Influenza bij paarden in Nederland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13983
Geregistreerd: 20-04-16

Influenza bij paarden in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-18 01:29

*persbericht sectorraad paarden
Medisch

Afbeelding
Foto: © FEI Photos

Op dit moment heerst er in Nederland op een flink aantal grotere en kleinere stallen influenza. Voor zover we weten vooral in het zuiden, maar ook in het midden van het land.

Influenza is een zeer besmettelijk griepvirus voor paarden en leidt tot hoge koorts (die vaak over meerdere dagen meerdere pieken vertoont), hoesten en een snotneus. Soms worden ook dikke benen gezien. De dieren zijn vaak erg ziek, willen dagenlang niet eten en hebben vaak weken nodig om weer volledig te herstellen. De tijd tussen het oppikken van de infectie en de eerste symptomen kan variëren van 1 tot 3 dagen, maar is soms ook langer. Paarden kunnen net voor de koortsperiode al virus uitscheiden en doen dat zeker tijdens de koorts. Vaak is behandeling door de dierenarts nodig.

Er zijn verschillende stammen van het influenza virus voor paarden. Op dit moment lijkt een stam te circuleren die niet alleen niet of minder goed gevaccineerde paarden aanpakt, maar ook bij goed gevaccineerde paarden tot ziekte kan leiden, al zijn de symptomen dan doorgaans minder ernstig.

Het dringende advies is om stallen waar een griepuitbraak heerst te sluiten (geen paarden erbij en geen paarden eruit). Verder is het zinvol om door de dierenarts de diagnose door middel van een neusswab van paarden met koorts te laten bevestigen.

Het is van groot belang dat stalhouders en individuele eigenaren zich realiseren dat bij verdenking op een influenza-infectie toch op pad gaan naar andere bedrijven of wedstrijden uitermate onverantwoordelijk is! Ook het organiseren van wedstrijden of evenementen op bedrijven waar een infectie heerst is echt onverstandig én onverantwoordelijk. Equine influenza is duidelijk ‘besmettelijker’ dan rhinopneumonie omdat het virus ‘sterker’ is en ook gemakkelijk door de lucht over enige afstand zich kan verspreiden.

Bovenstaande informatie is afkomstig van de Faculteit Diergeneeskunde te Utrecht en de Gezondheidsdienst voor Dieren te Deventer.

Voor meer informatie wordt verwezen naar www.sectorraadpaarden.nl Influenza in Nederland – overzicht .

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Zunzuncito

Berichten: 1572
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Re: Influenza bij paarden in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 09:28

Ik ben er verbaasd over dat ik dit bericht als eerste op nu.nl lees en nu pas hier op Bokt tegen kom. Het laatste bericht over influenza op Bokt is van 22 november en dat is niet gericht op de actualiteit. Is het dan blijkbaar moeilijk te herkennen als niemand hier melding van maakt? Ik zou op z' n minst een drukbezocht topic verwachten vol met mensen die een ziek paard hebben of een voorpagina item met daarin wedstrijden die afgelast worden ivm besmettingsgevaar.

Salir De Guatemala Y Entrar En Guatepeor

DiantaM
Berichten: 11272
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 09:30

Zunzuncito schreef:
Ik ben er verbaasd over dat ik dit bericht als eerste op nu.nl lees en nu pas hier op Bokt tegen kom. Het laatste bericht over influenza op Bokt is van 22 november en dat is niet gericht op de actualiteit. Is het dan blijkbaar moeilijk te herkennen als niemand hier melding van maakt? Ik zou op z' n minst een drukbezocht topic verwachten vol met mensen die een ziek paard hebben of een voorpagina item met daarin wedstrijden die afgelast worden ivm besmettingsgevaar.

Dat wilde ik net zeggen, nog helemaal niets over gelezen hier!

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 09:31

Ik heb ook nergens gelezen of in mijn paardenwereld gehoord dat er influenza heerst.

speurneusc

Berichten: 5361
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 09:56

tis winterseizoen dus zijn er niet zo veel wedstrijden meer

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9


nine1987

Berichten: 8321
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Influenza bij paarden in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 10:03

Nouja eerlijk is eerlijk.. Maar ik heb hier nergens in de buurt gehoord dat het heerst.. Meestal is de eerste manier waarop je het hoort, via-via..

<3 Sneakers <3

Jids43
Berichten: 17
Geregistreerd: 29-07-17
Woonplaats: Angeren

Re: Influenza bij paarden in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 10:12

Zou ook graag weten waar het heerst. Ik hoor het net via het jour
naal.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Influenza bij paarden in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 10:14

Ik las het vanmorgen ook op een lokale nieuws site.
Maar even goed in de gaten houden de komende dagen.

Julius <3

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 10:16

@ speurneusc, er zijn echt niet veel minder wedstrijden. Alleen al de selecties zijn volop aan de gang.

ElCid

Berichten: 9218
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Influenza bij paarden in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 10:20

Ik kwam net een melding hierover tegen op Facebook.

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Influenza bij paarden in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 10:21

Ja ik lees t ook overal, echter via via niks gehoord..

Eef_Bam

Berichten: 4086
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 10:21

Ik weet dat een kliniek bij Venlo gister op Facebook heeft geplaatst dat ze heel veel influenza paarden zien ineens. Dat je er minder over hoort is omdat het natuurlijk niet levensbedreigend is bij een gezond paard.

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Influenza bij paarden in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 10:26

Ben bang dat mijn 4 jarige pony inderdaad 'slachtoffer' is van deze influenza. Morgen uitslag van de neusswab en dan hopelijk antibiotica. Pony is al 4 weken ziek; hoesten, verhoging/koorts en laatste week veel groen snot. Arm ding.

Mondy

Berichten: 11818
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Influenza bij paarden in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 10:29

Fijn dat nergens te vinden is WAAR in t zuiden en midden van t land t al zo erg heerst... lekker paniekzaaien met niks.

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.

Anoniem

Re: Influenza bij paarden in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 10:32

Dus de enting helpt niet?

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 10:35

Myrthe3 schreef:
Dus de enting helpt niet?



Er zijn zat mensen die niet enten, of niet correct en paarden die daar de dupe van zijn.

Of jij ent je paard wrl wel en je buurman zijn paard is niet geënt. Heb je toch mooi die virus op stal

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+11 Springen 1.30+2 ~SGW L+2

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 10:38

Weet iemand toevallig hoe paarden besmet raken? Is dat alleen door contact met een paard dat besmet is of kan het ook via mensen / kleding?

@Myrthe3, zoals ik het lees beschermt de enting niet volledig maar helpt het wel omdat paarden die geënt zijn minder ziek worden

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Influenza bij paarden in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 10:42

@jorinev volgens mij op dezelfde manier als bijv rhino. Dus wij gaan momenteel ook niet naar andere paarden, alle kleding gaat in de was nadat we bij onze pony zijn geweest, ik ontsmet onze schoenen etc.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 10:43

JorineV schreef:
Weet iemand toevallig hoe paarden besmet raken? Is dat alleen door contact met een paard dat besmet is of kan het ook via mensen / kleding?

@Myrthe3, zoals ik het lees beschermt de enting niet volledig maar helpt het wel omdat paarden die geënt zijn minder ziek worden


Las net dat het ook via handen en kleding kan overgedragen worden. En het virus kan zich tientallen meters per lucht verspreiden. Super besmettelijk dus. En er staat ook dat paarden die wel ingeent zijn toch ziek kunnen worden (maar minder heftig) of het virus bij zich dragen zonder ziek te worden.

Edit bron: https://www.sectorraadpaarden.nl/2018/12/23/influenza-in-nederland-overzicht/?fbclid=IwAR1w_2M1LfwWepm7yxggjhnfOQvDeDHzQCznEC6U3pavZEplpC3OMws294Y

De PaardenPsycholoog http://www.paardenpsycholoog.nl
onderdeel van Aurora Kaarna, holistische praktijk voor mens & dier: readings, energetische therapie, coaching en begeleiding, meditatie en mindfulness: http://www.aurorakaarna.nl

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 10:45


Every accomplishment starts with the decision to try.

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Influenza bij paarden in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 10:49

Ja heel apart inderdaad dat er verder nog niets bekend is van stallen oid. Hier ook nog niks via via gehoord.

Ibbel

Berichten: 49057
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 10:53

Zunzuncito schreef:
Ik ben er verbaasd over dat ik dit bericht als eerste op nu.nl lees en nu pas hier op Bokt tegen kom. Het laatste bericht over influenza op Bokt is van 22 november en dat is niet gericht op de actualiteit. Is het dan blijkbaar moeilijk te herkennen als niemand hier melding van maakt? Ik zou op z' n minst een drukbezocht topic verwachten vol met mensen die een ziek paard hebben of een voorpagina item met daarin wedstrijden die afgelast worden ivm besmettingsgevaar.


Bokt heeft geen nieuwsredactie/journalisten, bokt knipt en plakt het nieuws van elders. Dus zal bokt met geen enkel nieuwtje ooit als eerste komen. Zolang er in andere media geen lijsten met regio's, stalnamen of afgelaste wedstrijden, zal bokt die ook niet plaatsen.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Influenza bij paarden in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 10:54

Heb hier in omgeving ook nog niks gehoord erover

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 10:54

Ik heb de dierenarts donderdag bij onze pony gehad en heb er toen ook niets over gehoord?
Ze heeft een neusswab genomen en heb morgen contact dus zal er eens naar vragen. Wij komen overigens uit het oosten van het land.

ElCid

Berichten: 9218
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 10:56

Myrthe3 schreef:
Dus de enting helpt niet?


Nee, een enting beschermd nooit 100% tegen griep, dat o.a. omdat er verschillende griepvirussen zijn. Griep is zeer besmettelijk, net als bij mensen, en paarden zijn er over het algemeen goed ziek van. Laten we hopen dat het zich niet verder gaat verspreiden want zwakkere en oudere dieren zullen er niet zo makkelijk overheen komen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Koko12345, Mars, SemrushBot en 84 bezoekers