[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Y_Jong
Berichten: 14
Geregistreerd: 02-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 23:18

Koper schreef:
Waarom wil je losse liners als dat juist gaat schuiven? Dan zou ik júíst voor dekens met vulling kiezen. En wat voor deken ligt er nu op je fries eigenlijk?

Om wat vragen te beantwoorden: Turnout betekent deken voor buiten, dat zijn dus waterdichte dekens.
Lite en Medium geven de vulling aan. Lite is 0 en 50 grams, Medium is meen ik 100, 200 en 250 grams.
De Bravo is 1200D en de Hero 600.


Oh top, bedankt voor je duidelijke antwoord. Tsja dat leek me ideaal... Één deken voor regen, wind en alle ellende en als het koud wordt doe je er gewoon een extra laagje in (dacht ik). Zo verkochten ze me het ook trouwens. Dus ben er meteen vol voor gegaan en een 100 grams en 200 grams liner gekocht. Maar heb het paard pas een maand en de deken dus ook, dus alles is nog aftasten. Zodoende! Ligt momenteel een Amigo Bravo Turnout 0 grams op met 100grams liner erin.
Laatst bijgewerkt door Y_Jong op 13-12-18 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt


Koper

Berichten: 30093
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 23:23

Ja, het kán ook heel handig zijn. Ik heb 't ook zo voor mijn merrie. Twee regendekens en dan liners in verschillende diktes. Ideaal.

Echter heb ik zomaar het donkerbruine vermoeden dat het mijn ruin gaat lukken om er een puinhoop van te maken. Hij heeft een zeer onhandige bouw, niet alleen voor dekens maar überhaupt. Dus die krijgt mooi een gevulde deken voor in de winter, en als het een barre winter wordt dan krijgt hij nog een dikkere ook. Met hem moet ik helemaal niet willen gaan klooien met onderdekens.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Y_Jong
Berichten: 14
Geregistreerd: 02-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 23:25

Koper schreef:
Ja, het kán ook heel handig zijn. Ik heb 't ook zo voor mijn merrie. Twee regendekens en dan liners in verschillende diktes. Ideaal.

Echter heb ik zomaar het donkerbruine vermoeden dat het mijn ruin gaat lukken om er een puinhoop van te maken. Hij heeft een zeer onhandige bouw, niet alleen voor dekens maar überhaupt. Dus die krijgt mooi een gevulde deken voor in de winter, en als het een barre winter wordt dan krijgt hij nog een dikkere ook. Met hem moet ik niet eens willen klooien met onderdekens.


Haha okee, nee dat moet je inderdaad niet willen... Het is altijd even aftasten. Met mijn Fjord weet ik onderhand precies wat wel handig en vooral ook wat niet handig is. Wat ligt er momenteel op jouw ruin?

Y_Jong
Berichten: 14
Geregistreerd: 02-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 23:28

Y_Jong schreef:
Koper schreef:
Ja, het kán ook heel handig zijn. Ik heb 't ook zo voor mijn merrie. Twee regendekens en dan liners in verschillende diktes. Ideaal.

Echter heb ik zomaar het donkerbruine vermoeden dat het mijn ruin gaat lukken om er een puinhoop van te maken. Hij heeft een zeer onhandige bouw, niet alleen voor dekens maar überhaupt. Dus die krijgt mooi een gevulde deken voor in de winter, en als het een barre winter wordt dan krijgt hij nog een dikkere ook. Met hem moet ik niet eens willen klooien met onderdekens.


Haha okee, nee dat moet je inderdaad niet willen... Het is altijd even aftasten. Met mijn Fjord weet ik onderhand precies wat wel handig en vooral ook wat niet handig is. Wat ligt er momenteel op jouw ruin?



Ik hoop dat je het een beetje kunt zien. Je ziet de liner dus zitten, maar zit voor mijn idee niet super scheef ofzo. Daarom vind ik het ook zo lastig.
Afbeelding

Koper

Berichten: 30093
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 23:32

Nu op dit moment een Bucas Smartex Rain die ik zelf aan de voorkant verknutseld heb zodat z'n hals er in past (de voorsluiting zat 15 cm te hoog). Heb net een Rhino wug voor 'm besteld, die is 100 grams. En net wat dikker dan de Smartex. Als het nodig is krijgt hij nog eentje in 250 grams ook. Ook een Rhino, dat is de enige fatsoenlijke deken met wug. Normale halzen is altijd drama met dat paard. Hoewel ik van de Weatherbeeta en de Nika die ik heb eindelijk door heb hoe ik ze min of meer passend dicht moet maken. Alleen is van Weatherbeeta dat model niet meer te koop en Nika vind ik de vulling niet goed van.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30093
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 23:37

Het ziet er eigenlijk nog het meeste uit alsof je paard een rare beweging met de ene helft van zijn lijf maakt. Alsof hij superscheef is ofzo :o

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Y_Jong
Berichten: 14
Geregistreerd: 02-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 23:45

Koper schreef:
Het ziet er eigenlijk nog het meeste uit alsof je paard een rare beweging met de ene helft van zijn lijf maakt. Alsof hij superscheef is ofzo :o


Oké. Handig als je dat allemaal kunt! Daar ga ik bij voorbaat maar niet aan beginnen. Ja zou zomaar kunnen hoor! Ze is nog jong en onbezonnen dus wie weet wat ze allemaal uit vreet in het land. Stond normaal een uurtje per dag buiten bij oude eigenaar en bij mij van sochtends tot savonds! Dus ze zal het er van nemen als ik niet kijk hier een foto van de deken zonder liner. Dan klapt hij dus aan een kant naar binnen.
Afbeelding

Romanoff
Berichten: 3565
Geregistreerd: 25-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 06:34

Dan is of de pasvorm niet juist of deken is te groot. Dan gaan ze zoiezo scheef hangen.
Dacht ook altijf dat mn paard maat 6.6 had, hij is 1.66 dus via de tabel kom je dan op 6.6.
Nou daar ken ie in kamperen. Meneer heeft maatje 6.0 en nu geen schuivende dekens meer & geen schuurplekken.

Mn vorige paard paste horseware niet mooi en Bucas lag fantastisch.
Bij mn paard nu ligt Bucas echt ruk en Amigo/Rambo ligt als een huis

Vossie <3
B+11L1+14L2+9

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 06:54

Bij mijn paard schoven de liners ook.
Ik gebruik nu insulators eronder een maat kleiner en dat gaat wel goed.
Nu een liner een maat kleiner geprobeerd en dat gaat ook goed.
Verder heb ik ook wel dikkere dekens erbij zodat ik niet altijd onderdekens nodig heb.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 08:43

Ik heb ook die problemen met de liners onder mn rhino. Dat ze uitsteken, en de voorsluiting scheef trekt etc. Ik heb nu 2 liners vermaakt, zodat ze minder uitsteken. Gelukkig zuigen die liners niet vol. Ook schuift mn deken met liner iets. Kortom. Ik ben er nog niet 100 procent fan van, maar ze krijgt er tot nu toe nog geen schuurplekken van. Deze winter probeer ik het op deze manier op te lossen. Ik wil volgend jaar kijken of ze dekenloos kan blijven. Dus zou t zonde vinden om weer nieuwe dekens aan te schaffen. Eerst eigen paadd dit jaar. Dus alles is nieuw dit jaar. Leek zo'n fijne oplossing die liners. Maar als ik dit had geweten was ik toch voor een gevoerde deken gegaan.


Afbeelding

Koper

Berichten: 30093
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 10:24

Ik krijg bijna de indruk dat die liners beter liggen als ze niet vast zitten bij de hals :=

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Y_Jong
Berichten: 14
Geregistreerd: 02-02-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 13:38

Blij om te lezen dat ik niet de enige ben met dit probleem. Goede tip van jou Koper, zal de liner aan de voorkant eens los halen kijken wat dat uithaalt. Weggooien en een deken met voering kopen vind ik zo zonde, in een maand tijd ruim €300 aan dit spul uitgegeven... Eerst maar eens naar andere oplossingen zoeken!

ApplePapple

Berichten: 2738
Geregistreerd: 12-02-13

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 15:33

Ik heb gelukkig nergens last van met mijn horseware liners. Maak ze altijd vast. En ze blijven zelfs onder een epplejeck deken gewoon goed liggen...

Rust zacht mijn Appeflap Y;(

MelanieB

Berichten: 25864
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Ede/Lunteren

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 15:47

Weet niet of dat het bij de paarden maat liners ook zo is maar bij de pony maat liners zit die voorsluiting ook veel te laag waardoor het geheel ook niet mooi op elkaar aansluit. Die heb ik hier bij alle liners ook omhoog gezet en nu zitten ze er wel super netjes onder.
Vind het liner systeem wel echt ideaal werken verder.

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner A-Kader lid |
Individueel Zilver en team Zilver Wereldkampioenschap Kisbér 2019 | Team Goud Wereldkampioenschap Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud Wereldkampioenschap Oirschot 2023

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 15:54

Bij mij zou die sluiting voor het mooie naar beneden moeten.. goede tip om de voorkant eens los te laten! Ik heb zelf het idee dat als ik de onderste ring gebruik dat de voorkant van de hals mooier aansluit ook. Alleen dan ligt de bovenkant van haar deken weer niet heel mooi.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 15:55

Y_Jong schreef:
Blij om te lezen dat ik niet de enige ben met dit probleem. Goede tip van jou Koper, zal de liner aan de voorkant eens los halen kijken wat dat uithaalt. Weggooien en een deken met voering kopen vind ik zo zonde, in een maand tijd ruim €300 aan dit spul uitgegeven... Eerst maar eens naar andere oplossingen zoeken!

Ik heb precies t zelfde dus. En vooral omdat iedereen helemaal zo enthousiast is over het systeem. Blij om te lezen dat t niet bij iedereen fantastisch is!

simongek

Berichten: 5331
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 16:05

Vond ze ook niet super liggen aan de voorkant en vond ze ook niet warm genoeg.

Nu gewoon staldeken eronder of 200gr outdoordeken erover. Vind ik net iets minder fijn dus dat doe ik alleen als het echt heel koud wordt.

Pally

Berichten: 2923
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 17:29

Ik heb 1x een liner gehad en ook snel weer weg gedaan. Onding. Ook ik heb het idee dat de liners lang niet zo warm zijn als 'gewone' dekens.
Net als Simongek doe ik er ook een gewone (stal)deken onder

Spanning is wie je denkt te moeten zijn, ontspanning is wie je echt bent.

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 18:09

Bij mijn paard werken de liners met een 0 gram rambo deken echt super. Zit als gegoten. Zijn inmiddels 5 jaar oud. Misschien was toen de pasvorm beter? Heb ook niet het idee dat ze dunner zijn geworden door het wassen.

Koper

Berichten: 30093
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 18:29

Ik vind de liners wel lekker warm. Heb er zelfs wel eens onder geslapen :Y) Echt héérlijk.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 19:28

Voor mijn jongens zijn de liners ook perfect, zitten goed, zijn warm genoeg en de dekens blijven kaarsrecht liggen, ook met 2 liners op elkaar.

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 19:37

Ik vond de liners ook altijd prima :) nu bucas met bucas liners en ook dat is prima.

MelanieB

Berichten: 25864
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Ede/Lunteren

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 00:32

Ik vind de liners ook warm, als je die even over je benen heen legt. Soort slaap zak materiaal. :))
Blijft hier verder ook perfect liggen op alle 5, niks schuift en tis zo ideaal dat niet met 2 dekens zit te klieren als ik er meerdere achter elkaar moet rijden.

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner A-Kader lid |
Individueel Zilver en team Zilver Wereldkampioenschap Kisbér 2019 | Team Goud Wereldkampioenschap Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud Wereldkampioenschap Oirschot 2023

jufloontje

Berichten: 683
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 07:04

Hoi allemaal!

Jaren geleden dat ik op bokt actief ben geweest, maar toch hier even een vraagje stellen...

Je ziet bij de amigo dekens steeds meer de nieuwe disk sluiting. Heeft 1 van jullie hier ervaring mee?
Mijn ruinen spelen heel veel en ik ben bang dat ze elkaars deken open gaan trekken.
Daarnaast is mijn ervaring ook dat klittenband op een gegeven moment toch 'vies' wordt met hooi e.d. en dat het minder goed blijft plakken. Dit merk ik ook wel bij de horseware halsstukken.

Maar brand los...hebben jullie er ervaring mee!? :D

07-06-07 is mijn kanjer Joost geboren!! Inmiddels alweer 1 jaar!!
En laten we Nevland uiteraard niet vergeten, nog zo'n stoere bink! Lachen

ApplePapple

Berichten: 2738
Geregistreerd: 12-02-13

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 07:42

Ik heb m sinds kort in de 50 Gr uitvoering. Dus nog amper opgehad. 2x in de trailer.

Rust zacht mijn Appeflap Y;(


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers