Opzegtermijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
colunder

Berichten: 3544
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Opzegtermijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-18 13:52

Ik heb even een vraagje,
Onze pony gaat verhuizen van stal.
De stal waarhij nu staat heeft een maand opzegtermijn, dat lijkt me logisch.
Nou vraag ik me af,als wij de volle pond moeten betalen, wij dan recht hebben op het voer en stalbedekking van de dagen dat onze pony daar niet meer staat.
Dat ze dat gewoon in zijn stal doen en dat ik dat dagelijks ophaal.
De pony gaat daar weg om gezondheids redenen, dus hem laten staan tot de tijd om is doen we sowieso niet.

Een andere optie doe mij redelijk lijkt is alleen de huur van de stal rekenen en niet van het voer in de tijd dat hij er niet meer staat.


Caily

Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Opzegtermijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 13:55

Betaal je all in of is de prijs normaal opgesplitst?

Rocamor

Berichten: 10732
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Opzegtermijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 13:57

Ben je on speaking terms met de stalhouder? Zo ja, gewoon even overleggen wat de mogelijkheden zijn.

Rockes <3

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 13:58

Dit moet je met de stalhouder bespreken.

Gowlan
Berichten: 4974
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 13:59

Ik zou ook even overleggen. Bij mijn vorige stal heb ik aangegeven in mijn opzegbrief dat ik me houd aan mijn opzegtermijn tenzij anders overeen gekomen kan worden. Mijn hele maand was al betaald en ben de 5e van die maand vertrokken (in overleg). Mijn vorige stalhouder is zo coulant geweest om alleen 5 dagen te rekenen en heeft het resterende bedrag direct teruggestort. Met een goed gesprek kom je soms een heel eind.

I'm a space-bound rocketship and your heart's the moon.
And I'm aimin' right at you. <3

Gotovic
Berichten: 54
Geregistreerd: 26-05-15
Woonplaats: Breda

Re: Opzegtermijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 14:16

Als het om gezondheidsredenen is dan kan ik me voorstellen dat je stalhouder coulant is. Heb je al met hem gepraat?

Sommige stalhouders zijn echt geldwolven, dan ben je het gewoon kwijt vrees ik.

scooby09

Berichten: 2200
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 14:30

Gowlan schreef:
Ik zou ook even overleggen. Bij mijn vorige stal heb ik aangegeven in mijn opzegbrief dat ik me houd aan mijn opzegtermijn tenzij anders overeen gekomen kan worden. Mijn hele maand was al betaald en ben de 5e van die maand vertrokken (in overleg). Mijn vorige stalhouder is zo coulant geweest om alleen 5 dagen te rekenen en heeft het resterende bedrag direct teruggestort. Met een goed gesprek kom je soms een heel eind.

Dit dus... :j

Ibbel

Berichten: 48928
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Opzegtermijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 14:35

Jij stelt je echt voor dat je dagelijks naar je oude stal gaat om daar ter waarde van een paar euro (hooguit) aan voer op te halen? Heb je al uitgerekend wat je dat kost aan brandstof?

Poekkie

Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 14:38

Wat nou geldwolven? Als je een contract met iemand hebt en je daaraan houdt ben je ineens een geldwolf? Phoe...

Bij mij als stalhouder zou het afhangen van mijn verstandhouding met die persoon. Voor iemand die altijd vriendelijk en fair naar mij toe was zou ik gerust die kosten kwijtschelden en maar bvb alleen kale huur laten betalen of tot er een nieuw paard is. Dringende medische redenen zelfs helemaal niets.
Maar er zijn ook veel stalklanten die zich echt 'verheven' beschouwen, een beetje 'ik betaal, dus jij bent slaafje' mentaliteit helaas. Daar zou ik nooit mee onderhandelen, is toch nooit goed. Volle pond volgens contract en klaar.

Heel eerlijk? In overleg kan veel bereikt worden , maar op dat soort voorstellen van bakjes eten en hooi ophalen zou ik nooit of te nimmer ingaan. Dat zou bij mij echt in het verkeerde keelgat schieten en alle zin tot overleg of coulantie instant doen verdwijnen.

Paardengek in hart en nieren!

IHN
Berichten: 2331
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 14:40

meen je dat nu??

geen idee of en zo ja wat er voorgevallen is, maar ik vind dit vrij kinderachtig gedrag.
Ik wilde typen afgaande dat er niks is voorgevallen, maar bij nader inzien: ook als dat wel zo is vind ik het kinderachtig.
Het is rot dat je paard vanwege gezondheidsredenen eerder wegmoet.
Dan overleg je dus met stalbaas wat mogelijk is.
Gaat stalbaas niet akkoord, pech gehad....je hebt zelf getekend voor een maand opzegtermijn.

maar goed...zo heb ik ook weleens gelezen dat iemand zijn fiets in de stal wilde zetten..echt why??

anjali
Berichten: 14908
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 14:46

IHN schreef:
meen je dat nu??

geen idee of en zo ja wat er voorgevallen is, maar ik vind dit vrij kinderachtig gedrag.
Ik wilde typen afgaande dat er niks is voorgevallen, maar bij nader inzien: ook als dat wel zo is vind ik het kinderachtig.
Het is rot dat je paard vanwege gezondheidsredenen eerder wegmoet.
Dan overleg je dus met stalbaas wat mogelijk is.
Gaat stalbaas niet akkoord, pech gehad....je hebt zelf getekend voor een maand opzegtermijn.

maar goed...zo heb ik ook weleens gelezen dat iemand zijn fiets in de stal wilde zetten..echt why??

Echt waar? Overigens blijken er vrijwel altijd dit soort problemen te ontstaan als iemand van stal wil verhuizen.Hoe het op te lossen weet ik helaas ook niet.Het is voor beide partijen niet verstandig om er ruzie over te maken,want de paardenwereld is maar klein en je kunt elkaar later nog tegen komen\nodig hebben.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37151
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 14:46

Nou ja stel je betaald over de 300 euro. En op je nieuwe stal ga je dat ook betalen en eventueel ook nog medische kosten hebt. Dan snap ik de vraag heel goed. Als je daarmee je kosten iets kan drukken.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

colunder

Berichten: 3544
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Re: Opzegtermijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-18 15:15

Nee hoor, er is niks voorgevallen, ik vroeg het me gewoon af of hier ervaringen mee waren.
Ik ga ook helemaal nergens moeilijk over doen.
Mijn dochter regelt het verder allemaal.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Opzegtermijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 15:18

Ik zou gewoon vragen of je eventueel een prijs overeen kunt komen aangezien paard er niet meer staat. Maar elke dag het hooi en stro uit de stal gaan halen is niet realistisch toch...

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 15:19

Ik zou dan eerder gewoon even in gesprek gaan met je stalhouder. Beetje apart om elke dag stro oid uit de stal komen vissen. Misschien kun je wel wat korting bedingen of kun je het in een keer meenemen.

First love never dies ღ
P & K ღ

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 15:20

Even om de tafel gaan met de eigenaar van de stal. Aan onze meningen heb je niet zoveel

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

colunder

Berichten: 3544
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-18 15:21

karuna schreef:
Nou ja stel je betaald over de 300 euro. En op je nieuwe stal ga je dat ook betalen en eventueel ook nog medische kosten hebt. Dan snap ik de vraag heel goed. Als je daarmee je kosten iets kan drukken.


Zo bedoel ik het, mijn dochter betaald het, en voor haar is het een heel bedrag.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 15:26

Ik vind het ook helemaal geen gekke vraag hoor, vind dat er hier heel overdreven op gereageerd wordt door sommigen. Ik heb mijn paarden ook per 1 mei weggehaald op de vorige stal, terwijl ik ergens de voorlaatste dag van april ofzo opzeg had gegeven. Dat wilde dus zeggen dat ik nog een hele maand voor twee spookpaarden moest betalen op die stal. Aan 365 euro per maand tikt dat wel lekker stevig aan omdat er nog eens 2 keer €375 stalgeld van de nieuwe stal bovenop kwam. Ik heb toen €200 betaald ipv €365. Die 200 was de prijs om een stal gereserveerd te houden wanneer je bijvoorbeeld je paard twee maanden op een trainingsstal wil zetten ofzo. Dus zo hebben wij dat geregeld.

Gotovic
Berichten: 54
Geregistreerd: 26-05-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 15:28

Prima, als jij geld over hebt.. Lekker dubbel stalling gaan betalen dan. Maar ik ga niet betalen voor diensten waar ik geen gebruik van maak. Ik betaal voor gebruik van stro, hooi, voer, diensten als binnen- en buiten zetten, etc. Als mijn paard daar niet staat gaat die stalhouder echt geen stro, hooi en voer in die stal gooien en dus "bespaart" hij dat op mij. Als jij graag 2x 300 euro aftikt, zelf weten. Ik doe het niet. Maar dan moet ik er ook bij zeggen dat ik principieel niet akkoord ga met opzegtermijnen. Als een stalhouder daar niet mee akkoord gaat, voor hem 10 anderen in de regio waar ik woon. Ik wil nergens aan vast zitten. Ik ben niet iemand die hals over kop vertrekt, maar ik wil wel de optie hebben. Zo stond ik ooit op een stal waar mijn paard door de staljongen achterna werd gezeten met een zweep en geslagen werd op haar hoofd, ik had daar ook een opzegtermijn van een maand en aangezien ik student ben en geen 2x 300 euro af kan tikken zat er niks anders op dan daar nog een hele maand te blijven staan (inclusief ruzie met de staleigenaar want hij wist het allemaal wel beter en het was niet slecht voor mijn paard dat hij een beetje 'opvoeding' kreeg) Inmiddels al een paar jaar op een andere stal en daar hoor ik overal alleen maar dat het het braafste paard van stal is, dus nee: Mijn paard is ook geen gedrocht.

Poekkie schreef:
Wat nou geldwolven? Als je een contract met iemand hebt en je daaraan houdt ben je ineens een geldwolf? Phoe...

Bij mij als stalhouder zou het afhangen van mijn verstandhouding met die persoon. Voor iemand die altijd vriendelijk en fair naar mij toe was zou ik gerust die kosten kwijtschelden en maar bvb alleen kale huur laten betalen of tot er een nieuw paard is. Dringende medische redenen zelfs helemaal niets.
Maar er zijn ook veel stalklanten die zich echt 'verheven' beschouwen, een beetje 'ik betaal, dus jij bent slaafje' mentaliteit helaas. Daar zou ik nooit mee onderhandelen, is toch nooit goed. Volle pond volgens contract en klaar.

Heel eerlijk? In overleg kan veel bereikt worden , maar op dat soort voorstellen van bakjes eten en hooi ophalen zou ik nooit of te nimmer ingaan. Dat zou bij mij echt in het verkeerde keelgat schieten en alle zin tot overleg of coulantie instant doen verdwijnen.

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 15:44

Gotovic schreef:
Maar dan moet ik er ook bij zeggen dat ik principieel niet akkoord ga met opzegtermijnen. Als een stalhouder daar niet mee akkoord gaat, voor hem 10 anderen in de regio waar ik woon. Ik wil nergens aan vast zitten. Ik ben niet iemand die hals over kop vertrekt, maar ik wil wel de optie hebben.


But...but...it is the law

Poekkie

Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 15:51

Gotovic, je citeert mij, maar ik zou niet weten wat precies je triggert in mijn reactie.

Ik vind het naar voor je dat je een slechte ervaring had met opzegtermijnen. En ik ben er zeker van dat er negatieve verhalen te vinden zijn van zowel stalhouders en stalgasten over zowel wel als geen opzegtermijn (want he... het werkt in 2 richtingen).

Het is jou recht om op zoek te gaan naar een stal zonder opzegtermijn. Het is ook het recht van een stalhouder om die wel te vragen en zich daar aan te houden bij be-eindiging van het contract.

Voor jou is die paar euro op vlas en hooi een 'geldklopperij', voor een ander met een kleine stal misschien een compensatie voor alle werk die een nieuw paard zoeken en integreren meebrengt. Kwijtschelden van die kosten kan, maar is dan pure coulantie op basis van overleg. Het is de staleigenaar niet verplicht en je staat ook niet in je recht om het af te dwingen. In de zomer betaal je vaak hetzelfde en kan je toch moeilijk met een schaar de wei in lopen en zakken gras gaan knippen ofzo?

Daarbij: nee, ik vind het sowieso niet kunnen dat iemand naar een stalhouden kan gaan 'hey joh, ik ben morgen weg, doeidoei' zonder consequentie. Dus ja, ik vraag altijd een opzegtermijn en bespreek dan achteraf per geval.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 14-12-18 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardengek in hart en nieren!


IHN
Berichten: 2331
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 15:52

Gotovic, jij anticipeert er dus al op. In dit geval is er sprake van dat vanaf begin bekend is dat er een maand opzegtermijn is. Als je daarmee akkoord gaat heb je je daar dus aan te houden. Evt voordeel wat een stalhouder zou hebben is daarin helemaal niet relevant.

De overdreven felle reacties van de meesten hebben denk ik te maken met de manier waarop de vraag gesteld wordt….er zit een soort aanval/kinderlijke genoegdoening in.

was de vraag geweest: wegens gezondheidsredenen moet paard per direct naar andere stal. Ik zit met een maand opzegtermijn. Is het redelijk als ik met de stalhouder overleg of er een korting op de stalhuur gegeven kan worden?

denk ik dat de reacties heel anders waren geweest...of je er dan uitkomt, zijn 2 partijen voor nodig, maar met: ik wil het voer eruit halen, roep je gelijk al weerzin op.

colunder

Berichten: 3544
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Re: Opzegtermijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-18 18:04

Dan heb ik de vraagstelling verkeerd geformuleeerd, is echt niet kinderachtig bedoelt.
Ik vind het voor mijn dochter jammer als ze de volle 300 euro moet betalen.terwijl haar pony dan al ergens anders staat waar ze ook de koste heeft
Pony gaat weg omdat hij maar 2x per dag gevoerd wordt en de stal niet altijd even schoon is waardoor hij rotstraal heeft.(zelf uitmesten mag niet).
Vandaar dat ze hem niet langer daar wil laten staan.
Nu gaat ze vaak s'avonds nog met het openbaar vervoer hooi brengen, zodat hij niet 14 uur zonder voer staat snachts

BigOne
Berichten: 38035
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 18:14

colunder schreef:
Dan heb ik de vraagstelling verkeerd geformuleeerd, is echt niet kinderachtig bedoelt.
Ik vind het voor mijn dochter jammer als ze de volle 300 euro moet betalen.terwijl haar pony dan al ergens anders staat waar ze ook de koste heeft
Pony gaat weg omdat hij maar 2x per dag gevoerd wordt en de stal niet altijd even schoon is waardoor hij rotstraal heeft.(zelf uitmesten mag niet).
Vandaar dat ze hem niet langer daar wil laten staan.
Nu gaat ze vaak s'avonds nog met het openbaar vervoer hooi brengen, zodat hij niet 14 uur zonder voer staat snachts

Dit is dus iets wat al veel langer speelt, tja, hadden jullie dat dan niet eerder kunnen bedenken?? Is sneu voor je dochter, zeker voor de pony maar ook goed dat zij nu zorgt voor betere omstandigheden. Ik denk dat daarmee ook genoeg over de stal gezegd is en ze zeer waarschijnlijk niets te verwachten heeft.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Opzegtermijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 18:27

En dat je de volle prijs moet betalen is nadat je hier al met de stalhouder over gesproken hebt?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers