Welke sulky/wagen voor een grote shetlander

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Welke sulky/wagen voor een grote shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-18 17:19

Hoi,

Langzaam aan ben ik opzoek naar een sulky of wagen voor mijn shetlander. Ik vind het alleen erg moeilijk om in te schatten wat voor sulky of wagen nu geschikt is. Hij is ooit beleerd in enkel-,dubbel- en vierspan. Ik wil graag recreatief met hem mennen. Uiteraard pakken we dit onder begeleiding op. Carlos is een erg grote shetlander van 1.13 en hij is ook erg breed. Wat voor sulky of wagen raden jullie aan? Voor het meeste shetlanderspul is hij echt te groot. Wat zijn jullie ervaringen? Alvast bedankt.


Afbeelding

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Welke sulky/wagen voor een grote shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 17:32


JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:07

Ik heb een Leica Marathonwagen IV 62a (even uit m'n hoofd), van Kraay.
Ben er enorm tevreden mee, mijn shetmerrie van 1.03m. liep er altijd erg fijn mee, en nu m'n Welsh van 1.18m ook.

Super comfortabele, zéér stabiele en sterke wagen. Weegt wel iets, maar heeft zo'n lage rolweerstand dat hij heel makkelijk en licht te trekken valt op gewone ondergrond.

In mijn profiel vind je wel foto's, ook in diverse topics wel, waaronder die in mijn onderschrift.

Ligt er ook beetje aan wat je budget is. Voor iets soortgelijks als die van mij betaal je nieuw € 3000 - € 4000,=

Maar dan heb je ook wel echt super kwaliteit wat jarenlang mee gaat. Je moet met mijn wagen wel hééél erg gek doen, wil je die omgeslagen krijgen. Het zwaartepunt ligt ook heel laag. Ik men intensief recreatief (afgelopen jaar even niet ivm drukte van mijn kant) maar reed eerder ook samengestelde wedstrijden incl. marathon.

Met een enkelspan shet of welsh neem je toch niet veel mensen mee. De groom kan bij mij zowel achterop staan, als ook zitten op de afrondingen op de zijkant. En dat is nog best comfortabel. Het nadeel van rugleuningen vind ik, bij zitjes voor groom/passagiers achter, dat ze toch in je rug klapperen als je door kuilen heengaat e.d.

BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Re: Welke sulky/wagen voor een grote shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-18 16:05

Bedankt voor jullie reacties. Erg fijn!

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 18:56

Een hca sulky met 19 inch moet kunnen
Ik heb twee sulky's van " hans van der mee" met 19 inch wielen voor shetten van 1.10m. Ik zou als je een 4 wieler wilt echt wel op het gewicht letten. Lage rolweerstand klinkt leuk maar je paardje zal toch echt dat gewicht moeten trekken met personen erbij. 1 sulky van mij weegt 70 kg. De andere 130kg en is voor 2 personen. Dat vind ik max. voor 1 grote shetlander. Maar ze trekken het prima. We hebben ook een marathonwagen voor tweespan. Die weegt 200kg. Zitten we met max. 2 personen op.