Het jaar van.. pssm2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dais_

Berichten: 4025
Geregistreerd: 06-03-05

Het jaar van.. pssm2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-18 23:41

2018. Het jaar van zoeken naar en uiteindelijk vinden van een antwoord. Wellicht geen goed nieuws, maar het was verlossend om eindelijk een antwoord te hebben.

Korte samenvatting: India is een PRE merrie van 12 april 2010. Ik heb haar gekocht medio 2015 en kort daarna zijn we eigenlijk al gaan sukkelen met blessures en vage klachten.

Ons jaar begon eigenlijk goed. In januari waren we net 3 maanden op de nieuwe stal na een intensieve trainingsperiode. Ik mocht ik een zadel lenen van een vriendin zodat ik weer een start kon gaan maken met inrijden. Het zadel lag niet lekker, dus ik heb dit zadel alleen gebruikt om te longeren.

Afbeelding

In januari werken we ook nog wat aan de hand, maar niet bijzonder veel.


Begin februari is haar been weer dik. Het betreft haar been waar ze al eerder een peesblessure aan had gehad. De dierenarts komt om haar been te scannen. Omdat Indy ook wat littekens heeft op haar achterbenen besluit ik ook om haar helemaal op de foto te laten zetten. Zo af en toe had ik het idee dat ze niet helemaal goed liep en of dat ze iets wat dikke benen had. Nu wilde ik het weten ook. Het werken in de bak was dus weer klaar en we gaan weer aan de wandel in de polder.

Afbeelding

De uitslag van het onderzoek: de pees is littekenweefsel en op de foto was alles perfect in orde. Wel was ze gevoelig op de si gewrichten bij aanvoelen, dus kregen we het advies om voorlopig toch te blijven stappen, veel rechtuit. Dus dat doen we.


Half maart kom ik op stal en ik tref Indy aan met wéér een dik voorbeen. Nu zat er duidelijk weer een bobbel op de pees en voelde het warm. Stom gedaan op de paddock? Geen idee, maar we wandelen gewoon op het gemak verder. Weliswaar kortere stukjes.

Half april mogen de paarden weer op de weide. Hoewel ik er wel een beetje voor vreesde met het been, is het er juist goed voor geweest.

Afbeelding

In de maanden mei en juni ben ik nog steeds aan het wandelen met Indy. Haar been is weer helemaal terug dun en koel en ik koop een zadel met het idee om haar toch te kunnen gaan inrijden deze zomer. Al is het maar om gewoon wat buitenritjes te gaan maken.


Afbeelding


Ze reageert echter totaal niet op het zadel, dus al snel zat ik er een keer op. Na de derde keer stapte ik los door de bak en ben ik zelfs even op de dijk geweest.

Afbeelding



Helaas kregen we te horen dat de staleigenaresse ging stoppen met de pensionstal. Indy heb ik daarom moeten verhuizen. Ik besloot haar terug te verhuizen op de plek waar ze al eerder had gestaan.
Ze wist nog precies de weg en herkende de paarden ook nog. Ze had hele verhalen te vertellen.


Afbeelding

Afbeelding


Eenmaal op de nieuwe stal gaan we hier gewoon weer verder met wandelen. Stiekem vind ik dit ook gewoon heel erg leuk. Indy heeft stiekem ook wel wat weg van een bruine Labrador :).

Afbeelding


Met Indy ging het goed en ik wilde zó graag eens met Indy naar het strand. Aan de hand weliswaar, want zo'n eerste keer weet je maar nooit hoe ze reageert. Een vriendin bood aan mee te gaan met haar ervaren strandpony en zo gingen we lekker naar het strand. Ik was zó trots op Indy, ze was zo braaf!

Afbeelding


Afbeelding


Het wandelen werkt aanstekelijk bij ons op stal. Ik wandel niet langer alleen, maar geregeld met 1 of meerdere stalgenootjes en we genieten van de zomer en de mooie avonden.

In september gaan we ook weer verder met het inrijden. Het was inmiddels weer even geleden dus we pakken het weer heel rustig aan.
Eerst weer longeren met zadel, een keertje zitten, rondstapppen, uiteindelijk los stappen in de bak...


Afbeelding

Afbeelding




Maar ineens voelt het niet goed meer. Het voelt alsof ze niet meer kan lopen. Het 'voelt' gewoon niet goed. Ook op de wei mist ze haar enthousiasme.

Afbeelding



Een paar dagen later loopt ze niet helemaal regelmatig. Eerst was het nog twijfelachtig, nadien is het overduidelijk. Maar haar voorbenen zijn mooi dun, dus waar komt het dan vandaan? Ik besluit haar op rust te zetten. De ene dag loopt ze wel goed, de andere dag niet. Ook valt het me op dat ze weer heel erg 'maait' met haar ene voorbeen. Ze zet duidelijk haar ene voorbeen voor de andere neer. Ook zie ik ze niet meer draven of gek doen in de wei. Ze kwam voorheen elke dag in draf naar het hek, maar nu komt ze in stap en ze stapt stijf... Soms lijkt ze hoefbevangenachtig, dan lijkt ze weer koliekerig, dan lijkt het weer op een maagzweer. Ze toont duidelijk niet oké, maar ik snap het gewoon niet. Het ene moment is het gewoon ellendig, het andere moment lijkt er niks aan de hand. Ik word gek van de onzekerheid.

En juist op het moment dat ik de dierenarts wil bellen zie ik een bericht op facebook voorbij komen van een PRE welke positief getest was op PSSM2. Helaas gingen er bij mij direct alarmbellen rinkelen, want ik had ruim een jaar geleden al eens gelezen over deze aandoening, maar destijds werd er geschreven dat het alleen voorkwam bij quarters, appaloosa en paints.

Ik besluit haren in te sturen van Indy naar het lab in Duitsland en 10 dagen later stond de uitslag in mijn mailbox. Indy is positief getest op PSSM2 n/p2.

Het enige wat ik kon denken was... 'ik wist het, ik wist het'... Ineens viel alles op zijn plek. De weg die we de ruim afgelopen 3 jaar hadden afgelegd, ineens kon ik alles verklaren. Ik heb alleen altijd aan mijzelf getwijfeld en deze uitslag nam dat weg. Mijn onderbuikgevoel heeft het altijd goed gehad.

De uitslag viel me wel zwaar. Ik weet niet of ik ooit met haar zal kunnen rijden en aangezien het erfelijk is, is fokken ook geen optie meer.

Ik had me aangemeld op het pssm forum op facebook en ik heb fantastisch advies gehad van ontzettend lieve behulpzame mensen. Inmiddels krijgt Indy elke dag een hele bak aan supplementen en ze knapt nog steeds op. Haar balans is beter, ze kan beter haar voetjes optillen bij de hoefsmid, ze loopt weer goed, ze is weer vrolijk, haar spieren zijn losser en ze is ronder gespierd dan ooit.

Inmiddels is het december en ik heb afgelopen tijd niet veel foto's meer gemaakt.
Op mooie zonnige dagen pluk ik haar nog wel uit de wei voor een wandelingetje en sinds kort ben ik ook weer gestart met voorzichtig wat longeren.

Afbeelding

Ik heb niet de illusie dat ze ooit nog het rijpaard gaat worden wat ik in gedachten had, maar wie weet kunnen we toch nog eens wat buitenritjes gaan maken.. en sowieso lekker veel wandelen zodra het weer het toelaat! We zien wel wat 2019 voor ons in petto heeft :).


fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 23:48

Heftige uitslag maar wel fijn om te weten wat er aan de hand is!

Op naar een mooi 2019 met je knappe dame!

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

pien_2010

Berichten: 43112
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Het jaar van.. pssm2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 00:07

Mooi verhaal en zonde dit! Wat geef je aan supplementen?

Danuah

Berichten: 452
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 00:07

Ach wat een ontzettend knap paard!!

Het is zó fijn om te weten wat er aan de hand is. Tenminste, dat vond ik. Ook bij mij vielen alle puzzelstukjes op zijn plek. Het ging bij mij op
pssm1, maar ik denk dat mijn paard 2 ook had.

Helaas viel hier ook het laatste puzzelstukje op de plek. Eentje die ik pas over minimaal 20 jaar had willen zien vallen. 10 oktober heb ik mijn merrie in laten slapen, ik had een ongelukkig paard met pijn. Eentje die niet meer op het land mocht, maar door hekken heen ging om er toch te komen. Eentje die wilde lopen maar veelte veel pijn had.
En zo nog veel meer..

Anoniem

Re: Het jaar van.. pssm2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 00:42

Hier ook de combinatie Andalusier plus PSSM 2. Het is echt zo'n rotaandoening, maar super mooi om te lezen hoe je er tegenaan kijkt. Welke versie heeft ze precies?
Indy is prachtig, dus ik kan me helemaal voorstellen dat ernaast lopen en gewoon naar haar kijken geen straf is. :)

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 01:12

Jeetje wat sneu, maar wat ben je goed voor je paard!
En wat leuk dat het wandelen ook best fijn is samen, is het normaal dat ze zo jong al zoveel klachten hebben?
Ik heb een pony die heel dubieuze klachten had, en ergens heb ik onwijs gevreesd voor pssm, maar nooit durven laten testen.
Wel zijn voeding etc aangepast, maar mijn gup blijkt ppid te hebben, eerder kreeg hij al de diagnose EMS.
Gelukkig helpen de medicijnen erg goed, en zorgt dit bij mij wel voor rust dat ik de optie pssm redelijk weg kan strepen, of tenminste hij doet het zo onwijs goed.
Kost testen op pssm veel trouwens?
Nu hij het goed doet ben ik ergens wel benieuwd en als er dan ook pssm extra nog bij speelt zou ik daar meer dan rust mee hebben.
Mijn spook krijgt overigens ook supplementen, en wel meer dan eentje, maar hij doet het er heel goed op naast vitaminekorrel voor 2x zijn gewicht. :+

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Het jaar van.. pssm2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 07:32

Ik weet zo goed hoe je je voelt. Hier pssm bij een tuigpaard, nog nooit van gehoord en toch is ze p2/p2 en n/p4.

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 07:49

Fijn dat je weet wat er aan de hand is, maar ontzettend balen dat ze er zoveel klachten van heeft. Ik hoop dat er toch nog iets in zit voor jullie in de toekomst, al is het alleen maar af en toe een buitenritje. Gelukkig genieten jullie beide ook van het wandelen! Ik duim op een mooi 2019 voor jullie :)

Mijn Appaloosa is getest op PSSM1 en ik wil hem komend jaar testen op PSSM2. Er zouden voor mij ook een hoop puzzelstukjes op hun plek vallen, al is hij wel gewoon prima te rijden en als hij het heeft, dan zijn de klachten die hij heeft niet heel zwaar (en al jaren stabiel).

Amerikaanse Appaloosa Magic, Quarter Horse Dino en mini's Rakker & Sproet
Volg ons Paddock Paradise op INSTAGRAM! # Volg Paddock Paradise op FACEBOOK!


Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: Het jaar van.. pssm2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 08:52

Wat een prachtig paard met een nare diagnose. Ik wens jullie voor 2019 hele fijne buitenritten

Vanuit ontspanning en samenwerking pret maken met je paard?
www.eenmetjepaard.com
www.trailerladen.com

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 13:46

Ik ken ook haflingers die het hebben, ik denk dat er onbewust veel meer paarden dit hebben maar bij andere rassen niet bekend is.
Ik wil je veel sterkte wensen en hoop dat ze nog verder opknapt en je straks weer lekker kunt buiten rijden.

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+5

Dais_

Berichten: 4025
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-18 09:36

fransje23 schreef:
Heftige uitslag maar wel fijn om te weten wat er aan de hand is!

Op naar een mooi 2019 met je knappe dame!


Dankjewel! Ze doet het momenteel beter dan ooit, dus ik ben blij dat ik nu weet wat ze heeft en er naar kan handelen :).


pien_2010 schreef:
Mooi verhaal en zonde dit! Wat geef je aan supplementen?


Dankjewel :) .Ze krijgt over 2 voerbeurten verspreid: 1 volle schep luzerne, 200 gram erwteneiwitisolaat, 15 gram tri amino, 5ml natuurlijke vitamine E olie, 15 gram zeezout, 250 gram balancer van jpgef en nog 30ml lijnzaadolie :D.


Danuah schreef:
Ach wat een ontzettend knap paard!!

Het is zó fijn om te weten wat er aan de hand is. Tenminste, dat vond ik. Ook bij mij vielen alle puzzelstukjes op zijn plek. Het ging bij mij op
pssm1, maar ik denk dat mijn paard 2 ook had.

Helaas viel hier ook het laatste puzzelstukje op de plek. Eentje die ik pas over minimaal 20 jaar had willen zien vallen. 10 oktober heb ik mijn merrie in laten slapen, ik had een ongelukkig paard met pijn. Eentje die niet meer op het land mocht, maar door hekken heen ging om er toch te komen. Eentje die wilde lopen maar veelte veel pijn had.
En zo nog veel meer..


Agh Danuah, wat ontzettend verdrietig ;( Veel sterkte met het verlies. Moeten opgeven omdat je ze niet kunt managen zoals ze eigenlijk moeten is verschrikkelijk. Ze volledig kunnen managen naar het ideale plaatje, maar uiteindelijk een doodongelukkig paard is ook verschrikkelijk. Als er geen levenskwaliteit is, heb je mijn inziens het enige juiste gedaan, maar dat neemt niet weg dat het verschrikkelijk is om die beslissing te moeten maken en nu je paard te moeten missen ;( :(:)



xyzutu2 schreef:
Hier ook de combinatie Andalusier plus PSSM 2. Het is echt zo'n rotaandoening, maar super mooi om te lezen hoe je er tegenaan kijkt. Welke versie heeft ze precies?
Indy is prachtig, dus ik kan me helemaal voorstellen dat ernaast lopen en gewoon naar haar kijken geen straf is. :)


Ik ben trouwe volger van jouw RIO-topic en de weg die je hebt gevolgd tot aan het moment van de uitslag heeft veel overeenkomsten met onze weg. Je zoekt je eigen verloren tot je eindelijk antwoord hebt. Indy heeft n/p2. Dit verbaasde me overigens, ik had verwacht dat ze p4 zou hebben aangezien ze heel schrikachtig en nerveus kon zijn. Nu ze de supplementen langere tijd krijgt is ze echt veel rustiger geworden. Gisteren met uit het land te halen waaide het echt hard en normaal gezien is dat echt garantie voor een stormachtig paard, maar nu liep ze gewoon braaf mee :). Ze knapt echt op, fysiek als mentaal. Ik kijk heel graag naar Indy. Ze is niet alleen ontzettend mooi, maar heeft ook een heel leuk karakter. Ze zoekt altijd interactie met mij/mensen/paarden/alle dieren en dat vind ik zo leuk aan haar. Haar puppy-onschuld. Ik hoop dat ik nog heel lang naar haar mag kijken <3 .


moonfish13 schreef:
Jeetje wat sneu, maar wat ben je goed voor je paard!
En wat leuk dat het wandelen ook best fijn is samen, is het normaal dat ze zo jong al zoveel klachten hebben?
Ik heb een pony die heel dubieuze klachten had, en ergens heb ik onwijs gevreesd voor pssm, maar nooit durven laten testen.
Wel zijn voeding etc aangepast, maar mijn gup blijkt ppid te hebben, eerder kreeg hij al de diagnose EMS.
Gelukkig helpen de medicijnen erg goed, en zorgt dit bij mij wel voor rust dat ik de optie pssm redelijk weg kan strepen, of tenminste hij doet het zo onwijs goed.
Kost testen op pssm veel trouwens?
Nu hij het goed doet ben ik ergens wel benieuwd en als er dan ook pssm extra nog bij speelt zou ik daar meer dan rust mee hebben.
Mijn spook krijgt overigens ook supplementen, en wel meer dan eentje, maar hij doet het er heel goed op naast vitaminekorrel voor 2x zijn gewicht. :+


De prijs hangt af van het type pssm test. De test van pssm1 is goedkoper, maar ik weet de prijs niet precies. Testen op pssm2 kost €238 + verzendkosten naar Duitsland. Klachten ontstaan vaak na een 'trigger'. Dit kan bijvoorbeeld een trailerrit zijn, een inenting, langere tijd te weinig eiwitten gevoerd krijgen, stress, etc. Paarden die het op 2 of meerdere genen hebben, hebben vaak eerder en heftigere klachten dan de paarden die het op slechts 1 gen hebben. De ene variant geeft weer andere klachten dan de ander. Het is een complexe aandoening en ze zijn nog volop aan het onderzoeken. Gelukkig heb je jouw paard weer goed gekregen met supplementen en vitaminekorrels.


Ipsilonka schreef:
Ik weet zo goed hoe je je voelt. Hier pssm bij een tuigpaard, nog nooit van gehoord en toch is ze p2/p2 en n/p4.

:(:) Wat een heftige uitslag zeg! Veel sterkte!



BrittS schreef:
Fijn dat je weet wat er aan de hand is, maar ontzettend balen dat ze er zoveel klachten van heeft. Ik hoop dat er toch nog iets in zit voor jullie in de toekomst, al is het alleen maar af en toe een buitenritje. Gelukkig genieten jullie beide ook van het wandelen! Ik duim op een mooi 2019 voor jullie :)

Mijn Appaloosa is getest op PSSM1 en ik wil hem komend jaar testen op PSSM2. Er zouden voor mij ook een hoop puzzelstukjes op hun plek vallen, al is hij wel gewoon prima te rijden en als hij het heeft, dan zijn de klachten die hij heeft niet heel zwaar (en al jaren stabiel).



Persoonlijk zou ik het wel testen, alleen al omdat je ze anders kunt managen en daarmee hopelijk een trigger voorkomen waardoor ze symptomatisch worden. Echter, de test is niet goedkoop en als het verder goed gaat dan begrijp ik ook wel dat je twijfelt om te testen. Het is ineens 'defintief' als je het op papier ziet staan. Veel wijsheid toegewenst :) .


Wicky schreef:
Wat een prachtig paard met een nare diagnose. Ik wens jullie voor 2019 hele fijne buitenritten


Dankjewel, ik reken nergens op, maar wie weet :D


littleroosie schreef:
Ik ken ook haflingers die het hebben, ik denk dat er onbewust veel meer paarden dit hebben maar bij andere rassen niet bekend is.
Ik wil je veel sterkte wensen en hoop dat ze nog verder opknapt en je straks weer lekker kunt buiten rijden.


Dankjewel! Ik vrees dat er inderdaad met de tijd steeds meer en meer paarden en diverse rassen positief getest zullen worden. Als ik ooit een nieuw paard koop zal ik deze dan ook zeker laten testen hierop. Als ze jong zijn merk je er vaak nog helemaal niks aan, maar dat wil niks zeggen met deze aandoening.

NRJ

Berichten: 1524
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Re: Het jaar van.. pssm2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:23

Prachtig paard heb je daar <3
Maar wat een heftige uitslag, hoewel aan de andere kant een opluchting dat je nu weet wat het is en je er op kunt aanpassen :(:)
Mag ik vragen waar je hebt laten testen, en hoe het in zijn werk gaat? Mag ook via pb.

♡ Rubio, Dikkie Dik & Bandit, mijn liefste herinneringen ♡
♡ Nayeli ♡
Laatste profiel update 20-01-24

Dais_

Berichten: 4025
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-18 17:27


Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Re: Het jaar van.. pssm2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 19:03

Jeetje, wat een jaar. Nare uitslag. Ik wens jullie een fijn 2019 samen

http://www.stalscheerdonk.weebly.com
Welsh mountain pony's
Ter dekking: de super bewegende, zwarte welsh A hengst, Perlhof Gable! (V. Kampioenshengst Powys Shon)

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 21:45

Oh... wat verschrikkelijk zonde van zo'n mooi paard. Wel erg fijn dat je nu weet wat er mankeert, en dat je weet hoe je haar kunt helpen.

Mijn ruin is nu 19 en ik verdenk hem ook al een tijdje van RER (PSSM2). Helaas zal er voor hem pas ergens in de loop van 2019 een geschikte test zijn. Ik zie er zo tegenop... maar het zou wel veel duidelijkheid bieden.

Heel veel geluk met je mooie paard!

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 16:16

Er bestaat geen wetenschappelijk gevalideerde genetische test voor PSSM2.

Meer nog, het is onduidelijk of PSSM2 een genetische oorzaak heeft,
en de meeste onderzoekers gaan er van uit dat dat niet het geval is.

De test die commercieel wordt aangeboden door EquiSec test drie of vier genen op varianten,
maar er is nog nooit aangetoond dat variaties werkelijk een verband hebben met PSSM2.
EquiSec belooft al twee jaar hun onderzoeksresultaten te publiceren,
maar dat is nog altijd niet gebeurd.

Kortom, het onderzoeksresultaat heeft geen enkele betekenis.
Zonde van het geld.

Alleen met een spierbiopt heb je enige zekerheid over PSSM2.

il faut d'abord durer

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 16:26

PSSM2 is sowieso een verkeerde benaming voor de bedoelde aandoening aangezien het niet om een suikeropslagprobleem gaat.

Maar juist in die varianten zit 'm het probleem. De diverse genomen moeten eerst geïdentificeerd worden voordat er een test ontwikkeld kan worden om RER (ook wel bekend als PSSM type 2) mee vast te kunnen stellen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Het jaar van.. pssm2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 09:46

Ze lijkt zo hard op mijn overleden PRE merrie, paard van mijn leven. Ik vind ze daarom altijd al zooo mooi, jouw Indy. Maar wat een nieuws. Nu gewoon heel goed in het oog houden en wie weet wat 2019 jullie brengt!

Yeguada La Musa
Seni Diosa - Seni Rapida x Seni Indio
Solea WH - Hada WH x Catavino LG

TE KOOP: 17.5 inch Adam Ellis dressuurzadel, zwart, medium-wide boommaat, demo-model, met lak afwerking op de lepel. Stuur pb'tje voor vrijblijvend meer info en foto's.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers