Straalkanker, hoe het begon en nu gaat...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Straalkanker, hoe het begon en nu gaat...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-18 12:25

Ik wil graag het verhaal van mijn beste vriendje met jullie delen.

Meet Finnegan, ofwel, Finnetje voor mij! <3

Afbeelding

Een 13 jarige (s)tinker! Hij heeft al eens eerder straalkanker gehad, wat destijds is uitgesneden. Hij heeft toen 6 weken op de kliniek gestaan.

Afgelopen juli, op het droogste moment in jaren, was het ineens terug. Binnen een week was de straal week en was er een woekering te zien. Vanuit niets naar een woekering op 2 benen. Direct de smid erbij die het heeft bevestigd. De vloer zakte onder de voeten weg. Hij had op beide voorvoeten een plek zitten, rechts heel groot, links een klein plekje.

De hoefsmid gaf aan dat het 2 kanten op kan. Het kan stabiliseren, of erger worden. Aangezien Fin destijds in de kliniek rechtop in de box stond en er dood ongelukkig stond te zijn, wilden we hem dat geen 2e keer aan doen. Hij staat hier namelijk in een hit actief stal.

We hebben er voor gekozen iedere 4 weken de smid te laten komen, schoon te houden en behandelen met kopersulfaat in combinatie met CTC spray.

Zo zag het er in juli uit, dit is rechts:
Afbeelding

De woekering zat overal! |(

Beide voorvoeten blijven behandelen en wonder boven wonder, was links de woekering weg na 4 weken! *\o/* Zowel wij als de smid stonden voor een raadsel hoe het weg kon zijn! :D

Rechts was uiteraard nog wel slecht, dit was augustus:
Afbeelding

De behandeling is doorgezet en links bleef schoon.

Ik heb van september geen foto gemaakt, maar toen kwam oktober! :P

Afbeelding

En inderdaad, het was enorm geslonken! De smid heeft op dat moment ook aangegeven dat om de 4 weken niet meer hoeft. We zijn weer naar om de 8 weken gegaan.

En vanmorgen hebben we deze foto gekregen:
Afbeelding

Links is nog steeds schoon en rechts heeft nu nog maar een klein plekje! We zijn er nog niet, maar wel voorzichtig optimistisch dat het in ieder geval stabiel is voor nu!

Ik zal updates plaatsen als jullie er interesse in hebben. Maar het was vanmorgen een enorme opluchting dat het nog steeds goed gaat. :D



Albertina71

Berichten: 749
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Re: Straalkanker, hoe het begon en nu gaat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 12:34

Wat fijn dat het zo goed gaat! Het lijkt me heel interessant om te volgen hoe het verder gaat.

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Straalkanker, hoe het begon en nu gaat...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-18 12:42

Normaal is de enige remedie om het helemaal uit te snijden. Maar deze jongen was de eerste keer zo vreselijk ongelukkig, dat was niet om aan te zien!

Wat we nu doen, is schoonmaken met water en goed schrobben, laten drogen en dan insprayen met CTC spray. Dat laat ik dan ook drogen en daarna doe ik er een mengsel van groene klei met kopersulfaat in. Dan blijft het ook makkelijker zitten. Wachten tot dat droog is en dan mag hij weer buitenspelen.

Nou is het ook zo dat hij momenteel ontzettend goed in zijn velletje zit en ik denk ook dat hij daarom wat beter geneest. Het enige wat is aangepast is in zijn voedingspatroon, is dat hij nu naast hooi en een handje brok, ook luzerne/fibra bij krijgt iedere dag.

Rijden doen we 2x in de week, verder is het werken aan de hand of vrijheidsdressuur. :)

Wings_love

Berichten: 1577
Geregistreerd: 25-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 12:48

Ik volg graag mee! Ik heb ook een merrie met straalkanker op het moment. Zij is ook nog drachtig, dus we behandelen het hetzelfde als jij. De hoefsmid komt het uitsnijden en wij maken het dagelijks schoon en behandelen met ctc spray. Ben dus heel benieuwd hoe het bij jou gaat vorderen :)

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-18 12:54

Wings_love schreef:
Ik volg graag mee! Ik heb ook een merrie met straalkanker op het moment. Zij is ook nog drachtig, dus we behandelen het hetzelfde als jij. De hoefsmid komt het uitsnijden en wij maken het dagelijks schoon en behandelen met ctc spray. Ben dus heel benieuwd hoe het bij jou gaat vorderen :)


Als het kan met de dracht, zou je eventueel ook aan je smid kunnen vragen of kopersulfaat voor haar zou kunnen werken. Ik maak een pasta met groene leem en klei dit erin. Ik weet niet of dit alle verschil maakt, maar proberen kan altijd. :D

Wings_love

Berichten: 1577
Geregistreerd: 25-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 13:21

Tallie1979 schreef:
Wings_love schreef:
Ik volg graag mee! Ik heb ook een merrie met straalkanker op het moment. Zij is ook nog drachtig, dus we behandelen het hetzelfde als jij. De hoefsmid komt het uitsnijden en wij maken het dagelijks schoon en behandelen met ctc spray. Ben dus heel benieuwd hoe het bij jou gaat vorderen :)


Als het kan met de dracht, zou je eventueel ook aan je smid kunnen vragen of kopersulfaat voor haar zou kunnen werken. Ik maak een pasta met groene leem en klei dit erin. Ik weet niet of dit alle verschil maakt, maar proberen kan altijd. :D


Ik ga het zeker eens voorstellen!

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Straalkanker, hoe het begon en nu gaat...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-18 15:54

Ik zal van de week weer een foto plaatsen na het schoonmaken! :D

Overigens heeft Fin nooit een dag kreupel gelopen met deze aandoening. Iets waar ik wel bang voor was, maar hem gelukkig bespaard is gebleven.

Lizz

Berichten: 8888
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 16:09

Ziet er goed uit en interessant om te zien/volgen.

Paard wat bij ons op stal stond had dit ook. Zijn voeten maakten ze schoon met waterstofperoxide, dat ontsmet zeer goed.

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-18 19:20

:wow: Wow! Topic van de week!

Noemer

Berichten: 53
Geregistreerd: 12-12-18

Re: Straalkanker, hoe het begon en nu gaat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 19:28

Interessant. Bedankt voor het plaatsen, mooie duidelijke foto's

petraaken

Berichten: 44188
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 16:02

Interessant om te lezen en te zien maar voor mij zie het er gewoon uit als rotstraal. Waaraan kan je eigenlijk zien of het straalkanker is? Weet echt het verschil niet dus ik zou het graag weten. :)

Jet

Berichten: 11942
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 18:02

Bij rotstraal kan je stukken straal wegkrabben zeg maar, dat is zacht. Bij straalkanker ( is trouwens geen "echte" kanker) woekert de straal heel erg en kunnen ook de ballen van de hoef mee gaan doen, dat kan je niet wegkrabben met een hoevenkrabber.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Straalkanker, hoe het begon en nu gaat...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-18 20:48

Je ziet op de laatste foto een wit plekje midden in de straal. Dat heeft een beetje de structuur van een bloemkool. Als je de eerste foto ziet, dan zie je duidelijk veel weefsel in het midden van de straal. Dat voelt een beetje week aan.

Helaas weet je het helemaal zeker zodra je begint met snijden. Het bloed namelijk heel makkelijk. Net als wildvlees zeg maar. En dat was in juli een duidelijk teken dat er sprake was van een woekering. Aansnijden en bloeden.

Nikass

Berichten: 16554
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 20:59

Tallie1979 schreef:
Normaal is de enige remedie om het helemaal uit te snijden. Maar deze jongen was de eerste keer zo vreselijk ongelukkig, dat was niet om aan te zien!


Hoewel het inderdaad vaak zo gaat, is het niet de enige remedie. Mijn paard heeft in 2011 straalkanker gehad en is behandeld door een holistisch dierenarts en volledig genezen. In 2012 kort en in mindere mate terug gekomen, daarna tot op heden niet meer. Ik denk dat je er heel goed aan hebt gedaan om hem niet weer naar de kliniek te brengen.
Het feit dat hij ontzettend goed in zijn vel zit is de helft van je genezing.

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Straalkanker, hoe het begon en nu gaat...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-18 21:17

Thanks!

Dit paard loopt altijd buiten en is een gelukkig dier. Iedere dag blij om mij te zien en ik word dagelijks vrolijk toe gebromd! Lekker met zijn maatjes buiten, iedere dag wat leuks doen aan de hand of tijdens een buitenritje.

6 weken binnen staan gaat hem geen goed doen. We hadden ons er al bij neergelegd dat het helemaal mis kon gaan en dat hij dan ingeslapen moest worden, maar iedere dag is nu een cadeau! Hij vind vrijheidsdressuur en trucjes leren ook veel te leuk. Ik ben hem nu de Spaanse pas aan het leren en hij doet het gewoon voor me!

Die ga je niet 6 weken opsluiten en ellendig laten zijn. Gaat het alsnog fout, dan hebben we het geprobeerd, maar is hij niet ongelukkig geweest.

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 21:35

Een aantal jaar geleden had een paard op stal dit ook. Alles is toen ook weg gesneden en hij mocht na een week ofzo weer naar huis. Wel met verbandijzers die eraf geschroefd konden worden voor schoon te maken. Dacht dat hij ook gewoon droog buiten mocht. Maar ik denk ook wel dat je het misschien ook stabiel kan houden doordat je paard goed in zijn vel zit, met goed voer en weinig suikers voor een goede darmflora.

petraaken

Berichten: 44188
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 08:03

Jet schreef:
Bij rotstraal kan je stukken straal wegkrabben zeg maar, dat is zacht. Bij straalkanker ( is trouwens geen "echte" kanker) woekert de straal heel erg en kunnen ook de ballen van de hoef mee gaan doen, dat kan je niet wegkrabben met een hoevenkrabber.

Bedankt voor de uitleg. Altijd handig om dit te weten. Al te maken gehad met rotstraal. Gelukkig nog niet met dit.

Jet

Berichten: 11942
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 15:26

Petraaken, er kwam nog een aanvulling van Tallie: Het bloedt heel snel en dat is bij rotstraal niet zo.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

petraaken

Berichten: 44188
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Straalkanker, hoe het begon en nu gaat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 15:25

rotstraal bloedt inderdaad niet.

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-19 17:24

Ik heb een update.. Vandaag is de smid geweest!

En jullie raden het nooit!

Fin is schoon! :D

Hij heeft een blakend gezonde straal! Geen woekering meer! :D

Iets wat wij niet voor mogelijk hadden gehouden is gelukt! De smid vind het ook bizar!

We blijven hem behandelen met kopersulfaat en ctc spray, maar de prognose is geweldig!

Afbeelding

tienus63

Berichten: 11747
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 17:34

Da’s fijn nieuws!
Is het dan soort mortellaro geweest? Komt voor bij koeien.
Woekert ook.
Wordt ook met ctc spray en kopersulfaat behandeld.
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 12-02-19 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

#trotsoponzeboeren

Linde83
Berichten: 55
Geregistreerd: 19-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 17:34

Wat fijn!

marleen_usar

Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 17:36

Zo dat ziet er goed uit hoor, gefeliciteerd.

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-19 17:40

tienus63 schreef:
Da’s fijn nieuws!
Is het dan soort mortellaro geweest? Komt voor bij koeien.
Woekert ook.
Wordt ook met ctc spray en kopersulfaat behandeld.


Nee, het was echt straalkanker. Onze smid is aangesloten bij hoofcare en zei het met 100% zekerheid.

Dit paard heeft het ook eerder gehad.

Ik zit te kijken op Google. Ik denk dat je het wel daarmee kunt vergelijken. Hoewel paarden mortellaro niet kunnen krijgen.

tienus63

Berichten: 11747
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Straalkanker, hoe het begon en nu gaat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 18:24

Mortellaro komt ook vaak terug, heeft met weerstand van de koe te maken en kan besmettelijk zijn binnen een koppel.

Stal hygiëne en preventieve voetbehandelen kunnen het helpen voorkomen.

Sinds de melkkoeien maandelijks door hoefbad met jets die klauwen schoonspuiten met water vermengd met kopersulfaat en formalyhide lopen, is het bij ons in de stal nagenoeg verdwenen.

#trotsoponzeboeren


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Steppe, Zinzi_jewel en 29 bezoekers