Aerosol kat? Chronische sinusitis?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Aerosol kat? Chronische sinusitis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-18 11:36

Onze kat heeft volgens onze DA chronische sinusitis. Meer concreet heeft ze vaak last van een verstopte neus, niezen/proesten/reversed sneezing, af en toe een traanoog. Er zit geen vocht op de longen en het snot is kleur- en geurloos.

Het gaat om een oudere binnenkat, we schatten haar tussen de 13-16 jaar. Klachten zijn denk ik 3 jaar geleden begonnen, pas vorig jaar of eind 2016 in die mate dat we naar de DA ermee moesten. Daarvoor snufte ze eens 2-3 dagen en was het over.

Om de zoveel maand (denk 2 keer per jaar) belanden we bij de DA omdat het te erg wordt en krijgt ze AB die 10 dagen werkt. Vooral in de winter of bij stress is het vaak raak.

Kat is verder prima zichzelf. Is in goede conditie voor haar leeftijd, speelt nog af en toe, eet goed, drinkt goed, slaapt veel maar niet onrustwekkend. Ze is momenteel wel wat te dik nadat we in het voorjaar plots problemen hadden met het voer. Ze moest het plots niet meer en we vonden niet meteen iets wat wel werkte, waardoor ze veel afviel. Ze krijgt nu RC voor kieskeurige katten wat ze dusdanig lekker vindt dat ze wel goed dooreet nu... Maar daar zie ik geen grote oorzaak. DA vond haar gewicht ok voor haar leeftijd.

Nu zijn we deze ochtend weer geweest (wel pas eerste keer dit jaar) en stelde DA voor om te aerosollen: kat in reismand, mand in grote zak en handdoek erover, en pot met 3L kokend water ervoor zetten met 10 druppels eucalyptus erin. Dat 3 maal per dag voor een kwartier voor 3 dagen.

Is dit gangbaar en werkt het? Katje is er niet heel blij mee en ik vind het er wat amateuristisch uitzien... Hebben mensen ervaring met deze klachten en behandelingen?

Ik twijfel om voor een 2nd opinion te gaan. Of zie ik spoken? Ik ben met de regelmatige AB niet zo blij ook dus zou er graag, indien mogelijk, definitief vanaf raken...

edit: volgens mijn man is er nu wel veel snot losgekomen... (ik moet werken dus hij was ermee naar de DA vandaag)

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)


Princesj

Berichten: 4545
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Aerosol kat? Chronische sinusitis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 11:52

Is de kat getest op allergieën?

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Aerosol kat? Chronische sinusitis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-18 11:53

Nee niet op getest, dacht ook dat dat niet veel uithaalde bij dieren?

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Duhelo

Berichten: 28504
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Aerosol kat? Chronische sinusitis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 13:41

ik volg even mee, mijn 11 jarige brit heeft precies dezelfde symptomen. Ook vooral in de winter, een jaar of 5 geleden gestart, toen was het met een AB prik over. sinds een jaar of drie moeten we 2 prikken per winter halen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Aerosol kat? Chronische sinusitis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-18 13:53

Vervelend e! Ik wil er gewoon helemaal vanaf. Ze is super braaf om in het reismandje te doen, maar met dat aerosollen zal dat ook wel snel voorbij zijn vrees ik. Mijn man mag dat lekker doen zi, mij moet ze lief vinden :(

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Duhelo

Berichten: 28504
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Aerosol kat? Chronische sinusitis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 14:00

het zal volgens mij de symptomen wat verlichten, maar tegelijkertijd ook een hoop extra stress geven, wat de afweer terug naar beneden haalt en terug een nieuwe uitbraak kan geven.

Zou het geen optie zijn om haar mee te nemen in de badkamer terwijl jullie douchen, en een pot warm water met de druppels in daar te zetten (kleinere, warme vochtige ruimte)
zal volgens mij minder stress geven en ongeveer hetzelfde idee.


poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Aerosol kat? Chronische sinusitis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-18 14:23

Hebben een grote badkamer maar dat kan ik nog doen als ik in bad zit. Denk alleen dat de effectiviteit dan helemaal 0 wordt. Verder eens met je gedachte.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

WillemYntJee
Berichten: 6300
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Aerosol kat? Chronische sinusitis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 14:47

Als ik je verhaal goed lees, is t dus niet de bedoeling om medicatie te geven dmv t dampen? Anders zou je de aerokat nog kunnen overwegen. Dat is echt een inhalator om medicatie mee te kunnen vernevelen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Aerosol kat? Chronische sinusitis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-18 14:51

Nee enkel eucalyptus... blijkbaar was er wel wat snot losgekomen. Ik had ook al eens gezocht op zo'n inhalator maar die was 60 dollar en ik vraag me af hoe ik daaraan moet beginnen := :D Bij mezelf werkt dat nooit zo dat dampen, vandaar dat ik er ook best sceptisch over ben...

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 14:51

Wij gebruiken een aerosol voor Klaaz. Gaat heel makkelijk en werkt goed bij hem.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Aerosol kat? Chronische sinusitis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-18 14:52

O wat interessant. Waarvoor gebruiken jullie het? en hoe vaak? Waar heb je het toestel gekocht? Was het moeilijk aanleren?

Mijn katje is heel knuffelig maar ik kan aan haar neus of ogen of gezicht niet veel zitten eigenlijk...

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Anoniem

Re: Aerosol kat? Chronische sinusitis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 14:57

Deze heb ik toevallig over genomen van iemand. Je kunt ze online wel vinden als je op aerosol kat zoekt.
Klaaz heeft chronische bronchitis, en we gebruiken dus 2 puffers. Klaaz is sowieso niet lastig maar we hebben vooral gewerkt met direct snoepjes na de behandeling. Het voordeel van deze methode is dat het met 2 minuten klaar is. Goed kunnen vasthouden is het belangrijkst. Vaak als ze eenmaal door hebben dat er niks aan de hand is, is het wel ok.

WillemYntJee
Berichten: 6300
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 14:58

Die bedoel ik inderdaad! In Nederland kan elke dierenartsenpraktijk m gewoon bestellen bij de groothandel maar ik weet niet hoe dat in België gaat. In t begin moeten katten er vaak even aan wennen, maar zoals je in jolien haar filmpje ziet stekt t eigenlijk weinig voor. Kat moet alleen even stil zitten en in t kapje ademen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-18 14:59

Joolien:Dat klinkt al een stuk interessanter. Zeker als je het dan bij eerste symptomen kunt toepassen. Voor 2 minuten krijg ik haar nog wel iets uitgelegd. Ik ga dit zeker in gedachten houden, dank je wel!

Ik kan via een DA mss nog wel aan inkoop zoiets vinden...

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 15:02

Is het een schootkat?
Dan zou op schoot met een bakje/glas heet water met beetje eucalyptus tussen je benen en koppie erboven ook een optie zijn, maar dat moet de kat dat wel toelaten.
Wat je ook doet, probeer het zo normaal en aantrekkelijk mogelijk te laten zijn.

De puffers, zoals die van Klaaz, zijn echt voor de longen en niet voor het kno-gebied waar jouw kat last van lijkt te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 15:03

Nou toen ik het bij mijn da wilde bestellen koste me dat echt onwijs veel geld! Toen ik zelf ging zoeken kwam ik veel goedkoper uit, dus het loont wel om zelf even te zoeken. 2e hands kan ook nog, want je kunt m uit elkaar halen om schoon te maken.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Aerosol kat? Chronische sinusitis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-18 15:15

Ha maar de opmerking van Astorga is wel relevant. Dus dat moet ik dan even navragen. Dat met dat kopje op schoot wordt niets; ze gaat nooit lang genoeg een kwartier blijven liggen. Met die reismand en de zak maak je wel een kleine ruimte natuurlijk. Dus misschien toch maar even kijken wat het geeft. Het hoeft maar drie dagen gelukkig.


Ik ken een dierenarts waar ik zaken nog wel eens tegen inkoopprijs kan krijgen en dat scheelt vaak enorm. Heb het een tijdje met metacam en vit. E kunnen doen.

Wel spijtig dat er geen definitieve oplossingen lijken te zijn... of misschien manieren om het te voorkomen?

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 15:18

Bestaan er voor een kat geen allergiepilletjes?
Mijn pony bleef hoesten door allergie, hij had ook zo’n puffer maar door dat antihistamine heeft hij deze niet meer nodig gehad daarna. :)

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Aerosol kat? Chronische sinusitis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 15:26

Ik heb ook benauwde katten met periodes.De 1e is een Brit die heeft gewoon een heel korte neus en de ander is een 15 jarige ooit wilde kat waar het een restant is van niesziekte.Ik heb ook er mee in de douche en zo gestaan maar dat vinden ze helemaal niks.Ik heb nu een verdamper met poho olie een olie die je luchtwegen wat open houd.Die zet ik af en toe een uurtje of wat aan.Het voordeel is dat het lekker fris binnen ruikt

Annick75

Berichten: 1780
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 22:12

Ik heb hier ook een kat die ik met de aerokat voorzetkamer van de foto van Jolien behandel. Ik heb maar 1 puffer voor meneer, maar mag dat wel 2 keer per dag doen. De ene keer is hij meegaander dan de andere. Hij heeft wel nog een neuspiep, maar het gekraak op zijn longen is weg. Ik kom de aerosol niet tweedehandse vinden, maar via Amazon.de was hij bijna de helft goedkoper dan via de DA, al was ik nog steeds 67 euro kwijt. Snoepje toe werkt hier ook aardig.

Er bestaan ook wel vernevelaars voor katten om te stomen, zoals je dat nu in de mand moet doen, maar die zijn ook prijzig.

'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan ~ Pippi Langkous

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Aerosol kat? Chronische sinusitis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 22:18

Eucalyptus werkt verdunnend op slijm vandaar deze behandeling . Maar wanneer hij De longen schoon heeft dan is een inhaler net te veel van het goede.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Aerosol kat? Chronische sinusitis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-18 11:11

Nou madam wilde na de eerste keer niet meer in haar mandje :D de AB slaat wel goed aan, ze is al een pak beter weer. We gaan het vernevelen niet meer doen. Is me de stress niet waard.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fro, lauret, M_aris, Nina1999, wietsipietsi, YandexBot en 37 bezoekers