Ik zit er doorheen..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
123Shadow123
Berichten: 121
Geregistreerd: 13-12-18

Ik zit er doorheen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-18 16:34

Allereerst; dit is een goedgekeurd schaduwaccount!

Waar moet ik beginnen.. dik 2 maanden geleden kreeg ik na een heftig gesprek verschillende klachten waaronder misselijkheid. Ik belandde die dag op de HAP met hyperventilatie (heb ook emetofobie)

Nu zijn we 2 maanden verder en ik ben nog steeds misselijk. De afgelopen weken ben ik elke week 'n kilo afgevallen. Ik zit ondertussen op 39kilo(met kleding) ben rond de 167/168. Ik ben gister naar huisarts gegaan omdat ik me erg zwak en duizelig voelde, hij wilde me na het wegen meteen laten opnemen. Hij belde de internist, die gaf akkoord, en stuurde mij door naar de SEH. Daar kon ik zo'n 4 uur later weer naar huis. Mijn bloed was namelijk ok, dus geen reden voor opname. Mijn bloeddruk bij de huisarts was trouwens aan de lage kant, in het ziekenhuis was die weer goed.

Ik loop ook al zo'n 4 weken bij ggz. Die willen me naar een eetstoornis kliniek sturen. Ik kan door de misselijkheid gewoon niet goed eten. En ik snap dat ik wel moet proberen, en dat doe ik ook...

Zo'n 4 weken geleden begon ik ook met zelfmoordgedachtes. Ik kan gewoon niet meer leven en alleen door alprazolam voel ik me beter.

Iedereen heeft een andere mening: Ggz: je moet loskomen van je moeder(mam en ik zijn erg close..) en naar die kliniek
Huisarts gister: spoed opname
Alternatief genezer: je hebt je moeder juist nodig in deze moeilijke periode.
En alle andere huisartsen hebben verschillende meningen. De een wil me laten opnemen, de ander vindt het juist geen goed idee.

Op dit moment zit ik er echt doorheen, ben verschillende keren op de hap en seh beland. Maar altijd weer naar huis gestuurd.

Wat ik met dit topic wil? Geen idee. Misschien tips/ervaringen of misschien moet ik het even kwijt.

(Ik ben geen gevaar voor mezelf mocht daar gevreesd voor worden. En mijn familie en ggz weten van mijn gedachtes)

Ik ben trouwens bij de kliniek gaan kijken en het trok me totaal niet..


Moderatoropmerking:
We begrijpen dat jullie je zorgen maken om TS en haar willen helpen. Maar houd er rekening mee dat zij zich in een moeilijke en kwetsbare positie bevindt. Een scherp bericht kan een goede 'wake-up call' zijn, maar het kan iemand bijvoorbeeld ook bang maken om door hulpverleners niet geloofd te worden. Ook adviezen over medicatiegebruik of (bij)voedingsmiddelen kunnen in deze situatie verkeerd uitpakken, dus wees hier alsjeblieft terughoudend mee. Als laatste, als je vermoedt dat een verhaal niet klopt, tem erop, dan houden wij het extra in de gaten. Zulke speculaties zijn niet erg gepast in het topic.


verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Ik zit er doorheen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 16:38

Iedereen heeft een andere mening; en wat wil jij?

Nee, een kliniek trekt niemand. Maar met 39kg ben je zeker wel een gevaar voor jezelf en is er weinig tijd om een keuze te maken.
Ik denk dat een kliniek geen gek idee is en evt sondevoeding starten.

[o]

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 16:38

Maar meisje toch, wat een ellende! Erg voor je dat je in deze situatie zit. Ik kan je niet helpen, alleen maar zeggen dat het leven meestal toch echt de moeite waard is, zelfs in de donkerste periodes.

Je zelfmoordgedachten zijn natuurlijk wel een serieus punt, goed dat je zelf ziet dat je dat pad niet moet inslaan.
Je noemt alprazolam: krijg je dit nu van je arts?

*edit* ik tem eventjes. Het stukje zelfmoord is iets wat wellicht beter niet in een topic kan worden besproken.
Laatst bijgewerkt door chevax op 13-12-18 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Ik zit er doorheen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 16:41

Natuurlijk trekt een kliniek je niet, tis ook niet echt voor vakantie natuurlijk :) Maar kan heel nuttig zijn om je op de goede rails te krijgen, zoveel afvallen is natuurlijk niet goed. Dat kan je je leven kosten he?

123Shadow123
Berichten: 121
Geregistreerd: 13-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-18 16:44

verootjoo schreef:
Iedereen heeft een andere mening; en wat wil jij?

Nee, een kliniek trekt niemand. Maar met 39kg ben je zeker wel een gevaar voor jezelf en is er weinig tijd om een keuze te maken.
Ik denk dat een kliniek geen gek idee is en evt sondevoeding starten.

Ik sta wel open voor een kliniek, mits ik het gevoel heb dat ze me kunnen helpen. Bij de intake gaven ze al aan dat ze niet zeker wisten of ik wel bij hun hoor. Het is namelijk niet dat ik niet wil eten, het lukt gewoon niet. De misselijkheid zit in mijn keel. (Ook af een toe als een "brok")

KM_Ris

Berichten: 2943
Geregistreerd: 22-12-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 16:45

Oeioei, ik begrijp dat een kliniek niet bepaald je eerste keuze is, maar lijkt dit je voor nu niet het beste? Ik schrik er eerlijk gezegd van dat je nog maar 39 kilo weegt. dat is extreem weinig maar dat weet je zelf ook wel.

Ikzelf heb ook altijd een (te) hechte band met mijn moeder gehad.. het is altijd beter om wat zelfstandiger te worden en los te komen van een te hechte relatie, maar voor nu denk ik niet dat dit het belangrijkste is.


verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 16:47

Een eetstoornis hoeft ook niet te betekenen dat je niet wil eten, niet lukken is ook wel degelijk een eetstoornis. Er moet wel wat gebeuren, want met 39kg bij zo’n lengte heb je nu eenmaal niet veel tijd meer.
Ze kunnen iig primair zorgen dat je gewicht omhoog gaat met bv sondevoeding. En daarna het werkelijke probleem gaan zoeken, maar de oorzaak lijkt me van veel latere zorg. Je gewicht moet zsm omhoog!

[o]

123Shadow123
Berichten: 121
Geregistreerd: 13-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-18 16:48

We zijn zelf op zoek naar een andere kliniek, maar ggz blijft bij deze...

De alprazolam krijg ik via de huisarts, ja.

Sondevoeding vonden ze gister bij SEH geen goed idee

Edit; als ik naar die kliniek zou gaan, kan ik pas februari terecht. Dit is voor mij te lang

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 16:54

123Shadow123 schreef:
We zijn zelf op zoek naar een andere kliniek, maar ggz blijft bij deze...

De alprazolam krijg ik via de huisarts, ja.

Sondevoeding vonden ze gister bij SEH geen goed idee

Edit; als ik naar die kliniek zou gaan, kan ik pas februari terecht. Dit is voor mij te lang


Waarom vond de SEH sondevoeding geen goed plan? Bij dit gewicht moet er iets worden gedaan. Wat is de motivering?

123Shadow123
Berichten: 121
Geregistreerd: 13-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-18 16:56

Na 4 uur wachten werd er gezegd dat ze dat geen oplossing vonden. En dat ze geen reden voor opname zagen... Mijn bloed was nog te goed :\

Edit; ik heb komende week weer gesprek bij huisarts. Kon helaas niet eerder

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:03

Och meisje toch. Weet je wat de misselijkheid veroorzaakt? Is het te vettige of zoute voeding? Hoe voel je als je kleine beetjes door de dag door eet?

Over bloedwaardes.... Een vriendin van mij werd ook bestempeld als gezond. Die ging eigenwijs toch voor een second option en die vond dat ze een vitamine te kort had. De wereld ging voor haar weer open. Naast beter eten werd haar hoofd weer helder. Zoals ze zelf zei"de wereld zit zo vol kleur ik kan het bijna horen"

En blijf op vrienden en familie steunen deze heeft iedereen nodig.

Be happy eat a snackkie

mystery1980
Berichten: 4221
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:07

zou je wellicht nog hypnotherapie kunnen proberen om te kijken of er onderbewust wat is wat zorgt voor de misselijkheid?
Wens je veel sterkte, hoop dat je je snel beter voelt!

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:09

Dan zal je maag dus al erg klein zijn nu, ja. Niet kunnen eten is ook een eetstoornis inderdaad, denk dat veel van de gevallen ook hieronder vallen eerlijk gezegd. Daarom is het mentaal ook nog eens heel zwaar.
Denk dat de misselijkheid hier nu ook wel mee te maken kan hebben, dat het versterkt wordt omdat je te weinig eet.

Vind het erg vreemd dat je nu zo lang moet wachten, maar ze zullen je vast zo snel mogelijk willen helpen.

Knuffeltje :(:)

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

idylle
Berichten: 5792
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:12

Het is allemaal begonnen na het heftige gesprek, kun je daar mss wat meer over vertellen? Ik vermoed dat daar namelijk de oorsprong van je probleem ligt.

Niobe

Berichten: 7978
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Re: Ik zit er doorheen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:17

Klinkt mij als een angststoornis en geen eetstoornis. Je bent niet misselijk, je hoofd maakt je wijs dat je misselijk bent. Zeg ik niet om vervelend te zijn, ik ben daar zelf ook ooit 20 kilo mee kwijt geraakt binnen 2 maanden, ik heb ook emetofobie. Ik durfde niet meer te eten. Was te bang dat ik echt misselijk was en over moest gaan geven, daarom at ik alleen nog maar crackertjes en dronk alleen maar water.
Een eetstoorniskliniek gaat je niet helpen. Opname misschien ook niet eens, als iemand je gaat dwingen om te eten wordt het misschien alleen maar erger. Je moet weer vertrouwen in je lichaam terug krijgen. Ik zou een andere psycholoog gaan zoeken eerlijk gezegd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110635
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Ik zit er doorheen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:21

Een eetstoorniskliniek kan ook helpen bij het vertrouwen krijgen in je lichaam. Dit probleem kan inderdaad ook psychisch zijn (maar dan moet wel al het andere uitgesloten zijn natuurlijk).
Is er geen goede dietiste in de buurt die je kan helpen?
En anders denk ik dat een opname nog geen verkeerd idee is. Misschien spreekt het je niet aan, maar dit is een noodgeval en gaat om je leven. Dan doet de rest er even niet toe.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:21

39 kilo met kleding?? Dan moet er idd snel iets gebeuren want anders gaat het goed fout. Wanneer je dan niet zo goed kunt eten haal dan van die pakjes drinken uit de apotheek, zitten 2000 calorien in, zak je in ieder geval niet verder onderuit.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Niobe

Berichten: 7978
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:27

Cayenne schreef:
Een eetstoorniskliniek kan ook helpen bij het vertrouwen krijgen in je lichaam. Dit probleem kan inderdaad ook psychisch zijn (maar dan moet wel al het andere uitgesloten zijn natuurlijk).
Is er geen goede dietiste in de buurt die je kan helpen?
En anders denk ik dat een opname nog geen verkeerd idee is. Misschien spreekt het je niet aan, maar dit is een noodgeval en gaat om je leven. Dan doet de rest er even niet toe.


Oke, sorry ik heb nog nooit een stap in een eetstoorniskliniek gezet, liever ook niet want mensen dachten dat ik niet wílde eten, maar ik durfde het niet. Dus als iemand aangeeft emetofobie te hebben en het wordt vergeleken met een eetstoornis gaat er bij mij een lontje vliegen.
Het is jammer dat TS niet eerder de juiste behandeling heeft gekregen, want dit is al veel te ver gegaan.
Maar als ze zo'n laag gewicht heeft dan begrijp ik niet dat de SEH haar weer laat gaan...

123Shadow123
Berichten: 121
Geregistreerd: 13-12-18

Re: Ik zit er doorheen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-18 17:47

Ik zal later uitgebreid reageren. Ik heb hypnotherapie, emdr, acupunctuur etc al gehad. Ik weet waar het vandaan komt (ga er verder niet op in. Veel gedoe thuis etc) maar niet wat we er tegen kunnen doen..de misselijkheid zit echt in mijn keel. Ik merk sinds vandaag dat lopen/hoofd rechtop houden etc moeilijker gaat. Heb ondersteuning nodig.
Ik ben al bij dietiste geweest.

idylle
Berichten: 5792
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Ik zit er doorheen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:58

Met de info die je tot nu toe gegeven hebt, denk ik aan stress. Stress kan ontzettend rare dingen met je lichaam doen. Je zou bij de apotheek nutridrank kunnen kopen zodat je iig alles binnen krijgt en daarbij proberen toch ook vast voedsel te blijven eten.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:59

En als je eet, geef je dan ook over?

Is er iets dat wel binnen houdt?


Movement

Berichten: 1533
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 18:10

Ik zelf heb ook emetofobie. Jaren geleden woog ik nog maar 48 kilo met een lengte van 1.80. Dat was ver beneden de BMI. Ook voor mij zat ik op de drempel van opnemen in het ziekenhuis.

Je bent misselijk omdat je honger hebt, maar je wilt niet eten omdat je bang bent dat je het eruit gooit. Zo kom je in een cirkel terecht die moeilijk te doorbreken is. Heel hard gezegd verhonger je jezelf gewoon.

De oplossing bij mij was hulp van een psychiater die mij mirtazapine voorschreef. Ik gebruik nog steeds mirtazapine, maar heel weinig. Mirtazapine is een soort antidepressiva, het kalmeert je, maakt je moe, en geeft je eetlust. Het heeft mij enorm geholpen want ik kan nu gezond leven.

Je zou het aan je huisarts kunnen vragen hoe hij/zij er over denkt. Ik ben geen psychiater, mirtazapine kan niet iedereen helpen denk ik. Maar het heeft mij wel enorm geholpen en daarom wil ik je mijn kennis over dit medicijn geven.

Verder helpt erover praten ook heel goed. Mijn psychiater heeft me goed geholpen met mijn angst over overgeven. Ik kreeg ook wel eens paniekaanvallen. Ik ben daarvoor naar de fysio gegaan die me geholpen heeft met ademhalings oefeningen en uitleg gegeven wat ik moet doen als ik een paniekaanval krijg.

Het is moeilijk om eruit te komen, maar je moet echt gaan eten. Want die misselijkheid is er alleen omdat je lichaam tegen je zegt dat ze honger heeft. Ook al begin je in de ochtend met iets simpels zoals een cracker, rijstewafel of een wilhelmina koekje. Het is iets om je maag op gang te helpen.

Als je verder vragen hebt mag je mij ook altijd een pb doen!

Goof

Berichten: 28750
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 18:12

123Shadow123 schreef:
Ik ben trouwens bij de kliniek gaan kijken en het trok me totaal niet..


Ik denk (als buitenstaander, dus dat roept makkelijk) dat als je nog maar 39 kilo weegt en zo zwak bent je gezondheid prioriteit heeft en niet het feit of je de kliniek wel of niet leuk genoeg vindt.

Verder heb ik zelf veel vertrouwen in de kijk op zaken van de ggz en zou ik het toch serieus nemen als zij je naar een kliniek verwijzen. Zeker als je aangeeft dat er veel gedoe thuis is en zij zeggen dat je los moet komen van je moeder is het huis uit en plaatsing in kliniek een zeer goede optie. Ik zou zeggen "Grijp die kans". Succes met je gezondheid.
Laatst bijgewerkt door Goof op 13-12-18 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ik zit er doorheen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 18:22

Wat een heftig verhaal! ik weet niet goed wat ik er op moet zeggen..behalve: wat wil je zelf? waar heb jij behoefte aan?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

123Shadow123
Berichten: 121
Geregistreerd: 13-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-18 18:35

We zijn even langs de huisarts gereden. Die was verbaasd me te zien. Hij gaat erachter aan, vindt het niet kunnen dat ze me naar huis hebben gestuurd.

Ik snap dat de kliniek niet leuk hoeft te zijn, maar als ze zelf al aangeven dat ze niet weten of ze me kunnen helpen?

Die mirtazapine ga ik even onthouden! Ik word morgen toch nog gebeld door huisarts.

Ik geef niet over. (Even afkloppen, al jaren niet meer)

Edit; uurtje geleden alprazolam genomen en ik heb zowaar zin in kipnuggets dus we gaan even naar de mac xD


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: alweerkwijt, Furst, GaitMonster, M_ontana, Siebel, Traiectum, Wonderstruck en 55 bezoekers