Studie kiezen, maar welke?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Pluisje1998
Berichten: 1235
Geregistreerd: 06-08-11
Woonplaats: Omgeving Dordrecht/Rotterdam

Studie kiezen, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-18 20:37

Volgens mij is dit niet het eerste studiekeuze ropic wat ik maak. Gelukkig is mijn persoonlijke situatie vele malen beter dan bij het laatste topic.

Drie en een half jaar geleden heb ik mijn havo diploma gehaald met een Natuur-gezondheidsprofiel. Deze profielkeuze heb ik gemaakt omdat ik destijds nog geen idee had wat ik wilde gaan studeren. Drie pogingen hbo en heel veel ellende verder, weet ik dit nog steeds niet.

Ik heb de afgelopen drie jaren ieder jaar wel een opleiding geprobeerd. Waarvan de eerste leraar Engels was, omdat ik engels leuk vond. Dit liep spaak omdat het mentaal heel slecht met mij ging en ik halverwege het jaar ben ingestort. Wel heb ik hier een leuke tijd gehad met klasgenoten en vrienden gemaakt die ik nu nog wel eens zie.

Het jaar daarna heb ik HBO-Rechten geprobeerd. Achteraf gezien had ik daar nooit aan moeten beginnen aangezien ik de proefweek al niet leuk vond. Ook past dit ook totaal niet bij mij als persoon. Dit was dus na 2 maanden al klaar. Ook omdat ik mentaal nog totaal niet hersteld was. Dat jaar was echt hel voor mij mentaal, uiteindelijk kon ik niks meer. Daar kwamen nog fysieke klachten bij, wss veroorzaakt door de mentale problemen. Wel ben ik toen aan het herstel trajectbegonnen en heb ik besloten om in september 2017 toch weer te gaan studeren omdat het wel al beter ging en ik uit het cirkeltje van ellende wilde komen.

Besloten dat ik naar de uni wilde voor Engels en dus moest ik een propedeuse gaan halen. Dit wilde ik gaan doen bij een andere opleiding voor leraar Engels. Dit ging eigenlijk heel goed, maar ik kon met geen mogelijkheid een stage vinden waardoor ik een negatief bsa kreeg. Nu zit ik in een tussenjaar om te werken om te sparen en om nog meer aan mezelf en het laatste staartje van mijn herstel te werken. Ook geeft dit mij tijd om eens goed te onderzoeken wat ik nou voor studie wil gaan doen.

En dat is waar dit hele verhaal uiteindelijk naar leid. Ik moet een studie gaan vinden. Hiervoor krijg ik ook begeleiding van een loopbaancoach. Maar meningen en suggesties van anderen zijn nooit mis.

Zijn er dus mensen die ideeen wat voor studies bij mij zouden passen?

- Hbo niveau
- Ik zou graag iets doen waarbij je veel mensen bezig bent, groepswerk etc
- Ik ben creatief aangelegd en vind het leuk om dingen te verzinnen en uit te werken
- Iets met betrekking tot cultuur lijkt me heel leuk.
- Ik zou niet graag de rest van mijn leven alleen maar achter een bureau aan zitten.
- Zorg, onderwijs, en juridische sector vallen af.  Ik ben ook niet echt technisch aangelegd.
- Het liefste op anderhalf uur reizen van Dordrecht, kamers is financieel voorlopig helaas geen optie, ivm studieschuld.

Iemand hier die bij het lezen hiervan een studie te binnen schiet?

~ But I still haven't found, what I'm looking for ~

Voor mijn tekeningen en andere creatieve uitspatting, bekijk mijn DeviantArt


upendo

Berichten: 22259
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Studie kiezen, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 20:42

Waarom valt zorg en onderwijs af? Zijn juist de takken waarbij je met mensen bezig zijn/groepswerk en creatief aangelegd zijn veel tegenkomt.

Anders: Eventmanagement oid?

Obelix95

Berichten: 638
Geregistreerd: 12-09-10

Re: Studie kiezen, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 20:45

Food innovation aan de HAS?

LilChar

Berichten: 1251
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Re: Studie kiezen, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 20:52

Social Work

Pluisje1998
Berichten: 1235
Geregistreerd: 06-08-11
Woonplaats: Omgeving Dordrecht/Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-18 20:54

upendo schreef:
Waarom valt zorg en onderwijs af? Zijn juist de takken waarbij je met mensen bezig zijn/groepswerk en creatief aangelegd zijn veel tegenkomt.

Anders: Eventmanagement oid?


Onderwijs heb ik wel gezien maar het voor de klas staan is niet mijn ding. Vind les geven 1 op 1 wel leuk, maar voor de klas staan ga ik niet doen.
Zorg valt af oa omdat ik totaal niet zorgzaam aangelegd ben en er echt geen enkel zorgberoep is wat mij trekt.

Event management ben ik me in aan het verdiepen idd. Lijkt me idd wel wat. Als er mensen zijn die me daar meer over kunnen vertellen, graag.

~ But I still haven't found, what I'm looking for ~

Voor mijn tekeningen en andere creatieve uitspatting, bekijk mijn DeviantArt

upendo

Berichten: 22259
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 20:56

Pluisje1998 schreef:
upendo schreef:
Waarom valt zorg en onderwijs af? Zijn juist de takken waarbij je met mensen bezig zijn/groepswerk en creatief aangelegd zijn veel tegenkomt.

Anders: Eventmanagement oid?


Onderwijs heb ik wel gezien maar het voor de klas staan is niet mijn ding. Vind les geven 1 op 1 wel leuk, maar voor de klas staan ga ik niet doen.
Zorg valt af oa omdat ik totaal niet zorgzaam aangelegd ben en er echt geen enkel zorgberoep is wat mij trekt.

Event management ben ik me in aan het verdiepen idd. Lijkt me idd wel wat. Als er mensen zijn die me daar meer over kunnen vertellen, graag.

Er bestaat in het onderwijs meer dan voor de klas staan, net als dat er in de zorg meer bestaat dan aan het bed staan. :)
Ik werk in de jeugdzorg, voor mij best of both worlds. Ik werk met pubers, kan creatief met ze bezig zijn, ben veel met mensen bezig en verleen hulp. Wat iets anders is dan zorg. :)

Kimm4

Berichten: 790
Geregistreerd: 19-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 20:57

En de opleiding pedagogiek?

http://www.stalscheerdonk.weebly.com
Welsh mountain pony's
Ter dekking: de super bewegende, zwarte welsh A hengst, Perlhof Gable! (V. Kampioenshengst Powys Shon)

xLoki

Berichten: 3484
Geregistreerd: 16-01-08

Re: Studie kiezen, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 21:21

Je zou eens kunnen kijken naar ergotherapie. Creativiteit, met mensen bezig, veel verschillende culturen en zeker niet de hele dag achter het bureau. Ergotherapie klinkt natuurlijk als ‘in de zorg’ maar het heeft heel veel verschillende uitstroomprofielen. Zo zou je je bijvoorbeeld juist kunnen richten op activiteit in de wijk, zorginnovatie of juist het meer medische/technische deel zoals protheses, handtherapie of kinderergotherapie. Kijk er eens naar, er is op Google wel veel over te vinden!

Loki Z2+2 (met wedstrijdpensioen)
Maddox (Dream Boy x Uphill) M2+7

Boetjewoor

Berichten: 991
Geregistreerd: 25-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 21:22

Kijk eens naar Learning & Development in organisations (heette eerst opleidingskunde)! Creativiteit is echt fijn bij deze opleiding en je geeft wel les maar niet aan een klas. Ook kan je 1 op 1 met mensen gaan werken omdat je ook richting coaching of adviseur kan gaan. Ik doe deze studie dus mocht je vragen hebben hoor ik het wel. Kan overigens alleen op de Han in Nijmegen

Love like you've never been hurt
And dance like nobody is watching

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 21:26

Bekijk IEMES (international event, music & entertainment studies) in Tilburg eens.

Is heel creatief, je bent in het tweede jaar een soort ‘bedrijf’ met je klas waarbij je geen lessen meer krijgt en vraagstukken van leuke bedrijven die je zelf zoekt oplost met elkaar. Heel vrij dus en heel interessant en je moet creatieve dingen doen! Ik zit nu in m’n tweede namelijk. En veel samenwerken. En Dordrecht ligt niet zoo super ver volgens mij gaat er een sprinter naar Dordrecht als ik me niet vergis. :=

Voor meer vragen pb me maar even, lees even de studiegids door op de website.

Pluisje1998
Berichten: 1235
Geregistreerd: 06-08-11
Woonplaats: Omgeving Dordrecht/Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-18 21:39

Ik had het misschien wat anders moeten verwoorden dan 'met mensen werken'. Iets waarbij je sociaal contact hebt met mensen is misschien een betere verwoording. Hoef niet perse echt iets te doen waarbij ik superveel beteken voor mensen, maar wil geen baan waarbij ik achter een bureau zit en alleen mijn pc als gezelschap heb. Werken met opdrachtgevers en werken in een team is meer wat ik bedoel dan perse werken met leerlingen of clienten.

@upendo, leuk om te zien hoe mensen zk verschillen, jeugdzorg klinkt voor mij echt als de hel op aarde :')

Dat learning en development ga ik eens bekijken, en social work ook.

@sureido Dat klinkt wel heel gaaf idd, ook die manier van werken klinkt wel goed. Gaat zeker op mijn lijstje om nader te onderzoeken.

~ But I still haven't found, what I'm looking for ~

Voor mijn tekeningen en andere creatieve uitspatting, bekijk mijn DeviantArt

Kayleigh__

Berichten: 1071
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Soesterberg

Re: Studie kiezen, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 21:41

Toegepaste Gerontologie?


jojoleinee

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-05-10

Re: Studie kiezen, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 21:55

Logopedie? Je kunt er al je creativiteit in kwijt en de studie zit in Rotterdam.

Reizende poezen: milo.and.lola.catventures
https://www.instagram.com/milo.and.lola.catventures/

Maartje9

Berichten: 171
Geregistreerd: 22-12-12
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Re: Studie kiezen, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 22:05

Ik studeer zelf Rechtsgeleerdheid en ik vind het wel heel opvallend dat je voor Rechten hebt gekozen gezien je "eisenlijstje". Lijkt mij namelijk de eerste opleiding die afvalt :+. Maargoed, daar vraag je niet naar. Ik dacht gelijk aan MBRT, als ik die afkorting goed heb. Misschien is dat iets voor je?

Sannens
Berichten: 1386
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Re: Studie kiezen, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 22:33

Misschien andere zorgopleidingen die niet meteen verpleegkundige zijn? Bijvoorbeeld Laborant bij de Cardiologie, Longeneeskunde, Radiologie of Nucleaire Geneeskunde. Daar ben je wel met mensen bezig, maar qua 'zorgen voor' is het totaal anders dan de standaard verpleegkundige opleiding.

Ook bijvoorbeeld medewerker Anaesthesie of OK-assistent (operatie assistent dus) zijn minder zorgzame beroepen. Ik heb zelf sinds ik in het ziekenhuis pas rondloop het idee dat ik weet hoeveel verschillende beroepen er zijn in de zorg en letterlijk op elk niveau!

Pluisje1998
Berichten: 1235
Geregistreerd: 06-08-11
Woonplaats: Omgeving Dordrecht/Rotterdam

Re: Studie kiezen, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-18 23:01

Het punt is dat heel de zorg me gewoon echt geen klap interesseerd, om het maar even heel kort te zeggen. Ik weet wat er allemaal voor dingen in en om de zorg te doen zijn, heb vrienden en familie die erin werken of er opleidingen in doen. Heb er heel kort naar gekeken drie jaar geleden, en toen ging het hem al niet worden. Dan blijf ik liever in de detailhandel werken, dat lijkt me dan een stuk leuker.

Mijn havo profiel was dan wel natuur en gezondheid, maar dat beta profiel is een grote fout geweest, ligt me totaal niet. Ik had een maatschappelijk profiel moeten nemen ipv dit. Vandaar dat ik het qua opleiding meer in de maatschappelijke/culturele sector wil zoeken.

@Maartje9 Jup klopt, destijds had ik nog totaal geen idee wie ik was als persoon en wat ik wilde. Heb me door mijn ouders laten pushen om een opleiding te kiezen met baankansen en met oog op salaris. Wat ik al zei, in de proefweek vond ik het al niks. Ik had dat jaar uberhaupt geen opleiding moeten beginnen, maar ja, das allemaal achteraf praten.

~ But I still haven't found, what I'm looking for ~

Voor mijn tekeningen en andere creatieve uitspatting, bekijk mijn DeviantArt

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 23:05

Ga ook langs op scholen :)! Dan krijg je pas echt een goed beeld. Ben in Breda naar de opleiding vrijetijdsmanagement wezen kijken en bij waar ik nu zat, maar Breda trok me niet zo. Was gewoon puur gevoel!

Pluisje1998
Berichten: 1235
Geregistreerd: 06-08-11
Woonplaats: Omgeving Dordrecht/Rotterdam

Re: Studie kiezen, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-18 23:12

Ik ga zeker naar scholen toe, maar daarvoor moet ik wel eerst een beethe een beeld hebben van welke.opleidingen ik wil gaan kijken. Vrijetijdsmanagement in Breda staat sowieso al op mijn lijstje en ook de soortgelijke opleiding bij de WdKA in Rotterdam. Qua stad trekt Rotterdam me meer, maar je weet nooit. Wil misschien ook nog bij wat andere opleidingen bij WdKA kijken.

~ But I still haven't found, what I'm looking for ~

Voor mijn tekeningen en andere creatieve uitspatting, bekijk mijn DeviantArt

Mand

Berichten: 3157
Geregistreerd: 27-04-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Studie kiezen, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 23:38

Ik zit op de Herman Brood Academie, is MBO. Maar ook genoeg scholen die HBO oprichten. Ik studeer muziekmanagement, waar onder andere ook marketing en creative directing in zit. Misschien Creative Director iets voor jou? Veel met mensen, creatief, cultuur, niet technisch en zeker niet 9 tot 5.

Korter.

Surprise_Boy

Berichten: 498
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Ergens in de prehistorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 23:45

De Filmacademie (HBO) is misschien ook wat voor je, al moet je wel al van tevoren weten welke kant je op wil en er zit een toelating aan vast. Die is voor de meeste richtingen vrij streng, maar als je het echt wil en je er goed in verdiept zeker niet onmogelijk.
19 januari is de eerste open dag, neem vooral een kijkje zou ik zeggen!

Never regret anything you have done with a sincere affection; nothing is lost that is born of the heart. ~ Basil Rathbone

Seventeen
Berichten: 1199
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Studie kiezen, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 00:26

Ik weet niet of het kan met je profiel maar iets totaal anders? Bedrijfskunde MER? Dat is veel weten van veel factoren in een bedrijf en kun je ook heel creatief mee zijn.
En waarom niet gewoon ergens beginnen bij een bedrijf en je omhoog werken? Met de juiste instelling kom je er echt. Of zelf een bedrijf beginnen?

Social Work enzo zou ik afraden, is echt weinig werk in te vinden. Of toerisme of dierenhouderij ook bijvoorbeeld. Mooi dat je een diploma hebt, maar vaak lastig om er verder nog iets mee te doen.

Bommeltje_
Berichten: 2084
Geregistreerd: 16-03-08

Re: Studie kiezen, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 00:33

Ik studeer cultureel erfgoed HBO misschien is dat wat voor je. Je kan mij altijd PBen voor info :)

Schuur_

Berichten: 4831
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Studie kiezen, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 00:41

En is iets als marketing niet leuk? Creatief denken en proberen te doorgronden wat bepaalde mensen aanspreekt.

Detectie, nosebedience (vanaf midden januari), (puppy)jachttraining of gewoon fun met je hond in Limburg?

melding@dogsonpoint.be!

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Studie kiezen, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 09:18

Ik heb een mbo toerisme en daar is 100% wel werk in te vinden. Maar voor veel toerisme werk heb je gewoon aan een mbo diploma voldoende. Daarom ben ik een andere richting op gegaan met hbo!

Pluisje1998
Berichten: 1235
Geregistreerd: 06-08-11
Woonplaats: Omgeving Dordrecht/Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-18 11:06

Cultuureel erfgoed HBO en Marketing klinken wel goed idd, ga er verder naar kijken.

Bedrijfskunde ben ik bang van niet, denk dat ik daar niet op mijn plek ga zitten. Ben bij een open dag geweest twee jaar terug en het past niet bij mij. Me omhoog werken in een bedrijf zou kunnen, maar ik wil juist graag gaan studeren omdat ik een diploma wil en ik het belangrijk vind met betrekking tot mijn sociale ontwikkeling. Daarnaast staan baankansen laag op mijn lijstje van prioriteiten, heb belangrijkste is dat ik het leuk vind en ik een diploma kan halen.

~ But I still haven't found, what I'm looking for ~

Voor mijn tekeningen en andere creatieve uitspatting, bekijk mijn DeviantArt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 8 bezoekers