Opzegtermijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Opzegtermijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-18 20:35

Hey Bokkers!

Een vriendin van mij zit momenteel in een lastige positie. Ze staat momenteel op een stalling. Door omstandigheden heeft ze in oktober gezegd dat ze wou verhuizen. Er geldt daar een opzegtermijn van 1 maand dus 1 december mocht ze weg.
Ze had een andere stalling gevonden maar achteraf hoorde ze dat de paarden er slechts 15 min buiten mogen in de winter. Dus ze heeft dan eind november beslist om zeker niet naar daar te gaan.
Maar het werd kortdag om nog iets anders van stalling te vinden dus had mijn vriendin gevraagd aan de staleigenaar van de huidige stalling of ze nog mocht blijven tot ze iets anders had gevonden.

Gisteren heeft ze een ideale plek gevonden en wilt ze dus in januari verhuizen. Dit heeft ze vandaag gemeld bij de staleigenaar.
Ze mag verhuizen als ze januari nog betaalt en anders houdt ze de borg bij.

Mag dit zomaar? Blijft de opzegtermijn niet verder lopen? Mijn vriendin heeft duidelijk gezegd dat ze nog steeds wilt verhuizen maar doordat ze niets ging vinden voor 1 december, ze nog mocht blijven staan totdat ze iets anders vond.
Begin deze maand werd er een nieuw zoekertje geplaatst van haar huidige stalling dat er stallen vrij waren. Mijn vriendin heeft toen gevraagd of haar stal ook onder de vrije stallen viel en dit was effectief zo omdat ze opgezegd had.
Dus haar stal staat te huur ook al is ze nog niet weg, maar ze moet wel opnieuw de opzegtermijn doen?
Iemand die hier iets nuttig over kan zeggen?

♡ Ferdo ♡ Siyah ♡ Lino ♡


Ibbel

Berichten: 49065
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Opzegtermijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 20:37

Ja natuurlijk geldt die opzegtermijn opnieuw. Ze is in feite in december een nieuw contract aangegaan.

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Opzegtermijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 20:41

Lijkt mij logisch, ze wil vertrekken, maar besluit toch om te blijven. Dan geldt wat mij betreft ook de opzegtermijn opnieuw :) .

boooo

Berichten: 4185
Geregistreerd: 10-12-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 20:43

Het lijkt mij ook niet meer dan logisch dat ze opnieuw te maken heeft met de opzegtermijn.

"The difference between doing something and not doing something is doing something."

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Opzegtermijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 20:46

Lijkt me wel zo aardig van je vriendin omdat te betalen,coulance komt altijd van kanten,zij mocht langer blijven ,dus dan januari nog betalen lijkt me redelijk

BigOne
Berichten: 38187
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 20:51

beatje schreef:
Lijkt me wel zo aardig van je vriendin omdat te betalen,coulance komt altijd van kanten,zij mocht langer blijven ,dus dan januari nog betalen lijkt me redelijk

Niet alleen redelijk maar ook verplicht. Ze is opnieuw op deze stalling gebleven. Dat ze nu snel weer iets heeft gevonden maakt niet dat ze nu zo weg kan. Kan wel maar wel met inachtneming van de opzegtermijn. Ze mag blij zijn dat ze kon blijven staan, stal had ook al weer verhuurd kunnen zijn per 1 december.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Opzegtermijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 21:04

Stalhouder is in zijn recht. :j


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Opzegtermijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 22:04

Ik denk dat ze blij mag zijn, dat ze nog langer kon blijven. Inderdaad gaat de opzegtermijn opnieuw in. Dus nu opzeggen betekent januari nog betalen.

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Opzegtermijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-18 22:13

Maar ze heeft gewoon aangegeven dat ze blijft verder zoeken, dus in november heeft ze dan ook aangegeven dat ze zou vertrekken als ze iets gevonden zou hebben. Als de staleigenaar had gezegd dat ze 1 december weg moest, had ze naar die ene stal gegaan en dan verder gezocht.
Haar stal staat immers ook gewoon vanaf december te huur, dus de stalhouder is dan toch zelf ook in de veronderstelling dat ze gaat vertrekken, anders ga je de stal toch al niet te huur zetten?

Er waren met 1 december al meerdere stallen vrij dus het is niet dat ze andere huurders heeft moeten afzeggen omdat ze toch nog bleef. Het was idd netjes van de stalhouder dat ze mocht blijven, maar mijn vriendin heeft ook al verschillende dingen gedaan voor de stalhouder dus ze zijn gewoon in goede verstandhouding. Tot nu dan.

Ik vind het gewoon vreemd want ze heeft nooit gezegd dat ze nu terug op die stal wilt blijven. Ze heeft gewoon aangehaald dat ze niks had voor 1 december en of ze dan mocht blijven tot ze iets anders had.

♡ Ferdo ♡ Siyah ♡ Lino ♡

cobiie

Berichten: 7300
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Opzegtermijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 22:20

Was ze naar die andere stal gegaan 1 dec, dan had ze daar ook een opzegtermijn gehad voordat ze weer naar een andere stal kon neem ik aan.

Had ze het tof gevonden als er een klant kwam met precies het aantal dieren als vrije stallen + haar stal, dat de staleigenaar dan had gezegd dat ze er binnen een dag uit moest?

Ook ik vind het niet raar dat ze nu niet zo op stel op sprong kan vertrekken zonder consequenties.

[o]

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 22:23

Een stalhouder voert een bedrijf die afhankelijk is van inkomen en uitgaves.
Stel dat jij een kamer in je huis verhuurd aan iemand zodat jij rond kan komen en je hypotheek kan betalen. Die persoon zegt op maar je heb geen zekerheid wanneer. Dan wil je ook minimaal een maand vooruit je huur hebben zodat je een periode kan overbruggen. Het is coulant van de stalhouder dat ze kon blijven staan maar dan heb je geen zekerheid hoe lang je nog inkomsten heb dus ga je een nieuw contract aan

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Re: Opzegtermijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 22:32

Ze moet gewoon betalen. Ze mocht in december blijven, dus opnieuw maand opzegtermijn. Januari dus gewoon betalen.

En dat de stalhouder het al te huur heeft gezet is ook niet gek. Wie zegt dat die stal dan ook meteen wordt verhuurd. Het zou pas onlogisch zijn dat ze hem te huur zet pas wanneer de stal ook echt leeg staat. Als je een huis verkoopt, zet je hem meestal ook al te koop voordat je eruit gaat, zodat die verhuizi gen mooi op elkaar aansluiten en de dus niet een maand leeg blijft staan. Dat wordt pas anders als ze de nieuwe huurder er in januari al in laat trekken, maar dat is niet het geval.

Niet moeilijk doen dus, gewoon betalen. Wees blij dat je er toch nog kon blijven staan in december.

IHN
Berichten: 2332
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 22:32

dusss...zo doen we dat vanaf heden met opzegtermijnen...je gaat ergens staan, zegt gelijk op, maar nog niet te weten per wanneer je iets anders hebt, en voila...2 jaar later besluit je te gaan en hebt geen opzegtermijn..

ik hoop dat je zelf ook inziet dat dit redelijk belachelijk is??

of de stalhouder al dan niet adverteert hebben jullie geen ruk mee te maken.

naast het feit dat stalhouder wettelijk in zijn recht staat, vind ik het moreel verwerpelijk om de vraag uberhaupt te stellen….heel heel erg ondankbaar!!

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 22:33

Tsja, ik vind het ook heel normaal van die staleigenaar. Opzegtermijn is opzegtermijn. Of je nou 1 dag er blijft of 3 maanden. Die staleigenaar moet ook zijn boterham verdienen en kan zich moeilijk in allerlei bochten wringen om haar financieel tegemoet te komen. Juridisch en dus feitelijk staat hij compleet in zijn recht.

JM :#

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-18 22:46

IHN schreef:
dusss...zo doen we dat vanaf heden met opzegtermijnen...je gaat ergens staan, zegt gelijk op, maar nog niet te weten per wanneer je iets anders hebt, en voila...2 jaar later besluit je te gaan en hebt geen opzegtermijn..

ik hoop dat je zelf ook inziet dat dit redelijk belachelijk is??

of de stalhouder al dan niet adverteert hebben jullie geen ruk mee te maken.

naast het feit dat stalhouder wettelijk in zijn recht staat, vind ik het moreel verwerpelijk om de vraag uberhaupt te stellen….heel heel erg ondankbaar!!

Hallo, er is geen reden om hier stom op te reageren. Ik stel gewoon een vraag omdat we hier beide niet mee bekend zijn. Ik heb op vroegere stallen nooit een opzegtermijn gehad en mijn vriendin ook niet dus dit is iets nieuws voor ons. Erg kinderachtig om zo te reageren.

Maar oke, volgens jullie is mijn vriendin niet in haar recht. We zullen zien wat er verder gaat gebeuren dan. :)

♡ Ferdo ♡ Siyah ♡ Lino ♡

imaudy
Berichten: 5010
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 23:51

Ze heeft gevraagd of ze nog even kon blijven tot ze wat anders gevonden had (huur voor bepaalde tijd). Moet eerlijk zeggen dat ik dan ook niet opnieuw de opzegtermijn zou verwachten. Als ik een stal bel en zeg dat ik er voor januari wil staan dan zou ik toch ook niet meteen een opzegtermijn hebben?

[o]

IHN
Berichten: 2332
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Opzegtermijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 00:25

Anthea, maar dan krijg je antwoord en komt er weer vanalles bij. maar je hebt gelijk..reactie had iets minder gemogen...ik word een beetje geergerd van al die staltopics...zo jammer dat mensen niet gewoon kunnen geven en nemen en er samen uitkomen.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 00:31

imaudy schreef:
Ze heeft gevraagd of ze nog even kon blijven tot ze wat anders gevonden had (huur voor bepaalde tijd). Moet eerlijk zeggen dat ik dan ook niet opnieuw de opzegtermijn zou verwachten. Als ik een stal bel en zeg dat ik er voor januari wil staan dan zou ik toch ook niet meteen een opzegtermijn hebben?

Het had huur voor een bepaalde tijd geweest als ze van te voren had aan gegeven voor hoe lang. Mag ik tot 31/12 blijven is een bepaalde tijd. Mag ik blijven tot ik iets anders vind onbepaalde tijd.. dus zeg je een.maand van te voren op.
Als je slim bent handel je op je oude stal ook netjes alles af, je weet nooit of je de oude plek nog eens nodig hebt en ook stalhouders praten onder elkaar of waarschuwen elkaar.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 00:35

Als er verder geen duidelijke afspraak/datum is genoemd ben ik van mening dat de stalhouder in z'n recht staat. Als je vriendin direct aangeven heeft dat het maar voor 1 maand extra is en ze per 1 januari zou vertrekken dan lijkt me dat voldoende.
Dat je zoekt naar een stal is verder nog geen bevestiging van een datum. En dat heeft een stalhouder nodig. Dus ik ben van mening dat de stalhouder in z'n recht staat. Ik kan de reactie best begrijpen het is hard maar de laatste weken komen de topic's over opzegtermijn aardig vaak voorbij. En helaas zien de klanten het vaak toch eenzijdig. Denk dat meeste mensen niet heel blij worden als de stalhouder vandaag verteld dat je over 2 weken weg moet zijn.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 12:01

xAnthea schreef:
Maar ze heeft gewoon aangegeven dat ze blijft verder zoeken, dus in november heeft ze dan ook aangegeven dat ze zou vertrekken als ze iets gevonden zou hebben.


Maar dan ben je dus een nieuw contract aangegaan. Je hebt opzeg gedaan en je zou naar een andere stal verhuizen. Dat gaat uiteindelijk niet door en je besluit te blijven staan en verder te zoeken naar een andere stal. Die zoektocht kan een maand duren, een halfjaar of zelfs langer. Dat maakt voor de huidige staleigenaar echter niets uit, want de klant is een nieuwe overeenkomst aangegaan en blijft staan op de huidige stal. Wilt die dan opnieuw opzeggen, dan heb je dus ook weer te maken met een opzegtermijn.

xAnthea schreef:
Ik vind het gewoon vreemd want ze heeft nooit gezegd dat ze nu terug op die stal wilt blijven. Ze heeft gewoon aangehaald dat ze niks had voor 1 december en of ze dan mocht blijven tot ze iets anders had.


Dus heeft ze wel gezegd dat ze wil blijven he. ;) Dat 'tot ze iets anders had', had ook pas in juli volgend jaar kunnen zijn. Dat de stal al te huur staat, heeft niets te maken met het voltooien van de opzegtermijn.

Brainless

Berichten: 29713
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Opzegtermijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 12:06

Zij heeft al geluk dat ze langer kon blijven.
Als je je stal (ruim van tevoren) opzegt en per 1 december weg zou zijn kon de stalhouder haar daar ook aan houden.
Helemaal als je een paar dagen ervoor meldt dat je alsnog wilt blijven.
Het is heel netjes dat ze niet weg hoefde.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131980
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Opzegtermijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 12:13

Mij lijkt het ook terecht dat er weer een opzegtermijn is.

Eigenlijk snap ik niet goed dat zoiets pas achteraf besproken wordt. Op het moment dat je opzegt is er een opzegtermijn. Daarna wordt besloten om toch niet te vertrekken en de stalhouder werkt daar aan mee. In zo'n geval zou ik zelf wel even vragen hoe we dat zouden doen met de opzegtermijn en daar evt. afspraken over maken en niet gaan zitten wachten totdat er een meningsverschil over is.

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Opzegtermijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 12:29

Sjonge, dit is al het zoveelste topic met gedoe over het opzegtermijn :roll:

Wat is er moeilijk aan gewoon de regels in acht nemen die in het contract staan :?

[o]

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 20:22

imaudy schreef:
Ze heeft gevraagd of ze nog even kon blijven tot ze wat anders gevonden had (huur voor bepaalde tijd). Moet eerlijk zeggen dat ik dan ook niet opnieuw de opzegtermijn zou verwachten. Als ik een stal bel en zeg dat ik er voor januari wil staan dan zou ik toch ook niet meteen een opzegtermijn hebben?


Maar als zij dan nog niet weet wanneer ze wel iets heeft gevonden en wanneer ze daar terecht kan, dan kan een stalhouder daar toch niet op anticiperen en iemand anders beloven dat hij per een bepaalde datum in de stal terecht kan?

Het idee van opzegtermijn is dat op weet per welke datum/maand je er uit gaat en dat de stalhouder de volgende potentiële klant kan zoeken die er per die datum dan in zou kunnen. Die potentiële klant zal ook een opzegtermijn hebben.

imaudy
Berichten: 5010
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 21:22

Haar stal stond op de lijst vrije stallen, dus geldt er geen opzegtermijn meer :D
Als er dan wel een nieuwe klant komt dan heb je pech of je moet idd opnieuw met opzegtermijn doen.

[o]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 bezoekers