Billy Cook High Country of Nebraska Rancher

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sasja0705
Berichten: 1931
Geregistreerd: 03-08-10

Billy Cook High Country of Nebraska Rancher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-18 14:58

Iemand die een van de bovengenoemde zadels heeft ( modellen 2174/2175 of 2805) en die ik eens zou kunnen bekijken?
Het verhaal : manlief heeft eeb BC 1735 Tipton Trail .
Die past onze Friese merrie super maar hij kan maar niet zijn zit in vinden ( heeft waarschijnlijk met de zachte zitting te maken)
Ik zelf heb op mijn dikke, doorzakrug Friese ruin een BC 2194 ( wadetrail met een hardseat), dat was en is zitten en relaxen.
Nu hebben wij laatst het zadel van mij even op de merrie gelegd en afgezien dat de swell te laag en de zitting iets te krap is, is manlief eraf met een breede grijns...
Dus ben ik op zoek gegaan naar een BC die ( volgens beschrijving) bijna dezelfde specificaties heeft als de Tipton... en dat zijn dan bovengenoemde.
Maaaaar : de Tipton is nieuw gekocht en net 4 maanden oud en zoals bij velen, groeit ons het geld ook niet op de rug om zo maar direct weer een nieuw zadel te kopen. Vooral ook omdat deze modellen hier haast niet te verkrijgen zijn.
Daarom dus mijn vraag:
Heeft hier iemand een die ik eens kan bekijken?
Het passen en dan ( nieuw) kopen, is voor later. Nu gaat het eerst eens erom om het zadel eens "live" te zien :-)


sasja0705
Berichten: 1931
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Billy Cook High Country of Nebraska Rancher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-18 14:44

Helemaal niemand?


cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Billy Cook High Country of Nebraska Rancher

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 21:49

Je zou Arthur een mail kunnen sturen of hij dat model nieuw of 2e hands heeft?

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

sasja0705
Berichten: 1931
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Billy Cook High Country of Nebraska Rancher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-18 23:49

Al gebeurt. Maar ik wil juist (nog) niet in de winkel kijken. Ik zou een van die models eens graag "live" en un gebruik willen zien alvorens in een winkel ( zei het nu Arthurs of een andere)

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 11:21

Persoonlijk denk ik dat er zoveel verschillende zadels zijn en relatief 'weinig' western ruiters dat het wel heel toevallig zou zijn dat je dit specifieke type kunt vinden bij een bokker. Ik wens je heel veel succes bij je zoektocht.

Zou het een optie zijn om de seat aan te passen zodat het zachte eruit gaat?

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

sasja0705
Berichten: 1931
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Billy Cook High Country of Nebraska Rancher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-18 08:54

Ja, daar heb je gelijk...relatief weinig ruiters en met afstand de meeste zadeles zijn Reiner/Plesure of nu ook Wade's die in de mode zijn. En is het zelfde in Duitsland en Belgie.
Daarentegen krijg je in bepaalde delen van USA alleen maar die Working /Ranchzadels met hartseat.
Maar om nu ff een ticket voor paard en ruiter te kopen...
Die idee met het zit veranderen is ook geopperd van een kennis van mij in Duitsland, die is zadelmaker. Dus die optie houd ik in gedachten.
Ook heeft BC zelf aangeboden om hetzelfde zadel te bouwen maar dan met hardseat...
Ik zelf kom uit de barokke /klassieke hoek en was altid "anti" westernzadels... tot dan dus die van mij. Die heeft Arthur voor mij uitgezocht middels foto's van mijn dikzak. Hij bracht'm mee en het is een schot in de roos.
Toen hij mij foto's stuurde dacht ik echt, dat wordt nooit wat. En een hardseat voor mijn verwend (Deuber-) kont - never.
Maar je zit echt "in" het paard. En super relaxt. Ook naar 3 uur rijden, geen pijn, niets stijf- gewoon geweldig .
En dat wil ik dus ook voor manlief :-)

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Billy Cook High Country of Nebraska Rancher

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 09:57

Ik denk dat het 'gevaarlijk' is om er vanuit te gaan dat het vervangen van de zachte seat door een harde het probleem op zou lossen. Elke seat heeft een andere vorm en geeft daardoor een andere zit'beleving' en die is weer sterk afhankelijk van de lichaamsvorm die er op plaats neemt :)

@sasja: kan je man wat preciezer aangeven wáár het probleem in de seat zit ?? Zijn het de 'private parts' die klem zitten of heeft ie bijv. last van de liezen/zij-achterkant billen ??
Een te sterk oplopende seat kan het 1e veroorzaken en een te brede/platte seat het 2e. Dit is overigens iets waar heel veel mensen last van hebben en waarom er een speciale 'lady's seat' is.

sasja0705
Berichten: 1931
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-18 14:23

DubbelDun schreef:
@sasja: kan je man wat preciezer aangeven wáár het probleem in de seat zit ?? Zijn het de 'private parts' die klem zitten of heeft ie bijv. last van de liezen/zij-achterkant billen ??
Een te sterk oplopende seat kan het 1e veroorzaken en een te brede/platte seat het 2e. Dit is overigens iets waar heel veel mensen last van hebben en waarom er een speciale 'lady's seat' is.


Wat het verbouwen betreft, ben ik er ook niet zo zeker van en het is meer probleem nr 2. Alleen is de cantle en zitting op zich niet plat - wel breed.
Persoonlijk denk ik dat de zitting voor hem simpel te groot is ( als ik nu zelf goed gemeten heb is het een 16 of te wel 16,5 ). Als ik zo op You Tube kijk, dan heeft hij echt welte veel ruimte. Dit in combi met beugels die een stukje meer naar voren zijn... heb trouwens die van mij ook even gemeten, die is hooguit 14" :-)

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Billy Cook High Country of Nebraska Rancher

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 14:29

Als hij in die 14" (kinder/kleine damesmaat) ook goed zit dan is een 16" zéker te breed (volwassen mannen maat). Logisch dus dat ie daar achter dan pijn krijgt. Een seat-reducer zóu een oplossing kunnen zijn. Die zet hem wat meer naar voren waar het wat smaller is.

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Billy Cook High Country of Nebraska Rancher

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 16:19

Evt de beugelophanging ook wat naar achteren schuiven als dat kan bij dit zadel?

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

sasja0705
Berichten: 1931
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-18 16:46

DubbelDun schreef:
Als hij in die 14" (kinder/kleine damesmaat) ook goed zit dan is een 16" zéker te breed (volwassen mannen maat). Logisch dus dat ie daar achter dan pijn krijgt. Een seat-reducer zóu een oplossing kunnen zijn. Die zet hem wat meer naar voren waar het wat smaller is.


Das een goede, enig idee waar ik zoiets vandaan krijg?

Beugelophanging ga ik ook ff naar kijken :-)

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 16:53

Ik denk dat je dat uit Amerika zult moeten halen, die dingen kennen ze hier niet :)
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... sacat=3161

Overigens denk ik dat de beugels naar achteren schuiven niet gaat werken.
Je wordt dan in een positie gedwongen die je balans niet ten goede komt en neigt alleen maar meer weer naar achteren in het zadel terecht te komen.

sasja0705
Berichten: 1931
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Billy Cook High Country of Nebraska Rancher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-18 08:37

@DubbleDun, dankje voor die tips.
De reducer wordt m dus niet. Maar ff kijken of een simple schapenvacht kan helpen. Ik dacht de hele tijd echt ik had n 15"( ook niet echt op gelet,haha) maar is natuurlijk een stuk kleiner.
Manliefs zadel is gekocht met het oog op trail en het is een prachtzadel. Dus op zich is daar niets verkeerd gelopen - alleen hadden wij beter EERST mijn zadel moeten kopen, hihi.
Dus naar een weekend heen en weer overleggen, gaat hij het eerst zo nog eens proberen (vacht, beugels langer, beugels korter)
Afbeelding

Hier zie duidelijk dat het dus 2 heel verschillende zadels zijn. Zo of zo is het onmogelijk om van zijn zadel ,mijn zadel te maken.
:-)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers