams

Berichten: 13244
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-18 08:30

FelineNanet schreef:
Hoelang geleden is de nieuwe vulling erin gegaan? En hoe vaak heb je er sindsdien mee gereden?


29 oktober nieuwe vulling. Toen ben ik week later met alleen zadel terug gegaan. Hebben ze nog even iets aangepast aan de vulling en toen 2 keer mee gereden tot de volgende afspraak op 20-11 toen de boom verbreed is en de singelstoten. Daarna nog een springclinic gereden, bosrit, thuis gesprongen, ik heb woensdag ermee gereden en dan gister een crossclinic en toen pas is hij weer gaan schuiven, ergens halverwege de les pas. Ik weet inderdaad dat je binnen 3 maanden weer moet opvullen. Omdat een nieuwe vulling in klinkt.

Ik ga vandaag even op mijn houding (laten) letten. Want we hebben onderlinge dressuurwedstrijd op stal :+ en zelf even goed checken met aansingelen. Want heb het idee dat dat ook verschil maakt. De lesgever van de crossclinic had gister namelijk nog extra gesingeld. Waardoor rechts 2 gaten hoger zat dan links. Of het uitmaakt geen idee, proberen kan altijd -O-

Laerkens Beauty

Isabel

Berichten: 2265
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Springzadel: zijn er nog opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 08:52

Bij mjj helpt het om mijn beugels uit te doen, mijn ogen dicht te doen en goed te voelen of ik recht zit.

Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

Saaams

Berichten: 13244
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-18 08:54

Isabel schreef:
Bij mjj helpt het om mijn beugels uit te doen, mijn ogen dicht te doen en goed te voelen of ik recht zit.


Dankje voor de tip. Niet aan gedacht.

Laerkens Beauty

Saaams

Berichten: 13244
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-18 08:57

Anoniem schreef:
ik denk ook dat je dit rijtechnisch op moet lossen. En evt. samen met herman (Daar kom je toch?) en een drukpunt meting kijken wat jij en je zadel doen wanneer je er zo'n correctie pad onderlegd waar je losse inlages in kan doen. Dan zou je evt. 1 kant kunnen verhogen om het probleem tijdelijk op te lossen en dan ondertussen aan jezelf werken.

Dat je dressuurzadel wel blijft liggen is logisch. Als het goed is sta je minder in je dressuur zadel. Waardoor jou scheefheid minder doorwerkt in het zadel.


Ik heb inderdaad CM, maar dan een collega van Herman. De meting met de pad is het overwegen zeker nog waard. Dat kost gelukkig ook de wereld niet.

Overigens echt geen kwaad woord over CM. Ze hebben me tot nu toe al zo enorm goed begeleid, alle tijd en moeite en service in gestoken. Maar als het aan mij ligt kunnen hun er inderdaad nu nog maar weinig aan doen. Ik vind het alleen zo belemmerend dat mijn pony er schuurplekken op de schoft van krijgt.

Laerkens Beauty

Anoniem

Re: Springzadel: zijn er nog opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 19:49

Rijd je trouwens ook wel eens met andere merken dan lemieux? Ik zag vandaag dat mijn merrie ook een beetje die beschadigde haren had na het rijden. Dat was met een airmesh van lemieux. Terwijl ik dat met mijn andere dekjes niet heb geloof ik..

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:09

Is er iemand op stal die je je paard toevertrouwd en waarvan je het vermoeden hebt dat diegene óf rechter is dan jij (klinkt een beetje stom) óf juist andersom scheef? Wellicht kun je die een paar keer laten rijden om te zien of het zadel nog steeds naar rechts zakt of dan juist niet (of naar links).

Edit: als je een drukmeting gaat doen, ook je dressuurzadel meenemen en daar een drukmeting mee rijden. Kijken of er verschil is.

Oy with the poodles, already

Saaams

Berichten: 13244
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-18 20:12

Anoniem schreef:
Rijd je trouwens ook wel eens met andere merken dan lemieux? Ik zag vandaag dat mijn merrie ook een beetje die beschadigde haren had na het rijden. Dat was met een airmesh van lemieux. Terwijl ik dat met mijn andere dekjes niet heb geloof ik..


Ik heb nog 1 dekje van BR. Verder niks anders want gewone vzh past niet onder het zadel. Schuurplekken/geschroeide haartjes heeft ze ook van de beenbeschermers, oornetjes, dekens ect.

Vandaag mee gereden en er is gefilmd maar zadel bleef keurig recht. Dus vraag me niet hoe -O- wellicht toch omdat we crossles hadden, anders gesingelt, scherpe, strakkere bochten en lijnen ect dat het invloed had.

Mijn juf rijd haar wel eens. Maar dat is een dressuurmuts. Dus die zal niet blij worden van mijn springzadel haha :+ Verder rijd er niemand op haar.

Combinatie in kwestie :=
Afbeelding

Laerkens Beauty

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 21:10

Saaams schreef:
Anoniem schreef:
Rijd je trouwens ook wel eens met andere merken dan lemieux? Ik zag vandaag dat mijn merrie ook een beetje die beschadigde haren had na het rijden. Dat was met een airmesh van lemieux. Terwijl ik dat met mijn andere dekjes niet heb geloof ik..


Ik heb nog 1 dekje van BR. Verder niks anders want gewone vzh past niet onder het zadel. Schuurplekken/geschroeide haartjes heeft ze ook van de beenbeschermers, oornetjes, dekens ect.

Vandaag mee gereden en er is gefilmd maar zadel bleef keurig recht. Dus vraag me niet hoe -O- wellicht toch omdat we crossles hadden, anders gesingelt, scherpe, strakkere bochten en lijnen ect dat het invloed had.

Mijn juf rijd haar wel eens. Maar dat is een dressuurmuts. Dus die zal niet blij worden van mijn springzadel haha :+ Verder rijd er niemand op haar.

Combinatie in kwestie :=
[ [url=m/lmbsxb.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik ken het probleem van passende dekjes. Heb er nu eentje van mattes die past heel erg mooi onder mijn eventingzadel.

Saaams

Berichten: 13244
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-18 21:18

Anoniem schreef:
Saaams schreef:

Ik heb nog 1 dekje van BR. Verder niks anders want gewone vzh past niet onder het zadel. Schuurplekken/geschroeide haartjes heeft ze ook van de beenbeschermers, oornetjes, dekens ect.

Vandaag mee gereden en er is gefilmd maar zadel bleef keurig recht. Dus vraag me niet hoe -O- wellicht toch omdat we crossles hadden, anders gesingelt, scherpe, strakkere bochten en lijnen ect dat het invloed had.

Mijn juf rijd haar wel eens. Maar dat is een dressuurmuts. Dus die zal niet blij worden van mijn springzadel haha :+ Verder rijd er niemand op haar.

Combinatie in kwestie :=
[ [url=m/lmbsxb.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik ken het probleem van passende dekjes. Heb er nu eentje van mattes die past heel erg mooi onder mijn eventingzadel.


Heb je een foto of linkje van dat dekje?

Laerkens Beauty

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 21:28

Afbeelding

Volledig zelf samen te stellen en kwa prijs vergelijkbaar met lemieux.

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Springzadel: zijn er nog opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 22:04

Ik heb het idee dat je zadel gewoon te ver van je paard af ligt. Zeker bij een ronder type met weinig schoft is dan iedere kleine asymetrie dan al genoeg om te roteren. Dat is voor een dressuurzadel niet zo erg, bij een springzadel beweeg je daar meestal te veel voor.

Saaams

Berichten: 13244
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-18 08:03

Sizzle schreef:
Ik heb het idee dat je zadel gewoon te ver van je paard af ligt. Zeker bij een ronder type met weinig schoft is dan iedere kleine asymetrie dan al genoeg om te roteren. Dat is voor een dressuurzadel niet zo erg, bij een springzadel beweeg je daar meestal te veel voor.


Zijn daar alternatieven voor?
Ze heeft inderdaad weinig schoft, rond en heeft een brede twist(?) :+


Nina_roosje, mooi dekje zeg! Waar bestel jij ze? Ik zie ze alleen met allerlei bont.

Laerkens Beauty


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 08:14

Saaams schreef:
Sizzle schreef:
Ik heb het idee dat je zadel gewoon te ver van je paard af ligt. Zeker bij een ronder type met weinig schoft is dan iedere kleine asymetrie dan al genoeg om te roteren. Dat is voor een dressuurzadel niet zo erg, bij een springzadel beweeg je daar meestal te veel voor.


Zijn daar alternatieven voor?
Ze heeft inderdaad weinig schoft, rond en heeft een brede twist(?) :+


Nina_roosje, mooi dekje zeg! Waar bestel jij ze? Ik zie ze alleen met allerlei bont.


Bij mattes zelf in Duitsland. Maar ik denk dat iedere mattes dealer ze moet kunnen leveren.

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 09:41

Je hebt een zadel met een diep en groot kussen. Dat is fijn voor de stootdemping, maar niet stabiel op zo‘n tonnetje.
Dat maakt ook niet uit als je een springzadel vooral hebt om recreatief mee te doen, maar zodra je echt gaat springen houdt dat gewoon niet, zeker omdat het ook nog over de rand van het schouderblad heen gaat (dit is meer een eventing type zadel).
Jouw paard heeft eerder meer een type close contact nodig en dat zal niet meevallen om daar wat voor te vinden.
Misschien kan er een ander kussen onder je zadel maar dat is eerder uitzondering dan regel.

Saaams

Berichten: 13244
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-18 09:50

Sizzle schreef:
Je hebt een zadel met een diep en groot kussen. Dat is fijn voor de stootdemping, maar niet stabiel op zo‘n tonnetje.
Dat maakt ook niet uit als je een springzadel vooral hebt om recreatief mee te doen, maar zodra je echt gaat springen houdt dat gewoon niet, zeker omdat het ook nog over de rand van het schouderblad heen gaat (dit is meer een eventing type zadel).
Jouw paard heeft eerder meer een type close contact nodig en dat zal niet meevallen om daar wat voor te vinden.
Misschien kan er een ander kussen onder je zadel maar dat is eerder uitzondering dan regel.


Dit is inderdaad een tribal eventing zadel. Type monoblad. Dus eigenlijk al erg close contact. Ik heb hiervoor de kieffer norbert koof gehad maar deze was gewoon echt veel te smal en ik reed mezelf erop open. Daarna een prestige roma jump via een andere zadelmaker, maar na een maand had ik er al 6 keer naast gelegen. Hij schoof weg over haar schouders en dat resulteerde in kop tussen je benen en net zolang bokken tot ik er naast ging. Tja met een zadel op je hals geef ik geen ongelijk. Toen hebben we nog twee springzadeltjes geprobeerd maar daar zat ik teveel ‘bovenop’ haar. Dat vond ik niet fijn. Deze zat gelijk perfect en ging toen ook geen kant op, dus de keuze was snel gemaakt na alle zadel ellende.

Laerkens Beauty


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DayDream21, Moossie90, Trendiction en 19 bezoekers