Ontspannen op het paard

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lotte543
Berichten: 26
Geregistreerd: 07-11-18

Ontspannen op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-18 22:02

Hallo allemaal, :wave:

Soms als ik rijd heb ik heel veel moeite om te ontspannen := het is niet dat ik bang ben maar op een bepaalde manier voel ik spanning in mijn lijf waar mijn paard natuurlijk ook op reageert. Ik heb wel een paar trucjes zoals even goed in en uitademen maar ik vroeg me af of hier meer mensen last van hebben en zo ja wat doen jullie dan? %)


Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 22:23

Ik heb de radio altijd aan staan! Meezingen en veel tegen paardlief praten hoort daar ook bij. Gelukkig heeft paardlief feeling voor muziek :D :')

Avalanche

Berichten: 15914
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ontspannen op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 22:25

Centered Riding lessen nemen, dan leer je hoe je kan ontspannen en netjes zitten tegelijk :) en je kan dan nog meer ontspannen, want je zit je paard niet in de weg

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

merijn06

Berichten: 183
Geregistreerd: 01-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 22:40

Oh, ik herken dit zo! Het slaat eigenlijk helemaal nergens op, maar toch heb ik er last van..
Wat bij mij helpt is voor het rijden even rustig bij het paard te gaan staan, en even alleen maar op mijn ademhaling te gaan letten. Vaak voel ik dan de spanning wegglijden, en heb ik er tijdens het rijden geen last van :)

Door koudwatervrees regent het zonnestralen voor Ozosnel!
Saartje, Pip & Liz♡

Lotte543
Berichten: 26
Geregistreerd: 07-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-18 22:43

maria1990 schreef:
Ik heb de radio altijd aan staan! Meezingen en veel tegen paardlief praten hoort daar ook bij. Gelukkig heeft paardlief feeling voor muziek :D :')


Ik merk idd ook heel vaak dat ik echt een liedje in mijn hoofd +:)+ heb jammer genoeg kan ik geen radio aanzetten omdat ik nog met iemand anders rijd :n

prugelpiet

Berichten: 12554
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 22:44

Zingen! :D

Ik heb heel lang liedjes gezongen en geneuried toen ik onbewust spanning kreeg (wat ik niet doorhad, maar mijn instructeur wel)

Iedereen heeft me uitgelachen toen ik 'Oh Dennenboom' zong in de zomer, maar ik kon nooit op wat anders komen :')

Misschien wil die andere persoon ook wel de radio aan... Ik kan echt alleen maar voordelen bedenken aan rijden met een radio.

I am because you were

Lotte543
Berichten: 26
Geregistreerd: 07-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-18 22:45

merijn06 schreef:
Oh, ik herken dit zo! Het slaat eigenlijk helemaal nergens op, maar toch heb ik er last van..
Wat bij mij helpt is voor het rijden even rustig bij het paard te gaan staan, en even alleen maar op mijn ademhaling te gaan letten. Vaak voel ik dan de spanning wegglijden, en heb ik er tijdens het rijden geen last van :)


Ja klopt! ik zal dat eens proberen even een rustig momentje pakken. :j

Lotte543
Berichten: 26
Geregistreerd: 07-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-18 22:46

prugelpiet schreef:
Zingen! :D

Ik heb heel lang liedjes gezongen en geneuried toen ik onbewust spanning kreeg (wat ik niet doorhad, maar mijn instructeur wel)

Iedereen heeft me uitgelachen toen ik 'Oh Dennenboom' zong in de zomer, maar ik kon nooit op wat anders komen :')

Misschien wil die andere persoon ook wel de radio aan... Ik kan echt alleen maar voordelen bedenken aan rijden met een radio.


Haha misschien wel. *D

Lotte543
Berichten: 26
Geregistreerd: 07-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-18 22:46

maria1990 schreef:
Ik heb de radio altijd aan staan! Meezingen en veel tegen paardlief praten hoort daar ook bij. Gelukkig heeft paardlief feeling voor muziek :D :')


+:)+

Lotte543
Berichten: 26
Geregistreerd: 07-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-18 22:47

Avalanche81 schreef:
Centered Riding lessen nemen, dan leer je hoe je kan ontspannen en netjes zitten tegelijk :) en je kan dan nog meer ontspannen, want je zit je paard niet in de weg


Ik zal er eens naar kijken :j


Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 22:58

Wellicht kun je oortjes kopen en die in doen? Via internet kun je naar elke radiozender luisteren op je mobiel :)

mcjv

Berichten: 2161
Geregistreerd: 10-05-11
Woonplaats: Rotterdam

Re: Ontspannen op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 23:17

Bij mij hielp zingen ook altijd. De domste liedjes kun je meezingen of meeneuriën, zolang je maar afleiding hebt en dan vloeit het heel snel af omdat je je gedachten niet bij je spanning kunt houden.

ze_horse
Berichten: 11
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 16:32

Ik Ben eerlijk wel ontspannen,
Ik denk gewoon wat ik wil en dan gebeurd het ook. Vertrouw op je ervaring. Hoe lang rij je trouwens?(ik rij al 6,5 jaar)

♡HORSES ARE PROOF GOD LOVES US♡

Lotte543
Berichten: 26
Geregistreerd: 07-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-18 17:06

ze_horse schreef:
Ik Ben eerlijk wel ontspannen,
Ik denk gewoon wat ik wil en dan gebeurd het ook. Vertrouw op je ervaring. Hoe lang rij je trouwens?(ik rij al 6,5 jaar)


Ik rijd nu 7 jaar.

ze_horse
Berichten: 11
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:09

Lotte543 schreef:
ze_horse schreef:
Ik Ben eerlijk wel ontspannen,
Ik denk gewoon wat ik wil en dan gebeurd het ook. Vertrouw op je ervaring. Hoe lang rij je trouwens?(ik rij al 6,5 jaar)


Ik rijd nu 7 jaar.



Ah Dan heb je ervaring, vertouw daarop, dan onspan je zeker wel, ik denk bvb alleen aan mij en mijn paard onder me en Dan ontspan ik vanzelf, hopelijk heb je iets aan mn tips :)

♡HORSES ARE PROOF GOD LOVES US♡

Lotte543
Berichten: 26
Geregistreerd: 07-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-18 18:22

Ah Dan heb je ervaring, vertouw daarop, dan onspan je zeker wel, ik denk bvb alleen aan mij en mijn paard onder me en Dan ontspan ik vanzelf, hopelijk heb je iets aan mn tips :)[/quote]

Ik zal eraan denken morgen weer rijden dus we zien wel, nu ook met al dat vuurwerk enz hopen dat het allemaal een beetje meevalt +:)+

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Ontspannen op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 01:10

Het is al heel goed, dat je je eigen spanning herkent. Want pas als je voelt dat je aanspant, kun je ook ontspannen. En in 'minder aanspannen' kun je jezelf trainen. Het makkelijkste daarbij is toch les, al zijn er ook een hoop trucjes. Het diep zuchten of goed uitademen is er een van, die noemde je al.
Wat ook helpt is voor je gaat rijden je benen en je armen 'uitzwaaien', of als je bent opgestapt je gewrichten even 'nalopen' op spanning.
Centered Riding is waarschijnlijk ook interessant voor je.

Goed dat je hier mee bezig bent. :)

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

Lotte543
Berichten: 26
Geregistreerd: 07-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-19 14:59

Lotte543 schreef:
Hallo allemaal, :wave:

Soms als ik rijd heb ik heel veel moeite om te ontspannen := het is niet dat ik bang ben maar op een bepaalde manier voel ik spanning in mijn lijf waar mijn paard natuurlijk ook op reageert. Ik heb wel een paar trucjes zoals even goed in en uitademen maar ik vroeg me af of hier meer mensen last van hebben en zo ja wat doen jullie dan? %)



Ik heb zingend/ neuriënd gereden laatst en het werkte perfect voor ons, toen ik begon te neuriën voelde ik alle spanning mijn lichaam verlaten waardoor ik ontspannen kon rijden waarop mijn paard ook heel mooi en ontspannen ging lopen +:)+ . Ze heeft echt wel gevoel voor muziek want ze bewoog meteen mee op het ritme waardoor we echt voelden als een eenheid. Ik vond het heel leuk en interessant om op zo’n manier met mezelf bezig te zijn en hoe het paard daar vervolgens weer op reageert :)ddd . Ik wil jullie allemaal heel erg bedanken voor de tips en als je nog meer tips hebt of wat wilt delen voel je vrij omdat te doen je kan nooit genoeg leren :j

Jack_55
Berichten: 88
Geregistreerd: 09-02-18
Woonplaats: Verhuisd naar Brisbane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 16:02

Grappig, dit topic over ontspannen te paard. Hier een andere benaderings hoek. Heb gedurende de afgelopen dagen naar YT videos gekeken van de grote American horse drive. Elk jaar in Colorado cowboys drijven zo rond 500 paarden (paints en quarters) over de weg van de prairies naar de ranch. Er zijn plaatsen open voor zo'n dertig betalende ruiters om als cowboys en cowgirls mee te helpen. Velen lokale cowgirls in complete regalia (stetson hat, leather pants protectors) zijn in de videos te zien. Heeeel comfortable te paard (quarter horses) sturen ze hun actieve snel reagerende grote paarden met de meest subtiele bewegingen. Geen twee handen aan de leidsels, geen body protectors, geen helm, de hele voet in de stijgbeugels... alles wat je instructrice zegt dat je niet moet doen. :):) Die meiden zijn geboren in het zadel, heel ontspannen met het paard als hun ontspannen verlengstuk. Heel fascinerend om dat zo natuurlijk en relaxed op video te zien. :j
Laatst bijgewerkt door Jack_55 op 02-01-19 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Lotte543
Berichten: 26
Geregistreerd: 07-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-19 16:04

Jack_55 schreef:
Grappig, dit topic over ontspannen te paard. Hier een andere benaderings hoek. Heb gedurende de afgelopen dagen naar YT videos gekeken van de grote American horse drive. Elk jaar in Colorado cowboys drijven zo rond 500 paarden over de weg van de prairies naar de ranch. Er zijn plaatsen open voor zo'n dertig betalende ruiters om als cowboys en cowgirls mee te helpen. Velen lokale cowgirls in complete regalia (stetson hat, leather pants protectors) zijn in de videos te zien. Heeeel comfortable te paard (quarter horses) sturen ze hun actieve snel reagerende grote paarden met de meest subtiele bewegingen. Geen twee handen aan de leidsels, geen body protectors, geen helm, de hele voet in de stijgbeugels... alles wat je instructrice zegt dat je niet moet doen. :):) Die meiden zijn geboren in het zadel, heel ontspannen met het paard als hun ontspannen verlengstuk. Heel fascinerend om dat op video te zien. :j


Klinkt heel interessant, zal eens op YT kijken

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 16:05

Je kunt een hele hoop dingen doen - maar volgens mij gaat het vooral om dat je méé bent met de bewegingen van je paard.
Gaaf voorbeeld. :)

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

Jack_55
Berichten: 88
Geregistreerd: 09-02-18
Woonplaats: Verhuisd naar Brisbane

Re: Ontspannen op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 16:45

Screenshots ontspannen te paard.Afbeelding
Afbeelding

Lotte543
Berichten: 26
Geregistreerd: 07-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-19 17:15

Jack_55 schreef:
Screenshots ontspannen te paard.[ [url=m/YBJKC2.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/RbT8Ys.jpg]Afbeelding[/url] ]


Bedankt!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers