Wel getekend signialiment maar niet omschreven in paspoort.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Risico_T

Berichten: 64
Geregistreerd: 09-01-06

Wel getekend signialiment maar niet omschreven in paspoort.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-18 21:43

Goedeavond bokkers,

Ik heb een vraag ik heb een heel leuk paardje op het oog, helaas blijkt nu bij het inzien van het paspoort dat het paard wel een ingetekent signaliment heb maar deze staat niet omscheven in het paspoort.

Paard is geboren na 2016 waar naar mij weten zowel getekend en omschreven aftekeningen en kenmerken van het paard omschreven moet staan.

Omscheven staat hij alleen als zwart, en bij aftekeningen is niks ingevuld. Maar wel ingeteked met rode pen ( 2 witte voeten, niet echt hoe ze zijn in het echt) maar en er staat een vage blauwe stempel wel van stamboek bij en voorin een zwarte van het nsps.

Ik was van plan om paardje te kopen is dus ingeschreven bij nsps ( is een paard, maar was volgens de gene waar ik hem wilde kopen het goedkoopste stamboek om dieren te laten chippen) ik vervrouw het niet en ben alleen het KWPN gewend die na 2016 met de ipad komt intekenen en omschrijven bij het chippen.

Iemand ervaring ermee? Is iets aan de hand, of ben ik wantrouwig?

Morgen ochtend bel ik het stamboek. Maar ben benieuwd na jullie ervaringen.

Alvast bedankt,

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Wel getekend signialiment maar niet omschreven in paspoort.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 08:13

Bij twijfel niet doen.
Zat andere paarden!

Marije_jiplover

Berichten: 25317
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 08:19

Als de aftekeningen niet kloppen met het paard én ze niet zijn beschreven, zou ik het niet zomaar vertrouwen.
Heb je de chip laten uitlezen?

Dat is altijd stap 1.
Daarna zou ik het chipnummer controleren in de databank https://webapplicaties.agro.nl/formule1/formulier/nl-NL/DR/scZoekenChipnummerPaarden.aspx/fIntroZoekenIenRPaard en dan kijken of chipnummer en ueln van het paspoort overeenkomen.
Als dat óók zo is, zou ik de uitgevende instantie bellen en vragen hoe het kan dat schets en beschrijving niet met elkaar overeenkomen.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 17-12-18 08:29, in het totaal 1 keer bewerkt

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 08:23

ik zou de chip laten uitlezen, dan weet je het zeker.

mijn vorige paard was als veulen ingetekend maar dat was toen ik hem kocht ook niet helemaal correct meer. Chip kwam wel overeen en geen enkel probleem gehad daarmee.

Risico_T

Berichten: 64
Geregistreerd: 09-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-18 09:14

Ingetekend is hij al datum voordat paspoort werd uitgegeven. Alleen de 2 witte voeten zijn niet omschreven in woorden, dat vind ik vreemd. Apparaat om chip te lezen heb ik helaas niet, maar kan de dierenarts daarvoor bellen. Paard is groen, groen nooit echt in handen geweest. Bel straks eerst het stamboek wel, voordat ik onnodig weer eind moet rijden met auto, vrij neem en dierenarts laat komen.

Dank jullie wel, voor meedenken.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Wel getekend signialiment maar niet omschreven in paspoort.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 09:21

Als je het paard laat keuren wordt de chip uitgelezen. klopt het niet dan dan ga je niet verder met de keuring.

Wat nog wel eens gebeurt dat witte kroonranden niet gezien worden door de veulen schetser omdat het diertje in de modder staat.
Of de Fokker heeft bij aangifte bij het stamboek het vergeten in te vullen.
De schetser heeft het er dan wel ingetekend.

Dat wordt dan gecorrigeert bij stamboekopname op 3 jarige leeftijd.
Mits de chip klopt uiteraard.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 09:33

Cheminee schreef:
Bij twijfel niet doen.
Zat andere paarden!


Dit lijkt echt wel het standaard antwoord als er maar het vermoeden is dat er 1 haar scheef zit :') .


Chip laten uitlezen is standaard bij klinische keuring, ik zou in dit geval afspreken met de verkoper dat die of zelf de DA laat komen om uit te laten lezen of betaald als bij de keuring blijkt dat het niet kloppend is.

Eigenaar zal deze informatie denk ik ook wel zeker willen weten :)

Risico_T

Berichten: 64
Geregistreerd: 09-01-06

Re: Wel getekend signialiment maar niet omschreven in paspoort.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-18 10:07

Goedemorgen!

Nou heb het opgelost, was een foutje bij het stamboek gemaakt. Gebeurdt soms wel is dat er foutjes gemaakt zijn de oude eigenaar heeft gewoon niet goed de paspoorten gecheckt. Ik hoorde van stamboek dat het ook soms gebeurd dat een mannelijk en vrouwelijk met elkaar wordt verwisseld. Chip komt wel gewoon overeen en hij is gewoon geschetst ( ingetekend in paspoort) door iemand met bevoegd is. Alleen is de omschrijving in woorden op een of andere manier niet goed doorgekomen. Paspoort is nu netjes veranderd, oude eigenaar heeft dat met stamboek opgelost. En ik heb dus nu toch heel leuk paardje gekocht.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Wel getekend signialiment maar niet omschreven in paspoort.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 10:14

Dat wordt dan tijd voor een foto :D

Risico_T

Berichten: 64
Geregistreerd: 09-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-18 10:28

Tuurlijk, dat wil een trotse eigenaar altijd, ben er heel blij mee. Is een barrock pinto met best veel kwpn erin. Ik vind het zo gaaf dier ( maar smaken verschillen natuurlijk)
Afbeelding

Afbeelding


Hier nog een 2 jarige van de zomer, wordt nu bijna 3. Ben benieuwd hoe hij uitgroeit

xMaritt

Berichten: 471
Geregistreerd: 10-09-10
Woonplaats: Rhenen

Re: Wel getekend signialiment maar niet omschreven in paspoort.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 10:41

Fijn dat het een foutje was, leuk dier! En ach, in het paspoort van mijn ruin staat ook dat het een merrie is gheghe :+

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Wel getekend signialiment maar niet omschreven in paspoort.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 11:03

Wauw wat een gaaf paard!

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Wel getekend signialiment maar niet omschreven in paspoort.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 11:52

Wauw pracht paard! <3

stal_HD
Berichten: 3089
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 15:01

Elke paspoortuitgevende instantie vult het op zijn manier in. De ene schets wel, de andere niet. Als je een appaloosa hebt heeft schetsen helemaal geen zin. Die stippen veranderen constant. Waarschijnlijk is jou paard minimaal zwart bont, maar hat kan ook rustig zwart met aftekening zijn. Benaming zwart is dan niet zo verkeerd.
Ik vind het dus niet vreemd dat het niet helemaal omschreven staat. Belangrijkste is dat de chip klopt met wat er in het paspoort staat.

Tip voor een ieder die het leest: Als je een paspoort aanvraagt zorg er dan voor dat je foto's hebt van het paardje van alle zijden zodat alle aftekeningen goed op de foto's staan. Dan kun je vanaf daar correct intekenen.
Schetsen kost tijd en tijd is geld. ;)

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Wel getekend signialiment maar niet omschreven in paspoort.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 15:15

Leuk paard ts.
Knap ding om te zien.

Bij mij wilden ze destijds bij mijn veulen in het paspoort zetten: schimmel, bruin geboren of zoiets... Omdat hij een witte veeg haar op zijn hoofd heeft. Dachten ze dat hij schimmel zou worden.
Ik heb toen aangegeven dat hij echt geen schimmel zou worden...


Geen goede foto, maar de veeg wel goed op te zien Afbeelding