Pabostudenten te slecht in taal

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Pabostudenten te slecht in taal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-02 11:23

Gisteren zag ik op TV een verslag over de absolute verloedering van de Nederlandse taal. Vooral opvallend is dat bijvoorbeeld PABO studenten een belabberde beheersing van de Nederlandse taal heben. Ook het rekenen scoort niet erg hoog..........en die moeten dan in de toekomst de volgende generatie gaan onderwijzen Lips are sealed Verward

Als ik hier op bokt rondkijk krullen mijn tenen soms ook in de schoenen door het taalgebruik. Afgezien van de trendy afkortingen die voortgekomen zijn uit de chatwereld (omdat de chatters niet snel genoeg kunnen typen of er te lui voor zijn Verward ) en overgenomen zijn in de SMS-cultuur, zie ook ook heel veel taalfouten met de beruchte d of t of dt!!!!!!!

Af en toe is het ook wel lachen, zoals een columnist vertelde over zijn 4-jarige zoontje, die een hete douche vet-cool noemde, en het lekkere dekbed van zijn ouders keizacht!

dovish

Berichten: 2978
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Oldekerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 11:27

nou ik moet moet zeggen, mijn rekenvaardigheden zijn ook niet om over naar huis te schrijven. en ik bén een pabo student. ik zit nu in het tweede jaar en in het eerste jaar is iedereen op rekenen, taal en wereldorientatie getoetst. bijna de helft van mijn klas is erop gezakt en moest daarom van school. echter, niet elke pabo heeft deze toets ingeoerd, waardoor deze mensen alsnog leraar kunnen worden via een andere pabo.
ik heb het gelkkig wel gehaald, dus ik mag lekker door. ik ga dus lekker de toekomstige generatie onderwijzen, en nog verantwoord ook!

eva

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 11:36

Ik heb ook het idee dat het versloft. Als ik bijvoorbeeld naar rekenen kijk: Ik mocht tot en met de derde klas van het gymnasium geen rekenmachine gebruiken. Mijn broertje werkte er al mee in groep 8. Die kent niet eens zijn tafels meer.
Met taal hetzelfde liedje.
De chat-afkortingen vind ik niks, op sommigen na. Zoals idd of iig, die zijn wel handig en te begrijpen. Woorden als strax ofzoiets dat vind ik helemaal niks. Maar ik zie het er nog wel van komen dat dat ooit eens ABN gaat worden in deze computercultuur.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 11:40

Ik zit op de Pabo en in al die drie jaar heb ik een toets niet gehaald. Dat is die van oppervlakte. Maar die ga ik herkansen en gewoon halen. Heb mijn cijfer van breuken net terug en het was een 7,2.

dovish

Berichten: 2978
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Oldekerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 11:59

wij, de eerste lichting die dat moesten, moesten die toetsen in het eerste jaar halen. maar hoef jij hem dan pas in vier jaar te halen? wel raar zulke verschillen, hier worden we erom van school gestuurd. en wbt (al weer zo'n afkorting die volgens mij wel handig is) die rekenmachines; ze rekenen echt ook nog wel uit het hoofd hoor, maar in deze wereld moet je ook om leren gaan met rekenmachines. anders kan je toch ook zeggen dat het onzin is dat we een computer gebruiken in plaats van dat we alles gewoon schrijven? het is gewoon makkelijker om beide te kunnen

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 12:00

Ik vind dat echt super moeilijk d en t ik zie dat gewoon niet, meestal maar gokken, ik wil na deze opleiding spw ook naar de Pabo, hopelijk leer ik het daar dan nog Lachen

dovish

Berichten: 2978
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Oldekerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 12:07

hehe ik denk dat ik je kan teleurstellen, waarschijnlijk zijn er mensen die het nooit leren, ik hoor er ook bij! er zijn trouwesn een heleboel spw-ers die daarna de pabo doen.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 12:25

Wij mogen alles herkansen.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 13:31

Ik heb op de PABO in vier jaar slechts één herkansing gedaan en dat was voor cultuurgeschiedenis (tja, misschien ben ik wel een cultuurbarbaar...).
Er waren echter ook studenten die in het vierde jaar niet mochten beginnen met hun afstudeerstage omdat zij de reken- of taaltoets tot dat moment nog niet gehaald hadden. Die toets kreeg je in het eerste (!) jaar en daarbij nog twee herkansingen per jaar.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 13:37

Cultuurgeschiedenis mocht je bij ons pas maken als je je werkstuk ingelverd had. Heb jij trouwesn ook les gehad van Barend?

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 14:06

Het onderwerp 'verloedering van de Nederlandse taal' stond een paar jaar geleden ook al ter discussie.
Ik herinner mij een reportage waarin aan de toenmalige minister van onderwijs gevraagd werd wat hij van deze stelling vond.
Zijn antwoord?.....Mwoah!

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 14:27

Barend Boontje? Daar heb ik wel les van gehad. Aparte man...

Citaat:
Ik vind dat echt super moeilijk d en t ik zie dat gewoon niet, meestal maar gokken, ik wil na deze opleiding spw ook naar de Pabo, hopelijk leer ik het daar dan nog

Dat is gewoon een kwestie van stug de regeltjes uit je hoofd leren en dan ook toepassen. Op een gegeven moment leer je het dan vanzelf.
Ik moet altijd voor mijn collega (= directeur!) de taalfouten uit zijn brieven halen en ook de brieven van mijn vriend lees ik meestal even na op taalfouten.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 14:36

Idd Barend. Las hij merkt dat je luistert, richt hij zich helemaal op je.

Wij mogen alles herkansen. Die toetsen in het begin hoeven wij niet meteen te halen, omdat ze ervan uit gaan dat je alles kunt leren.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 16:36

Zo moeilijk zijn die Dtjes en Ttjes toch niet? Er zijn moeilijkere dingen hoor!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-02 18:02

Blijkbaar een onoverkomelijk struikelblok voor veel Nederlanders steef.....

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 21:02

En wat dacht je van kunnen en kennen en liggen en leggen?
Ook dat wordt heel vaak verkeerd gedaan.

Ik was vroeger een echte dicteefreak en als het even kan doe ik jaarlijks ook mee aan het "Groot dictee" op tv.

MSN-taal vind ik ronduit afgrijselijk en dan vooral dingen als bv. "rennuh" Misselijk. Die "uh" aan het eind snap ik echt niet want of je nu "rennen of rennuh" typt, je doet er net zo lang over.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 00:05

helemaal mee eens Fitz. Net als paardjuh Verward
En wat dacht je van hij is groter als mij *gruwel* En ik snap niet dat die D's en T's zo moeilijk zijn, volgens mij is het een kwestie van luiheid. Je snapt het niet, zie ik niemand met een D schrijven (toch? anders geef ik het op). Maar helemaal irritant vind ik het als de enige reactie bij een opmerking is "ja ik ben blond" en vervolgens laten staan Frusty

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-02 00:44

Of wat te denken van 'Die broek pas ik niet'
Dan bedoelen ze niet dat ze hem niet willen aanpassen, maar dat de broek ze niet past Haha!

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 01:10

Ik vind het gewoon lastig man, soms denk ik dat ik licht dyslectisch ben want ik moet soms heel lang nadeken over ei of ij ui of eu, of zou dat gewoon dommigeheid zijn Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 01:14

Steef schreef:
Zo moeilijk zijn die Dtjes en Ttjes toch niet? Er zijn moeilijkere dingen hoor!

Er zijn moeilijkere dingen, bijvoorbeeld alle soorten Franse werkwoorden in alle tijden kunnen vervoegen. Voor wat betreft het Nederlands, hebben we schijnbaar sinds enige tijd een nieuwe werkwoordsvorm: stam + d. Het duurt misschien nog even voordat deze nieuwe manier van vervoegen volledig geaccepteerd zal zijn, maar ik sluit het niet uit.

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 01:20

Ik vind wel dat mensen, die de toekomstige generaties willen onderwijzen dit moeten beheersen. Anders gaat het van kwaad tot erger...
Laatst bijgewerkt door ruiterinrust op 16-11-02 01:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 01:20

Frans vond ik niet zo moeilijk, met de infinitief, maar ben ik nu weer vergeten Boos!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Pabostudenten te slecht in taal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 01:37

fabienne schreef:
Vooral opvallend is dat bijvoorbeeld PABO studenten een belabberde beheersing van de Nederlandse taal heben.


Je ziet het Fabienne: een foutje is snel gemaakt ! Knipoog

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 01:49

Lielle schreef:
En wat dacht je van hij is groter als mij *gruwel*


Idd *gruwel*, als bezoekers dat bij ons thuis durven zeggen, dan springen we ze met z'n vijven in de nek Haha!.

Voor de rest zijn we thuis vrij verdraagzaam hoor, als het om taalfouten gaat. Nederlands is al moeilijk genoeg, daar komen we steeds meer achter nu de vriend van mijn zusje met zijn inburgeringscursus bezig is. Hij stelt ons dan vragen als 'ja maar waaróm zeg je dat dan zo?'. Dat geeft je wel stof tot nadenken over je eigen taal...

Overigens hadden we deze week toevallig bij ons op de redactie een discussie over het bovenstaande. Tot mijn grote schrik moest ik horen dat 'groter als', 'kleiner als' etc. tegenwoordig niet meer per definitie fout schijnt te zijn (wel in combi met 'ik' en niet met 'mij', maar dan nog). Puur en alleen omdat steeds meer mensen het gebruiken en het niet meer weg te denken is uit het dagelijks taalgebruik... Frusty

vvtjuh

Berichten: 2347
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Boven de bomengrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 02:04

Karin"]
[quote="Lielle schreef:
En wat dacht je van hij is groter als mij *gruwel*


Idd *gruwel*, als bezoekers dat bij ons thuis durven zeggen, dan springen we ze met z'n vijven in de nek Haha!.
[/quote]

Ik zwijg morgen dan maar. Scheve mond