Paard eet / hoopt stro op

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
opisop_shop

Berichten: 15057
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Paard eet / hoopt stro op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-18 20:10

Weet even geen betere benaming....
Sinds kort hoopt mijn paard zijn stro op.
Er is niks veranderd in zijn situatie; hij staat van 7:00 - 16:00 buiten (momenteel op kaal stuk weiland of bij echte regen zoals afgelopen week in de bak). Hij heeft een dubbele stal, dus ongeveer 3 x 6 meter. Staat nog steeds naast dezelfde merrie.

Het lijkt alsof hij opeens heel veel stro op eet. De rest van zijn stro hoopt hij op, hij maakt er een grote berg van en in die omgeving poept en plast hij. Met als gevolg dat hij dus geen plekje heeft om te liggen :+
Of hij er zelf nou zoveel anders van wordt weet ik niet, ik zag sowieso nooit stro in zijn staart dus of hij überhaupt ligt op stal weet ik niet. Maar ik vind het geen fijn idee, ondanks dat er in de helft van de stal rubber matten liggen.
Ik heb de stalhouder al gevraagd of ze wat extra ruwvoer wil geven, maar hij doet het nog steeds.
Hij is ook niet meer in sportconditie qua uiterlijk :Y) dus lijkt het ook niet nodig te hebben.
Herkent iemand dit van een paard die hiermee begon?
Verveling kan ik me niet voorstellen, volgens mij doet hij het al heel vroeg in de avond dus zolang staat hij er dan nog niet.
Zat al wel te twijfelen of ik anders toch wat 'speeltjes' aan zal schaffen voor in de stal, maar ja eerder deed hij dit ook niet.
Of een hooinet / slowfeeder aan te schaffen zodat hij langer over zijn eten doet.
Lastige daaraan is dat de stalhoudster 'bang' is voor paarden. Hooi en kuil kan ze zo door het luik of deuropening voeren, ze durft niet bij de stallen in dus iets ophangen wordt dan al gauw lastig.
Ander strooisel is geen optie, dit stro komt van eigen land.
Iemand suggesties?

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~


Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paard eet / hoopt stro op

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 20:20

Ik denk dat die slowfeeder al wel wat op zou lossen. Een hoop hooi op de grond is echt zo op en dan gaan ze op zoek naar iets anders om te doen. Kan de stalhoudster de netten niet ophangen wanneer de paarden buiten staan? Dan moet ze er niet bij de stal in.

En compleet ongerelateerd, maar een stalhoudster die 'bang' is voor paarden? :D

opisop_shop

Berichten: 15057
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paard eet / hoopt stro op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-18 20:23

hahahha ja het klinkt wat gek inderdaad.
We doen alles zelf, ik zet ze voor mijn werk aan buiten en een stalgenoot zet ze binnen.
Stalhoudster mest de stallen uit op de dagen dat ik aan het werk ben.
Grotendeels doe-het-zelf stal dus, eigenaar hoeft er dus ook niet bij in.
Hooinet kan wel opgehangen worden als ze buiten staan, maar dan dus alleen voor de voerronde van rond 16:30 momenteel (als het langer licht is staan ze langer buiten).
Zij voert ze in de avond ook nog een keer, dan kan het dus niet in een net maar dat is dan juist de langste periode tot de volgende voerbeurt.

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 20:25

Krijgt hij van 7 tot 16 uur geen ruwvoer?

Overigens doet mijn merrie hetzelfde (het ophopen dan, niet het opeten). Ik kreeg altijd commentaar dat ze zo kaal stond. Maar het maakte niet uit hoeveel ik oostrooide, binnen korte tijd lag alles op 1 bult in de hoek. Nu heb ik rubber tegels zodat ze in ieder geval niet op het beton hoeft te liggen.

~Turbohoof Solutions ~

xJolijn

Berichten: 2932
Geregistreerd: 15-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 20:26

heeft je paard wel eens eerder stro gegeten? Kan het zo zijn dat hij er nu is achtergekomen dat hij het lekker vindt om op te knabbelen? Eventueel een nieuwe/andere partij of baal stro?
Ik ben wel benieuwd of je paard echt veel stro eet, of het voornamelijk door elkaar gooit, een paar sprieten eet en van het overige één grote hoop maakt? Als het maar wat losse happen zijn zou ik me er geen zorgen over maken, er zijn veel paarden die wat stro eten en dit kan over het algemeen geen kwaad :)

Ik heb geen ervaring met een paard die er mee begonnen is, wel met een paard die het ook doet. Mijn paard haalt ook regelmatig, maar niet elke dag het verse stro overhoop. Hij duwt dan ook alles op een grote hoop.
Maar als ik het goed begrijp hoopt jouw paard echt al het stro in zijn stal op? De mijne heeft ook een vrij ruime stal met een hele dikke laag stro, maar haalt voornamelijk het verse/losse stro overhoop. Hij eet er wat strootjes uit, maar eet niet alles op, een paar hapjes. Onbeperkt hooi in een hooinet heeft hij altijd. Ik heb me er maar bij neergelegd; honger heeft hij niet maar hij vindt het blijkbaar erg lekker om er wat verse strootjes uit te zoeken. Hij blij, en ik trek de volgende ochtend de hoop weer recht :D
Het zou dus kunnen dat jouw paard ermee stopt als hij onbeperkt of meer hooi krijgt (slowfeeder of net), dan had/heeft hij blijkbaar honger, maar dit hoeft niet persee. Als hij wat stro lekker vindt, is de kans ook groot dat hij er van blijft eten. Mocht je paard echt veel stro eten zou je het kunnen proberen te minderen door er bijvoorbeeld azijn over te sprayen, dan laten ze het meestal wel liggen.

https://www.instagram.com/brunosbelevenissen/

opisop_shop

Berichten: 15057
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paard eet / hoopt stro op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-18 22:07

Ik voer ze buiten om zeven uur. Als de wei helemaal kaal is krijgen ze straks rond de middag ook een bultje buiten.
Hij eet de helft op. Eten deed hij anders ook wel, maar dan niet zoveel. Azijn had ik ook al aan zitten denken. Maar vind ik ergens ook wel sneu, als hij er wel behoefte aan heeft een ik ontneem hem dat. Dierenarts was laatst op stal en keek even naar het voer omdat ze veel paarden met koliek hadden. Vond het stro erg mooi om te eten ook. Maar deze partij hebben we al een aantal week en we hebben alleen maar mooi stro. Zal even kijken of ik foto's kan plaatsen.

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

opisop_shop

Berichten: 15057
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-18 22:23

Opgestrooid (achterin doe ik altijd heel weinig want daar poept hij vooral)

Afbeelding

Ene kant de volgende dag

Afbeelding

Andere kant
Afbeelding

Als het heel nat is gaan ze in het weekend in de bak. Dan voeren we om acht uur en gaan ze rond negen uur / half tien naar buiten omdat we in de bak liever niet voeren. Straks in de winter komen ze op een verhard stuk en daar worden ze dan overdag ook gevoerd.

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

Lindsey_99
Berichten: 2450
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Paard eet / hoopt stro op

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 22:35

Meer hooi geven kan helpen, of het stro is erg lekker. In elk geval lekkerder dan het hooi. Op zich is het geen probleem. Kuil is minder goed om te voeren, en veel wisselen kan koliek geven omdat de darmflora tijd nodig heeft zich aan te passen. Sommige paarden schakelen moeiteloos over maar niet elk paard verdraagt wisselen tussen hooi en kuil.

Over de IJssel

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33748
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 22:37

Wat voor voer krijgen ze? Kuil/voordroog of mooi droog stengelig hooi?

Je paard staat 15 uur op stal, dus dan moet hij wel wat te doen hebben. Ik zou een slowfeeder ophangen en zorgen dat hij altijd wat te eten heeft. Misschien kan je wilgentakken regelen en geven.

En veel koliek op stal betekent vaak iets niet goed in het voerbeleid...

bcd94
Berichten: 699
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 22:53

Ik denk dat je paard echt te weinig ruwvoer krijgt.

Ik snap dat je in de bak liever niet wilt voeren maar dan zal je toch of wel in de bak moeten voeren of een andere oplossing moeten verzinnen want anders staan ze echt veelste lang zonder ruwvoer.

Op stal zou ik ruwvoer gaan geven vanuit een slowfeeder, liefst gewoon onbeperkt, uiteraard dan wel met het geschikte ruwvoer zodat je paard niet te dik word.
Zo heeft hij wat te doen en eet hij waarschijnlijk minder stro.

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: Paard eet / hoopt stro op

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 23:01

Als je zo op de foto kijkt lijkt het of je paard wel erg veel stro eet, moet bijna niet kunnen zou je denken. Ik zou ook meer hooi gaan voeren en evt. in een hooizak die de stalhouder gewoon al gevuld alleen maar om het hoekje vast hoeft te maken, anders gewoon aan de deur ophangen. En ik zou proberen om de stal niet elke dag uit te mesten, om te kijken of hij dan minder eet en vooral ook een beter "bed" houdt zodat hij ook kan gaan liggen.

crow
Berichten: 2425
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Paard eet / hoopt stro op

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 23:13

Mijn paard vindt zijn stro ook erg lekker, heeft voldoende hooi. is nooit helemaal op.

Ir111

Berichten: 11925
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Paard eet / hoopt stro op

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 23:30

In plaats van een hooinet ophangen zou je ook hooikussens kunnen maken en vullen. Die kan je stalhouder dan geven ipv los hooi. Ik gebruik hooikussens die ik gemaakt heb van aanhangernetten van Action. Kost ook nog eens bijna niets. :)

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paard eet / hoopt stro op

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 00:16

Of zo van die langere rechthoekige hooinetten gebruiken. Die kan je over heel de lengte van je stal hangen en zo dik vullen dat je paard de hele nacht hooi heeft.

opisop_shop

Berichten: 15057
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paard eet / hoopt stro op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-18 06:49

De koliek was niet bij ons op stal hoor.

We hebben kuil wat erg mooi is, is bijna hooi en hij doet het er verder prima op.

E halen elke dag het vuile stro eruit. Ik doe normaal gesproken het nog schone stro ook bovenop de nieuwe stro om dat wat minder aantrekkelijk te maken.
In de bak staan ze normaalgesproken niet hoor, het is nu echt een beetje van dat tussen weer .

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~


opisop_shop

Berichten: 15057
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paard eet / hoopt stro op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-18 06:50

Afbeelding

Paard in kwestie. Zoals je ziet zeker niet te dun.

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Paard eet / hoopt stro op

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 06:57

Strobed lijkt toch dun te zijn. En je zegt je legt weinig stro neer waar hij poept, maar vervolgens schuift hij alles op een hoop en poept daar ook. Misschien wil hij juist stro hebben waar hij poept.

Probeer eens een dikker strobed neer te leggen, juist op de plek waar hij het heensleept en eens zien wat er dan gebeurd. Maak desnoods een hooiruif hoekje of haybar waar stalhoudster hooi in kan doen.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

opisop_shop

Berichten: 15057
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paard eet / hoopt stro op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-18 07:00

Maar waarom zou hij dat nu ineens doen? Hij staat hier al 1,5 jaar en ik doe de stal altijd zo. Bedenk me dat stalhoudster het stro gewoon overal legt trouwens dus dan is dat het ook niet.

Die aanhanger netten hebben die niet een te grove maas ?

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Paard eet / hoopt stro op

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 07:06

Tjsa geen idee? Keer een drol tegen zijn benen gespetterd misschien wat een rotgevoel gaf? Laagje stro vind ik erg mager. Dat zou hier toen gegarandeert een kale stal hebben gegeven.

Ik ben zelf geen net fan. Ik heb gemerkt dat bij stal leeg eters deze liever gewoon eten zonder te moeten prutsen om bij hun eten te komen. Misschien iets aan zijn nek of tanden dat los eten fijner is dan trekken uit een net?

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Paard eet / hoopt stro op

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 08:05

Ik vermoed toch dat hij overdag te weinig ruwvoer binnen krijgt. Het gras stelt niet zoveel meer voor in deze tijd....
Dan komt hij hongerig binnen en werkt zoveel mogelijk naar binnen?

~Turbohoof Solutions ~

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 08:34

Koop ene grote little bit hooitas. Die zijn ideaal.
Kleine gaatjes en in de grootste moet 10kg hooi passen. Als hij daar niet genoeg aan heeft in de nacht??

Ik heb er ook eentje hangen en doe er voor de nacht 2 dikke plakken in en ik leg nog een extra plak stro neer. Maar ik heb wel een fjord...die eten iets minder.

Op MP worden ze nog wel eens aangeboden want nieuw zijn ze best nog wel duur.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

opisop_shop

Berichten: 15057
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paard eet / hoopt stro op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-18 08:37

Ik heb ze vandaag op de grote wei gezet. Dat is hooiland dus daar staat nog veel gras. Benieuwd hoe de stal er morgen bij ligt. Als het dan beter is, is de vraag beantwoord.
Ga wel sowieso even kijken hoe en welke slowfeeder ik kan plaatsen in de stal

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 08:55

Aangezien je een grotere stal hebt, is de slowfeeder van Haygain misschien ook wel handig. Daar kan je gerust genoeg ruwvoer in doen voor de hele avond + nacht, zodat je stalhouder er niet meer in hoeft.

Het is een soort grote ton met daarover een rooster die het eten vertraagt:
Afbeelding

Afbeelding
Hier lag er nog wat resthooi boven het rooster, vandaar dat het zo uitsteekt

Sowieso mag een paard heel wat kilo's kuil hebben, daar er minder droge stof in zit dan hooi
Citaat:
Kuilgras is natter dan hooi, waardoor je meer water voert. Een paard heeft ca. 2 – 2,5 kg kuilgras per 100 kg lichaamsgewicht nodig. Voor een paard van 600 kg komt dit neer op 12 – 15 kg, afhankelijk van vochtgehalte van het kuilgras.
Bron: http://www.voervergelijk.nl/informatie/115/alles-over-ruwvoer

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

opisop_shop

Berichten: 15057
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paard eet / hoopt stro op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-18 09:08

Klopt hoor. Het kuil dat we nu hebben is alleen net zo droog als hooi maar dan langer. Als we een nattere baal hebben voer ik idd meer.

Die ton ziet er wel tof uit. Hoeveel gaat daar in?

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 09:12

Onbeperkt kuil geven, en veeeeel meer stro in je mooie grote box gooien. Desnoods een paar balen. Elke dag netjes bijhouden en het probleem is opgelost :D
(Hier spreekt een oude muts die al 40 jaar pensionpaarden houdt) :+


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers