Paard na uren uit de sloot gered in Leidschendam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13998
Geregistreerd: 20-04-16

Paard na uren uit de sloot gered in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-18 15:46

omroep west
Overige
Ingezonden door Caesar

De brandweer is in de nacht van donderdag op vrijdag uren in de weer geweest met het redden van een paard in Leidschendam. Het dier was in een sloot bij het Wilsveen terechtgekomen en kon er niet meer uit. Pas na een reddingsoperatie van ongeveer drie uur stond het dier weer op de kant.

'Ze is waarschijnlijk van iets geschrokken en per ongeluk in de sloot beland', vertelt eigenaar Wilfred Heymans. 'Ik kwam rond 23.00 uur erachter dat ze daar lag. Omdat ze er zelf niet uitkwam, heb ik 112 gebeld.'

De brandweer zette flink in om het paard uit de modder los te krijgen. Dat mislukte keer op keer. 'We zagen het op een gegeven moment heel somber in. Ze was enorm verzwakt en we dachten dat we haar moesten laten inslapen.'
Paard met graafmachine op het droge getrokken
Een buurman sprong uiteindelijk te hulp met een kleine graafmachine. 'We deden spanbanden om haar heen en trokken het paard vervolgens met die graafmachine op het droge.'

Het paard was koud, moe en volledig besmeurd met modder. Met dekens wordt er al uren geprobeerd om haar weer op te warmen. Het lijkt erop dat het paard - genaamd Rashida - het gaat redden. 'Ze is nog heel gestrest, maar het ziet er goed uit. We zijn de brandweer en onze buurman dankbaar dat ze nog leeft.'

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


JoyCiej007

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 15:53

Jemig. 3 volle uren, en nog volgehouden door zowel dier als mens. :oo
Hopelijk zet de posolitieve trend voort, en zal paard het redden.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 15:53

Och jeetje, het is gelukkig met een sisser afgelopen.

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard na uren uit de sloot gered in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 15:58

De buurman dat is onze staleigenaar, die heeft bij ons ook al heel wat paarden uit de sloot gered. Super knap en fijn dat de merrie is gered.

Proud human of Whizzard & gek op onze stoere Gelderse ruinen! <3 <3 Voor Whizzemans: Het is onmogelijk', zei trots. 'Het is riskant', zei ervaring. 'Het is zinloos', zei rede. 'Probeer het', fluisterde het hart.
>> May The Horse Be With You!

Caesar
Berichten: 9300
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Paard na uren uit de sloot gered in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 16:03

Heftig hoor, zolang in die koude sloot en dan gelukkig nog in de benen komen.

@Fargo; al heel wat paarden? Ik hoop dat ik dit verkeerd lees.

De praktijk is de leermeester van alle dingen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 16:06

Caesar schreef:
Heftig hoor, zolang in die koude sloot en dan gelukkig nog in de benen komen.

@Fargo; al heel wat paarden? Ik hoop dat ik dit verkeerd lees.


Waarom?
Er kunnen om diverse redenen paarden rondom die plek te water raken waarbij deze meneer dan komt helpen omdat hij het materiaal heeft en er handig mee is.

Dat ik al een heleboel mensen gereanimeerd heb betekend toch ook niet dat het mijn schuld is dat ze reanimatie behoeftig zijn geworden :o

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 16:08

Het is ook vooral een omgeving met heel veel water (sloten en vaarten). En heel veel paarden.

Heel heftig maar gelukkig is ze er uit gehaald en lijkt ze oké te zijn. Niets dan lof voor de hulpverleners!

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 16:21

Caesar schreef:
Heftig hoor, zolang in die koude sloot en dan gelukkig nog in de benen komen.

@Fargo; al heel wat paarden? Ik hoop dat ik dit verkeerd lees.


Wij staan nu iets van 15+ jaar op deze stal. Weilanden met sloten erin of omheen en 1 keer in de 3 a 5 jaar gebeurt er wel eens wat. Jong of juist oud paard dat niet oplet of wegglijdt of een paard dat in paniek wat doet. En dat zijn er dan dus inderdaad meerdere over lange tijd geweest die hij in eigenlijk relatief no time weer op het droge heeft gekregen. Een echte paardenman met hart voor en verstand van dieren.

Proud human of Whizzard & gek op onze stoere Gelderse ruinen! <3 <3 Voor Whizzemans: Het is onmogelijk', zei trots. 'Het is riskant', zei ervaring. 'Het is zinloos', zei rede. 'Probeer het', fluisterde het hart.
>> May The Horse Be With You!

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Re: Paard na uren uit de sloot gered in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 18:11


Luna *21/06/2018 zadelmak
Donovan *01/07/2009 - ꝉ 23/06/2021(paarden) M2+10 (pony's) L2+11 kringkampioen 2018 klasse B, kringkampioen 2019 Klasse L1, reserve regiokampioen 2019 Klasse L1
Zorro *26/06/1990 - ꝉ 29-12-2014

criollo_yess

Berichten: 1073
Geregistreerd: 11-11-12

Re: Paard na uren uit de sloot gered in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 19:12

Wat een geluk dat ze 's avonds in het donker de merrie in de sloot hebben gevonden. Hoop dat ze weer helemaal de oude wordt.

mijn dromen rijden op een paard dat nooit moe wordt
wat de wolf wint aan terrein, verliezen onze paarden in welzijn

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 19:22

fargo schreef:
die heeft bij ons ook al heel wat paarden uit de sloot gered.


Gelukkig is dit ietwat overdreven haha.

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 20:01

geluk dat ze s avonds nog gezien is.. de hele nacht in de sloot liggen was ook heel slecht geweest.

The end

pillow
Berichten: 7785
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 20:09

fargo schreef:
De buurman dat is onze staleigenaar, die heeft bij ons ook al heel wat paarden uit de sloot gered. Super knap en fijn dat de merrie is gered.

Beetje overdreven. In je volgende antwoord staat 3 tot 5 keer in 15 Jaar, dus valt nogal mee.
Maar kun je daar niet met een trekker komen dan?

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

pillow
Berichten: 7785
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Paard na uren uit de sloot gered in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 20:10

Hopelijk loopt het goed af met het paard. De moeder van mijn merrie heeft ooit ook in de sloot gelegen en is daarna aan een longontsteking overleden.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 21:44

pillow schreef:
fargo schreef:
De buurman dat is onze staleigenaar, die heeft bij ons ook al heel wat paarden uit de sloot gered. Super knap en fijn dat de merrie is gered.

Beetje overdreven. In je volgende antwoord staat 3 tot 5 keer in 15 Jaar, dus valt nogal mee.
Maar kun je daar niet met een trekker komen dan?

Ik vind zo'n vier paarden redden een mooie score.. De meeste lukt het niet of niet snel. En het goed overleven.

Proud human of Whizzard & gek op onze stoere Gelderse ruinen! <3 <3 Voor Whizzemans: Het is onmogelijk', zei trots. 'Het is riskant', zei ervaring. 'Het is zinloos', zei rede. 'Probeer het', fluisterde het hart.
>> May The Horse Be With You!

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 21:49

Als ik die foto's zie waar ze met jan en alleman aan het hoofd trekken word ik misselijk, zou ik als eigenaar nooit toelaten, straks breken ze de nek. Ben blij dat het paard het gered heeft uiteindelijk. Sterkte met herstel!

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Paard na uren uit de sloot gered in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 03:05

Wat een goede afloop! Hopelijk komt alles ook echt goed.

Hulde aan de staleigenaar die het paard uiteindelijk gered heeft! Ook omdat die al meerdere keren paarden uit de sloot heeft kunnen trekken, is het wat mij betreft een held :j

Ik zou het niet hebben kunnen doen, dus als mensen met de juiste middelen zich zo in kunnen zetten zijn het toppers in mijn boekje

AMieke79
Berichten: 61
Geregistreerd: 23-08-18
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Paard na uren uit de sloot gered in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 10:28

Ik duim dat de merrie het red. De naweeën van onderkoeling en de stress moeten niet onderschat worden. Jaren geleden mijn verzorgpaard verloren omdat ze uiteindelijk spierbevangen raakte.

Jillz1
Berichten: 550
Geregistreerd: 25-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 10:30

Gelukkig kon ze er nog wel van eten in het filmpje( af en toe hap hooi vd balen)


smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Paard na uren uit de sloot gered in Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 12:43

Oei wat ligt die daar rot zeg.
Ik hoop dat de dierenarts snel ter plaatsen was voor pijnstiller en spierontspanner zodat ze de komende dagen doorkomt.
Mn eigen pony wel eens uit de sloot moeten halen met behulp van de brandweer. Mijn redder was een stalgenoot die zonder erbij na te denken naast haar de sloot in sprong om de banden achter haar kont en onder haar staart door te leggen. Zodra de band goed lag was ze er gelukkig snel uit.
Ik kan het weten, als eigenaar voel je je zo verschrikkelijk machteloos.

Zoolgangster

Berichten: 9570
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 23:54

BarbaLala schreef:
Als ik die foto's zie waar ze met jan en alleman aan het hoofd trekken word ik misselijk, zou ik als eigenaar nooit toelaten, straks breken ze de nek. Ben blij dat het paard het gered heeft uiteindelijk. Sterkte met herstel!


Die nek breekt nog eerder als het paard wordt meegesleept terwijl het hoofd op de grond blijft liggen en de nek dubbelklapt... Kan er beter wat getrokken worden zodat hoofd en nek recht blijven. Verder zie je ook wel eens dat paarden met het hoofd willen afzetten om op te staan, en dat is tijdens een reddingsoperatie ook niet handig.

Haribo macht Kinder froh, und der Zahnartzt ebenso.

Akhal_Teke

Berichten: 2535
Geregistreerd: 22-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 18:51

BarbaLala schreef:
Als ik die foto's zie waar ze met jan en alleman aan het hoofd trekken word ik misselijk, zou ik als eigenaar nooit toelaten, straks breken ze de nek. Ben blij dat het paard het gered heeft uiteindelijk. Sterkte met herstel!


Dan is het maar goed dat de professionals het regelen en niet een eigenaar die misschien niets gewend is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: aisie, Azmay, Elitedeux, Joesje, Koekie_186, Majestic-12, Manadeluca, MyLittleAnna, Piekosjj, pretparkpony, rocky_1995 en 63 bezoekers