3jarige inrijden en mee op wedstrijd, waarom zou je?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

3jarige inrijden en mee op wedstrijd, waarom zou je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 22:29

Hi all!
Ik start dit topic omdat ik ergens boos en verdrietig van word. Ik had laatst een discussie met een Gp ruiter (ik durf) over dat ze haar paarden op driejarige leeftijd zadelmak maakt. daarbij word ik op Facebook dood gegooid met foto’s van de Friesian talent Cup. Die Gp ruiter ging er dan nog niet eens mee op wedstrijd.
Ten eerste is een driejarige nog lang niet sterk genoeg om een ruiter te dragen. De groeischijven zijn dan nog lang niet gesloten. Dat zijn zachte stukjes kraakbeen die nog hard bot moeten worden en dit is ongeveer klaar rond Het 6e jaar. Dit verschilt wel, een groot sportpaard doet hier langer over dan bijv een shetlander. Je kunt de botten van een driejarige zo met een hamer door midden slaan (niet zelf proberen). Verder mist een driejarige coördinatie en balans die een paard nodig heeft om een ruiter te dragen.
Verder zijn paarden pas rond hun 8e mentaal volwasse wat vaak vergeten wordt enhet trainen van een paard is best een mentaal gevecht voor Het paard, als je een ander dier op je rug hebt als prooidier is dat immers meestal niet zo best. Verder krijgt een paard een stukje opvoeding van andere paarden dat wij niet zomaar kunnen vervangen en zadelmak maken betekent meestal dat een paard niet meer 24/7 buiten staat met leeftijdsgenoten en oudere paarden die de opvoeding voor hun rekening kunnen nemen, als Het paard al in zo’n situatie stond.
Een paard dat net zadelmak is heeft veel tijd nodig om vertrouwen in de ruiter te krijgen. Een paard meenemen op wedstrijd is al een hele grote vraag van een dier Ik vind wedstrijden voor driejarigen dan ook gewoon idioot. iemand zei een keer: als het zielig was werd het wel verboden. Denk zelf na man! Zo’n paard is fysiek en mentaal nog lang niet klaar voor Het werk en heeft daarnaast nog veel te weinig vertrouwen in de ruiter. Realiseren mensen zich wel wat het voor een paard betekent om op wedstrijd te gaan? Alle andere paarden daar vormen eigenlijk een kudde, dus het paard komt terecht in een nieuwe kudde en een verandering in kudde is heel ingrijpend voor een paard net als naar een andere locatie gebracht worden, en dat dan voor een jong dier met vaak te weinig steun aan de ruiter.
Een argument voor Het op driejarige leeftijd beleren is: hij ziet er zo volwassen uit, maar schijn bedriegt. Een paard houdt zich vaak groot, omdat zwakheid tonen betekent dat het paard kwetsbaar is voor roofdieren.
Ik weet dat ik nu mensen tegen het zere been trap, maar imo is jong beleren puur eigen belang. Een paard dat jong goed presteert telt mee in de sportwereld. Maar als je wilt sporten zonder rekening te houden met een levend dier, klim dan op een fiets!
Ik hoop dat er iets verandert in de paardenwereld want volgens mij is de voornaamste reden van het jong beleren een vastgeroeste traditie.
Ik ben voorstander van vertrouwen opbouwen vanaf de grond en ook dmv longeren of dubbele lange lijnen het paard leren zijn lijf goed te gebruiken. Rijden even uitstellen tot het paard 5 of 6 is en niet gelijk op wedstrijd. Die jaren haal je later wel weer in. Liever een paarddat op zn 25e nog z loopt dan een 6jarige op z niveau dat op zn 10e niet meer bereden kan worden toch?


Cioccolato

Berichten: 6597
Geregistreerd: 13-12-11

Re: 3jarige inrijden en mee op wedstrijd, waarom zou je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 22:38

Leven en laten leven.


_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 22:39

Cioccolato schreef:
Leven en laten leven.


Precies. Waar maak je je druk om zeg.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 22:44

...ok? Ik zie het nut van dit topic niet helemaal, de botten van een volwassen paard kan je ook stuk slaan met een hamer als je hard genoeg mept :') Ik snap je punt, maar waarom maak jij je hier druk om, je kan er niets aan veranderen dus laat het gaan zou ik zeggen.

senna21

Berichten: 11810
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 22:45

Het ene paard is het andere niet.
Niet jouw stijl, maar doen alsof het pure mishandeling is, vind ik ook flink overdreven.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 22:47

Daarbij is het ook bewezen dat met 3 tot 3.5 inrijden lang niet zoveel nadelen heeft als men denkt. Mits natuurlijk niet te gek gedaan wordt. Zo raken de pezen en botten ook gewend aan extra belasting.

Sidenote, ik ben Autistisch dus alvast mijn excuus als ik tekst ietwat te letterlijk neem.

eldora1

Berichten: 1858
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: Kamerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 22:47

Okee, wat wil je hier mee bereiken?
Hoeveel paarden worden met 3 j in gereden? Genoeg en met een beetje logische training is daar niks mis mee :')
Niet zo zweverig doen zeg :')

Eldora v. Polsbury Pajero B +5
Don Jovi DW v.Don Cremello Du Bois
Sarisa v. Fiderbach B +11

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 22:49

Botten worden sterker van belasting, dat is de reden dat er op jongere leeftijd zadelmak gemaakt wordt. Als je een driejarige met beleid opleidt, dan is er niets aan de hand.

Jouw openingspost staat vol met aannames en geeft eigenlijk je gebrek aan kennis aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 22:52

Ik ben het in grote lijnen met je eens en aan de andere kant ook weer niet. Vroeger (ja ik ben al oud) werden paarden ook op hun 3e ingereden en ik ben ook wel eens met een 3,5 jarige op wedstrijd geweest. En toch ken ik er genoeg die een hele mooie leeftijd bereikt hebben. Met mijn huidige jonge paard pak ik het ook anders aan. Hij is nu 3,5 geweest en ik heb er 4x 10 minuten opgezeten, alleen stappen. Als hij 4 is mag hij serieuser aan het werk. Maar wachten tot hij 6 is vind ik dan weer net te overdreven. Dat (sport) paarden tegenwoordig niet zo oud meer worden heeft volgens mij niet zo zeer te maken met te vroeg inrijden maar met de manier van fokken. Maar dat is mijn mening.

Supervixen

Berichten: 12809
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 22:53

"Ik weet dat ik nu mensen tegen het zere been trap, maar imo is jong beleren puur eigen belang"

Paardrijden is puur eigen belang, wanneer je er ook op stapt.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

daantjuhhh

Berichten: 26847
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 22:53

Ik heb je verhaal niet helemaal gelezen.
Maar ik heb mijn paard ook op zijn 3de na 6 weken zadelmak meegenomen naar een rustig wedstrijdje. Wat er in een B proefje gevraagd wordt is echt geen probleem. Ja ach mijn voltes waren niet helemaal mooi, afwenden ging nog wat slingerend. Maar dat mag allemaal.
Ik heb m
Zelf gefokt. En over het zadelmak maken heb ik een half jaar gedaan.
Hij is in april geboren. Heb m op zijn 3de verjaardag naar huis gehaald. Fysiek was het een sterk paard. Eerst rustig begonnen met leren vast staan, wandelen, voetjes uitkrabben. Later rustig longeren, keer singeltje, hangen. En steeds een stapje verder. In november voor het eerst erop. En in december mee genomen.
De lente erop heeft hij lekker op de wei gestaan.
De zomer erop lekker buitenritjes en de winter daarop pas echt aan het werk. Paard is altijd erg werkwillig geweest. Komt altijd naar je toe.
Erg onbevangen en vrolijk dier geworden met veel vertrouwen in de mens. Nooit wat naars mee gemaakt.
Ook nooit nodig geweest om hem af te straffen voor iets, alles altijd met positieve beloning geleerd.

Ik vind echt dat zoiets per paard zo verschillend is.
Ik heb ooit ook een slap paard gehad. Ja die heeft nog tot zijn 4de op het land gestaan. En pas opgepakt toen ze 5 was.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Cioccolato

Berichten: 6597
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 22:55

daantjuhhh schreef:
Ik heb je verhaal niet helemaal gelezen.
Maar ik heb mijn paard ook op zijn 3de na 6 weken zadelmak meegenomen naar een rustig wedstrijdje. Wat er in een B proefje gevraagd wordt is echt geen probleem. Ja ach mijn voltes waren niet helemaal mooi, afwenden ging nog wat slingerend. Maar dat mag allemaal.
Ik heb m
Zelf gefokt. En over het zadelmak maken heb ik een half jaar gedaan.
Hij is in april geboren. Heb m op zijn 3de verjaardag naar huis gehaald. Fysiek was het een sterk paard. Eerst rustig begonnen met leren vast staan, wandelen, voetjes uitkrabben. Later rustig longeren, keer singeltje, hangen. En steeds een stapje verder. In november voor het eerst erop. En in december mee genomen.
De lente erop heeft hij lekker op de wei gestaan.
De zomer erop lekker buitenritjes en de winter daarop pas echt aan het werk. Paard is altijd erg werkwillig geweest. Komt altijd naar je toe.
Erg onbevangen en vrolijk dier geworden met veel vertrouwen in de mens. Nooit wat naars mee gemaakt.
Ook nooit nodig geweest om hem af te straffen voor iets, alles altijd met positieve beloning geleerd.

Ik vind echt dat zoiets per paard zo verschillend is.
Ik heb ooit ook een slap paard gehad. Ja die heeft nog tot zijn 4de op het land gestaan. En pas opgepakt toen ze 5 was.



:oo

Mis.han.de.laar.


Anna79

Berichten: 3376
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 22:57

Eens met supervixen. Paard vriendelijk paardrijden is er gewoon helemaal niet op gaan zitten.

Siepi

Berichten: 516
Geregistreerd: 08-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 22:59

Oke drie jaar dan mits de training erop aangepast wordt maar tegenwoordig zijn de paarden ook jonger soms wel een half jaar jonger en dat vind ik ook te jong kijk maar naar de hengsten wat die allemaal moeten kunnen op jonge leeftijd

Gillmore (Sorento / Graham) paard van mij dochter Anouk (M2)en nu Z1 startrechtig
Cantodea (Calvino Z) sinds 13 mei mama van Nielson (van Dallas VDL)en nu drachtig van Nia domo"s Bolero
Na jaren weer wedstrijden rijden weer B+10 en ja hoor L startrechtig
Kayliegh onze nieuwe ster (Ampere/Sorento)
Lilly onze eigenwijze shetlander 100% van Anouk!
Zorba, Yfke, Gio uit het oog maar niet uit het hart <3
Figo en Cain vriendjes samen in de hemel rip

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 23:00

Anna79 schreef:
Eens met supervixen. Paard vriendelijk paardrijden is er gewoon helemaal niet op gaan zitten.


Als de dierenactivisten zo door blijven gaan komt er ook vast nog wel een keer een verbod om op een paard te gaan zitten. :j :j :j

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: 3jarige inrijden en mee op wedstrijd, waarom zou je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 23:08

Ik ben het met je eens hoor.... 3 jaar is echt veel te vroeg. Onverstandig en dom. Maar goed, veel mensen hebben weinig geduld en worden gedreven door ambitie, ego, haast, etc....
Men zal altijd argumenten bij elkaar proberen te sprokkelen om recht te banketstaaf wat scheef zit.

Mijn advies: de hele reguliere paardensport proberen zo min mogelijk te zien.... wat je niet ziet kan je niet zo raken. Natuurlijk verander je daarmee niets, maar op deze manier doe je jezelf vaak alleen maar meer verdriet.

BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 23:09

Och, ik rijd ze als veulen van zes maanden in ( sarcasme knopje uit) Iedereen heeft hier wel een mening over, met beleid een goed in zijn vel zittend en volwassen ogend paard op zijn derde zadelmak maken en dan weer een paar maanden het land op is niets mis mee. Een lange onhandige slungel laat ik nog een half jaar lopen en is hij tegen de winter nog een slungel dan wacht ik nog een half jaar . Weet je, met zadelmak maken op driejarige leeftijd is niets mis, juist het jaar erna moet je je verstand gebruiken . En daar schort het nog wel eens aan. Ik nam een driejarige mee over de straat , veel stappen en dan het bos in, rechte stukken , draf en galop. En wedstrijden pas vanaf hun vierde.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 23:11

bigone schreef:
Och, ik rijd ze als veulen van zes maanden in ( sarcasme knopje uit) Iedereen heeft hier wel een mening over, met beleid een goed in zijn vel zittend en volwassen ogend paard op zijn derde zadelmak maken en dan weer een paar maanden het land op is niets mis mee. Een lange onhandige slungel laat ik nog een half jaar lopen en is hij tegen de winter nog een slungel dan wacht ik nog een jaar . Weet ke, met zadelmak maken op driejarige leeftijd is niets mis, juist het jaar erna moet ke ke verstand gebruiken . En daar schort het nog wel eens aan. Ik nam een driejarige mee over de straat , veel stappen en dan het bos in, rechte stukken , draf en galop. En wedstrijden pas vanaf hun vierde.


Een paard dat goed ontwikkeld en bespierd is, heeft toch geen afwijkend geraamte?
Jij kunt toch niet aan de buitenkant zien dat dat paard, in tegenstelling tot andere paarden, al vele jaren eerder een geraamte heeft dat 'af' is?
Waarom die haast altijd?

Anna79

Berichten: 3376
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 23:15

Orchidee14 schreef:
Anna79 schreef:
Eens met supervixen. Paard vriendelijk paardrijden is er gewoon helemaal niet op gaan zitten.


Als de dierenactivisten zo door blijven gaan komt er ook vast nog wel een keer een verbod om op een paard te gaan zitten. :j :j :j


Ik denk dat er vele paarden bij gebaat zouden zijn zowel op amateur als op topniveau. Er zijn heus mensen die het goed doen hoor, maar heel eerlijk denk ik dat
dat er maar bar weinig zijn. En dat arme paard kan het niet vertellen hè en als ie het wel doet snappen we het niet. En het beest is zo verrekte loyaal aan ons... Dit is voor mij de reden dat ik een jaar geleden na 30 jaar gestopt ben met de paarden. Ik kon het niet meer...

daantjuhhh

Berichten: 26847
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 23:17

Cioccolato schreef:
daantjuhhh schreef:
Ik heb je verhaal niet helemaal gelezen.
Maar ik heb mijn paard ook op zijn 3de na 6 weken zadelmak meegenomen naar een rustig wedstrijdje. Wat er in een B proefje gevraagd wordt is echt geen probleem. Ja ach mijn voltes waren niet helemaal mooi, afwenden ging nog wat slingerend. Maar dat mag allemaal.
Ik heb m
Zelf gefokt. En over het zadelmak maken heb ik een half jaar gedaan.
Hij is in april geboren. Heb m op zijn 3de verjaardag naar huis gehaald. Fysiek was het een sterk paard. Eerst rustig begonnen met leren vast staan, wandelen, voetjes uitkrabben. Later rustig longeren, keer singeltje, hangen. En steeds een stapje verder. In november voor het eerst erop. En in december mee genomen.
De lente erop heeft hij lekker op de wei gestaan.
De zomer erop lekker buitenritjes en de winter daarop pas echt aan het werk. Paard is altijd erg werkwillig geweest. Komt altijd naar je toe.
Erg onbevangen en vrolijk dier geworden met veel vertrouwen in de mens. Nooit wat naars mee gemaakt.
Ook nooit nodig geweest om hem af te straffen voor iets, alles altijd met positieve beloning geleerd.

Ik vind echt dat zoiets per paard zo verschillend is.
Ik heb ooit ook een slap paard gehad. Ja die heeft nog tot zijn 4de op het land gestaan. En pas opgepakt toen ze 5 was.



:oo

Mis.han.de.laar.


Hahaha. Een mis.han.de.laar die na een ongelukje met een glijpartij om 6 uur richting stal gaat om met paard te stappen en been afspuiten voor werk. :')
Ik ben zo gek geweest met dat dier, zou mijn hand geven voor dat paard :j <3

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Christiene
Berichten: 7714
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 23:19

Een simpele antwoord bedrijfsmatig gaat het ook om geld.. paarden laten staan tot ze zes zijn... Dat doet geen een bedrijf of wedstrijd ruiter.

Ten tweede kan je een drie jarige rustig beleren.. je past gewoon de training en de tijd en het aantal keren rijden per week aan aan het paard plus leeftijd.

En verder kan je hier jaren over discussiëren
Zoals mensen voor mij al zeggen leven en laten leven.

Wedstrijden met springen worden ze deels beschermd een drie jarige mag maximaal een bepaalde klasse springen vierjarige ook nog geloof ik. Of pas in april van dat jaar.

The end

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 23:19

Ninx schreef:
Een paard dat goed ontwikkeld en bespierd is, heeft toch geen afwijkend geraamte?
Jij kunt toch niet aan de buitenkant zien dat dat paard, in tegenstelling tot andere paarden, al vele jaren eerder een geraamte heeft dat 'af' is?
Waarom die haast altijd?



Heb jij bewijs/onderzoek dat het belasten van groeischijven negatief effect heeft?


Cioccolato

Berichten: 6597
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 23:20

daantjuhhh schreef:
Hahaha. Een mis.han.de.laar die na een ongelukje met een glijpartij om 6 uur richting stal gaat om met paard te stappen en been afspuiten voor werk. :')
Ik ben zo gek geweest met dat dier, zou mijn hand geven voor dat paard :j <3


Dat was niet in de winter toch? Dat is zo kouudd! -O-



:')


Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 23:21

Ik begrijp je standpunt volledig, maar je kunt niet de hele wereld redden. Je moet het zo zien: hoe bewuster je bezig bent in de africhting des te langer heb je er profijt van. Zolang paarden veel geld op leveren zul je dit blijven houden. Tegenwoordig moet alles binnen no-time klaargestoomd zijn voor allerlei dressuurpaardencompetities. Dus ik zou zeggen: wen er maar aan. Men heeft altijd zijn oordeel wel klaar staan over een ander en dat verziekt vaak de sfeer onderling. Wat ik heel erg jammer vind!

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 23:22

maria1990 schreef:
Ik begrijp je standpunt volledig, maar je kunt niet de hele wereld redden. Je moet het zo zien: hoe bewuster je bezig bent in de africhting des te langer heb je er profijt van. Zolang paarden veel geld op leveren zul je dit blijven houden. Tegenwoordig moet alles binnen no-time klaargestoomd zijn voor allerlei dressuurpaardencompetities. Dus ik zou zeggen: wen er maar aan. Men heeft altijd zijn oordeel wel klaar staan over een ander en dat verziekt vaak de sfeer onderling. Wat ik heel erg jammer vind!


Jij doet nu toch precies hetzelfde?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers