Een moeilijke tijd voor Inshallah V.S.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninatjuh01

Berichten: 117
Geregistreerd: 23-02-15

Een moeilijke tijd voor Inshallah V.S.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-18 19:08

Hoi! :)

De laatste keer dat ik foto's van mijn Ins heb geplaatst, was eind december 2017.
In die tijd is er veel gebeurd. Ins is van stal veranderd en staat nu 24/7 buiten, voorheen nog in een super leuke kudde. Dit helaas niet meer, omdat Ins last kreeg van hanetred. En wel door een plantje; namelijk biggekruid. Deze versie van hanetred heet Australian Stringhalt. Ins is een van de allereerste paarden in Nederland die dit heeft. En aangezien hij al een pechvogeltje is, viel dit nogal zwaar. Niemand weet precies hoe lang hij dit nog heeft. Hij moest direct van de wei af gehaald worden en eigenlijk dag en nacht in stal om te kijken of er verbetering is als hij het plantje niet meer binnen krijgt. Dit ging hem sowieso al niet worden, omdat Ins per direct gaat luchtzuigen als hij in stal staat. En aangezien voorderest alle paarden overdag (en de meesten ook 's nachts) buiten staan, zou hij zich zeer waarschijnlijk enorm gaan vervelen.

Om het allemaal nog wat vervelender voor hem te maken, kreeg hij twee weken terug zandkoliek. Vier keer de dierenarts erbij gehaald. De eerste 2 keer werd ons verteld dat hij gaskoliek had. De laatste twee keer bleek dit duidelijk zandkoliek, maar hij beterde maar niet. Na een paraffine-spoeling knapte hij gelukkig flink op! Hij stond inmiddels op een stuk land waar geen biggekruid stond, met meer dan genoeg hooi. Ongeveer een week voor hij de hanetred kreeg, hadden we een fotoshoot geboekt bij Mandy Roeting Fotografie. Uiteindelijk hebben we deze shoot toch door kunnen laten gaan, aangezien de omgeving in het weiland mooi genoeg was.
Ik ben echt heel erg blij met de foto's, ondanks dat Ins echt heel erg is afgevallen en gewoon 0 spier meer heeft door alles wat aan de hand is. Ze betekenen heel veel voor me en als ik naar de foto's kijk, geeft dat me een soort van hoop dat alles weer goed komt mt Ins :)

Heel erg bedankt als je alles gelezen hebt!! :D

Hier de foto's:

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

Even een vergelijkingsfoto, zo was hij vorig jaar:


Afbeelding


:wave:

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Een moeilijke tijd voor Inshallah V.S.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 19:14

Mooie foto's!
Verdrietig als er zo meerdere nare dingen gebeuren met je paard. Hopelijk blijft het vanaf nog lang goed gaan met hem.
Heeft hij zelf last van die hanetred of valt dat nog mee? Wat is de relatie tussen dat kruid en deze aandoening (mag ook in pb hoor).

In elk geval zijn dit mooie plaatjes van jullie!

Ninatjuh01

Berichten: 117
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-18 19:19

simodi schreef:
Mooie foto's!
Verdrietig als er zo meerdere nare dingen gebeuren met je paard. Hopelijk blijft het vanaf nog lang goed gaan met hem.
Heeft hij zelf last van die hanetred of valt dat nog mee? Wat is de relatie tussen dat kruid en deze aandoening (mag ook in pb hoor).

In elk geval zijn dit mooie plaatjes van jullie!


Dank je wel! Ik heb een pb gestuurd :)

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Een moeilijke tijd voor Inshallah V.S.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 19:26

Mooie foto's inderdaad.Medische informatie is vaak goed om juist openbaar te zetten,zodat anderen er ook wijzer van kunnen worden en misschien ziektes voorkomen kunnen worden.

Ninatjuh01

Berichten: 117
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-18 19:37

anjali schreef:
Mooie foto's inderdaad.Medische informatie is vaak goed om juist openbaar te zetten,zodat anderen er ook wijzer van kunnen worden en misschien ziektes voorkomen kunnen worden.


Dat is waar inderdaad :) Ins heeft geen last van de hanetred zelf, maar wel van anders lopen en gewicht verzetten en dat soort dingen. De relatie tussen het kruid en de hanetred is dat het kruid giftig is. Het gif tast Ins zijn zenuwstelsel uit en daaruit ontstaat de hanetred.

karin1994
Berichten: 620
Geregistreerd: 10-02-12

Re: Een moeilijke tijd voor Inshallah V.S.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 01:04

Wat een pech zeg, hopelijk komt ie er overheen en hebben jullie een mooi 2019!

Stuk voor stuk prachtige foto's

Ballard_L

Berichten: 2490
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Een moeilijke tijd voor Inshallah V.S.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 08:24

Poeh, dat is niet niks...hopelijk lost hetzich snel op! Wat een prachtige foto’s :) heel mooi licht! Het was trouwens net of ik mijn eigen pony zag, die heeft bijna dezelfde aftekening op zijn hoofd!
Afbeelding

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Een moeilijke tijd voor Inshallah V.S.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 10:51

Leuke foto's!
Wat vervelend dat hij zoveel pech heeft. Hopelijk gaat het snel weer beter met hem!

Annepanne92

Berichten: 338
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Waalwijk

Re: Een moeilijke tijd voor Inshallah V.S.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 11:12

Wauw, mooie foto's! Naar dat er zoveel ellende achter elkaar komt, maar het gaat vast allemaal helemaal goedkomen!

Dat koppie op foto 5 <3

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Re: Een moeilijke tijd voor Inshallah V.S.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 14:09

Ach, wat een pech zeg -O-
Het is een knapperd, ik hoop dat hij er bovenop komt en je daarna nog lang en zonder zorgen van hem mag genieten! :)

celticpony

Berichten: 1771
Geregistreerd: 06-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 14:16

wat een vervelende situatie voor jullie, ik hoop dat alles weer helemaal hersteld.
Sorry dat ik er wel naar doorvraag; is er meer duidelijk over wat biggenkruid dus kan aanrichten? ik wist niet dat dit plantje zoveel ellende kan veroorzaken.

horzieloverr

Berichten: 565
Geregistreerd: 14-08-16
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 14:29

prachtige foto's!

madoliefje

Berichten: 159
Geregistreerd: 13-09-18

Re: Een moeilijke tijd voor Inshallah V.S.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 18:49

mooie foto's !

matespony

Berichten: 749
Geregistreerd: 01-08-18

Re: Een moeilijke tijd voor Inshallah V.S.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 21:32

leuke foto's <3

SoleroLove

Berichten: 507
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 23:15

Wat een gedoe, sterkte er mee! Mooie shoot.

Hij heeft echt dezelfde uitstraling als die van mij, grappig om te zien.

Afbeelding

Ninatjuh01

Berichten: 117
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-18 11:31

Dank je wel allemaal :D

Ballard_L schreef:
Poeh, dat is niet niks...hopelijk lost hetzich snel op! Wat een prachtige foto’s :) heel mooi licht! Het was trouwens net of ik mijn eigen pony zag, die heeft bijna dezelfde aftekening op zijn hoofd!
[ [url=m/9g4S0n.jpg]Afbeelding[/url] ]


Nou inderdaad, wat leuk! :D En dank je wel :)


celticpony schreef:
wat een vervelende situatie voor jullie, ik hoop dat alles weer helemaal hersteld.
Sorry dat ik er wel naar doorvraag; is er meer duidelijk over wat biggenkruid dus kan aanrichten? ik wist niet dat dit plantje zoveel ellende kan veroorzaken.


Dank je wel!! Dat is er volgens mij wel, maar ik weet dat niet precies. De dierenarts zei dat het echt pas sinds kort ontdekt is en dat er nog veel onderzoek naar gedaan moest worden. Het enige wat ik nu weet is dat het gif van biggekruid het zenuwstelsel aantast..

SoleroLove schreef:
Wat een gedoe, sterkte er mee! Mooie shoot.

Hij heeft echt dezelfde uitstraling als die van mij, grappig om te zien.

[ [url=m/Ul4Znc.jpg]Afbeelding[/url] ]


Oh maar echt precies! Heel leuk :) Dank je wel!

eva1969

Berichten: 4035
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Een moeilijke tijd voor Inshallah V.S.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 11:51

Echt prachtige foto's! Hopelijk brengt 2019 meer geluk voor die pechvogel van jou.

JMJ

Berichten: 277
Geregistreerd: 23-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 13:59

Vorig jaar heeft er een artikel over biggenkruid in de Hoefslag gestaan.

Biggenkruid