Fjord moet actiever worden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
yarkayunda
Berichten: 837
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Fjord moet actiever worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-18 12:41

Hoi!
Mijn fjord is altijd een beetje sloom, wat best vervelend is in de training. Weet iemand misschien met werk voer ik haar wat actiever krijg? Ze is 6 jaar oud, staat 24/7 buiten, niet geschoren en ze werkt bijna elke dag. Ze is wel snel te dik.

trotse eigenaar van Yarka, Lilli en Jacky
Ig: @connected.horsemanship


Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Fjord moet actiever worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 12:42

Ik dacht dat Felinehoi een filmpje op haar youtube gemaakt heeft over hoe je een koudbloed actiever krijgt door middel van voer. Misschien heb je daar wat aan?

instagram: @horsestory.eline
IF YOU'RE SEXY AND YOU KNOW IT CLAP YOUR HANDS *CLAP CLAP*

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Fjord moet actiever worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 12:45

Eigenlijk is er geen advies te geven op de info die je hebt gegeven. Zo is voeding niet geheel onbelangrijk. Wat krijgt ze concreet aan ruwvoer en krachtvoer?

Ze is niet geschoren zeg je... een beetje fjord zit inmiddels al flink in de vacht. Heeft ze daar geen last van? Als je niet met dekens wil werken kan je eventueel de luchtpijn en borst scheren zodat ze warmte kwijt kan.

Ze werkt bijna elke dag zeg je, voor sommige paarden is dat veel te veel. Kan dus zijn dat ze stijf, stram, vervelend of dus sloom/lui van worden.

Hoe zit je training eruit? Wissel je af? Doe je elke dag hetzelfde? Longeer je wel eens, zet je een hindernisje neer, trek je er eens lekker op uit met een buitenrit?

Ann_Pam

Berichten: 2169
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Nederland

Re: Fjord moet actiever worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 12:47

Ik voer vitalbix aan mijn 4 jarige, zij kunnen jou advies geven over de benodigdheden. Mijn fjord doet het daar super op, ze is van zich zelf al wel erg actief.

Waar bestaat je training uit? En hoelang per dag? Dit kan ook meespelen uiteraard. Geef je je paard wel eens rust/herstel dagen?

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Fjord moet actiever worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 12:49

Is dit de fjord die ook met een maagzweer staat?
Als dat zo is zou ik die eerst eens met medicijnen gaan verhelpen en dan pas aan rijden gaan denken.

yarkayunda
Berichten: 837
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-18 12:50

NinaCharlie schreef:
Eigenlijk is er geen advies te geven op de info die je hebt gegeven. Zo is voeding niet geheel onbelangrijk. Wat krijgt ze concreet aan ruwvoer en krachtvoer?

Ze is niet geschoren zeg je... een beetje fjord zit inmiddels al flink in de vacht. Heeft ze daar geen last van? Als je niet met dekens wil werken kan je eventueel de luchtpijn en borst scheren zodat ze warmte kwijt kan.

Ze werkt bijna elke dag zeg je, voor sommige paarden is dat veel te veel. Kan dus zijn dat ze stijf, stram, vervelend of dus sloom/lui van worden.

Hoe zit je training eruit? Wissel je af? Doe je elke dag hetzelfde? Longeer je wel eens, zet je een hindernisje neer, trek je er eens lekker op uit met een buitenrit?


Ik werk met dekens maar ze heeft evengoed een erg dikke vacht. Ze is absuluut niet stijf of vervelend. Ik doe meestal 1x in de week longeren, ik heb 1x in de week springles, 1x dressuurles en meestal doe ik ook 1x met neckrope of op buitenrit, meestal heeft ze ook 1 dag vrij. Voor de rest oefen ik de dressuur

trotse eigenaar van Yarka, Lilli en Jacky
Ig: @connected.horsemanship

yarkayunda
Berichten: 837
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-18 12:51

enjoymyhorse schreef:
Is dit de fjord die ook met een maagzweer staat?
Als dat zo is zou ik die eerst eens met medicijnen gaan verhelpen en dan pas aan rijden gaan denken.


Ja maar de dierenarts zegt dat je met maagzweren gewoon kan rijden dus dat is het probleem niet:)

trotse eigenaar van Yarka, Lilli en Jacky
Ig: @connected.horsemanship

yarkayunda
Berichten: 837
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: Fjord moet actiever worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-18 12:52

Als ik zelf thuis rijd, rijd ik ong een half uur tot 3 kwartier. Met de les is het 1 uur

trotse eigenaar van Yarka, Lilli en Jacky
Ig: @connected.horsemanship

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 12:53

yarkayunda schreef:
enjoymyhorse schreef:
Is dit de fjord die ook met een maagzweer staat?
Als dat zo is zou ik die eerst eens met medicijnen gaan verhelpen en dan pas aan rijden gaan denken.


Ja maar de dierenarts zegt dat je met maagzweren gewoon kan rijden dus dat is het probleem niet:)


Ja maar daar kunnen ze flink last van hebben en daardoor niet graag vlot onder het zadel zullen zijn. Eerst dat dus oplossen en dan kijken of ze zo sloom blijft. Daarna kan je verder kijken qua voer.

djinnie

Berichten: 2794
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 12:55

Eens, ik ga er even vanuit dat het dezelfde Fjord is als bij je andere topic, TS? Dan zou ik eerst die maagzweer verhelpen met de juiste medicatie (en je goed inlezen op maagzweren en hoe je die zoveel mogelijk kunt voorkomen) en daarna pas gaan kijken wat je kunt doen om je paard weer wat actiever te krijgen.
Mocht je toch perse willen rijden, zou ik er in ieder geval voor zorgen dat ze ruim voldoende ruwvoer heeft kunnen eten, voor ze moet werken. Dat maagzuur klotst anders teveel en bij een al bestaande maagzweer is dat pijnlijk. Laten we eerlijk zijn, mensen worden meestal ook niet actiever van pijn. ;)

Ze krijgt 2 keer hooi op een dag, toch? En staat op het gras? Is dat gras nog ruim voldoende om goed van te kunnen eten, dat ze dus als het ware niet zonder ruwvoer staat? En krijgt ze nog iets van een vitaminekorrel?

De tijd heelt niet alle wonden...
Mama 1956-2014 & Papa 1952-2017

Paulaferro

Berichten: 49
Geregistreerd: 07-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 12:56

Als je kijkt naar de dingen binnen de training heb je dan veel afwisseling? Veel overgangen, een pasje achterwaarts, gewoon dingen waardoor hij meer voor het been is? Ik heb er zelf ook problemen mee ;)

Carpe diem <3

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 12:57

Toch zijn er veel paarden met een maagzweer die niet graag lopen.
Ook wel logisch natuurlijk.

Uiteraard is goed voer belangrijk, maar in principe heb je aan een vitamine korrel genoeg. Zeker bij paarden met een maagzweer zou ik er niet teveel krachtvoer in stoppen.

Probeer wel onbeperkt hooi aan te bieden. Ook overdag bij het gras nu omdat dat steeds minder stengel bevat nu in deze tijd van het jaar.

Daarnaast is elke dag wat doen best veel.
Ik zou haar zeker ook vrij geven 1 of 2 dagen in de week.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 13:03

Heb je zelf eens maagpijn ervaren? Natuurlijk kun je daarmee ook gewoon de sportschool in maar klotsend maagzuur is zeer pijnlijk.

Als je paard onder behandeling is voor een maagzweer, doe dan een tandje rustiger aan. Dat verteringsstelsel moet opknappen, geef je paard daar de tijd voor.

Een wintervacht hou je niet tegen door middel van dekens. Een wintervacht groeit naar aanleiding van het korter worden van de dagen. Het is dus geen gek idee om een stukje te scheren. Hoeft niet gelijk helemaal, een klein stuk kan al verlichting geven. Er zijn verschillende modellen te vinden waarbij het paard de meeste warmte kwijt kan zonder dat hij onnodig belangrijke warmte verliest. Denk aan luchtpijp/borst of een jachtmodel. Heeft je paard het koud, gooi je er een dikkere deken op.

Als je paard sloom is dan moet je met alles rekening houden. Ze heeft dus blijkbaar last van haar maag, daar kan haar sloomheid vandaan komen. Het heeft dus geen zin om erop te blijven rijden omdat ze dierenarts zegt dat het kan. De dierenarts voelt de pijn van je paard niet dus luister naar het paard. Veel paarden kan je rustig doortrainen met een maagzweer maar het kan maar net zijn dat je paard er meer last van heeft dan je denkt. Het kan toch geen kwaad om
het een week of 2 weken even rustig aan te doen?

Verder is onbeperkt ruwvoer het állerbelangrijkste. Zonder onbeperkt ruwvoer gaat je paard NIET genezen van een maagzweer, al stop je er nog zoveel medicatie in.

troi
Berichten: 17000
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 13:05

Met een zeer lijf door een maagzweer kan ze ook niet lekker vrij en actief lopen.. ik zou dat eerst afwachten

Tigress

Berichten: 8936
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 13:14

Stel eerst vast dat het zeker weten om een maagzweer gaat, aangezien de DA nog niet langs is geweest. Laat hem langs komen, stel vast dat je voor het juiste aan het behandelen bent, en vanaf daar weer verder.
Het paard actiever krijgen lijkt me nu niet het belangrijkste. Eerst genezen, dan weer verder :)

Things end, but memories last forever
[Volg] Nieuw familielid: corgi Jarvis!

yarkayunda
Berichten: 837
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-18 22:48

Hoi, ik ben weer terug!
De maagzweren zijn nu verholpeb! Ik wil haar nu echt actiever hebben en ik heb jullie advies nodig. Ik zal even opnieuw wat over haar vertellen:
Lilli is een Fjord van 6 jaar oud. Ze werkt graag maar is erf lui en traag. Ze vluisterd ook niet goed naar mijn been waar we in de dressuurlessen nu aan werken. Ze is gevoelig voor jeuk en staart- en maneneczeem. Ze staat overdag in een wei waar redelijk veel gras staat, en ze krijgt 2x per dag hooi. Snachts staat ze in een wei waar nu weinig/geen gras staat omdat het kapotgetrapt is. Ze word ook snel dik. Ze is niet geschoren en staat nu onder een deken.

trotse eigenaar van Yarka, Lilli en Jacky
Ig: @connected.horsemanship

ani_joyce123
Berichten: 11
Geregistreerd: 18-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 16:35

Wat fijn dat de maagzweren verholpen zijn. Ik heb bij mijn paard een nieuw natuurlijk product geprobeerd wat enorm bevallen is. Het heet : Mastic Horse Treatment. Ben ermee in aanraking gekomen op de Equiday. Nu gebruik ik het preventief met een kleine dosering.

madoliefje

Berichten: 159
Geregistreerd: 13-09-18

Re: Fjord moet actiever worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 23:19

granenmix !

Kosfers Spirit of a Dreamcatcher L2 + 7

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Fjord moet actiever worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 23:38

Scheren

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Re: Fjord moet actiever worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 23:48

Consequent rijden voorwaarts rijden en overgangen maken? Zodat ze scherper aan het been word? Zorgen dat je haar uitdaagd en motiveert met oefeningen?

Verder vraag ik me het volgende af:
Ze werkt graag maar wil niet vooruit? Waar blijkt uit dat ze graag werkt?

Noemer

Berichten: 53
Geregistreerd: 12-12-18

Re: Fjord moet actiever worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 23:56

Tja lastig, heb je misschien al eens een algemeen bloedonderzoek laten doen? Door maagzweren kan een paard problemen krijgen met de opname van essentiële voedingsstoffen. Op zich zijn de kosten van een algemeen bloedonderzoek best te doen. Je kan er best een hoop uit afleiden. Zo heb ik bij mijn paardje zijn voeding aangepast naar meer eiwitten, omdat zijn bloedbeeld sporen liet zien van spierafbraak. Gezien zijn hoogbejaarde leeftijd geen vreemde zaak, maar op deze manier kan ik er gericht op gaan voeren.

Elisa2

Berichten: 37026
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fjord moet actiever worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 10:43

Is ze altijd al zo geweest? of is het begonnen tegelijk met de maagzweer?

Paarden met een maagzweer kunnen terughoudend worden.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: Fjord moet actiever worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 00:02

Om te beginnen zou ik haar een vitaminebrok geven als ze alleen maar gras en hooi krijgt, vitalbix bijv. En idd een algemeen bloedonderzoek om te kijken of dat allemaal oke is. En ik ken wel een fjord die in deze tijd van het jaar echt wel vlotter wordt als ze geschoren is. fjorden hebben meestal best wel een pak haar. En met rijden vooral duidelijk zijn met je been, als je been geeft moet er ook echt iets gebeuren. Verwacht je niks geef dan ook geen been want daar worden ze lui van.


Isabel

Berichten: 2268
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Fjord moet actiever worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 01:04

Consequent rijden!

Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

esje01

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: Fjord moet actiever worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 08:25

Niet voorwaarts zijn is toch vaak een kwestie van consequent zijn.
En dat begint al bij het halen uit de box.
Ik vraag actie en krijg reactie.
Actief in stappen maar ook actief uitstappen.
Zorg dat je voer goed is aangepast.
En ik zou in ieder geval hals en borst scheren.
Mijn fjordendame had het gisteren al warm op de wei.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers