Zieke oude kat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Zieke oude kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-18 20:00

Hallo allemaal,

we hebben een oudere kat (14 ongeveer), die vorige week een TIA heeft gehad. Tenminste, dat denken wij en de dierenarts. Is niet de eerste keer.
Hierdoor is z'n linkerkant zeer beperkt in functioneren. Hij eet redelijk, maar is wel blind dus vindt het lastig eten vinden. Hij is ook ernstig kreupel en loopt niet echt meer.
Hij logeert nu in een donker hol onder de trap. Hij is nog wel zindelijk en zeurt ook nog om eten.
Na overleg met de dierenarts, hebben we besloten om hem eerst aan te laten sterken, want hij was zo mager en slecht dat ie om bleef vallen. Dat is nu over.
Nu twijfelen we of we naar de dierenarts gaan. Dat levert de kat heel veel stress op, en we zijn bang dat hij het bloedprikken niet overleefd. Hij moet dan onder narcose, en hij is niet zo gezond, dus we zijn bang dat hij niet meer wakker wordt.
Aan de andere kant, weet een dierenarts natuurlijk wel veel meer..
Dus, wat zouden jullie doen? Wel of niet naar de dierenarts gaan?

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"


lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Zieke oude kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:17

Heel eerlijk, als hij zo slecht is als je zegt. Naar de DA en in laten slapen. Dit zou bij mij niet meer onder een poeswaardig bestaan vallen.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:19

lizy29 schreef:
Heel eerlijk, als hij zo slecht is als je zegt. Naar de DA en in laten slapen. Dit zou bij mij niet meer onder een poeswaardig bestaan vallen.


Mee eens. Hoe verdrietig ook..

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Zieke oude kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:20

Wat hoop je dat een dierenarts nu kan doen door bijvoorbeeld bloed te prikken?

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-18 20:37

Dank jullie wel voor de reacties! Laten inslapen zijn we op dit moment nog niet klaar voor. De dierenarts zei dat er nog veel kan verbeteren, en er is ook al veel verbeterd ten opzichte van vorige week.

We willen graag weten of er meer aan de hand is dan de TIA, bvb iets van nierfalen. En aan de hand daarvan beslissen.
Zodat we meer weten over wat er kan gaan komen en in hoeverre er nog verbetering mogelijk is.
Overigens is hij niet volledig blind, enkel deels. En de kreupelheid is ook al jaren, dat lijkt of ja heeft tot nu toe zijn kwaliteit van leven niet al te ver verhinderd ( hij kan er nog heel hard mee lopen)


Edit: wat ook meespeelde is dat hij vroeger ook al een keer op sterven na dood is geweest en er toen ook weer vrijwel volledig bovenop is gekomen. Toen was hij er nog echt erger aan toe dan nu.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Zieke oude kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:42

Scheelt dat hij de kreupelheid al langer heeft en daar waarschijnlijk wel zijn weg in weet te vinden. Is dat alleen lastig of doet het hem ook pijn? Blindheid/slechtziendheid is vervelend, maar valt ook mee te leven. Wel lastig in huis, dat wel.
Misschien is bloedprikken wel een goed idee. Ik zou dan nog even afwachten of hij zijn stijgende lijn is aansterken voortzet; dan kan hij straks het prikken veel beter aan. Moet hij per se onder narcose? Sommige katten (met nadruk op sommige ;) ) blijven rustig genoeg zitten en zeker met zo'n oudje... Maar ook narcose zal best gaan hoor.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Zieke oude kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:45

Laat de bloeddruk eens opnemen, veel oudere katten hebben hier last van, gevolg is een soort epileptische aanvallen en blindheid. Onze had dit twee jaar geleden, met medicatie gaat het nu goed.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-18 20:47

Sting schreef:
Scheelt dat hij de kreupelheid al langer heeft en daar waarschijnlijk wel zijn weg in weet te vinden. Is dat alleen lastig of doet het hem ook pijn? Blindheid/slechtziendheid is vervelend, maar valt ook mee te leven. Wel lastig in huis, dat wel.
Misschien is bloedprikken wel een goed idee. Ik zou dan nog even afwachten of hij zijn stijgende lijn is aansterken voortzet; dan kan hij straks het prikken veel beter aan. Moet hij per se onder narcose? Sommige katten (met nadruk op sommige ;) ) blijven rustig genoeg zitten en zeker met zo'n oudje... Maar ook narcose zal best gaan hoor.


Volgens de DA heeft hij geen last van de kreupelheid, het gewricht is ooit gebroken geweest en met de jaren vastgegroeid. Hij krijgt overigens ook al ongeveer zo lang lichte pijnstilling.
Slechtziend is inderdaad lastig, hij loopt nergens tegenaan echt, maar kan dingen niet vinden, zoals eten.

hij moest altijd wel onder narcose. We gaan nu waarschijnlijk wel naar de dierenarts, en dan kijken of het gaat zonder narcose. Hij bleef normaal nooit goed genoeg zitten, behalve die keer dat hij heel ziek was. Maar toen kon die eigenlijk ook niks meer, nu is z'n karakter er nog wel..


@Bigone: thanks, die zullen we zeker meenemen! Altijd fijn om te weten dat er meer aan de hand kan zijn, wat dit kan veroorzaken. Is dat bloeddruk opnemen niet zo invasief als bloedprikken?

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Zieke oude kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:50

Hoe lang geleden heb je bloed laten onderzoeken? Aangezien je dat al eerder hebt gedaan blijkbaar ;). Meestal komt het bij oudere katten sluimerend opzetten, dus zie je eerder al verhoogde waarden.

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:51

Maar nu laat je hem ‘lijden’ want ja in mijn ogen is een kat die niet uit zichzelf lekker wil/kan bewegen gewoon niet eerlijk voor de kat. Dus als jullie er nog niet klaar voor zijn om hem in te laten slapen zorg dat je dan in ieder geval zsm naar de da gaat met hem en een volledige APK laat uit voeren. Daarnaast stel een duidelijk tijdsgrens voor wanneer er minimaal welke verbetering moet zijn. En ga dit niet alsnog rekken tenzij met enorm goede reden.
Niets zo erg als rekken. Achteraf gezien zijn wij met een van onze katten te laat geweest met inslapen en daar voel ik me nog steeds schuldig over.

Edit: lees nu dat hij dus al lange tijd pijnstilling krijgt. Grote kans dan dat zijn organen daar inmiddels onder lijden.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:54

Bloeddruk doen ze met een klein metertje om de staart aanzet, ik heb het thuis laten doen want dan is er zo min mogelijk stress. Dit zou je eerst kunnen doen en daarna, wanneer dit goed is alsnog naar de praktijk voor verder onderzoek. Onze kat is ook blind van de hoge bloeddruk geworden, helaas. Ze vertoonde voorafgaand hieraan een periode van klimgedrag, proberen zo hoog mogelijk te zitten. En daarbij de aanvallen, tja, helaas was ik er niet van op de hoogte dat dit bij katten kon spelen want anders had ik haar dit kunnen besparen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Zieke oude kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-18 21:00

Bloed onderzoek en algemene check doen we elk voorjaar, dus vorige keer zal ook voorjaar geweest zijn. Doen we ivm bloedarmoede. Toen waren alle waarden prima, zelfs de bloedarmoede was over.
We hebben, sinds het overlijden van de vorige kat, ook altijd gevraagd om te checken op nierfalen, aangezien de vorige kat daaraan is overleden.

Het klopt dat hij op dit moment zich niet goed voelt, maar als dit enkel tijdelijk is willen we hem nog niet laten gaan. Als blijkt dat hij zich niet meer beter zal gaan voelen, dan staat inslapen zeker als optie. Op dit moment alleen nog niet, aangezien hij de afgelopen week al zo veel vooruit is gegaan. In 7 dagen is hij weer gaan wandelen, hij eet weer zelfstandig, drinkt (plast overigens ook heel erg veel), wil weer naar buiten en komt weer op je af om geaaid te worden/ eten te halen. Hij zeurt ook weer om eten. En hij kan z'n achterpoot weer goed gebruiken, dat kon eerst ook niet.
Daarom hebben we er op dit moment nog vertrouwen in.

Dat de pijnstilling wat gedaan kan hebben met nieren etc weten we. Hoe lang hij het precies heeft gehad weet ik niet, hij heeft het eerst een tijd gehad op extreem lage onderhoudsdosis, daarna niet meer, toen kreeg hij bloedarmoede en moest hij prednison. Dat is dus op de één of andere manier overgegaan (de oorzaak is nooit bekend geworden, vond de DA toen niet nodig, aangezien alle behandelingen er hetzelfde uit zouden zien).

We hebben een afspraak voor morgen met de Dierenarts.

Bigone, hoe ziet zo'n aanval eruit? Hebben ze daar later nog last van? Als in: zouden het evt opgevat kunnen worden als TIA's? Want dit is wel z'n tweede of derde 'aanval/TIA'. Maar DA schoof het op TIA en dat het niet verder onderzocht kon worden.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 21:03

Ja hoe ziet het er uit. Eerste keer leek ze wat afwezig en maaide ze wat met haar voorpootje, de volgende was wat heftiger, verstijfde wat en viel even om, de derde en vierde waren echt zware epileptische aanvallen. Maar zoals gezegd, door medicatie genieten we al twee jaar langer van haar.

Die eerste twee (en misschien wel meerdere) leken heel veel op tia's.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Esther_

Berichten: 3995
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 21:06

Om bloed te meten, hoeft een kat normaal niet onder narcose. Maar als de kat z’n gezondheid dat niet kan, dan is dit misschien het juiste moment om hem te laten gaan.

Hoe vervelend ook, maar de eigenaar moet op tijd zijn verantwoordelijkheid nemen...
Het hebben van meerdere tia’s, epileptische aanvallen oid is ook niet gezond.

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-18 21:18

We hebben de TIA's nooit gezien, dus weten ook niet 100% zeker of hij ze gehad heeft.
De verschijnselen er na leken er echter wel op.

Overigens moet deze kat onder narcose omdat hij gewoon niet te houden is met bloedprikken. Blijft heel braaf zitten, tot het moment dat de naald er in gaat. meerdere hebben het geprobeerd.
We zullen het overleggen met de dierenarts, en kijken of het kan. En (weer) proberen zonder narcose. En anders in overleg met de dierenarts een volgende stap besluiten.

En heel erg bedankt voor de bloeddruk, want ik heb het nog even opgezocht, en het lijkt er inderdaad wel heel erg op op wat hij ook heeft. Nooit eerder van gehoord, maar zo kunnen we het wel meenemen.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Esther_

Berichten: 3995
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: Zieke oude kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 21:25

Onze kat vind bloedprikken in zijn hals verschrikkelijk en gaat dan ook helemaal los, maar in z’n pootje vind ie prima. Kun je ook proberen.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Zieke oude kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 21:59

Niet elke praktijk heeft zo’ n meter, zou morgen gewoon eens bellen en vragen om een bloeddrukmeting thuis .

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Tigress

Berichten: 8936
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 22:15

LoveBodin schreef:
In 7 dagen is hij weer gaan wandelen, hij eet weer zelfstandig, drinkt (plast overigens ook heel erg veel), wil weer naar buiten en komt weer op je af om geaaid te worden/ eten te halen. Hij zeurt ook weer om eten. En hij kan z'n achterpoot weer goed gebruiken, dat kon eerst ook niet.

Dat is nogal een verschil met:
'' Hij eet redelijk, maar is wel blind dus vindt het lastig eten vinden. Hij is ook ernstig kreupel en loopt niet echt meer.
Hij logeert nu in een donker hol onder de trap. Hij is nog wel zindelijk en zeurt ook nog om eten. ''

Ik snap het dus niet helemaal :o?

Edit:
Met dat ik het niet helemaal snap is waarom het eerst zo extreem lijkt, en als er wordt gewezen op inslapen lijkt het ineens mee te vallen in het verhaal. Een kat die in een weekje tijd zo vooruit gaat, is super natuurlijk. Maar waarom dát dan niet in de OP vermelden? Zoals ik het in de OP las, dacht in inderdaad ook aan; niet te lang mee sleutelen omdat jullie er niet aan toe zijn. Liever een week te vroeg dan een uur te laat met inslapen.

Things end, but memories last forever
[Volg] Nieuw familielid: corgi Jarvis!

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-18 22:32

OP was misschien iets te kort door de bocht, al klopt ie nog steeds wel hoor, op dit moment.
Maar misschien moet ik geen OP meer typen in vijf minuten :).
Hij loopt echt heel veel minder en slechter dan eerst, met twee minder goede poten nu, ipv maar één.
Verder schreef ik de OP ook toen ik net thuis was, maar had even moeten luisteren naar m'n ouders, aangezien die hem wel elke dag zien.
Hij gaat vooruit, maar op dit moment, als dat niet meer zo is, weet ik niet of het leven nog leuk is voor hem. Daar zijn mijn ouders het mee eens: is hij nu (echt NU) gelukkig? Nee.. dat is niet zo. Hij woont in een hol, komt eruit voor eten, drinken en een aai (als je het hem vraagt). Hij mag de trap niet op, want we zijn bang dat hij eraf valt als hij naar beneden wil. Dat moet wel gaan verbeteren.

Willen we hem alles aandoen? Ja, zeker nu we er dus achter gekomen zijn dat het door hoge bloeddruk kan komen.

En ja, het is ook vrij extreem zoals hij nu is imo. Hij doet dingen, maar niet echt actief/blij. Hij is niet gelukkig. Maar omdat hij vooruit gaat, en ons oude man is, willen we hem nog niet in laten slapen.
Het is ook fijn om te weten dat ondanks de blindheid hij ngo wel een goed leven kan hebben. En volgens mij staat ook in de OP dat hij al veel verbeterd is. Hij viel eerst om als hij met z'n hoofd schudde en je kon alle botten voelen, dat is nu beide minder, het omvallen is eigenlijk helemaal weg. Dus daar stond ook dat hij al goed vooruit gaat :).


Edit: bigone en Esther__, er is maar één praktijk hier in de buurt, als die 'm niet hebben dan gaat het niet ben ik bang... meer dan een half uur in de auto gaan we hem niet aandoen.
En dat met bloeddruk uit pootje ga ik zeker voorstellen, hoop dat het kan aangezien één van z'n voorpoten de elleboog van versteend is.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Zieke oude kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 22:46

Ik weet hoe het voelt, een oude poes van 14 met gebreken. Die van ons had diabetes en ging ook hard achteruit.

Toch denk ik dat je in zo'n geval echt moet proberen te denken (en doen) 'houden van is ook kunnen laten gaan'. Hoe moeilijk dat voor jezelf ook is en ook al ben je daar niet klaar voor. Eigenlijk gaat het er om, of het voor het dier klaar is.
Je geeft zelf aan dat hij zo niet gelukkig is en hij is lichamelijk niet in orde. Hij heeft een flinke leeftijd. Waarom zou je dat rekken, anders dan alleen voor jezelf ...?
Dit is zeker niet onaardig bedoeld, zoals gezegd, ik weet als geen ander hoe het is om 14 jaar van een poes gehouden te hebben en het je allerliefste dier was, maar toch te kiezen juist voor je diertje.

Hopelijk lukt het je om alles goed op een rijtje te krijgen bij het maken van je keuzes. Heel veel sterkte!

Love - language - leadership

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Zieke oude kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 23:09

Ik heb helaas te vaak gezien dat het net fout ging. Zeker als je zegt dat hij nu heel veel plast, zou ikzelf niet meer durven wachten en direct een afspraak maken bij de dierenarts. Veel plassen betekent vaak een nierprobleem, en als de schaal daar kantelt, is het gedaan.

Succes, voor jullie en vooral voor de kat

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Zieke oude kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-18 23:27

Dankjewel!
Afspraak staat voor morgenmiddag, eerder kon helaas niet.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"


Tigress

Berichten: 8936
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 23:33

Duidelijk! Dank voor de opheldering! :D +:)+

Ik ben heel benieuwd hoe het zal gaan met hem! Hou je ons op de hoogte? :)

Things end, but memories last forever
[Volg] Nieuw familielid: corgi Jarvis!

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 23:35

Succes! Helaas extra stress, maar hopelijk weten jullie morgen meer.

Ik duim dat jullie kat snel kan herstellen

Flygill
Berichten: 8044
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re: Zieke oude kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 00:01

Ik heb afgelopen juli mijn poezenkind laten inslapen. Om heel eerlijk te zijn was zij nog ‘beter’ dan dat jij omschrijft in je openingspost. Ik heb 13 jaar van haar mogen genieten en van mij hadden er nog minstens 13 bij mogen komen. Ik was nog lang niet toe aan inslapen maar de manier waarop ze me op die laatste avond aankeek zei voor mij genoeg. Ik heb de volgende ochtend meteen een afspraak gemaakt bij de dierenarts. Ze had 2 jaar geleden een melkkliertumor gehad die we weg hebben laten halen, dus ik wist dat ze al in haar bonustijd leefde want over het algemeen komt dit altijd terug.

Persoonlijk zou ik kijken naar was katwaardig is en laat het niet tot onzindelijk of niet meer willen eten komen. Dan ben je mijn inziens al te laat. Ik heb nog een ‘oudje’ van 13 rondlopen welke speels is, geniet van het zonnetje en de boel op stelten zet met onze nieuwe kitten. Oud betekend niet lijden. Een dier hoeft mijns inziens nooit te lijden, wij kunnen de keuze van inslapen voor ze maken. Sterkte morgen bij de dierenarts, ik hoop dat je kat nog even katwaardig mee kan.

Flygill von Wilhelmstein

Fjölnir van 't Slingerbos


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Babsiej, DotBot, GrapeshotBot, OmgiliBot, Wolken en 97 bezoekers