Hond in de auto en veiligheid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Hond in de auto en veiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-18 18:48

Hier een kleine Ford Ka maar geen mogelijkheid om een veilige stalen kennel er in te plaatsen. Heb geprobeerd de bank plat te klappen maar dat kan helaas niet. In de gordel werkt niet omdat de hond gordels binnen no time door bijt. Heb een rek geprobeerd maar dat past weer niet. Iemand een idee? -O-
Wat voor (kleine :)* ) auto rijden jullie en hoe vervoeren jullie je hond er in?


DearDarling

Berichten: 891
Geregistreerd: 14-03-09
Woonplaats: somewhere

Re: Hond in de auto en veiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 18:50

Hmm... ik heb voor de herder een hondenkar en die hang ik achter de Citroën C3, mochten we maar een kort ritje maken gaat ze in de achterbak. In onze Mercedes station hebben we een rekje ervoor. Mijn kleine hondje doe ik in een tuigje van hurta + auto gordel. Geen idee wat je verder kan proberen... om wat voor hond gaat het?

http://www.hplt.nl
Your dream can become your reality, if you allow it.

Doutz16

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Re: Hond in de auto en veiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 18:51

Er zijn toch speciale hondengordels? Werkt dat niet?

Ibbel

Berichten: 49060
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 18:51

Hier een station en de honden zitten los, op korte stukken, en in de gordel met een verloopstukje op lange ritten.
Voor jouw honden zou ik zeggen: koop een trailerketting, zet daar zo'n verloopstuk aan waarmee je 'm in de gordel klikt, en dan heb je het kapotbijten opgelost.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-18 18:52

Een middelgrote hond van 20 kg.

Nee gordels zijn in no time doorgeknaagd.

Die ketting is nog wel een idee :j of het houd bij een ongeval is natuurlijk ten tweede. Ken geen test met een ketting aan een tuig. Crashtests met tuigjes zien er ook niet florissant uit.

Liefst ga ik voor de kennel. Heb ook al gekeken of de achterbank evt er uit kan. Ook dat lukt niet.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Hond in de auto en veiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 19:01

Ik heb op de achterbank een stoffen bench staan van zooplus,Die zit er goed tussen gepropt.Ik heb trouwens een vrij ernstig accident gehad met de auto en had die bench vol boodschappen zitten,al een geluk zeiden de agenten dat ze vast zaten(de boodschappen)
De auto heeft het ongeval niet overleeft de bench en de boodschappen wel.



Jolien87

Berichten: 17401
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 19:05

Wij hadden een soort hangmat die je tussen de hoofdsteunen van de voorstoelen en achterbank hangt. Ideaal want zo kon de hond niet tussen de voorstoelen of van de achterbank vallen.

Zoiets:
Afbeelding

Edit: wij hadden in het midden een ritssluiting zodat je hem kon halveren waardoor er eventueel nog iemand naast kon zitten.
Laatst bijgewerkt door Jolien87 op 23-12-18 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-18 19:06

beatje schreef:
Ik heb op de achterbank een stoffen bench staan van zooplus,Die zit er goed tussen gepropt.Ik heb trouwens een vrij ernstig accident gehad met de auto en had die bench vol boodschappen zitten,al een geluk zeiden de agenten dat ze vast zaten(de boodschappen)
De auto heeft het ongeval niet overleeft de bench en de boodschappen wel.


Die boodschappen hadden je anders om de oren gevlogen #) poeh....niet niks zo'n ongeval. Vaak denk je bij jezelf dat het wel mee zal vallen maar een flinke aanrijding kan iedereen overkomen. Het hoeft niet jouw fout te zijn.

Jolien87, handig voor een hond die gaat liggen maar die van mij wil graag meesturen of knuffelen dus gaat daar echt over heen. :D

tamary

Berichten: 29153
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 19:14

sharon488 schreef:
Er zijn toch speciale hondengordels? Werkt dat niet?

Het wordt een projectiel. Enige "veilige" plaats is op de grond waar hond in elk geval redelijk op dezelfde plek blijft ook bij noodstop bv.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 19:18

Nee klopt er reed iemand op de snelweg achterop mij in,die had even niet opgelet :oo

Vind die test hier boven ook niet kloppen die benche's staan tussen je stoelen in,de mijne staat niet eens vast met een gordel daar is hij te groot voor.Hij was iets verschoven door het gewicht vd boodschappen,maar verder alles keurig heel.Ik besefte ineens hoe gevaarlijk los liggende spullen in je auto zijn.Mijn handtas die open op mijn voorstoel stond is ook door de auto gegaan inclusief de inhoud,dus gsm stuk enz. En eigenlijk denk je altijd dat het je niet overkomt want stiekem liet ik de hondjes wel eens op de voorzetel zitten.Dat gebeurt dus nu ook niet meer,altijd in de bench.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: Hond in de auto en veiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 19:33

Je hebt ook een stuk wat je tussen de stoelen kan maken. En de hond leren rustig achterin te zitten. Onze honden zitten altijd op de achterbank

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-18 19:51

Marjo89 schreef:
Je hebt ook een stuk wat je tussen de stoelen kan maken. En de hond leren rustig achterin te zitten. Onze honden zitten altijd op de achterbank


Met de herders voorheen lukte dat wel. Zaten ook achterin met een rek maar dat was een grotere auto. Deze leer je niet rustig in de auto te zitten helaas.... die moed heb ik opgegeven.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 23-12-18 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Berichten: 19202
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 19:52


Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-18 19:54


snuffie123
Berichten: 1284
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:06

Jolien87 schreef:
Wij hadden een soort hangmat die je tussen de hoofdsteunen van de voorstoelen en achterbank hangt. Ideaal want zo kon de hond niet tussen de voorstoelen of van de achterbank vallen.

Zoiets:
[ Afbeelding ]

Edit: wij hadden in het midden een ritssluiting zodat je hem kon halveren waardoor er eventueel nog iemand naast kon zitten.


Wij hebben inderdaad ook zoiets. Onze hond blijft daar netjes tussen, maar mocht hij dat niet doen dan kan je hem vastmaken met een hondengordel. En dan is er vast wel iets te bedenken/maken wat hij niet kan doorknagen.

kiwiwitje

Berichten: 20102
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:09


BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:16

Jolien87 schreef:
Wij hadden een soort hangmat die je tussen de hoofdsteunen van de voorstoelen en achterbank hangt. Ideaal want zo kon de hond niet tussen de voorstoelen of van de achterbank vallen.

Zoiets:
[ Afbeelding ]

Edit: wij hadden in het midden een ritssluiting zodat je hem kon halveren waardoor er eventueel nog iemand naast kon zitten.


Waar koop je zoiets? Of welke zoekterm moet ik gebruiken? :)

dierenfan
Berichten: 9599
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Hond in de auto en veiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:20

Muilkorven dan is gordel gered ;)

Ceetje_bokt
Berichten: 5165
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:23


Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-18 20:31

kiwiwitje schreef:
Hier zijn verschillende Crashtesten van. Nouja niet precies van jouw auto, maar wel over vervoer.

https://www.anwb.nl/auto/tests/hond-mee ... in-de-auto

https://www.adac.de/infotestrat/tests/c ... fault.aspx


De korte simpele conclusie; met gordels in de auto, met tuigje of halsband is niet veilig, net als los in de auto. De enige echt veilige manier is een degelijke en goed gemonteerde kennel.
In de lijst van de ANWB staat ook een kennel voor op de achterbank.


Klopt. Recht achter de kofferklep lijkt me ook niet fijn bij een aanrijding. Een kennel voor op de achterbank gaat niet bij een 2-deurs.
Kennel lijkt mij wel het fijnste ook.
Voorlopig maar eens bij de hondenrekken kijken of er evt wat past voor de achterbank zodat de hond gewoon op de bank kan blijven.

Jolien87

Berichten: 17401
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:46

RedPassion schreef:
Jolien87 schreef:
Wij hadden een soort hangmat die je tussen de hoofdsteunen van de voorstoelen en achterbank hangt. Ideaal want zo kon de hond niet tussen de voorstoelen of van de achterbank vallen.

Zoiets:
[ Afbeelding ]

Edit: wij hadden in het midden een ritssluiting zodat je hem kon halveren waardoor er eventueel nog iemand naast kon zitten.


Waar koop je zoiets? Of welke zoekterm moet ik gebruiken? :)


Wij hebben hem destijds in het tuincentrum gekocht maar ik denk dat je met de link van Ceetje_bokt in de goede richting zit.
Die van ons had ook gleuven aan de onderkant zodat je er eventueel nog een gordel doorheen kon steken maar onze hond kon echt geen kant op. Nu had hij ook echt niet de neiging om eroverheen te klimmen maar mocht je hond minder braaf zijn dan bestaat dus de mogelijkheid om hem extra vast te zetten.

kiwiwitje

Berichten: 20102
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hond in de auto en veiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:48

Nee recht achter de achterklep wil je ook eigenlijk niet maar dat is wel waar je bij de meeste auto’s op uit komt.
Ik heb gelukkig ze mazzel een grijs kenteken station te rijden dus hier staat alles op de plek waar normaal de achterbank zit.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

maj0

Berichten: 6569
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Hond in de auto en veiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 21:04

Ik lees even mee wij hebben ze nu wel in tuigje met gordel maar wil toch wat veiliger is. Hier een Audi cashback heet zo iets geloof ik (met kont) en een Lancia ypilon twee auto's dus waar geen groot kennel in kan. Maar begreep dus dat een bench ook niet geschrikt is volgens de ANWB test

Stukje voor stukje, beetje bij beetje, komt er een mooie foto tot stand.
http://www.marjoleinreekersfotografie.nl/

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 21:20

Ik heb in de ene auto een bench staan en in de andere auto een hondenrek.
In auto 1 zitten ze samen in de bench. Auto 1 is een Peugeot partner. Ik kan dan dus niet bij ze.
Als ik maar 1 hond mee heb, dan zit die soms in de gordel naast mij.
In auto 2 zitten ze in de kofferbak.
Maar wordt ik vanachter aangereden, is dat in auto 2 voor honden wel snel einde oefening.
Zitten ze in de gordel, lopen ze ook zeker letsel op.
Los helemaal en is het risico voor jezelf ook enorm.
En zitten ze in de bench en beland je in de auto, dan heb je ook een flinke uitdaging.
Kortom, vervoeren is risicovol. Net zoals de weg oversteken, fietsen, lopen, etc etc. ;)
Zelf heb ik gekozen voor wat ik in mijn auto’s het meest diervriendelijk en veilig vind.
Dat is per auto wel verschillend.
En wat betreft het doorknagen van riemen, dat is vast wel af te leren.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, JornaR, Kirsha, Luca03, onpaard en 114 bezoekers