Oudere kat voeren met senior voer middels een chip voerbak?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Oudere kat voeren met senior voer middels een chip voerbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-18 13:11

Ik heb een resuce kitten erbij die we niet meer gaan herplaatsen (dat was al gedoemd te mislukken :o ) maar nu heb ik een hele uiteenlopende kattenclan :+
Een (poes)kitten van 10 weken
2 poezen van 5 en 7
Een oudere kater van 15
Nu is mijn oudere kater erg oud aan het worden...hij valt in bij de flanken, loopt moeilijk en slaapt veel. Hij is als 3 jarige bij ons gekomen als blaasruis kater, maar heeft geen klachten meer gehad na goede voeding, en krijgt dus al jaren geen diervoeding meer.
Ik voerde Optimanova, maar nu is dit met 5,87 de kilo mij te duur, ik gebruikte ook de mature variant voor katten ouder als 7.

Ik heb een voeradvies gevraagd bij prins petfoods, deze raadde mij aan om bij mijn oudere kater een senior check te doen, de bloedwaarden laten checken en de tanden laten doen, dus dit laat ik sowieso doen het nieuwe jaar.
Verder vertelde ze mij dat een kitten echt geen senior voeding mag hebben, en de poezen van 5 en 7 liever ook niet de voeding voor katten vanaf 13 jaar. Prins heeft speciaal voer voor katten vanaf 13 jaar die de organen ontlast, en de brokken zijn zachter.

Nu staat hier alleen non stop kattenvoer, ze eten niet dom door maar steeds kleine beetjes. Prins raadde mij aan voor de oudere kater een voerbak met microchip te gebruiken, zodat alleen mijn oudere kat de senior voeding eet. Als hij af en toe wat snoept van de andere voeding is niet erg, maar de andere katten mogen geen senior voeding. De kitten mag gewoon adult brokken eten, dat is geen probleem.
Ze zijn allemaal gechipt, wie heeft er ervaring met een voerbak met microchip? Ze zijn aardig prijzig namelijk... werkt het goed? Ik doe geen halsbandjes om, het moet gewoon werken op de chip wat ze al hebben.

future_vet
Berichten: 2610
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Oudere kat voeren met senior voer middels een chip voerbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 13:20

ik heb twee poezen en twee van zulke bakken, ideaal!
even een paar dagen oefenen, maar ze hadden het bij mij best wel snel door.


ps. ik zou niet wachten met je oude kater om pas in het nieuwe jaar naar de dierenarts te gaan. Geld voor die dure voerbak kan je dan beter besteden aan een consult voor de kater.

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-18 13:22

future_vet schreef:
ik heb twee poezen en twee van zulke bakken, ideaal!
even een paar dagen oefenen, maar ze hadden het bij mij best wel snel door.


ps. ik zou niet wachten met je oude kater om pas in het nieuwe jaar naar de dierenarts te gaan. Geld voor die dure voerbak kan je dan beter besteden aan een consult voor de kater.


Hij is verder nog wel vitaal hoor, vrolijk en soms zijn gekke 5 minuten , de dierenarts geeft altijd zoveel stress, en dan heb je het vuurwerk wat steeds meer wordt, daarom wacht ik liever even. Bedank voor je reactie!

future_vet
Berichten: 2610
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 13:26

CK88 schreef:
future_vet schreef:
ik heb twee poezen en twee van zulke bakken, ideaal!
even een paar dagen oefenen, maar ze hadden het bij mij best wel snel door.


ps. ik zou niet wachten met je oude kater om pas in het nieuwe jaar naar de dierenarts te gaan. Geld voor die dure voerbak kan je dan beter besteden aan een consult voor de kater.


Hij is verder nog wel vitaal hoor, vrolijk en soms zijn gekke 5 minuten , de dierenarts geeft altijd zoveel stress, en dan heb je het vuurwerk wat steeds meer wordt, daarom wacht ik liever even. Bedank voor je reactie!


"hij valt in bij de flanken, loopt moeilijk en slaapt veel" klinkt niet als een vitale kat. Tuurlijk is een bezoekje bij de dierenarts stressvol maar als hij iets onder de leden heeft (wat op die leeftijd best aannemelijk is) kan wachten ook zorgen dat het chronisch wordt.
succes

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-18 13:36

Hij is ook echt niet dun, maar is gewoon wel oud aan het worden. Ik zal de dierenarts eens bellen en vragen wat ze aanraden en hoe snel

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lisette0

Berichten: 1909
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 21:09

Allereerst is 5 nogiets echt niet duur voor goede voeding. Prins is duurder. :o

Maar goed, daar gaat het niet over. :D
Wat een onwijs knap dier. Die ogen. <3

Wij hebben een paar maanden geleden zo'n Surefeed aangeschaft voor onze kat. Geen senior maar een jonkie van 2. Omdat zij niet zo op eten gericht is hebben we er wel een poosje over gedaan om haar er aan te laten wennen.
Er zit een zgn training modus op zodat de kat kan wennen aan het geluid en de beweging van het klepje. In de eerste stand gaat het klepje maar een piepklein stukje dicht, als ze daar aan gewend zijn ga je naar de volgende stand. En zo gaat het klepje uiteindelijk helemaal dicht en kan het apparaat gebruikt worden zoals bedoeld is. :)
Wij hebben er twee weken over gedaan voor ie helemaal dicht zat en sindsdien gebruikt ze hem heel goed. Zo kan ze steeds eten verspreid over de dag en onze andere vreetzak kat krijgt gewoon zijn porties. Dat werkte voor haar niet.
Hier ook best wel getwijfeld vanwege de prijs, maar het is dus helemaal goed gekomen. +:)+

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Oudere kat voeren met senior voer middels een chip voerbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 21:15

Ik heb sinds kort ook zo’n voerbak van surefeed, dit omdat ik een kat heb die chronisch honger heeft vind hij zelf.. die zal zichzelf letterlijk dood eten, en de andere eet de hele dag door kleine beetjes. Beste aanschaf ooit

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Re: Oudere kat voeren met senior voer middels een chip voerbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-18 21:24

Bedankt voor jullie reacties! Denk dat ik hem maar ga aanschaffen dan :D

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Re: Oudere kat voeren met senior voer middels een chip voerbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 11:58

Nog even een vraagje, iemand ervaring met deze brokken?https://www.thedogmomshop.eu
Betaalbaar en toch veel vlees

Lisette0

Berichten: 1909
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 13:22

Kijk gewoon eens op zooplus. Heel veel keus en ook genoeg betaalbaars. :)
Daar is de surefeed ook te bestellen, ben je in 1x klaar. :P

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 16:08

Ja ik ben al trouwe zooplus klant :D maar deze brokken schelen ook voor de hond best veel! En lijken wel goede ingrediënten te hebben *D

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Oudere kat voeren met senior voer middels een chip voerbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 19:43

Eigenlijk heb je dan twee voerbakken op chip nodig. Je zou ook nog de kattenluiken op chip kunnen bekijken en dat in een hok/reismand inbouwen voor voederhokken. Kwa voer zou ik wachten of kleine zak kopen tot je in januari meer weet na bloedonderzoek, mocht hij bijv dan nierfalen hebben dan ga je ander voer nodig hebben.

Lisette0

Berichten: 1909
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 14:39

Nogal late reactie, maar kwam het topic ineens weer tegen.
Ben heel benieuwd hoe het afgelopen is. Hebben jullie de voerbak nog aangeschaft TS? :)

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Oudere kat voeren met senior voer middels een chip voerbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 15:32

Ik ben ook benieuwd!