Een veulen bij mijn fries?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Independence
Berichten: 1377
Geregistreerd: 05-01-14

Een veulen bij mijn fries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-18 19:45

Hoi!

Ik heb mijn merrie (2007) nu ruim een jaar. Nu zit ik al een tijd te twijfelen om haar volgend jaar te laten dekken.
Dit is mijn eerste eigen paard en ik heb zelf geen enkele ervaring met fokkerij. Mijn paard staat op een manege en de eigenaar heeft veel ervaring met het fokken van KWPN'ers en heeft meerdere fokproducten internationaal verkocht. Wat dat betreft heb ik mensen met verstand van fokkerij om me heen. Vandaag had ik een gesprek met hem waarin hij ook zei dat hij het me heel erg gunt en dat er qua financiën veel mogelijk is (over opfok ed).
Alleen, mijn eeuwige twijfel: de risico's. Ik ben langdurig ziek en heb mijn merrie gekocht op één van de dieptepunten. En zij heeft letterlijk mijn leven gered en het allerbelangrijkste in mijn leven. Daarom ben ik zó bang dat het misgaat en dat de merrie of het veulen het niet overleeft.
Ik ben benieuwd wat jullie ervan zeggen, doen of niet. En hoe kan ik de risico's verkleinen?


Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Re: Een veulen bij mijn fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 19:56

Waarom wil je een veulen fokken? Denk dat dat in deze wel heel belangrijk is.
Enkel voor de leuk om een veulentje te hebben of verkoop; dan zou ik het niet doen.
Risico's hou je altijd.

cissy

Berichten: 19820
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Een veulen bij mijn fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:01

Waarom dan een veulen fokken? Brengt niks op en kost heel veel risico's. Wat nou als je je merrie verliest, dan heb je niks meer?
Een merrie hoeft niet perse een veulen te hebben om een goed leven te hebben. En jij hoeft niet een veulen te fokken omdat je toevallig een merrie hebt.
Stel je krijgt een misvormd veulen wat nog wel eens voorkomt binnen de Friezen, wat dan?
Geniet gewoon van je merrie en vergeet dat veulen.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Een veulen bij mijn fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:04

Ik zou de nieuwe heuvel in Lunteren bellen. De afstamming van je merrie doorgeven. Dan kijken hun wat past en stel je merrie draagt waterhoofd gen dan vertellen hun dit je ook en zoeken hun een Hengst die erbij past. Zou het gewoon doen

Roze schoentje

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Een veulen bij mijn fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:06

Weet je risico’s houd je altijd. Wij hebben met onze Fries nog nooit problemen gehad met bevallen. Alleen na de bevalling dat je nageboorte er niet af kwam. Ik zou je merrie ff na laten kijken bij DA en die je laten adviseren of hij denk dat een veulen fokken goed mogelijk is

Roze schoentje

anjali
Berichten: 15017
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:10

Inderdaad je goed laten informeren vantevoren.Misschien een veearts laten bepalen of je merrie gezond genoeg is om risico's zo veel mogelijk uit te sluiten.Ik denk overigens niet dat je het zou moeten doen om winst te maken,maar puur omdat je het leuk vindt.En ik persoonlijk zou ook binnen het ras blijven,dus geen kruising fokken. maar dat is ieders eigen keuze.

Kabayo

Berichten: 13870
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:19

cissy schreef:
Waarom dan een veulen fokken? Brengt niks op en kost heel veel risico's. Wat nou als je je merrie verliest, dan heb je niks meer?
Een merrie hoeft niet perse een veulen te hebben om een goed leven te hebben. En jij hoeft niet een veulen te fokken omdat je toevallig een merrie hebt.
Stel je krijgt een misvormd veulen wat nog wel eens voorkomt binnen de Friezen, wat dan?
Geniet gewoon van je merrie en vergeet dat veulen.

Dat kan je testen

Ik kan niet echt advies geven. Ben nu 3 jaar bezig met een veulen fokken en ben nu al 2 merries en 3 veulens verloren. Mijn fries is nu (helaas..) drachtig. Ik kijk er erg naar uit maar ben oh zo bang dat het wéér misgaat..

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Een veulen bij mijn fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:21

Tsja, zeker weten doe je het nooit. Ik heb er ook totaal geen verstand van verder, maar als je zo zeker mogelijk wil zijn zou ik echt goede en betrouwbare informatie inwinnen. En evt wat testen laten doen op je merrie zodat je zeker weet dat ze geen erfelijke afwijkingen heeft oid?

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:25

Kabayo schreef:
cissy schreef:
Waarom dan een veulen fokken? Brengt niks op en kost heel veel risico's. Wat nou als je je merrie verliest, dan heb je niks meer?
Een merrie hoeft niet perse een veulen te hebben om een goed leven te hebben. En jij hoeft niet een veulen te fokken omdat je toevallig een merrie hebt.
Stel je krijgt een misvormd veulen wat nog wel eens voorkomt binnen de Friezen, wat dan?
Geniet gewoon van je merrie en vergeet dat veulen.

Dat kan je testen

Ik kan niet echt advies geven. Ben nu 3 jaar bezig met een veulen fokken en ben nu al 2 merries en 3 veulens verloren. Mijn fries is nu (helaas..) drachtig. Ik kijk er erg naar uit maar ben oh zo bang dat het wéér misgaat..


Zo das wel echt heftige pech! Dan snap ik dat je het heel erg eng vind

Roze schoentje

Independence
Berichten: 1377
Geregistreerd: 05-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-18 21:36

Waarom een veulentje? Tsja, het lijkt mij gewoon ontzettend mooi om zo'n paard vanaf het begin te zien opgroeien, om een band op te bouwen, om een maatje voor het leven.

@iedereen met fijne, meedenkende reacties, hartelijk dank.
Goed laten informeren zal ik zeker doen. Daar is gelukkig ook nog tijd zat voor.

@kabayo: ik heb inderdaad je topics gelezen, verschrikkelijk. Ik hoop dat het met je fries wel goed gaat

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Een veulen bij mijn fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 21:54

Ik heb trouwens een veulen gehouden van Mn Fries. Als alles goed gaat kun je dan zon monstertje zien opgroeien en helemaal naar je eigen hand zetten, ook dat vind ik fijn

Roze schoentje


Sanet

Berichten: 7915
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Een veulen bij mijn fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 21:59

Je weet met fokken natuurlijk nooit wat voor karakter het veulen gaat krijgen, al doe je bij de allerliefste merrie de allerliefste hengst.
Dus als je daar zware eisen aan stelt, dan moet je het misschien niet doen, maar gewoon een veulen kopen. Dan kun je zelf bepalen wat voor geslacht en karakter het veulen heeft.

Verder is het natuurlijk hartstikke gaaf, maar ook hartstikke spannend. Waar je paard nu staat, is daar ruimte voor een merrie met veulen. Of nog liever andere merries met veulen? Zodat jouw veulen ook kan spelen met anderen?

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 22:02

Ik heb zelf ook een merrie, maar heb altijd gezegt dat ik alleen een veulen met haar fok als mijn merrie goed genoeg is om wat te verbeteren. Dus niet alleen omdat het me leuk lijkt om een veulentje zelf te fokken. Met een land voor paarden ben ik wat kritischer geworden naar mijn merrie.

Want voor het opgroeien en dergelijke kan je ook gewoon een veulen aanschaffen die past bij je wensen, en die dan groot brengen. Zit geen enkel verschil aan zegmaar.

Dus ik zou informatie en advies inwinnen van een echte kenner bij het friese paarden ras en een eerlijke mening laten geven van je merrie.

Sidenote, ik ben Autistisch dus alvast mijn excuus als ik tekst ietwat te letterlijk neem.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 13:28

een veulen fokken om een veulen te hebben zou ik zeker niet doen. De kosten zijn vaak hoger bij fokken dan een verkoopprijs van een veulen als het geboren is. daarbij de risico's van je merrie.

Maar goed als je toch een veulen zou willen fokken zou ik eerst naar je eigen merrie kijken is zij interessant voor het fokken van een veulen daarbij is zij gezond. Ik lees dat je al op een goede stal staat een waar ervaring met dragende merrie en waar een dragende merrie kan staan met een veulen.


laat je merrie testen op het waterhoofd en dwerggen, en bekijk haar afstamming en haar eigen bouw en gezondheid.

wat zijn de punten die je wilt verbeteren in je merrie etc etc etc

je kunt de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van je zeilen. Te huur 6 persoons vakantiehuisje aan visvijver en leuke omgeving zie: www.fanerberveld.webnode.nl

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 13:41

Independence schreef:
Waarom een veulentje? Tsja, het lijkt mij gewoon ontzettend mooi om zo'n paard vanaf het begin te zien opgroeien, om een band op te bouwen, om een maatje voor het leven.


Dat is heel romantisch gedacht.
Naar mijn mening vind je een maatje voor het leven wanneer de karakters goed samen passen en zeker niet op basis van dat je het paard vanaf veulen hebt of kent.

Wij hebben al heel wat veulens gehad en met de 1 heb je meer dan de ander, maar wanneer ze ouder zijn, merk je veel meer hun ware karaktereigenschappen.
Zo dacht ik bij 1 dat het echt geen kinderpony zou worden (best druk) en daar denk ik nu toch heel anders over.
Zo heeft het ene veulen meer van de vader en de ander meer van moederskant als het gaat om karakter en uiterlijk...

Ik vind een veulen fokken wel leuk. Altijd weer spannend.
Alleen ben ik wel van mening dat je het niet moet doen met dit romantische idee. Dat kan nogal gaan tegenvallen en de risico's en kosten vallen iig niet mee.

Succes met je keuze

JanneJ2001

Berichten: 272
Geregistreerd: 22-11-17
Woonplaats: Haps

Re: Een veulen bij mijn fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 13:53

Ik denk eerst dat je moet bedenken of je het echt wil. En of je het na het afspenen al wilt verkopen of haar uiteindelijk wil houden. Kwa leeftijd is ze niet te oud. Hoe ouder hoe meer risico's.

Denk er nog eens goed over na. Een veulen opvoeden is fantastisch. Maar is niet altijd even makkelijk natuurlijk! :)

BianCatjee

Berichten: 3179
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Een veulen bij mijn fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 14:05

Risico's heb je altijd, ook als je geen veulen fokt kan het fout gaan met je paard.
Ik zou zeggen, vraag hulp bij het uitzoeken van een geschikte hengst, lees heel veel over de fokkerij (ook op Friese paarden gericht), neem alle hulp aan die je kan krijgen en ga ervoor :)

Ik heb zelf nu 2x een veulen gefokt en nummer 3 verwacht ik dit jaar, het is een bijzondere ervaring (zeker als je bij de bevalling aanwezig bent) en ik had duidelijk met veulen een andere band als met haar moeder, dat veulen heb ik ook nog in mijn bezit. Moeder is vorig jaar verkocht

<3 Megan ♡

sporten

Berichten: 1153
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 14:31

Heeft de merrie wel eens een veulen gehad en waarom niet een veulen fokken geeft risico's maar is ook ontzettend mooi ik zou zeggen volg je hart en als het kan gewoon doen

Geniet van elke dag

Independence
Berichten: 1377
Geregistreerd: 05-01-14

Re: Een veulen bij mijn fries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-19 16:31

Dank voor jullie reacties. Ik denk inderdaad dat ik het (nog) niet doe, ook omdat karakter niet te voorspellen is. Ik ga gewoon lekker door met rijden, kijken hoever ik kan komen en wie weet, komt het nog of koop ik ooit een jonkie erbij


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Redd, Yvk en 72 bezoekers