2 Mini's of 1 welsh dilemma

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
nijland

Berichten: 1219
Geregistreerd: 04-02-07

2 Mini's of 1 welsh dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-18 07:31

Hoi,

Hier eerst even een uitleg voor de vraag;

Na dat ik mijn haflinger terug heb moeten trekken uit de mensport ivm zijn gezondheid heb ik een mini paardje (95cm) aangeschaft om zo toch nog lekker te kunnen gaan mennen.
De bedoeling was dat hij bij mijn haf kwam te staan, maar dat matchste niet, dus de kleine man kreeg een eigen stal waardoor ik nu dus ook meer mogelijkheden heb voor mijn toekomst plannen.

Inmiddels rijd ik een aantal keer per week voor de wagen met de kleine man en geniet ik er ook van, maar tegelijkertijd begin het ook steeds te knagen dat ik weer meer wil.
Ik mis wat power en temperament voor de kar.
Nu twijfel ik of ik een tweede mini erbij zou nemen en tweespan zou gaan rijden of dat ik toch voor enkelspan iets groter en denk ook wat meer temperament een welsh a/b rond 1.20 zou gaan. (Als de haflinger ooit wegvalt kan ik dan alsnog ook twee span met welshen gaan rijden)

Waar zou ik meer trekkracht en power mee hebben. Overigens is mijn mini een amha.
Ik heb voorheen al eerder een tweespan mini's gehad, ook daar had ik graag nog iets meer power in gezien, maar ga ik deze power wel met 1welshje krijgen??
Verder heb ik toen wel heel veel plezier met dat span gehad, kon daar alleen mee op pad, qua formaat zijn ze natuurlijk wel handzaam

Ik rijd dressuurmatig graag enkelspan. Marathon rijden vind ik met tweespan weer wat meer hebben, maar voor echt marathon zijn mini's misschien weer aan de kleine kant. Nu zou ik dagelijks denk ik meer dressuurmatig rijden ( ook met buitenritjes ben ik daar namelijk mee bezig) dan marathonwedstrijden.

Ik ben benieuwd wat jullie zouden kiezen of aanraden en waarom.


Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: 2 Mini's of 1 welsh dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 07:42

Bij mini’s ligt het er heel erg aan wat je hebt. Ik heb twee nmprs pony’s maar die hebben genoeg pit. Mag af en toe wel iets minder Haha.

Welsh is ook leuk! Ik zou voor een mini gaan omdat je er al eentje hebt. Dan zet je ze tweespan en heb je ze gelijk getraind. Anders moet je elke dag voor drie paarden zorgen en er twee trainen. Ik vind het heerlijk dat ik ze Enkelspan kan rijden maar ook allebei in een keer kan trainen.

sometimes the smallest

things take up the most room

in your heart

AnnoNiemand

Berichten: 845
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 07:45

Zelf heb ik echt de voorkeur voor mini’s, maar wel de grote maat. Welke maat heb je nu zelf? De mini en kleine maat spreken mij zelf voor mennen minder aan. De grote maat vind ik daarvoor leuker. Overigens zou je ook kunnen kijken naar een NMPRS/ AMHA grote maat met een scheut Welsh bloed. Ga je volledig voor Welsh, dan heb je eigenlijk een hele ander type te pakken. Bij de Mountain veel meer bot. Welsh B zijn dan weer fijner gebouwd, maar dan heb je wel weer echt meer maat.

Mijn tip is wel, ga als je naar een nieuwe pony gaat kijken echt het karakter bekijken en let in eerste instantie niet op bijv. kleur. Als je nu ene tweespan maatje koopt gaat die het gemis aan temperament misschien wel iets aanvullen, maar nooit 100%. Als ik jou was zou ik dus voor een enkelspan gaan, en dan met een pony die je uitzoekt op karakter. Als je meer pit wil kun je ook nog naar Hackney’s gaan kijken.

nijland

Berichten: 1219
Geregistreerd: 04-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-18 08:03

Ymor schreef:
Bij mini’s ligt het er heel erg aan wat je hebt. Ik heb twee nmprs pony’s maar die hebben genoeg pit. Mag af en toe wel iets minder Haha.

Welsh is ook leuk! Ik zou voor een mini gaan omdat je er al eentje hebt. Dan zet je ze tweespan en heb je ze gelijk getraind. Anders moet je elke dag voor drie paarden zorgen en er twee trainen. Ik vind het heerlijk dat ik ze Enkelspan kan rijden maar ook allebei in een keer kan trainen.


Als er een welsh zou komen dan gaat de mini weg. Dus dan zou het twee stuks zijn om te trainen. Als er een mini bij komt, dan zijn er ook dagen dat ik geen tweespan rijd en ik idd drie pony's moet trainen. Nu heb ik hier wel het voordeel een molen tot beschikking te hebben maar mijn vorige tweespan reed ik ook vaak enkelspan omdat ik vind dat je ze dan dressuurmatig beter kan trainen en ze meer op eigen voeten gaan lopen


nijland

Berichten: 1219
Geregistreerd: 04-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-18 08:11

AnnoNiemand schreef:
Zelf heb ik echt de voorkeur voor mini’s, maar wel de grote maat. Welke maat heb je nu zelf? De mini en kleine maat spreken mij zelf voor mennen minder aan. De grote maat vind ik daarvoor leuker. Overigens zou je ook kunnen kijken naar een NMPRS/ AMHA grote maat met een scheut Welsh bloed. Ga je volledig voor Welsh, dan heb je eigenlijk een hele ander type te pakken. Bij de Mountain veel meer bot. Welsh B zijn dan weer fijner gebouwd, maar dan heb je wel weer echt meer

Mijn tip is wel, ga als je naar een nieuwe pony gaat kijken echt het karakter bekijken en let in eerste instantie niet op bijv. kleur. Als je nu ene tweespan maatje koopt gaat die het gemis aan temperament misschien wel iets aanvullen, maar nooit 100%. Als ik jou was zou ik dus voor een enkelspan gaan, en dan met een pony die je uitzoekt op karakter. Als je meer pit wil kun je ook nog naar Hackney’s gaan kijken.


Ik heb nu een amha van 95cm, geen heel smal type. Gewoon mooi in model.
De kleur vind ik het minst belangrijke, zou je niet zeggen als je mijn mini ziet,hahaha, maar ik val meer op een bepaald type welke een store front heeft.
Een niet te dikke welsh mountain type met front spreek mij altijd al aan

JoyCiej007

Berichten: 17409
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 11:10

Ik heb jarenlang met enkelspan shet grote maat gereden, ook wedstrijden. Ze werd meer dan eens "de turbo-shet" genoemd door anderen/collega-menners.

Nu rijd ik met een enkelspan Welsh A van 1.18m, wel sporttype, niet zo'n "propje" om het even oneerbiedig te zeggen.
Het is echt wel anders. Het gaat allemaal nét wat gemakkelijker qua kracht. Met beiden heb ik jarenlang de Eper Paardenvierdaagse gereden. Waar de Shet qua ondergrond al een beetje moest gaan draven ipv stappen, of galloperen ipv. draven, trekt de Welsh het allemaal net ietsje beter. Beide zijn/waren (de Shet heb ik nog wel maar rijdt ik niet meer) érg pittig in het werk, hoge will to please, graag voorwaarts, erg veel plezier in het werk.

Maar waar de Shet zich echt "sterk" kon maken op de verkeerde manier (kop vastzetten, bit vastpakken en lekker stug als een tank doorbuffelen, moeilijk terug te nemen, zwaar op de hand soms, soms lastiger te sturen), laat mijn Welsh zich veel fijner handelen. Die is ook echt een heel stuk gevoeliger en sensibeler, ook in de omgang. Het ging de Welsh gewoon wat makkelijker af op zwaardere momenten. Beide waren trouwens echt op en top in sportconditie getraind.

Qua front en trekkracht wil ik niets afdoen aan mini's/nmprs/AMHA, maar naar mijn mening zijn deze pony's (sorry, je hoort te zeggen "paardjes", maar ik blijf het gewoon pony's vinden :+ ) vooral geschikt voor het show driving en dat soort dingen. Daarmee wil ik niet zeggen dat ze al het andere niet kunnen hoor, zeker niet!

Maar wat ik wel merk vanuit mijn eigen ervaring, maar ook wat ik zoal om mij heen heb gezien, is het rijden met een Welsh toch echt iets heel anders, en in zekere zin heb je wel echt wat meer power. En gaat het ze allemaal nét wat gemakkelijker af als het eens iets zwaarder wordt.
Voor langere recreatieve ritten en/of wedstrijden, zou ik toch daarvoor kiezen.

Uiteindelijk is en blijft het persoonlijk, beide hebben zo hun voordelen en verschillen.

Strobaal12

Berichten: 19
Geregistreerd: 21-12-18

Re: 2 Mini's of 1 welsh dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 13:13

Ik zou je gevoel volgen, geen rationeel besluit kan daar tegen op.

Deni11

Berichten: 1211
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 13:30

Als jij de huidige ‘weg’ kan doen en financieel het aankan zou ik 2 welshjes nemen. Zoals gezegd idd net dat beetje extra power op een of andere manier

S <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dier_en_arts en 3 bezoekers