[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30267
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 20:33

Getverdemme wat een rotweer... gelukkig staat de wind voor mij net goed, staat een schuur met inloopstal tussen de wind en m'n paardjes. Maar met dit soort weer gaat mijn hart wel even uit naar alle natural "hijiseenpaarddushijmoetertegenkunnen" dekenloze paarden zonder onnatuurlijke schuilstallen enzo... :\ En naar de buitenpaarden met een beetje hooi. Mijne hebben naast hun volle netten nog een berg los hooi die bijna net zo groot is als m'n shet :')

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 20:40

Guur weer ja... mijne staan met een lekkere deken op op stal. Een flinke laag strooi in gegooid net zodat ze lekker kunnen liggen en mocht het hooi opraken nog wat kunnen knabbelen!

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 21:20

Was echt heel koud vandaag!
Paardjes wat vroeger dan normaal (voor t donker) naar stal gebracht. Tot de knietjes in het stro met een lekkere hoeveelheid hooi.
En iid; uit de wind.

Voelt toch wel prettig. Alhoewel ik denk dat dat meer mijn gevoel is hahaha

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 21:30

Tot 15.00.uur was het in het noorden goed te doen, daarna stak de wind op. Nu heel guur idd.

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 11:51

Wij hadden bij uitzondering ook de bovendeur dicht vannacht. Wind stond vol de box in.

Nu valt het erg mee met de wind en het is 2 graden. Ga hem nu buiten zetten

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 14:16

Ik heb bij ons ook een heel aantal luikjes dicht gedaan inderdaad gisteravond, stond zo’n rare koude harde wind in.Nu vieze smeltende sneeuw...

Koper

Berichten: 30267
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 15:11

Inderdaad, van die plakkende hompen die dan om de paar meter weer van je paard vallen.

Het is niet heel koud. Heb m'n merrie daarstraks onder alleen de Rhino regendeken gezet. Die met extra warmhoudlaagje, voor m'n eigen gemoedsrust :o Ze had misschien best bloot gekund tot vanavond.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 18:13

Hier ook beide 50 gram terug gezet. 1 nu 300 en de andere die alweer flink in z’n haren terug zit 250

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 08:24

JenniferU schreef:
ik zit in dubio, ik heb een smartex rain in 6.6 (te koop:)
[ [url=m/2pkXm2.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/fIXxkl.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/tnagOT.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/DJgbpn.jpg]Afbeelding[/url] ]

echter krijg ik er allemaal lage biedingen en heb ik nu zoiets van ik kan hem beter gaan gebruiken straks met die kou,
ik heb een bucas quilt liner met stay dry die ik er onder wil doen.
wat is jullie mening? vd smartex krijg hij nml nergens schuurplekken enz en me irish in 6.3 is echt zo ranzig aan het worden aan de binnenkant dat ik eigenlijk zoiets heb hup hou die smartex en gooi die op met de liner van 150 gram.

zo ligt de irish 150 gram:
[ [url=m/10Jyg7.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/pNR5Q9.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Mi6tGf.jpg]Afbeelding[/url] ]


Weet iemand waarom deze smartex wel een “normaal” singelsysteem heeft en die van mij zo een?
Afbeelding

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 08:49

Hier nog steeds de bucas turnout light. Van weekend had ik wel zoiets misschien een onderdeken eronder ondanks dat de deken tot -10 kan. En stan al wel weer behoorlijk in zn vacht zit.

ik vond hem niet echt warm aan voelen onder de deken. Maar zn lies, of achter zn oren waar ik altijd voel, voelde hij ook warm aan. Had ook niet echt het idee dat hij het koud had.

Mij is ooit verteld zolang ze warm vlak achter de oren (basis aanzet) of in de lies warm aan voelen ze het niet koud hebben. Ik heb werkelijk geen idee of dat ook echt waar is.

Perryx
Berichten: 2503
Geregistreerd: 11-02-13

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 10:34

Hoe veel gram hebben jullie niet geschoren paarden op ?

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 10:37

Die van mij 300 gram nu. Wilde ze vanochtend onder 200 zetten, maar ze voelde nog lekker aan, dus maar zo laten staan.

Josien_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 10:38

Perryx schreef:
Hoe veel gram hebben jullie niet geschoren paarden op ?

Ik heb nu een oudere 250 grams op, dat zal inmiddels wel op ongeveer 200 gram komen.
Vanavond even checken of die niet te warm is.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 10:46

Hier ook 200 met gevoerde hals

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 11:46

Perryx schreef:
Hoe veel gram hebben jullie niet geschoren paarden op ?


100 gram heeft ze op.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 11:52

Ik zit momenteel even na te denken.
Paard dit jaar voor het eerst onder de dekens is niet geschoren. Wat ik met oud en nieuw ga doen. Ze komt op stal te staan, maar ze is dan altijd enorm zenuwachtig loopt veel rond en krijgt het dan ook best warm, is het dan beter om de dekens helemaal af te laten? Ik weet natuurlijk nog niet wat de temperatuur wordt.

mnka
Berichten: 310
Geregistreerd: 12-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 11:52

Mijn ongeschoren heeft 150gram op

Koper

Berichten: 30267
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 11:57

Perryx schreef:
Hoe veel gram hebben jullie niet geschoren paarden op ?

0. Mijn merrie nog steeds de Rhino wug en mijn ruin vanochtend gewisseld van de Smartex Rain naar 0 grams Weatherbeeta. Onder de Smartex was hij nog wel netjes droog maar de deken zelf was doorweekt. De Weatherbeeta heeft ook gladde voering dus wanneer het niet koud is kan de Smartex er mooi weer af.

Icelandshet dat singelsysteem wat jij hebt is nieuw. Ze hebben het ook bij onderdekens bij voorbeeld.

Tessa ik zou gewoon het weer even afwachten. Kan ze niet buiten blijven? Die van mij heb ik inderdaad het liefste bloot vanwege de extra activiteit maar afgelopen jaarwisseling regende het. Volgens mij had ik ze toen wel onder de regendekens. Mijn ruin wel onder een dunne, met oud en nieuw gaat hij als een locomotiefje in het rond.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 12:03

Nee buiten blijven is geen optie, dan denk ik dat ik geen paard meer overhou

Koper

Berichten: 30267
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 12:12

Oh? Mijn ruin wordt juist rustiger als hij kan kijken. Maar die is nogal visueel ingesteld. Voor mijn merrie maakt het niet uit, als ze maar bij mijn ruin in de buurt is. Maar zo is elk paard weer anders natuurlijk :)

Patt
Berichten: 1058
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 12:15

Perryx schreef:
Hoe veel gram hebben jullie niet geschoren paarden op ?


Ongeschoren 300 grams.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 12:23

xtessax83 schreef:
Ik zit momenteel even na te denken.
Paard dit jaar voor het eerst onder de dekens is niet geschoren. Wat ik met oud en nieuw ga doen. Ze komt op stal te staan, maar ze is dan altijd enorm zenuwachtig loopt veel rond en krijgt het dan ook best warm, is het dan beter om de dekens helemaal af te laten? Ik weet natuurlijk nog niet wat de temperatuur wordt.


Staat ze normaal wel op stal 's nachts? Ligt aan de temperatuur. Als het een stuk warmer is dan buiten en de stallen zijn geïsoleerd, zou ik persoonlijk denk ik de deken aflaten in jouw geval. Maar ja, elk paard is natuurlijk anders.

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 12:25

Icelandshet schreef:
Weet iemand waarom deze smartex wel een “normaal” singelsysteem heeft en die van mij zo een?
[ [url=m/7SlK93.jpg]Afbeelding[/url] ]


Jij hebt een ouder type, of die andere smartex is nog ouder. Bucas heeft een tijdje de singels binnendoor gehad, maar is sinds vorig jaar alles weer buitenom aan het doen.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 12:27

__elise__ schreef:
xtessax83 schreef:
Ik zit momenteel even na te denken.
Paard dit jaar voor het eerst onder de dekens is niet geschoren. Wat ik met oud en nieuw ga doen. Ze komt op stal te staan, maar ze is dan altijd enorm zenuwachtig loopt veel rond en krijgt het dan ook best warm, is het dan beter om de dekens helemaal af te laten? Ik weet natuurlijk nog niet wat de temperatuur wordt.


Staat ze normaal wel op stal 's nachts? Ligt aan de temperatuur. Als het een stuk warmer is dan buiten en de stallen zijn geïsoleerd, zou ik persoonlijk denk ik de deken aflaten in jouw geval. Maar ja, elk paard is natuurlijk anders.


Ze heeft een inloopstal die we kunnen afsluiten indien nodig, we sluiten hem eigenlijk alleen met oud en nieuw. Ze staat wel regelmatig in de stal maar wandelt wel vaak heen en weer. Stal is niet geïsoleerd.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 12:42

Oh zo, in dat geval zal ik hem waarschijnlijk wel ophouden. Maar zou gewoon even afwachten wat het weer dan doet.