Zelf autotheorie leren?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
P0lly
Berichten: 202
Geregistreerd: 19-05-16

Zelf autotheorie leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-18 23:33

Hey :wave:
Heb ik heel blij op 3 januari mijn theorie examen gepland, met het plan m zelf te gaan leren. Maar nou zegt iedereen (lees: iedereen) in mijn omgeving dat ik beter een cursus kan doen omdat je allemaal vage dingen gevraagd krijgt enzo en omdat dat zelf toch niet gaat lukken :+ . De moed zakt me dus een beetje in de schoenen haha. Maar 40 euro en zelf leren of 170 euro cursusje vind ik toch wel n verschil....

Zijn er hier mensen die het zelf hebben geleerd? en hoe succesvol was dit?
Om toch maar weer een beetje vertrouwen in de zaak te krijgen hihi

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Zelf autotheorie leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 23:34

Tuurlijk! Daar heb je echt geen cursus voor nodig. Goed leren, logisch nadenken en oefenexamens maken. Succes.

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Re: Zelf autotheorie leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 23:35

Inderdaad! Ik heb het gewoon zelf geleerd, en het ging prima! :) Het is niet anders dan op school vond ik.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 23:35

Ik las de topictitel en dacht, bestaan er andere manieren dan? :=

Ik had een CD"tje (jaja) met heel veel oefenvragen erop, dat werkte heel goed.

Heb je al les? Want dat maakt wel echt uit. Als je nog geen praktijkles hebt komt alles waarschijnlijk nogal abstract over.

Amber_anne

Berichten: 6905
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 23:36

Zelf geleerd en 6 fout. Daarna laten verwateren maar had nog een theorie examen gepland dus 12 fout.

Vriend heeft er met heel goed leren 3 keer over gedaan en bij de laatste keer een cursus via de rijschool

De cursussen in mijn regio zijn wel een stuk goedkoper. 130 inclusief examen

Edit: ik denk dat het ook aan de leeftijd ligt de examens worden steeds moeilijker en een cursus is vandaag de dag geen overbodige luxe. Je kan beter een cursus doen dan 3 keer je examen
Laatst bijgewerkt door Amber_anne op 17-12-18 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Poek

Berichten: 1481
Geregistreerd: 06-02-12
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 23:36

Ik heb zelf geleerd en 'm in 1x gehaald. Mijn tip is vooral veel oefenexamens maken, dan weet je precies hoe je ervoor staat :)

x_Jeanine_x

Berichten: 9085
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 23:36

Ik zou op http://www.theorie-leren.nl gaan gebruiken. Hier kan je oefenvragen maken en oefen examens. En kost niet heel veel.

Ik heb een cursus gedaan bij bromfiets, auto en zometeen in januari ook voor mijn Bus rijbewijs. Mijn zusje heeft deze site ook gebruikt paar weken terug voor haar vrachtwagen theorie :)

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 23:37

Nee joh, idd gewoon zelf leren. Het is echt geen hogere wiskunde. Hier toentertijd gewoon in een keer geslaagd zonder cursus.
Maar wel al een tijdje geleden :')

P0lly
Berichten: 202
Geregistreerd: 19-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-18 23:40

Magrathea schreef:
Ik las de topictitel en dacht, bestaan er andere manieren dan? :=

Ik had een CD"tje (jaja) met heel veel oefenvragen erop, dat werkte heel goed.

Heb je al les? Want dat maakt wel echt uit. Als je nog geen praktijkles hebt komt alles waarschijnlijk nogal abstract over.


hahah, ja beetje vage titel wat dat betreft. Ja ben al begonnen met lessen, "al" 6 lessen gehad. Dus tegen die tijd wel wat meer en mijn instructeur verteld tijdens het rijden al veel theorie dus dat scheelt al...

x_Jeanine_x schreef:
Ik zou op http://www.theorie-leren.nl gaan gebruiken. Hier kan je oefenvragen maken en oefen examens. En kost niet heel veel.

Ik heb een cursus gedaan bij bromfiets, auto en zometeen in januari ook voor mijn Bus rijbewijs. Mijn zusje heeft deze site ook gebruikt paar weken terug voor haar vrachtwagen theorie :)

Deze heb ik toevallig net in de korting aangeschaft!

xSannee

Berichten: 4345
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 23:40

Zelf geleerd en een paar oefentoetsen gemaakt, was prima te doen hoor! *D

P0lly
Berichten: 202
Geregistreerd: 19-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-18 23:42

Mijn vriendinnen bakken er dus gewoon niks van :+ :+ allemaal gezakt met zelf leren. Werd echt voor gek verklaart. Maar dan ga ik het toch echt gewoon zelf doen haha en dan hopen dat ik slaag :P

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Zelf autotheorie leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 23:44

Oefenexamens maken tot je 0 fout hebt werkt het beste!

Sascho

Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-01-07
Woonplaats: apeldoorn

Re: Zelf autotheorie leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 23:49

Ik heb voor de bromfiets en de auto nooit theorielessen genomen.
Zelf geleerd en beide keren in 1x geslaagd

Skinfaxi

Berichten: 245
Geregistreerd: 11-05-14
Woonplaats: Aan de Rijn

Re: Zelf autotheorie leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 23:52

Jep hier ook in 1 keer met zelf leren! Tip wat ik erg handig vond: in de bieb kon ik een aantal boeken lenen met cd met oefenexamens er bij. Heb je voor niks ontzettend veel oefenexamens!

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Zelf autotheorie leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 23:54

Ik had een combi. Ik ben zelf gaan leren en heb voor het examen nog 2 examentrainingen gedaan. Dan maak je bij de rijschool allemaal proefexamen en wordt er bij de fouten duidelijk uitgelegd waarom het andere antwoord goed is. Koste me maar 10 euro per avond en ik ben 2 keer gegaan.
Had op mijn examen maar 3 fouten volgens mij.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 23:55

Ik heb eens van die oefenvragen gemaakt van die site en ik zou niet meer slagen _O- Maar goed een groot deel van die vragen is ook best dom (als ik 20 rijd in een besneeuwde woonwijk ga ik niet op de rem trappen als er een eind verderop een auto staat nee, dan rijd ik überhaupt geen 20 :o? )

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 23:57

Hier twee keer in 1 keer voor theorie geslaagd. Ik was een slome leerling met praktijk, dus het was verlopen. Maar als je middelbaar havo/vwo aan kan, is dit echt een makkie qua theorie.

Chabby

Berichten: 364
Geregistreerd: 29-01-18
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 23:57

Ik lees even mee.

Femjo
Berichten: 224
Geregistreerd: 14-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 00:09

Bij mijn les pakket zat een verplicht theorie cursus. Terwijl iedereen druk aan het schrijven was, heb ik de hele dag voor mij uit zitten staren. Curcus zelf vond ik niet zozeer een meerwaarde. Wat er besproken wordt, staat ook gewoon in het boek. Uiteindelijk heb je het meeste aan heel veel oefen examens maken.

enny
Berichten: 2244
Geregistreerd: 01-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 00:22

Magrathea schreef:
Ik las de topictitel en dacht, bestaan er andere manieren dan? :=

Ik had een CD"tje (jaja) met heel veel oefenvragen erop, dat werkte heel goed.

Heb je al les? Want dat maakt wel echt uit. Als je nog geen praktijkles hebt komt alles waarschijnlijk nogal abstract over.


Zo’n cd’tje had ik ook... vroeger :') Maar dat werkte prima! In één keer geslaagd, helaas voor het praktijkexamen dan weer niet :\

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 00:27

Oefenexamens is wel een aanrader, die heb ik een aantal gemaakt om hun redenatie te ontdekken. Verkeersregels vind ik algemene kennis dus verder niks voor gedaan en had het ruimschoots gehaald.

Ik had wel al redelijk wat rijlessen gehad, ik kan me voorstellen dat dat ook scheelt.

Een cursus vind ik dus niet nodig, al zou het voor sommige mensen geen overbodige luxe zijn, maar dat weet je zelf het beste.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 00:40

Ik heb bij zowel mijn scooter als bij mijn auto rbw de cursus gedaan. En ik raad het echt aan.
Je krijgt inderdaad bij het CBR wat strikvragen en bij zo´n cursus leggen ze precies uit hoe je die kunt herkennen, waar je op moet letten, eigenlijk alles om jou te laten slagen. Ik betaalde allebei de keren 100 euro maar ik vond dat echt het dubbel en dwars waard!

Ik ben nogal lui wat betreft leren, als je je daar in herkent is dit gewoon echt een uitkomst. Je hoeft niets te doen, je krijgt in een ochtend/middag alles wat je moet weten, gaat dan met een bus naar het cbr, doet examen en gaat daarna weer terug met diezelfde bus naar de plek waar je je cursus hebt gevolgd. Vaak zit er ook nog lunch bij inbegrepen (lees: broodjes met beleg, geen uitgebreid iets)
Maar dat is dus echt wel all-in.

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Zelf autotheorie leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 00:49

Heb het ook zelf gedaan, cursus is niks voor mij. Zelf leren ging bijna ideaal, althans het ging wel ideaal.

Ben in 2x geslaagd. Eerste keer 1 fout teveel, echt n domme fout gewoon. 2e x had ik wel een beetje mazzel en kreeg ik exact hetzelfde examen als de eerste keer. Maar ik wist wat ik fout had gedaan gelukkig...

Blue_Monday
Berichten: 581
Geregistreerd: 28-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 00:56

Ik heb het zelf gedaan.
Als het goed is kent je instructeur ook de strikvragen.
Ze zijn wel streng qua aantal fouten en je hebt een tijdsdruk, daar zou ik wel mee oefenen. De site die hierboven genoemd is heb ik ook gebruikt en daar heb ik ook nog last minute strikvragen mee geleerd die daadwerkelijk bij mijn examen aan bod kwamen.

karin1994
Berichten: 620
Geregistreerd: 10-02-12

Re: Zelf autotheorie leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 01:21

Ik zou een samenvatting van je theorieboek maken, dat hielp mij heel erg bij theorie motor.

Cursus is handig je leert nuttige tips maar het is niet perse nodig als je zelf goed leert