Dochter wil graag leren lezen, hoe? Verstandig?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Storm

Berichten: 20821
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Dochter wil graag leren lezen, hoe? Verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-18 12:13

Hoi allemaal,

Mijn dochter is 4,5 jaar en zit in groep 1. Ze draait al mee met groep 2 maar een groep overslaan daar is ze sociaal emotioneel nog niet aan toe.
Maar ze wil leren lezen. Op school krijgt ze al letters aangeboden in spelende vorm en dat vind ze prachtig.
Ze schrijft haar naam al, haar broer zijn naam, en wat losse kleine woordjes zoals mama en papa. Maar ze is enorm verdrietig dat ze niet meer kan.

Is er een boekje ofzo wat ik met haar kan oefenen? Letterplank heeft ze al en al die woorden doet ze al foutloos. Ik wil haar best wat leren, maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen. En ik wil het ook niet verkeerd doen, en ik weet niet eens of het verstandig is. Ze moet op school nog anderhalf jaar wachten voordat ze met schrijven en lezen begint, maar daarop wil ze echt niet wachten.

Of is er een programma online waar ik met haar mee kan starten? Of een app ofzo?

Bedankt voor het meedenken.

Is het al lente?


smurffie

Berichten: 11124
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Dochter wil graag leren lezen, hoe? Verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:19

Haar stimuleren om kind te zijn En te spelen. Het is goed voor een kind om de normale ontwikkeling te volgen . Dus zeker als je zegt dat ze emotioneel nog niet aan meer toe is, laat het lezen los en ga haar meer leren spelen.
Ergens komt deze drang vandaan.


Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:19

Zijn er in de bieb geen avi boekjes te krijgen?

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:21

Toen ik klein was oefende ik ook met mijn ouders uit boekjes. Je begon dan met plaatjes met woordjes erbij, en elk boekje werd iets moeilijker, met als laatste een boekje met kleine verhaaltjes. Ik vond dat toen erg leuk! Zolang je haar begeleid en niet te snel laat gaan denk ik niet dat er veel mis kan gaan, zolang ze het maar leuk vind :). Ik vond lezen gewoon heel leuk al op jonge leeftijd, en heb dat ook altijd veel gedaan. Volgens mij had ik toen de boekjes van veilig leren lezen!

Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Dochter wil graag leren lezen, hoe? Verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:22


Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Storm

Berichten: 20821
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-18 12:22

smurffie schreef:
Haar stimuleren om kind te zijn En te spelen. Het is goed voor een kind om de normale ontwikkeling te volgen . Dus zeker als je zegt dat ze emotioneel nog niet aan meer toe is, laat het lezen los en ga haar meer leren spelen.
Ergens komt deze drang vandaan.


Geloof me, dit heeft ze niet van mij. Ik ben zo lui als dikke stront.

Is het al lente?

DiantaM
Berichten: 11270
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:23

Ik vond het ook leuk en kon al op mijn vierde lezen. Is me geleerd door mijn zus, gewoon door boekjes te gaan lezen. En ik ben nog altijd een echte leesfanaat.

DiantaM
Berichten: 11270
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:23

Storm schreef:
smurffie schreef:
Haar stimuleren om kind te zijn En te spelen. Het is goed voor een kind om de normale ontwikkeling te volgen . Dus zeker als je zegt dat ze emotioneel nog niet aan meer toe is, laat het lezen los en ga haar meer leren spelen.
Ergens komt deze drang vandaan.


Geloof me, dit heeft ze niet van mij. Ik ben zo lui als dikke stront.

:')

Lottehorse27

Berichten: 235
Geregistreerd: 05-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:24

Ooh dit herken ik! Toen ik in groep 1 zat leerde mijn broer ook lezen en wilde ik dat ook. Al zijn boekjes ben ik toen zelf doorgegaan en heb zo leren lezen. Ik zal dus gewoon beginnen met van die makkelijke kinderboekjes en haar die laten lezen. Let wel op dat ze ook los letters en klanken leert want mijn juf in groep drie dacht dat als je kon lezen, je ook wel het verschil kende tussen ‘oe’ en ‘ie’. Daar heb ik de jaren daarop nog moeite mee gehad. En wat hier boven ook al benoemd is, ga naar de bieb en laat haar wat leuke boekjes uitzoeken. Vaak staan ze daar ook wel op niveau.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:25

Kun je het hier op school over hebben? Vriendin geeft les op een school waar kinderen extra verdieping kunnen krijgen en de groepen ook wat meer door elkaar lopen, hierdoor kan haar leergierige dochter haar ei kwijt op dat gebied zonder dat ze ook vast zit aan kinderen die sociaal emotioneel nog te hoog gegrepen zijn voor haar.

Ik liep vroeger op gebied van lezen en schrijven ook voor, keek het af van mijn broers en zussen en puzzelde woordzoekers vanaf de kleuterklas. Nadeel was dat ik in groep 6 de hele schoolbibliotheek uit had en dus ook geen boeken meer uit een hogere klas kon halen. Verder nooit echt last van gehad.

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!


Bloemetje75
Berichten: 1979
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:26

Volg je kind, als ze wil leren lezen, dan biedt het aan. Haal de avi start boekjes uit de bieb.

Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong zijn vaak goed aan zich aanpassen. Sociaal emotioneel doen ze dat ook....

Smurffie, er zijn echt kinderen die veel blijer worden van leren lezen dan van "spelen".

Je kunt ook letters inkleuren (oefen je meteen de fijne motoriek) of van klei maken.

nimbletje
Berichten: 776
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:26

Je hebt in de bibliotheek start boekjes die komen na de prentenboeken. Bij ons staan ze met een S op de rug van het boek.
Je zou op school kunnen vragen welke methode ze toepassen met lezen. Mijn dochter had bijvoorbeeld echt hakken en plakken, maar nu bij mijn zoontje doen ze aan zoemend lezen

Ik zelf was en ben gek op lezen en kon dat ook al vroeg.

Het leven is wat je gebeurt, terwijl je andere plannen maakt

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:28

Mijn zoon was ook enorm taal hongerig op jonge leeftijd. Om school niet teveel in de weg te zitten ben ik hem engels gaan leren. Begonnen met simpele woordjes, ‘kijk een boom dat is tree’. Vond hij heerlijk. En nu op 11 jaar spreekt hij bijna perfect engels, altijd handig :)

Jolien87

Berichten: 17379
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:30

Ik zou haar ook lekker meenemen naar de bibliotheek. Daar kan ze zelf de boekenwereld ontdekken en kijken wat ze leuk vindt.
Mocht ze over een tijdje ook aangeven dat ze wil leren schrijven, begin dan met schrijfdans, hierover is een boel te vinden op internet. Letters schrijven (op die leeftijd is het nog meer letters tekenen) in zand of scheerschuim is ook altijd een groot succes bij kleuters.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30198
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:30

Leeshonger :))

Overleggen met school? Er is genoeg aan hulpmateriaal op internet te vinden over alfabetisering, het is misschien het handigst om aan te sluiten op de methode van school die ze later ook krijgt. Maar als ze zo graag wil kan ze over anderhalf jaar al lezen, denk ik.

Ik kon al vloeiend voorlezen toen de rest van de klas nog met losse letters bezig ging. Van mijn oudere zus geleerd, toen zij het op school kreeg. Kwam ze thuis, liet ze zien wat ze had geleerd, en zo leerde ik het ook. De school pikte dat goed op en heeft mij altijd gestimuleerd meer en moeilijker te lezen. Ik heb het altijd een pluspunt gevonden dat ik al vroeg goed kon lezen. En ik geloof erg in het aansluiten bij de belangstelling van een kind bij leren...

Voor kindjes op visite heb ik Barbapapaboekjes, maar Nijntje doet het ook goed. Zijn maar weinig woordjes op een pagina, maar ze maken wel een verhaaltje.

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:31

Ga naar de Action en koop de serie van Tip de Muis en ga deze samen met haar lezen, in het begin lees je voor en ze gaat vanzelf de woordjes herkennen en jou voorlezen :D

Voor CranioSacraal therapie voor je paard/pony zie: http://www.EquiCranio.nl = EquiCranio ook te volgen op facebook
Voor coaching met inzet van paarden: http://www.Equi4You.nl = Equi4You ook te volgen op facebook
Voor informatie zie de website of facebook, heb je nog meer vragen stuur gerust een mail of pb.

Absolem

Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:35

Gewoon beginnen met makkelijke boekjes. Als je kind dat leuk vind zou ik het alleen maar stimuleren. Doe je elke dag een uurtje haar helpen. Als ze dit al kan is er later meer tijd voor dingen waar ze minder goed in is. Zo kun je het ook bekijken!

Spelen doen ze toch wel. En kunnen ze de hele dag nog doen. :)

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:38

smurffie schreef:
Haar stimuleren om kind te zijn En te spelen. Het is goed voor een kind om de normale ontwikkeling te volgen . Dus zeker als je zegt dat ze emotioneel nog niet aan meer toe is, laat het lezen los en ga haar meer leren spelen.
Ergens komt deze drang vandaan.

Ze vraagt er zelf om, dus ze lijkt er aan toe te zijn?

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

Brainless

Berichten: 29660
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:42

troi schreef:
Mijn zoon was ook enorm taal hongerig op jonge leeftijd. Om school niet teveel in de weg te zitten ben ik hem engels gaan leren. Begonnen met simpele woordjes, ‘kijk een boom dat is tree’. Vond hij heerlijk. En nu op 11 jaar spreekt hij bijna perfect engels, altijd handig :)

Onze kinderen spreken ook perfect Engels.
Vanaf dat mijn oudste daar interesse in kreeg (5 a 6 jaar) zijn we tijdens het avondeten alleen Engels gaan praten.
Toen ze ouder werden gingen ze ook veel Engels online praten (via spelletjes) wat ook geleid heeft tot een goed taalgebruik.
Ze praten nu veel beter dan ik en zelfs beter dan mijn man (die op zijn werk ook veel Engels praat).

Mijn zoon en oudste dochter (nu 19 en 17) praten vloeiend Brits (wat je op school leert) en Amerikaans.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:54

Mijn dochter (nu 5,5) had dit ook heel erg, nu begint het weer wat af te nemen. Met 3,5 schreef ze haar naam en een aantal losse woorden, met net 4 jaar herkende de meeste letters en schreef ze ze ook goed. Inmiddels schrijft ze hele boodschappenlijstjes :') Ik volg haar hierin, stimuleer het niet echt maar help haar wel als ze dat wil. De avi start boekjes vond ik hierbij heel fijn.
Op het moment doet ze er even niet zo veel mee, dit komt vooral omdat ze wat faalangst heeft en het heel vervelend vindt als iets niet lukt. Ik laat het nu daarom weer vooral aan school over, zij kunnen dit beter begeleiden.

Bij ons op school is overigens ook een juf die een aantal kinderen die wat extra aandacht kunnen gebruiken (zowel degenen die wat meer kunnen als de kinderen die wat achterlopen) soms meeneemt om wat extra werkjes te doen. Dit wordt heel leuk en speels aangepakt, maar dit geeft mn dochter net de uitdaging die ze nodig heeft. Wellicht is er bij jullie ook zoiets?

daantjuhhh

Berichten: 26790
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:59

Prrrr schreef:
Leeshonger :))

Overleggen met school? Er is genoeg aan hulpmateriaal op internet te vinden over alfabetisering, het is misschien het handigst om aan te sluiten op de methode van school die ze later ook krijgt. Maar als ze zo graag wil kan ze over anderhalf jaar al lezen, denk ik.

Ik kon al vloeiend voorlezen toen de rest van de klas nog met losse letters bezig ging. Van mijn oudere zus geleerd, toen zij het op school kreeg. Kwam ze thuis, liet ze zien wat ze had geleerd, en zo leerde ik het ook. De school pikte dat goed op en heeft mij altijd gestimuleerd meer en moeilijker te lezen. Ik heb het altijd een pluspunt gevonden dat ik al vroeg goed kon lezen. En ik geloof erg in het aansluiten bij de belangstelling van een kind bij leren...

Voor kindjes op visite heb ik Barbapapaboekjes, maar Nijntje doet het ook goed. Zijn maar weinig woordjes op een pagina, maar ze maken wel een verhaaltje.



Hier idem dito. Ik vond lezen echt geweldig.
Wij moesten ook altijd een middag in groepjes lezen. Dit waren normaal groepjes van je eigen niveau in je eigen klas. In groep 3 moest ik meelezen met een groepje uit groep 5. En in groep 4 moest ik meelezen met een groepje uit groep 8.
Ik verslond echt boeken.

Ik zou ook eens samen met haar naar een bieb gaan. Daar zullen vast wel wat simpele leer boekjes liggen.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

rockwitch

Berichten: 11705
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Dochter wil graag leren lezen, hoe? Verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:04

Ik las toen ik 4 was. Dit omdat mijn broer alles wat hij op school leerde thuis aan mij ging leren, hij staat nu dan ook voor de klas haha zat er toen al in. Maar ik heb echt niet het idee dat ik minder kind ben geweest omdat ik toevallig vroeg was met lezen. Vond het heerlijk en nu nog. Ik weet niet wat de opties zijn voor kinderen om te leren lezen. Wij komen ook nu pas een beetje in die fase. Maar vroeger had je van die botje boekjes. Heel simpel. Die leenden we bij de bieb.
Er zal tegenwoordig ook vast nog wel zoiets zijn.

5/8/14 is onze mooie zoon Morgan geboren. Megatrots!!
21/3/17 is onze prachtige dochter Phoenix geboren. We zijn compleet.
5/8/16 ☆Orlando mijn zwarte parel. Ik mis je.☆

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:28

Oh ja hoor, dat kan prima. Ik las ook al in kleuterklas en mijn dochter kon ook al zelf een klein boekje lezen toen ze 5 was. Ook mee begonnen spelenderwijs in groep 1. Wij hadden een aap noot Mies bord hangen dus dat maakt het al wat makkelijker. Die woordjes kende ze al heel snel. Ik plakte het woord Deur op de deur en net woord Raam op het raam en Kast op de kast etc. Verder had ik Avi start boekjes waar we samen mee oefenden. Van Woezel en Pip kan ik me nog herinneren maar ook anderen. Verder heb je op internet het Maan, roos, vis principe waar je wat mee kan oefenen.
Als ze dit zelf aangeven is het alleen maar aan te raden want het geeft ze zo’n voordeel in groep 3 als ze al wat achtergrond hebben. En het is niet alleen het lezen maar ook de woordenschat. Lees haar ook veel voor, dat is zo belangrijk voor de woordenschat. En gewoon gezellig natuurlijk.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

silmitan
Berichten: 262
Geregistreerd: 16-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:31

Je dochter geeft zelf aan de letters interessant te vinden. Je hoeft haar niks te leren. Dit klinkt alsof ze er zelf aan toe is en dan gaat het meestal vanzelf. Ik heb dezelfde ervaring met mijn zoon destijds. Ik las de krant en hij zat naast mij. "mam, hoe moet dat met die letters (hij kende ze)". Nietsvermoedend legde ik uit dat je letters aan elkaar plakt....Toen kon hij lezen. Nu 18 jaar later zie ik nog steeds die drive in hem om raadsels/puzzels/breinbrekers/computerproblemen uitpluizen. Het lezen was één van de puzzels die hij uit zichzelf destijd wilde oplossen.

Ga lekker naar de bieb en laat haar zelf boekjes uitkiezen.

Lezen op welke manier dan ook is verrijkend voor een kind. Bied het aan, maar leg niks op. Alles op zijn tijd. Als ze het binnenkort weer voor gezien houdt, is dat ook geen punt.

Blijf vooral ook voorlezen! Hoe goed mijn kinderen zelf ook konden lezen, elke avond t/m gr 7 heb ik voorgelezen voor het slapen.

Zij die het opgeven weten nooit hoe dicht ze bij hun doel waren.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:32

Storm schreef:
Hoi allemaal,

Mijn dochter is 4,5 jaar en zit in groep 1. Ze draait al mee met groep 2 maar een groep overslaan daar is ze sociaal emotioneel nog niet aan toe.
Maar ze wil leren lezen. Op school krijgt ze al letters aangeboden in spelende vorm en dat vind ze prachtig.
Ze schrijft haar naam al, haar broer zijn naam, en wat losse kleine woordjes zoals mama en papa. Maar ze is enorm verdrietig dat ze niet meer kan.

Is er een boekje ofzo wat ik met haar kan oefenen? Letterplank heeft ze al en al die woorden doet ze al foutloos. Ik wil haar best wat leren, maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen. En ik wil het ook niet verkeerd doen, en ik weet niet eens of het verstandig is. Ze moet op school nog anderhalf jaar wachten voordat ze met schrijven en lezen begint, maar daarop wil ze echt niet wachten.

Of is er een programma online waar ik met haar mee kan starten? Of een app ofzo?

Bedankt voor het meedenken.

Ik zou haar op een Montessorischool doen. Als ze daar aan lezen toe zijn geven ze gewoon een boek. Mijn dochter las ook al met 4. Op de Montessorischool. Nu is ze 11 en krijgt ze Russisch.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eefjahh, Googlebot, Scarremans en 15 bezoekers