Wanneer vulling zadel helemaal vervangen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Wanneer vulling zadel helemaal vervangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-18 18:57

Ik vroeg mij af, je leest vaak dat je de vulling van de zadel om de 2 jaar zou moeten laten vervangen. Maar geldt dat ook als de kussens op zich nog zacht aanvoelen? Mijn zadel is nu 3,5 jaar oud en ik twijfel een beetje wat te doen. Mijn paard is vrij moeilijk tevreden te maken en houden en ik ben een beetje bang dat het zadel met een compleet nieuwe vulling weer helemaal anders aanvoelt.

Ik rij gemiddeld 4x in de week ca. 1 uur.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 19:00

Als je vulling tekenen van vervilting heeft.
Dat is redelijk goed te voelen (met ervaring), dan zitten er onregelmatigheden in die een zadelmaker niet makkelijk meer goed krijgt.
Het is echt heel afhankelijk van de hoeveelheid zweet, manier van opbergen, regen en ruitergewicht.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-18 20:19

Ok, regen en zweet valt wel mee denk ik (ik rij dan binnen en mijn paard zweet niet overmatig). Blijft mijn gewicht over :D ik doe wel heel veel lichtrijden, dat komt ook meer aan denk ik dan doorzitten?

Probleem waar we nu weer tegenaan lopen is dat als zadelmaker komt, en het vult*, paard 2 weken de sterren van de hemel loopt (althans, dat vind ik ;)) en daarna weer begint te kwallen omdat de vulling iets ingeklonken is. Er kan ook niet 2x zoveel in want dat accepteert ie niet. Voorheen kwamen we weg met eens per half jaar een kleine aanpassing (gaf hij ook altijd aan). Dus vandaar de overweging om eens helemaal te vervangen nu want iedere 2 weken is mij de gortig.

*het vullen - lees klein lokje wol erbij - gebeurt vooral aan de voorkant nu. Mijn paard heeft een wat neerwaartse romp en accepteert geen druk achter de schouders. Door voor het zadel weer een minuscuul klein beetje te verhogen, gaat het goed. Boommaat is goed, zadel is destijds op maar gemaakt.
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 16-12-18 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wanneer vulling zadel helemaal vervangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 20:20

Zou een zadel met foam voor jou dan niet beter zijn?
Bij paarden die zo extreem op vulling reageren zou ik absoluut eens naar Balance zadels kijken (Baines).

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-18 20:23

Sizzle schreef:
Zou een zadel met foam voor jou dan niet beter zijn?
Bij paarden die zo extreem op vulling reageren zou ik absoluut eens naar Balance zadels kijken (Baines).

Dat zou dan zadel nummer 4 worden ;(
Ik vraag me serieus af of ik dan niet beter een ander paard kan kopen :=

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wanneer vulling zadel helemaal vervangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 21:08

Als je een zadel hebt wat breder gemaakt kan worden en een open kamer heef dan kun je het balance principe ook met een ‚gewoon‘ zadel uitvoeren, maar uiteraard wel met hulp.
Misschien eens over na denken.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: Wanneer vulling zadel helemaal vervangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-18 21:30

Ik ga eens overleggen met mn zadelmaker. Ik denk alleen dat als de vulling helemaal van foam zou zijn, en dus niet aanpasbaar, hoe moet dat dan als hij zelf wat verandert op zijn lijf, dan kan je dat toch helemaal niet meer aanpassen? Hij is echt mega sensibel daarmee.

Sanet

Berichten: 7938
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Wanneer vulling zadel helemaal vervangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 21:36

Ik zou dat alleen doen als de zadelmaker het echt aanraadt. Nieuwe vulling gaat ook weer zakken en met je dan weer bijvullen.
Zeker omdat hij blijkbaar zo sterk reageert. Never change a winning team.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 21:39

En het helpt niet om als hij weer meer vulling nodig heeft een meer gevuld en dus dikker dekje te gebruiken. Zou ik bij de meeste paarden niet doen maar bij een probleem als dit bij een mega gevoelig paard zou ik eens met een schaapje of filten dekje gaan rijden en kijken of dat voor hem precies genoeg is. Evt alleen stuk schaap op je dekje naaien op het punt wat hij moeilijk vind..? Evt in combinatie met foam kussens. Dan kan je het dekje aanpassen als ie een beetje veranderd ipv de kussens.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-18 21:59

@sas_mon Haha ja, dunne en dikke dekjes deed ik ook altijd al, maar kom ik nu niet mee weg. Schaap werkt niet, Kingsley pads werken niet, zo’n dure Ogilvy pad werkt niet, heb even met een frontriser uit de voeten gekund maar dat is nu ook niet meer zo fijn. Daarmee ligt het zadel weer net teveel achterover. Ik heb nu nog een foam pad met frontriser in bestelling staan. Hopelijk verdeelt die de druk wat geleidelijker.

@Sanet, mee eens, maar hij doet het nu gewoon niet dus ik zoek nu echt naar een oplossing waarmee hij langer dan 2 weken lekker loopt. Ieder half jaar zadelmaker vind ik geen punt maar dit wordt zo te gek.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-18 22:06

Echt sowieso iedereen bedankt voor het meedenken!! Hij is zo enorm lastig hiermee... en we hebben al een flinke zoektocht achter de rug.

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Wanneer vulling zadel helemaal vervangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 22:09

WoW onderlegger een optie misschien? Wel pittig in aanschaf maar heb gehoord dat gevoelige paarden ze echt prettig vinden

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 23:05

Starbreeze schreef:
Ik ga eens overleggen met mn zadelmaker. Ik denk alleen dat als de vulling helemaal van foam zou zijn, en dus niet aanpasbaar, hoe moet dat dan als hij zelf wat verandert op zijn lijf, dan kan je dat toch helemaal niet meer aanpassen? Hij is echt mega sensibel daarmee.


Een balance zadel (of het principe) pas je hoofdzakelijk aan via de onderleggers, daarmee is het dus makkelijker sturen.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-18 23:10

pluisje88 schreef:
WoW onderlegger een optie misschien? Wel pittig in aanschaf maar heb gehoord dat gevoelige paarden ze echt prettig vinden

Kan je die makkelijk zelf ‘op maat’ maken of is het handig dat iemand met ervaring dat doet?

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-18 23:10

Sizzle schreef:
Starbreeze schreef:
Ik ga eens overleggen met mn zadelmaker. Ik denk alleen dat als de vulling helemaal van foam zou zijn, en dus niet aanpasbaar, hoe moet dat dan als hij zelf wat verandert op zijn lijf, dan kan je dat toch helemaal niet meer aanpassen? Hij is echt mega sensibel daarmee.


Een balance zadel (of het principe) pas je hoofdzakelijk aan via de onderleggers, daarmee is het dus makkelijker sturen.

Ok, dan zou het een optie kunnen zijn :)

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wanneer vulling zadel helemaal vervangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 23:13

Hoe dan ook zou ik nu niet de vulling volledig wisselen tenzij de zadelmaker het voorstelt.
Als er gewisseld wordt zou ik overwegen een vilt op andere vorm van dikkere lining te laten zetten, dat helpt zeker bij gevoelige paarden om kleine onregelmatigheden tegen te gaan.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: Wanneer vulling zadel helemaal vervangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-18 23:44

Thx :)