Stang en trens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-18 14:38

Ik ga binnenkort Z1 starten en ben al een paar keer aan het oefenen geweest met stang en trens. Nu hoor ik van verschillende kanten dat het heel veel uit maakt wat voor bit je hebt. Moet de onderlegtrens langer zijn dan de stang? Of juist andersom? Ik heb zelf nog niet een stang en trens hoofdstel en bitten aangeschaft. Wat adviseren jullie?


Anoniem

Re: Stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 15:13

Heb je het wel echt nodig? Het is een beetje zo’n trend om in het Z gelijk met stang en trens te starten, maar als je paard het op een gewone trens prima doet, zou ik het niet doen.
En zelfs als hij het op een gewone trens minder goed doet dan met stang en trens, zou ik goed naar de oorzaak kijken waarom het met stang en trens wel lukt. Het zou kunnen betekenen dat je te veel met je hand moet doen. Misschien gaat het op trends wel veel beter als je de basis meer verbeterd want elk paard zou gewoon op trens gereden moeten kunnen worden. Het is niet zo dat ik stang en trens zielig vind of zo, als je er verantwoord mee omgaat hoeft een paard er niet onder te lijden, maar ik denk dat mensen te snel naar dit soort hulpmiddelen grijpen omdat ze snel resultaat willen zien, terwijl de basis dan een beetje achterblijft

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 15:20

Elvirawortel schreef:
Heb je het wel echt nodig? Het is een beetje zo’n trend om in het Z gelijk met stang en trens te starten, maar als je paard het op een gewone trens prima doet, zou ik het niet doen.
En zelfs als hij het op een gewone trens minder goed doet dan met stang en trens, zou ik goed naar de oorzaak kijken waarom het met stang en trens wel lukt. Het zou kunnen betekenen dat je te veel met je hand moet doen. Misschien gaat het op trends wel veel beter als je de basis meer verbeterd want elk paard zou gewoon op trens gereden moeten kunnen worden. Het is niet zo dat ik stang en trens zielig vind of zo, als je er verantwoord mee omgaat hoeft een paard er niet onder te lijden, maar ik denk dat mensen te snel naar dit soort hulpmiddelen grijpen omdat ze snel resultaat willen zien, terwijl de basis dan een beetje achterblijft

Het is geen trend. Als je als ruiter graag met stang en trens wil leren rijden, dan kan dat alleen door het te doen. Het heeft niks met een 'oorzaak' te maken en ook niet met een gebrek aan de basis als een ruiter kiest voor stang en trens. Een paard lijdt er alleen maar onder als de ruiter slecht rijdt en daar heb je geen stang voor nodig en rijdt die ruiter net zo slecht met alleen een trens. Het is geen hulpmiddel maar gewoon een optoming die hoort bij de hogere klasses. Als je snel resultaat zou willen, dan ben je wat laat om dat pas bij de Z te doen.

Lobke, hopelijk heb je een instructeur of bekende in de buurt die je hierbij kan helpen. Het is fijn om eerst de optoming uit te proberen en dan weet je ook wat meer. HEeft je paard al wel ervaring met stang en trens? Succes in t Z1 straks.

Punz

Berichten: 8562
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 15:27

Waarom zou je het willen?
Mijn pony heeft tussen de paarden de punten om in het ZZ Licht te starten, en doet dat gewoon op een trensje.

Dus de vraag is idd ook: waarom??


Iedereen een Connemara!!


.

amber28
Berichten: 336
Geregistreerd: 04-08-09
Woonplaats: Steenbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 15:34

ik heb een bitfitter latenkomen!

dan kan hij of zei kijken naar welke combi bij het paard zijn mond past en dan kan je ze ook uitproberen.
ik ben er achter gekomen dat ik ook op mijn normale trens niet een hele fijne aanleuning had als het onderleg trensje waar ik nu mee rij.

en verder is het km maken. rijden en afwisselen werkt voor mij met mijn fries echt super.
hij was alleen een liverpool gewent van het mennen dus was alleen bekend met de hefboom werking

Since 25-01-2009<3
Duke - B+10 (193) L1+11 (189) L2+10(191) M1 + 10 (197,5) M2+13(193)Z1+1(204)

_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-18 19:17

Dankjewel voor jullie reacties. Een ruiter kiest over het algemeen niet voor stang en trens omdat het paard op alleen trens niet goed loopt, althans ik mag toch hopen van niet. Mijn reden om over te gaan op stang en trens is omdat ik mijn hulpen nog meer kan verfijnen. Zo erg dat het lijkt alsof ik helemaal geen hulp geef maar het paard vanzelf reageert. Een soort onzichtbare hulp zeg maar. En dat is natuurlijk wel het mooiste. Ik hoef mijn vingers maar een mm te bewegen en ik heb meteen het gewenste effect, terwijl ik daarvoor bij een trens een kleine korte ophouding moet maken. Dat is eigenlijk het verschil. Natuurlijk reageren sommige paarden ook zo op een trensje, maar die ben ik helaas nog nooit tegengekomen.

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 19:22

Elvirawortel schreef:
Heb je het wel echt nodig? Het is een beetje zo’n trend om in het Z gelijk met stang en trens te starten, \


Dat is de laatste jaren juist geen trend meer, subtopjuryleden heb ik al vaker horen zeggen: Je hoeft niet met stang en trens te rijden, dus doe dat ook niet.

Helemaal met die kleine mondjes van tegenwoordig.

_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Re: Stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-18 19:26

Ik denk dat juryleden meer kijken naar hoe je als ruiter zit en rijd en hoe je paard daarop reageert, dan wat voor uitrusting je hebt. Of je moet overdreven veel hulpmiddelen hebben, zoals een groot spoor met wiel bijvoorbeeld of uitrusting die echt niet past.

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 19:28

_Lobke_ schreef:
Ik denk dat juryleden meer kijken naar hoe je als ruiter zit en rijd en hoe je paard daarop reageert, dan wat voor uitrusting je hebt. Of je moet overdreven veel hulpmiddelen hebben, zoals een groot spoor met wiel bijvoorbeeld of uitrusting die echt niet past.


Ze zeiden het hardop :D

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 19:37

Merkte jij bij het oefenen echt een verschil waardoor je van mening bent dat je écht met stang en trens moet gaan rijden?

Ik heb zelf met mijn huidige wedstrijd paard nog nooit geprobeerd met stang en trens. Maar als ik hem echt 100% voor elkaar heb en ik iets lijk te missen, dan zal ik pas kijken of stang en trens een optie is. En een hoofdstel zal ik dan ook laten aanmeten. Iets wat ik met mijn huidige hoofdstel ook heb gedaan. En dit heeft mij echt enorm geholpen.

Voor het het geld dat je meer kwijt bent dan aan een regulier stang en trens hoofdstel en de bitten erbij, kan je prima een bitfitter/hoofdstelfitter laten komen.

amber28
Berichten: 336
Geregistreerd: 04-08-09
Woonplaats: Steenbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 19:39

Janine1990 schreef:
Merkte jij bij het oefenen echt een verschil waardoor je van mening bent dat je écht met stang en trens moet gaan rijden?

Ik heb zelf met mijn huidige wedstrijd paard nog nooit geprobeerd met stang en trens. Maar als ik hem echt 100% voor elkaar heb en ik iets lijk te missen, dan zal ik pas kijken of stang en trens een optie is. En een hoofdstel zal ik dan ook laten aanmeten. Iets wat ik met mijn huidige hoofdstel ook heb gedaan. En dit heeft mij echt enorm geholpen.

Voor het het geld dat je meer kwijt bent dan aan een regulier stang en trens hoofdstel en de bitten erbij, kan je prima een bitfitter/hoofdstelfitter laten komen.


Ik was voor de bitten +/- 140 kwijt en voor het hoofdstel 50. Bij de kosten van de bitten zat het geld voor de bitfitter er al bij dacht ik

Since 25-01-2009<3
Duke - B+10 (193) L1+11 (189) L2+10(191) M1 + 10 (197,5) M2+13(193)Z1+1(204)

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 19:42

Onderlegtrens zijn vaak hele maten en dan is het de bedoeling dat de onderlegtrens een half maatje groter is dan de stang. Dus bijvoorbeeld een 13 cm trens met een 12,5 cm stang.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 19:47

Misschien is trend niet helemaal het goede woord, maar ik ben wel eens bang dat mensen het met stang en trens rijden wel stoer vinden en dan helemaal blij worden dat dat in het Z eindelijk mag.
En ja, ik zie wel paarden die hard trekken en waar dan maar stang en trens ingehangen wordt in plaats van dat het probleem opgelost wordt

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 19:54

Elvirawortel schreef:
En ja, ik zie wel paarden die hard trekken en waar dan maar stang en trens ingehangen wordt in plaats van dat het probleem opgelost wordt


Dat gebeurd zelfs in de Grand Prix.........

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 19:59

...en wat ik nog al pittig vind: met de stang hoor je een ander soort teugelhulp te geven dan met trens.

Ik rijd dus het liefste "drie tegen een", en de stangteugels boven - dan kan ik met een hand soms een klein kneepje geven op de trens en 'in geval van' met mijn andere hand de 'opwaartse knik' met de stang, terwijl de trensteugel stil hoort te blijven....

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 20:00

Waarom bij Z startgerechtigd gelijk zo'n berg ijzerwerk??
Ken er genoeg die Z2 zijn en gewoon een simpel trensje erin hebben hangen.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

_Charlot
Berichten: 1265
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 20:08

Suzanne F. schreef:
Onderlegtrens zijn vaak hele maten en dan is het de bedoeling dat de onderlegtrens een half maatje groter is dan de stang. Dus bijvoorbeeld een 13 cm trens met een 12,5 cm stang.


Onderlegtrensen gaan ook ik halve maten.

En het is absoluut niet zo dat de trens groter moet zijn als de stang.
Dit is helemaal afhankelijk van de mond van het paard.

Als de kaak/mond van het paard van wat smaller naar wat breder loopt, dan is je trens wat groter als je stang.
Maar als de mond gelijk is en blijft, dan is de stang en trens dezelfde maat.

Ik heb voor mijn stang en trens een bitfitter laten komen, deze heeft dat duidelijk uitgelegd en laten zien.
Overigens rijdt ik 99/100 keer op trens en niet op s&t.

Mijn groot en stevig paard van 1.76 heeft stang en trens beide 12,5

Punz

Berichten: 8562
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 22:13

Citaat:
Mijn reden om over te gaan op stang en trens is omdat ik mijn hulpen nog meer kan verfijnen. Zo erg dat het lijkt alsof ik helemaal geen hulp geef maar het paard vanzelf reageert. Een soort onzichtbare hulp zeg maar. En dat is natuurlijk wel het mooiste. Ik hoef mijn vingers maar een mm te bewegen en ik heb meteen het gewenste effect,


Alleen wordt hier standaard een denkfout gemaakt.

Ja.... Je hand hulp lijkt kleiner... maar door het stangeffect werkt het veel sterker in.
Dus niets "mijn paard reageert vanzelf"... je geeft gewoon een scherpere hulp. Iets anders is het niet. Sorry.

En zolang mij niet écht goed uitgelegd kan worden wat de meerwaarde is van een stang&strens ánders dan dat je met de stang scherper inwerkt, komt er bij mijn pony geen stang en trens in. Die blijft in het ZZ Licht lekker op een trensje lopen ( zónder forse, zichtbare inwerking van zijn amazone).


Iedereen een Connemara!!


.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 23:57

Uiteraard is het voor heel veel ruiters verstandig om de stang en trens te laten voor wat ze zijn en het te houden bij een trens, of liever nog iets bitloos. Maar als je wel de stap wil zetten, doe dat dan de eerste keren samen met een instructeur of iemand die er ervaring mee heeft. Iets nieuws leren is altijd leuk om te doen.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 00:04

Het zou niet een heel groot verschil mogen maken om met S&T te rijden of met een gewone trens. In de praktijk wordt de S&T toch wel eens gebruik om voor het oog subtieler (maar inderdaad in de mond wel een stuk pittiger) in te kunnen werken. Daar vind ik persoonlijk dan wel weer wat van.

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 00:10

Tja stang en trens blijft altijd een discussiepunt. Ik geef liever een korte maar duidelijke hulp met mijn stang als dat hij door mijn trens heen loopt en ik dus een veel grotere en langere hulp moet geven

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

rink

Berichten: 1846
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 00:29

Het is per paard gewoon heel verschillend wat goed past. Africhting van je paard blijft gewoon heel belangrijk. Ik reed met mijn vorige paard op stang en trens. Ik deed weinig met mijn stang betreft inwerking maar het contact wat de teugel Vd stang tussen ons gaf zorgde voor net iets meer geslotenheid. Dit paard had heel veel go en kreeg hierdoor meer gecontroleerde inwerking zonder veel te hoeven doen. De stang ansich was al voldoende. Terwijl mijn huidige paard niet weet wat hij met de stang moet, het is hem overduidelijk te vol in de mond want met de stang loopt hij zo enorm op de handrem en klapperen in de mond, ook zijn tong gaat over het bit. Terwijl op trens loopt hij alle oefeningen eenvoudig door. Hij is Z2 geklasseerd en we trainen regelmatig wat subtop oefeningen.

Ik heb iig een set bitten van sprenger en eenvoudige basis bitten. Wel smal en een dubbelgebroken watertrens. Alles in het materiaal sensogan of aurigan. Belangrijk is dat de bitten niet te krap in de mond liggen. Je trens moet iets hoger liggen dan de stang, ligt dit te dicht op elkaar dan kan het velletje van de tong er tussen komen en voor vreemde situaties zorgen. Ook teveel ruimte ertussen kan de tong ertussen terecht komen. Ik reed met de stangteugel tussen ring en middelvinger en de trens zoals je altijd doet. Zo rijd je op trens en kun je stang in laten werken alleen wanneer nodig. Je handhouding moet hiervoor wel voldoende stil en rechtop zijn.

Als paardrijden makkelijk was, had het wel voetbal geheten..

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 01:27

Over het algemeen kies je als onderleg dezelfde soort als je gewone trens.Dus normaal dubbel gebroken dan met st&tr ook dubbel.
Stang is gewoon uitproberen, veel of weinig tongboog en ook het model kan een wereld van verschil zijn.
Een bitfitter is fijn omdat je een hoop kunt proberen maar als stalgenoten hebt met een uitgebreide collectie kun je ook eerst zelf uitproberen.

Ik heb zelf de pest aan st&tr, die stangteugel gaat altijd strakker en zeker met een wat stugger paard worden ze er niet lichter op.
Toen de verplichting opgeheven werd heb ik gelijk weer een trens er in gegooid.
Bij de wat te lichte paarden vind ik het wel fijn, die drukken er vaak net wat meer tegenaan.Maar het kan ook aan mij liggen, misschien kan ik er gewoon niet mee rijden.


Sky_As

Berichten: 4702
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 08:17

Ik zou een bitfitter langs laten komen. ... en meer omdat je dan verschillende bitten kan proberen in 1 keer en je vaak best wel verschil voelt tussen het een of ander. Een goede bitfitter kijkt naar de mond maar ook naar de rest van het paard.

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Re: Stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-18 09:40

Dankjewel voor jullie reacties er zitten zeker hele nuttige reacties bij maar ook reacties waar ik niet zoveel mee kan. Heel leuk en aardig dat jij je paard met een trensje ZZ kan laten lopen, maar niet alle paarden zijn hetzelfde en reageren hetzelfde. Die van mij reageert heel goed S &T anders had ik niet overwogen om er zelf één aan te schaffen. En nee ik rijd mijn paard niet voornamelijk op de stang. Maar juist op de trens met licht contact op de stang en dat is voor haar al genoeg. Dus liever geen reacties over dat ik niet weet wat ik doe a.u.b.

Verder bitfitter is misschien wel een goed idee inderdaad. Ik zal eens kijken in de omgeving.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, kreekie en 29 bezoekers