Jaarlijks bultjes/allergische reactie in okt/nov

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ladyson

Berichten: 3211
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Jaarlijks bultjes/allergische reactie in okt/nov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-18 21:21

Ik zou graag de oorzaak willen achterhalen van de jaarlijks terugkerende allergische reactie die twee van de paarden bij ons op stal krijgen. Het is altijd begin oktober, maar dit jaar was het november. Voer, bodembedekking etc zijn al uitgesloten.

Voorheen was het 1 paard, maar nu behoort mijn eigen paard er helaas ook bij (vorig en dit jaar). Ik vermoed dus iets seizoensgebondens door de natuur bijvoorbeeld. Mijn paard staat nu al weken op advies van de DA op prednison (met bijbehorend risico op hoefbevangenheid), het andere paard heeft geen medicatie. Ik hoop dat er soortgelijke ervaringen zijn (en nog beter: met oorzaken!).


Jet

Berichten: 11942
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 23:00

Wat verandert er rond die tijd? Staan ze dan ( meer) op stal, staan ze ipv in de wei op een paddock? Wat voor bomen staan er in de buurt? Wat voor ruwvoer krijgen ze het hele jaar door en wat voor krachtvoer? Je zegt wel dat het niet in het voer zit, maar hoe is dat geconstateerd?
Hebben ze nu minder beweging dan voor de bulten beginnen? Hebben ze nu een deken op en voor die tijd niet? Of een warmere deken tov daarvoor? Als ze dekens op hebben, waar worden ze gewassen? Bij dezelfde wasserij dit jaar bijvoorbeeld?
Hoe is de weerstand van beide paarden, wat is de leeftijd en wat wordt ermee gedaan? Doe jij dit jaar iets anders dan vorig jaar met je paard?

Misschien kan je door dit vragenvuur achter de oorzaak komen, ik ben benieuwd!

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Ladyson

Berichten: 3211
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-18 23:47

Haha top Jet, ik ga alles proberen te beantwoorden, ik hoop de oorzaak te vinden!

Ze staan niet meer op stal, overdag de hele dag buiten. In deze periode stopt de weidegang wel ergens, dit gaat om zo'n 2 uur wei per dag.

Fruitbomen (appel en peer), eik, es en wilg staan in de buurt. Ik denk zelf mogelijk aan het eten van gevallen bladeren, een plantkundige gaat hier morgen samen met een dierenarts over nadenken. Ze staan verder in een polderlandschap dus geen bos met heel veel soorten beplanting oid. In de paddocks ligt alleen zand.

Qua ruwvoer krijgen ze voordroog en qua krachtvoer havens basisbrok. Mijn paard krijgt nog diverse supplementen. Diverse verschillende soorten ruwvoer (oa kruidenhooi) zijn gekocht en een paar weken geprobeerd en met krachtvoer is een periode helemaal gestopt. Qua bodembedekking is op deze manier zowel stro, vlas als zaagsel geprobeerd. Het water is onderzocht door een bedrijf op "verkeerde" stoffen.

Beweging is ongewijzigd, zowel qua buitenkomen als trainen. Vorig jaar hadden ze geen dekens op en niet geschoren toen de bulten kwamen, dit jaar wel geschoren + dekens. Ik zoek het daarom niet in deze hoek. (Verder hebben we een heel ander dekenbeleid, ik heb diverse dekens, andere paard heeft 1 deken, die deken wordt niet gewassen, mijn dekens worden elk jaar gewassen)

Weerstand en conditie van beide paarden is prima. Staan beide in training op ongeveer M niveau (de ene voor de kar, de ander onder de man). Gewicht ook keurig. Ik heb zowel vorig jaar als dit jaar een bloedonderzoek laten doen. De dierenarts was onder de indruk van de perfecte uitslag van mijn paard, zeker aangezien ze op dat moment onder de bulten zat. Enige interessante wat ik nog kan bedenken:
- Ze hebben het beide pas vanaf ongeveer de leeftijd 10 (stalgenoot nu dus 6 jaar, ik 2)
- Het zijn beide merries
- Het zijn beide pony's (New Forest en Fell, maar er staan nog andere Fell zonder problemen)
- Aangrenzend zit een koeienboer en een distributiecentrumpje/kas voor planten
- Bij de stalgenoot verdwijnen de bulten altijd medio januari

smurffie

Berichten: 11124
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Jaarlijks bultjes/allergische reactie in okt/nov

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 00:33

Toevallig net ervoor geënt? Dan zou een ontgiftingskuur voor de lever willen helpen.
En nee ik ben geen tegen enten type, maar een oud stalgenoot van mij had dit steeds na medicatie. Homeopathisch een zuiveringskuur en het was weg tot de volgende medicatie periode.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 00:48

Ladyson schreef:
Ik zou graag de oorzaak willen achterhalen van de jaarlijks terugkerende allergische reactie die twee van de paarden bij ons op stal krijgen. Het is altijd begin oktober, maar dit jaar was het november. Voer, bodembedekking etc zijn al uitgesloten.

Voorheen was het 1 paard, maar nu behoort mijn eigen paard er helaas ook bij (vorig en dit jaar). Ik vermoed dus iets seizoensgebondens door de natuur bijvoorbeeld. Mijn paard staat nu al weken op advies van de DA op prednison (met bijbehorend risico op hoefbevangenheid), het andere paard heeft geen medicatie. Ik hoop dat er soortgelijke ervaringen zijn (en nog beter: met oorzaken!).



zijn de paarden geschoren?

XFILE

Berichten: 86
Geregistreerd: 18-11-18

Re: Jaarlijks bultjes/allergische reactie in okt/nov

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 01:36

Mijne heeft dit ook 1 jaar gehad. Begon in oktober en ben er tot in het nieuwe jaar mee zoet geweest. Eerst gewassen met imaverol, werkte niet. Dierenarts erbij en met twee seconden kijken zei hij: rainrot. Ik was het daar niet mee eens (had daar natuurlijk al op gezocht) maar DA gaf hem een spuit tegen de jeuk (dectomax las ik achteraf op de factuur) en de plekken verdwenen maar niet. Dus toen ben ik tweemaal per week gaan wassen met betadineshampoo en toen pas ging het weg.
Dit was het eerste jaar dat mn paard een deken op kreeg. Was ook een heel nat jaar. En hij stond in de winter daar bijna de hele dag op stal.
Uiteraard hebben we in het voorjaar een andere stalling gezocht.

Dream it | Wish it | Do it!

Wescha
Berichten: 733
Geregistreerd: 12-12-17

Re: Jaarlijks bultjes/allergische reactie in okt/nov

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 04:54

Ik lees mee.

Die van mij heeft ook plekjes... begint ook altijd in oktober (dit jaar november) en is richting de lente weer weg.
Die van mij staan onder een deken. Dit jaar geschoren, het jaar daarvoor niet.

Ik vind dat van het enten een dingetje... ik ga even nakijken in het paspoort wanneer ze geent zijn.

Edit: ik bedenk mij nu dat ik rond deze periode wel altijd ontworm...

Rocamor

Berichten: 10733
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Jaarlijks bultjes/allergische reactie in okt/nov

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 06:08

Aan welke kant van de kas staan ze? Wat verbouwen ze in de kas? Is er te achterhalen of er in de kas in genoemde perioden specifieke werkzaamheden plaatsvinden?

Kan het te maken hebben met de aanmaak van de wintervacht? Hoewel, het ene paard is geschoren hè?

Rockes <3

Ladyson

Berichten: 3211
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Jaarlijks bultjes/allergische reactie in okt/nov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-18 08:12

Enten is eind januari gedaan dus kan het niet zijn, maar goede tip!

Vorig jaar waren de bulten voor het scheren en opdoen van dekens, dus ik zoek het niet in die richting.

XFILE hee dat is precies dezelfde periode! En bij jou opgelost door van stal te wisselen.. Heb je toen wellicht ook nog naar bomen/planten gekeken?

Wescha dit klinkt ook vergelijkbaar! Ik ontworm niet standaard in het najaar dus bij mij staat dat er iig los van.. Wat voor buren heeft jouw stal en wat voor bomen? Wat heb je er allemaal al voor geprobeerd?

Ze staan aan de linkerkant van de kas. Je hebt eerst 50 meter erf van de buren waarop regelmatig planten neergezet worden voor een week oid, ik denk voor transport? En daarna begint hun kas. Ik zou eens kunnen aanbellen natuurlijk!

Het zijn beide ponies die een flinke wintervacht aanmaken dus dat zou op de een of andere manier ermee te maken kunnen hebben, maar inderdaad ze worden/zijn geschoren.

Bedankt voor het meedenken allemaal!!

mystery1980
Berichten: 4202
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 08:33

heb je er foto's van?

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb

ellepel

Berichten: 47258
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 09:00

Ja ik ben wel benieuwd hoe het er nou eigenlijk uit ziet?

funnypony11
Berichten: 856
Geregistreerd: 02-10-15

Re: Jaarlijks bultjes/allergische reactie in okt/nov

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 09:17

Die van mij krijgt ook ieder jaar zo rond november bultjes. Voornamelijk bij haar schoft en rug en ze jeuken heel erg.
Bij mijn pony komt het puur door de wintervacht. Ze krijgt het te warm met al die haren, dat gaat broeien en daardoor krijgt ze bultjes.
Een paar dagen nadat ze geschoren is zijn de bultjes weg en is daar de jeuk ook weg!

Ladyson

Berichten: 3211
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-18 14:16

Zeker! Eerst zijn ze klein, dan worden het er meer en groter, vervolgens wordt het een plakkaat en komen er kringen. "Gewoon" een reguliere allergische reactie qua hoe het eruit ziet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

smurffie

Berichten: 11124
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Jaarlijks bultjes/allergische reactie in okt/nov

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 15:04

De eerste twee foto's zou ik zeggen haverbultjes. Maar bij die laatste niet meer. Herkent een dierenarts dit niet? Ik meen pas geleden dit soort foto's ergens te hebben gezien, maar waar ook al weer.

EmptyWords

Berichten: 10487
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Jaarlijks bultjes/allergische reactie in okt/nov

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 15:12

is dit geen ringworm?

Beauty is as beauty does [o]

[MWS] paardrijden en overgewicht.

Ladyson

Berichten: 3211
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Jaarlijks bultjes/allergische reactie in okt/nov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-18 15:47

Ja de dierenarts(en) herkent dit zeker gelukkig. Het is een allergische reactie, dat uit zich bij paarden op deze manier (latijnse naam: urticaria, volksmond: netelroos, galbulten, haverbultjes). En dit kan door van alles veroorzaakt worden.. (Uitwendig, inwendig, contactallergie). De vraag is alleen wat is de oorzaak..

Nee, het is geen ringworm..

LK_2312

Berichten: 1591
Geregistreerd: 08-02-07
Woonplaats: Almelo

Re: Jaarlijks bultjes/allergische reactie in okt/nov

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 17:54

Mijn paard zat vanaf eind september/begin oktober ook onder dezelfde bulten, nu trekken ze weer langzaam weg.
Hij heeft het een paar jaar terug gehad als allergische reactie op vliegen maar nu geen relatie daarmee te vinden.
Ik blijf even volgen om te kijken of iemand nog met een mogelijke oorzaak komt!

Limited Edition: ZZ-Licht + 31
http://www.bitfitservice.nl

Gabrielletje
Berichten: 126
Geregistreerd: 03-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 18:04

Ik volg, dit herken ik namelijk van mijn pony. Ook in het najaar en vooral als er dekens worden gebruikt. Precies hetzelfde beeld.

horsiegek

Berichten: 2353
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Jaarlijks bultjes/allergische reactie in okt/nov

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 18:14

Mijn paard heeft het ook, maar dan niet zoveel kleintjes. Eerder groter en in mindere mate. Nadeel is dat ze bij hem gaan lekken en zo grote korsten vormen.
We hebben heel veel proberen uit te sluiten maar helaas nog niet tot de oorzaak kunnen komen. Dit jaar lijkt het wel minder te zijn.
Hij krijgt geen gluten, granen en zo min mogelijk suikers. Verder lijkt het meer op te spelen als het veel heeft geregend en/of nat is buiten, wellicht dat het daarom dit jaar langer op zich laat wachten.
Hij heeft er gelukkig weinig last van, geen jeuk. Soms natuurlijk wel als de plekken op beweeglijke plaatsen zitten of waar tuigage/dekens op liggen.
Als hij een erge plek(ken) heeft dan krijgt hij een injectie dexamethasone, de allergische reactie stopt dan en de huid komt weer tot rust.
Er is helaas geen pijl op te trekken bij hem.
Ik denk wel dat jij meer kans hebt om tot een oorzaak te komen omdat 2 paarden van stal dit vertonen.
Ik zou beginnen met al je voer uit te sluiten. Zet hem maar 3 maanden alleen op hooi, niks anders. Dan kun je elke keer een voersoort introduceren per soort gedurende 6 weken.

Instagram: Padier.art --> https://www.instagram.com/padier.art/
Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37155
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Jaarlijks bultjes/allergische reactie in okt/nov

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 18:23

Heel vreemde insteek. Is er een fabriek oid in de buurt die stoffen kan meenemen die dan met de regen op de paarden terecht komt en deze reactie veroorzaakt?

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Ladyson

Berichten: 3211
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-18 20:13

Ik zie overeenkomst nu met XFILE, klumpertje en Gabrielletje. :j Hoelang hebben jullie paarden dit al? Is het alleen in het najaar of ook in de rest van het jaar? Wat voor bomen staan er bij jullie stal? Blijft het bij jullie ook echt tot in januari ongeveer? Zitten jullie nog naast een koeienboer of plantenkweker wellicht? In welke regio zitten jullie?

@ horsiegek, zit er bij jou een patroon in qua periode?
Paard 1 staat nu al weken/maanden op vlas en hooi, paard 2 op stro en voordroog. En in verleden inderdaad dus al helemaal teruggezet op alleen zaagsel en hooi.. Injectie dexamethasone is bij ons maar een paar dagen effectief, dan komen de bulten alweer terug. Mijn paard heeft nu een kuur prednison waarbij het door de laagste dosering ook al heenkomt. Paard van stalgenoot heeft geen medicatie en heeft de bulten ook nog.

@ karuna, de Heineken fabriek zit in ieder geval een kilometer of 5 verderop.. Ik weet niet zo goed wat dichtbij in dit geval is.. Mijn paard heeft het nu echter bijna vrijwel alleen maar onder haar deken, dus qua regen klinkt dan ook weer niet logisch. Ik denk nog wel eens aan landbouw wellicht waarbij een bepaalde stof vrijkomt misschien?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37155
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 20:15

Waterdicht middel dat een reactie geeft op de huid? Als ik nieuwe kleding koop moet ik die eerst wassen anders word ik gek van de jeuk

Regen kan vuiligheid van een eind meenemen, kijk maar naar het sahara zand :j

Verder geen idee of een beestje in de stal bodem bedekking een oorzaak kan zijn?

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Ladyson

Berichten: 3211
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-18 20:26

karuna schreef:
Waterdicht middel dat een reactie geeft op de huid? Als ik nieuwe kleding koop moet ik die eerst wassen anders word ik gek van de jeuk

Regen kan vuiligheid van een eind meenemen, kijk maar naar het sahara zand :j

Verder geen idee of een beestje in de stal bodem bedekking een oorzaak kan zijn?


Vorig jaar had ze het al voordat ze uberhaupt geschoren was of een deken op had gehad dus in die hoek zoek ik het niet. Dat is inderdaad waar, maar dat maakt het dan ook meteen mogelijk om aan de rest van de wereld te denken.. |( Nee bodembedekking/beestje in bodembedekking kan het niet zijn, het is al 6 jaar in alleen het najaar, en ondertussen al zaagsel, vlas en stro geprobeerd. We zoeken verder -O-


ellepel

Berichten: 47258
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 20:29

Is netelroos zo te zien.
Ja meestal is dat toch voedingsgerelateerd,maar kom er maar es achter.
Kan al een wijziging zijn van een bestanddeel van je krachtvoer wat je altijd al geeft.
Is wel een heel gepuzzel om uit te zoeken wat het is :j

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 20:37

Hier werd recent een paard ziek na de equest pramox ontworming.
Hebben ze deze niet toevallig gehad?
Onze dierenarts zei dat best veel paarden daar op kunnen reageren omdat het een pittige kuur is.

Even nog een stomme vanuit oogpunt mens en de R in de maand:
Vitamine D?
Kan een paard ook last krijgen van te weinig zon en dus vitamine D?
Dat zou wel verklaren waarom het ongeveer in januari betert lijkt mij.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 2 bezoekers