Tips voor hoesten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nottinghill

Berichten: 856
Geregistreerd: 03-08-12

Tips voor hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-18 13:10

Hallo!

Na een keelontsteking ben ik gaan hoesten en dat duurt ondertussen al zo'n 3/4 weken.
Aangezien ik vroeger veel bronchitis heb gehad en al een keer eerder longontsteking ben ik op aan dringen van mijn moeder langs de huisarts gegaan. Ik heb verder helemaal geen koorts, dus ik was er niet al te bang voor.
Huisarts heeft geluisterd, longen waren schoon, dus er was niets aan de hand.
Nou heb ik dus codeïne pillen voor geschreven gekregen tegen het hoesten. Ik moet namelijk studeren en ik slaap er slecht van en overdag is het ook rete irritant.
De pillen werken echter niet, ik blijf gewoon hoesten. Ik vroeg me daarom af of er misschien mensen zijn die tips hebben. Studeren gaat namelijk niet heel soepeltjes zo en ik word er ontzettend moe van. :+

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Re: Tips voor hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 13:36

Herkenbaar! Dit voor mij vaak een bijkomend gevolg als ik verkouden ben. Wat helpt tegen het nachtelijke hoesten bij mij is om enigzins rechtop te slapen, dus boven lichaam een stuk hoger/half zittend. Tips tegen het hoesten zelf heb ik helaas niet, ik zit meestal uit tot het weg is aangezien ik nog niet gevonden heb wat echt helpt :D

Henniie

Berichten: 524
Geregistreerd: 10-08-08

Re: Tips voor hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 13:58

Hoeveel Mg heb je soms is 10mg voldoende maar sommige hebben wel 20mg nodig.

Nottinghill

Berichten: 856
Geregistreerd: 03-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-18 14:47

@_MG, ja vervelend is het! Zeker als je het vaker hebt. Gelukkig heb ik het niet heel regelmatig.

@Henniie, ik heb 10mg per pilletje en ik mag er 3 per dag. Dus ik denk dat ik dat wel goed zit?

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Tips voor hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 14:49

Is het een kriebelhoest? Bij mij helpt dan hoestdrank met noscapine heel goed. Als je zoveel hoest, raakt je keel erg geïrriteerd, waardoor je nog meer moet hoesten. Niet zo slim van het lichaam, maar wel hoe het werkt.

Nottinghill

Berichten: 856
Geregistreerd: 03-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-18 15:00

Dat weet ik niet zo goed, ik voel wel dat mn keel geïrriteerd is, maar zo nu en dan komt er ook slijm los. Het is ook een hele diepe hoest dat je echt je longen voelt vibreren zegmaar en dat begint een beetje zeer te doen. :+

Henniie

Berichten: 524
Geregistreerd: 10-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 18:38

Nottinghill schreef:
@_MG, ja vervelend is het! Zeker als je het vaker hebt. Gelukkig heb ik het niet heel regelmatig.

@Henniie, ik heb 10mg per pilletje en ik mag er 3 per dag. Dus ik denk dat ik dat wel goed zit?


Ik bedoel echt 20mg in 1x nemen. En dit dan inderdaad tot 3x
Je kan telefonisch contact opnemen of je niet meer nodig moet hebben

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Tips voor hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 18:40

Arts op mijn werk zei "post-infectieuze hyperreactiviteit". Zijn advies was een pufje met cortico's. Ik ben eigenwijs, dus niet gedaan.

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Tips voor hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 18:48

Jep. Heel herkenbaar. Ik hoest ook al meer dan een maand, na een keelonsteking. Niet meer zo erg als in het begin, maar het is ook zeker nog niet over. Vooral 's ochtends is het echt heel naar. Codeïne werkt bij mij altijd, maar deze keer ook niet.

Probeer je matras aan de kant van je kussen 's nachts zo hoog mogelijk te doen. Als je te plat ligt loopt het slijm je keel niet uit, en blijf je hoesten. Door je hoofdeinde omhoog te doen kan het slijm goed weg. Probeer ook, als het gaat, juist zo min mogelijk hoestremmende middelen te gebruiken. Ik leek een hele droge hoest te hebben, maar hoest nu al twee weken (!) elke ochtend slijm op. Dat op hoesten geeft wel een enorme berg verlichting := Maar voor het zover is.. hele nare doorslaande (tot aan kokhalzen aan toe) hoest. Niet fijn :n

Codeïne is best zwaar spul, zou zeker niet zonder overleg met de HA de dosis fors opschroeven.

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Tips voor hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 19:38

Hier ook iemand die verschrikkelijk hoest. Mijn huisarts gaf aan dat recent onderzoek heeft uitgewezen dat een ouderwetse lepel honing helpt en dat hoestdrankjes etc. niet echt wat uithalen. Codeine zou ook kunnen helpen maar dat mag ik niet omdat ik voor mijn werk moet autorijden.

Nottinghill

Berichten: 856
Geregistreerd: 03-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-18 00:32

Ook ontzettend vervelend voor jullie zeg! De codeïne werkt nog steeds niet, wordt er alleen heel slaperig van, maar ik blijf maar hoesten.
Honing of hoestdrank helpt ook niet, heb ik ook al geprobeerd. Zo neem ik nog een pilletje en dan hoop ik dat slapen een beetje lukt, maar ik vrees er voor..
Ik begin gewoon bijna buikspieren te kweken hier, zoveel hoest ik. :P

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 01:11

Ben je een cola drinker? Ik heb gemerkt dat cola zeer irriterend en hoest verwekkend werkt. Laten staan dus.
Ik neem zelf altijd ouderwets een lepel honing of thijmsiroop en dat werkt prima.

Ik had vroeger veel bronchitis en heb daar een vervelende hoest aan over gehouden.


Oja, idd je hoofdeinde van je bed omhoog en daarnaast heel belangrijk, als je slijm ophoest, uitspugen! Anders blijf je namelijk bezig :Y)

Nottinghill

Berichten: 856
Geregistreerd: 03-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-18 11:44

Ik drink wel regelmatig cola ja, dus dat is wel een goede!
De lepel honing werkt helaas niet en thijmsiroop heb ik niet geprobeerd.

Slapen is wel wat beter gegaan vannacht dus dat is wel fijn.
Ik begin nu alleen wel echt slijm op te hoesten, dus dat is wat minder.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Tips voor hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 11:52

Eucalyptus olie(goede en geen chinese) halen en daarmee stomen, ik herken je hele verhaal incl het niet werken van de codeïne. Normaal dan neem ik in de avond één pilletje en slaap ik prima, nu niet. Ook zwaar en diep hoesten. Begon met een beetje kuchen en snotteren en na een dag of vier was het bingo. Hoesten was zo heftig dat ik soms bijna overgeef. Huisarts heeft geluisterd, longen schoon, klein piepje maar verder gewoon uitzieken. kan lang duren.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 12:36

Neusspray met xylometazine halen ( weet niet precies hoe je het schrijft, ik zeg altijd ik moet die neusspray hebben met xylo nog wat hebben en dan weten ze altijd welke ik bedoel :D )
Even sprayen voor het slapen gaan.
Hier ook last van gehad en niet kunnen slapen door het hoesten. Nu weer heerlijk geslapen

xSagan
Berichten: 664
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 12:43

@hierboven, bedoel je dan neussoray met zoutoplossing?
Die werkt hier voor slapen gaan het beste. Ook een extra kussen inderdaad en een ui naast je bed ook.
Ik dacht eerst ook dat het alleen bij een verstopte neus werkte, maar ook blijkbaar bij hoesten. Het zorgt er in ieder geval voor dat je neus niet verstopt raakt.

Overdag gebruik ik een kauwgom. Die tip kreeg ik van mijn moeder. Door de frisse smaak gaat je neus ook weer open, en je krijgt speeksel waardoor het slijm makkelijker wegvloeit.
En daarnaast inderdaad bisovon hoestdrank.:)

Ik ben nu met de laatste restjes bezig van het hoesten, maar het duurt heel lang ja....

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 13:05

Ijslands mos halen van arko pharma.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Tips voor hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 13:52

Wanneer je neus open is ga je miet door je mond ademhalen met als gevolg een droge keel waardoor je weer hoest.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Tips voor hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 14:52

Anta flu keelsnoepjes met dat groene papiertje werken bij mij het beste tegen de hoest :j

Weet niet of je neus ook verstopt zit, maar neusspray met xylometazoline werkt als een tierelier. Die met zoutoplossing doet nooit wat bij mij.

Nottinghill

Berichten: 856
Geregistreerd: 03-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-18 16:55

Ik wist niet dat neusspray ook hielp bij hoesten, toch het proberen waard!
Ook de andere tips ga ik even uit proberen, alle beetjes helpen. Met de codeïne ben ik gestopt, ik werd er heel suf van en dat werkt niet met leren.
Begin nu helaas ook last van pijn te krijgen, vooral op mijn rug. Dus dat wordt pijnstillers slikken. Fijne tentamenweek zo. Ben ook ontzettend moe dus het wil niet echt lukken. :+

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Tips voor hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 17:08

Ja door een vrije neus ga je niet meer door je mond ademen. Dat laatste veroorzaakt weer een rauwe/geirriteerde keel waar je weer van gaat hoesten.

fjordjes

Berichten: 12032
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Tips voor hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 17:12

Ik kreeg altijd zo'n puffer bij bronchitis, dat hielp me redelijk, kun je dat niet vragen aan je huisarts? Maar je kan er idd enorm moe van worden.

Nottinghill

Berichten: 856
Geregistreerd: 03-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-18 17:22

Mijn neus is helemaal niet verstopt, ben verder niet verkouden dus ik adem sowieso al door mijn neus. :)
Over een puffer heeft ze het inderdaad gehad, alleen kreeg ik dus de codeïne pilletjes. Misschien dat ik maandag daar nog even voor bel als het niet afneemt.

Deugenietje

Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 17:35

Ik heb dit ook gehad. Anderhalf maand en was er ook nog goed ziek bij en kreeg geknuesde ribben en kreeg toen een kuurtje.
MIjn longen klonken schoon, maar anitbiotica en de predsilon werkte gelijk.

Ik heb nu, als ik weer zo hoest krijg waardoor ik 's nachts niet kan slapen houd ik het een week aan en dan wil ik een kuurtje. Of ze er mee eens zijn of niet. Maar ik ga niet weer 5 week lopen hoesten naast mijn astma.

Nottinghill

Berichten: 856
Geregistreerd: 03-08-12

Re: Tips voor hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-18 22:49

Zeker met astma moet je met zo'n hoest niet zo lang door lopen. Ik heb er al ontzettend veel last van dus ik kan mij voorstellen dat bij iemand met astma dat nog heftiger is.

Het wordt helaas alleen maar erger, krijg er gratis hoofdpijn bij en begin echt last te krijgen van mijn rug en nu begin ik ook van die nare rillingen te krijgen. Dus misschien toch een griepje erbij.
Ik twijfel of ik van de week weer langs de huisarts zal gaan. Het is al bijna een maand zo en ben er wel heel erg klaar mee.